Maidon eritys

Osaako kukaan kertoa, mistä johtuu erot maidon erityksen määrässä? Tuntuu, että osa naisista pystyisi imettämään vuosia, kun toisilla maitoa ei erity juuri nimeksikään?

Kuinka todennäköistä on, ettei maitoa erity ollenkaan? Miksi?

Kuinka omalla kohdallasi on ollut? Kerro toki vapaasti esimerkiksi siitä, kuinka vanhaksi olet imettänyt ja kuinka maidon eritys on muuttunut matkalla?

Osaatko antaa vinkkejä siihen, mitä maidon erittymisen lisäämiseksi voisi tehdä?

Monia kysymyksiä teille kokeneemmille. Toivottavasti vastauksia alkaa sadella!
 
Mulla imettäminen alkoi sujua hyvin jo synnärillä, maitoa tuli tosin aika reippaasti.
4kk ikäisenä tyttö piti n. 1kk kestävän syömislakon. Eli söi vain yöllä, ja "unenpöpperöisenä" päiväunien yhteydessä. Jatkoin vain yrittämistä, vaikka se tuntui niiiiin tuhrauttavalta tarjota rintaa, kun toinen vain huitoi sitä pois. Yhtenä päivänä vain tajusin, että "mitä ihmettä, tyttöhän imee rintaa taas mielellään" :O :) Syytä lakkoiluun en tiedä vieläkään. Luin jostain, että juuri sen ikäisenä saattaa olla lakkoilua jolle ei ole mitään kummempaa syytä.
Imetän vielä illalla ja aamulla, tyttö nyt 1v 1kk.
 
Mulla on tullut molemmista maitoa hyvin. Ekaa imetin 7kk jonka jälkeen imetys loppui koska tyttö ei vaan rintaa enää huolinut. Kakkosen kanssa imetys loppui samasta syystä, mutta häntä imetin vuoden.
Maitoa on aina riittänyt hyvin. =)

Meillä on kanssa molemmilla ollut noita lakkoiluja aina jossain vaiheessa mutta kyllä ne on sitten ohikin menneet. Esikon kanssa tein sen virheen että tarjosin pulloa kun tissi ei kelvannut ja koska pullosta nyt saa maidon pienemmällä työllä alkoi tyttö hylkimään tissiä yhä enemmän.... kakkoselle taas en pulloa antanut (eikä kaveri sitä huolinutkaan) niin kyllä se tissikin sitten alkoi aina kelpaamaan.
 
Maidon tuotantoonhan kuuluu kysynnän ja tarjonnan laki. Eli mitä enemmän vauva on rinnalla (oletetaan että imuote on oikea eikä mitään ongelmia imetyksessä ole!) ja imee sitä enemmän maitoa myös tuotetaan. Yöimetys pitää imetyksen kaikkein parhaiten käynnissä. Jos ei imetä yöllä niin maidon tuotanto ehtyy nopeammin.

En tiedä syitä siihen miksi joillain ei maito muka riitä... Epäilisin, että ehkä imuotteessa tai muuten imetyksessä on ongelmia jonka vuoksi maito ei nouse rintoihin eikä ala erittymään. Imetys ei ole mikään itsestäänselvyys, että kaikkihan sen osaa. Se pitää opetella ja löytää se oma hyvä tapa ja juttu sen hetkisen vauvan kanssa. Myös vauvoissa on eroja. Joku tykkää enemmän kyljellään ja joku taas sylissä.

Jos ongelmia on suosittelen imetyksen tuki ry sivustoja! Sieltä saa paljon tukea ja hyviä tietoja imetyksestä. Imetykseen kannattaa tutustua jo raskausaikana ja lueskella erilaisista ongelmista jos niitä vaikka sattuu omalle kohdalle kun vauva syntyy.

Tsemppiä imetykseen!
 
Moikka!
Tässäpä oli ketju aiheesta, joka on ollut meillä kovasti pinnalla kuluneen kuukauden ajan. Meillä poikavauva, joka kohta 4 kuukautta. Aloitin pulloruokinnan, kun poika oli kolme kuukautta. Imetys meni siihen, että poika oli koko ajan rinnalla ja kyse ei ollut maidon lisäämisestä, koska tätä jatkui ainakin kuukauden verran.
Mulla oli käytössä rintakumi ja lueskelin muiden komeuksia siitä, että rintakumi oli vähentänyt maidon määrää. Lopetin rintakumin käytön ja maidon määrä lisääntyi, mutta vauva syö rintamaitoa enää yöllä ja satunnaisesti päivällä. Hän ei suostu syömään rintamaitoa, vaikka siellä selkeästi on maitoa. Nyt ollaan kuukauden verran menty rinnakkaisimetyksellä ja toivoisin kovasti, että voisin jättää pullon vielä pois.
Meillä pullo oli kyllä hyvä vaihtoehto, koska pojalle on tullut hurjasti painoa ja on tosi tyytyväinen nykyään. Hänelle tuli myös selkeä päivärytmi :)
Olen kyllä ollut yllättynyt siitä miten tärkeänä koen imetyksen ja kuinka olisi ihanaa, kun voisi täysimettää edelleen..
 
Meillä vaavi on 2,5 kk ja alusta asti ollaan menty rinnakkain rinnalla ja korvikkeella. Aika paljon olen saanut kommenttia siitä, miten rintamaidon pitää riittää ja sitä pitää vaan tarjota useammin, että maitoa tulee lisää. Alussa olin ihan hormoonihuuruissa ja allapäin siitä, ettei maitoa näyttänyt tulevan tarpeeksi ja etenkin iltaisin pikkuiselle jäi vähän nälkä syönnin jälkeen. Korviketta annettuani vaavi nukkuu tyytyväisenä 5 tuntia ja herää sitten rinnalle. Periksi en rintaruokinnan suhteen anna, nyt maitoa tulee helpommin mutta korviketta annetaan yhä silloin kun on tarvis. En kanna tästä mitään syyllisyyttä, mutta tosiaan nuo kuittailut siitä miten äiti on jotenkin huono äiti jos rintamaitoa ei tule lypsämiseen asti ovat saaneet käpyn palamaan useampaan kertaan : / Arvelen imettäväni vaavin tahdin mukaan siihen ikään asti, mikä tuntuu meille molemmille oikealta :)
 
Mulla toisesta rinnasta tulee maitoa , toisesta ei juuri mitään.:/ En tiedä mikä homma siinä on, liekö joku sukuvika kun siskollakin oli toinen rinta "huonompi". Imetys lähti surkeasti käyntiin, menetin synnytyksessä paljon verta ja se varmaan hidasti maidon nousua. Imemään vauvaa ei saanut juuri ollenkaan, sairaalassa parhaimmillaan imi vähän aikaa puolen tunnin huudon jälkeen useiden hoitajien avustuksella (=pakottamisella). Sairaalasta pääsin kotiin, sitten kun sain vauvan kerran itse imemään. Kotona kuitenkin takkuaminen jatkui, nyt kahden viikon jälkeen vauva imee rintakumin kanssa suht hienosti.:) Ongelmana on nyt vaan se, että maito ei vaan riitä. Pakkohan sille on sitten antaa korviketta. Päivisin yritän imettää lapsentahtisesti, korviketta saa öisin, ettei herää huutamaan nälkäänsä puolen tunnin välein. Päivälläkin joudun joskus lisämaitoa antamaan, kun molemmista rinnoista on imetetty ja lapsi on jäänyt silti selkeästi nälkäiseksi.:/ Ensimmäinen viikko imettämisen kanssa oli todella tuskaista, kun sairaalassa piti vaan imettää ja imettää vaikkei maitoa tullut tarpeeksi. Nyt en enää kahden viikon jälkeen koe huonoa omatuntoa korvikkeen annosta. Lapsi (ja äiti) on kuitenkin selkeästi tyytyväisempiä lisämaidon kanssa eikä se korvike varmaan mitään myrkkyäkäään ole.. Itse olen kuulemma saanut vauvana lähes pelkkää korviketta ja mitään allergioita tms. ei ole.:)
 
Tuo kysynnän ja tarjonnan lakikin on aika kakspiippuinen juttu. Siis toki se maito pitää ns. "tilata", siitä olen samaa mieltä (eli maratonimetykset kunniaan!), mutta paljolla imettämiselläkään ei välttämättä saa suuria maitomääriä aikaiseksi.
Oma kokemukseni: maito alkoi nousta vasta sairaalasta kotiin päästyäni eli 5 vrk synnytyksen jälkeen. Maito kyllä riitti pojalle jo reilun viikon-kahen viikon iässä, ettei tarvinu antaa korviketta lisäksi. Imetin TUNNIN VÄLEIN kaks ekaa kuukautta, öisin 4-7 kertaa yössä. Silti jouduin puolen vuoden ikään asti imettämään tosi tiheästi, koska maito tuli kertakaikkisen pieninä annoksina. Lepäsin niin paljon kuin voin, söin ja join tarpeeksi ja lisäksi käytin vielä ykköskaljaa / sarviapilakapseleita / mammateetä, että saisin maitoa tuotettua enemmän. Alkuun nousin jopa kolme kertaa yössä pumppaamaan imetysten välillä, jotta maito kulkisi ripeämmin. Siltikään en saanut maidontuotantoa lisättyä, vaan tuli melko lailla pieninä annoksina = olin sidottu imettämiseen ekat puoli vuotta. No olinkin kyllä valmis sitoutumaan siihen, kun kyse oli esikoisesta ja palavasti halusin imetyksen onnistuvan.=) Parhaana päivänä alkutaipaleella imetin poikaa 9 TUNTIA vrk:n aikana, ja pojan tarpeiden ja imemishalujen mukaan pidettiin imetysmaratoneja (lähes aina iltaisin). Ei ollu kyse yrittämisen puutteesta.
Imetin kaikkiaan 8,5kk. Sitten maidontulo hiipui, koska tulin uudelleen raskaaksi noin 7kk synnytyksestä. Onneksi imetyksen lopettaminen kävi myös pojan kannalta kivuttomasti, hän ei osannut kaivata rintaa lainkaan, vaikka se jäikin pois.:)

Tiedän myös erään tutun (jo yli kahdeksankymmenen), joka on kertonut, ettei hänen äidilleen noussut maito laisinkaan. Hän sai neljä lasta, mutta tippaakaan ei noussut maitoa yhdelläkään kerralla. Joku vika siis ilmeisesti joko rintojen rakenteessa tai geeneissä tms...?

Kyllä suosittelen lämpimästi kokeilemaan sarviapilakapseleita (saa luontaistuotekaupasta, Solgar:in Fenugreek) tai mammateetä mikäli haluaa yrittää lisätä maidontuotantoaan!! Niillä mie sain ees himpun nostettua maidon määrää, tiedä sitten miten olis ilman noita käyny imetyksen kanssa. Olen niin tyytyväinen, että noinkin pitkään pystyin imettämään.:) Pitempään olisin jatkanut ellei pikkukakkonen olis tullut kuvioihin mukaan.;) Toivotaan, että pystyn tulevan pikkusiskonkin imettämään mahdollisimman pitkään!:heart:
 

Yhteistyössä