Maitoallergia tai sitten ei...?

Kyllä refluksi voi olla ainut oire allergiasta. En nyt mene vannomaan, ettei teillä kyse olisi rakenteellisesta refluksista. Toki niitäkin lapsia on, joilla ei allergiaa taustalla ole.

Se ettei pulauttelu ole loppunut maidon pois jättämisellä, ei rajaa allergian mahdollisuutta kuitenkaan pois. Edelleen muistuttaisin, että meillä lapsella on tasan 10 kiinteää ja Neocate ja kaikki muu aiheuttaa refluksia.

Toivottavasti saatte avun Prepulsidista, mikäli oireet eivät sillä poistu/tai ainakin helpotu huomattavasti, kannattaa kyllä selvittää ne allergiat perusteellisesti. Allergioiden selvittäminen on aina helpompaa, mitä pienempi lapsi on. On siis huomattavasti mielekkäänpää etsiä syyllistä ruokavaliosta, jossa on korvike ja pari kiinteää, kuin siinä tilanteessa että lapsi syö jo kaikkea.

Jonnakar: Kyllä ne oireet voi tulla viivellä! Meillä alle vuoden ikäiseksi asti oireet tuli lähes poikkeuksetta viiveellä, nyt oireilu on välillä alkanut nopeutumaan. Ei välttämättä kyllä hyvä asia, mutta onpahan helpompi mun seurata pahiksia, kun alkaa näkyä oireet aika pian ruokailun jälkeen. Ennen oli kamalaa kyttäämistä päiväkausia, että tuleeko oireita vai ei.
 
kata-74: Allergiaoireista. Meillä allergiaoireet on ollut silent-refluksi ja vatsakivut, siis todella "salakavalat" oireet..., jotka ei näy heti päällepäin. Meillä on ollut iho hyvä, kakka normaali ja kasvu on mennyt aina tasaisesti omalla käyrällään.

Kompaan täysin NallePuh82:n edellistä viestiä!
Voihan teillä toki olla täysin rakenteellinen vika ja Prepulsid täysin oikea lääke vaivaan. Mutta jos ei siitä ole merkittävää apua, niin allergiatilanne on hyvä syynätä perusteellisesti. Mitä pienempi lapsi on ja mitä vähemmän eri tekijöitä (ruokia) sekoittamassa tilannetta sitä helpompaa on päästä oireettomuuteen.
 
Kyllä kannattaa ehdottomasti kokeilla Neocate. Meidän vauvalla oireena oli juuri refluksi (runsaita pulautuksia ja kipua ruokatorvessa) ja vatsavaivat, iho oli ja on edelleenkin virheetön, samoin kakka ja kasvu. Hän oli pahimmillaan kahdella lääkityksellä (prepulsid ja zantac), mutta nämäkään eivät poistaneet oireita. Vasta Neocate toi avun ja molemmat lääkkeet voitiin lähes saman tien jättää pois. Almiron aiheutti altistuksessa jo vajaan kahden desin annoksella niin massiivista refluksioireilua ja vatsavaivoja, että altistus piti saman tien keskeyttää. Monille Almiron aiheuttaa ihan yhtä pahat oireet kuin Tutteli. Eli Almironin sopimattomuus ei kerro mitään siitä onko taustalla allergiaa vai ei.
 
Etkös Kata jossain kohtaa puhunut myös hieman vihertävästä ja löysästä kakasta..? voi olla että muistan väärinkin, nimittäin se on voinut korjaantua huomaamattasi apteekin korvikkeella, jos sellaista oli.. Että jos et ole huomannut yhdistää.. Ja olihan teillä sitä poskien punoitustakin maitoa juodessa? Se ei voi johtua refluksista.... :/

Ja tosiaan, meille almiron sopi huonommin kuin semper. :attn: Eli korostan,e ttä mikään muu ei meillä ole auttanut kuin neocate. Osa on jopa pahentanut.. Näiden kokeilujen aikana olen aina palannut ihan tavalliseen kaupan semperiin, koska muutosta ei koskaan tullut.. Vasta kun neocate otettiin käyttöön, ollaan jatkettu sillä. Ja se oli meillä kolme viikkoa käytössä, ennen kuin huomasin muutoksen. Silloin mentiinkin sitten altistukseen ja sen jälkeen oli reilu viikko pelkkää oksentamista ja valvomista ja vihreetä kakkaa.... Kunnes taas normalisoitui...

Jso almiron ei sovi, kokeilisin Kata sinuna vielä neocaten. Mitään et siinä häviä. Ainakin olet sen sitten testannut ja voit olla hyvillä mielin, eikös vaan? Olin itsekin jo jossain välissä monesti sitä mieltä,e ttei poikaa vaivaa mikään ja jos vaivaa niin refluksi. Mm. NallePuh ja Ahmutarkin sitten myöhemmin saivat tsempattua mut siihen pisteeseen,e ttä sain pojan oireettomaksi. Et usko kuinka monta kertaa meinasin jo luovuttaa ja olin ihan hakoteillä.. :headwall: Mutta palkinto odotti lähempänä kuin uskoinkaan! =)
 
Ai niin, meillä poika nukkui viime yön paljon paremmin. Voisiko tosiaan olla niin, että kun torstaina annoin nutramigenia 80ml, että se vaivasi jotenkin??? Koska edelleen ollaan flunssassakin, niin ei kai se sitten voinut olla syynä... Mitään selkeää oiretta en kyllä muuta havainnut kuin tuon yötahimisen, muttei mun nyt ollut sitä tarkoituskaan siinä mielessä kokeilla, vaan annoin pienen pläjäyksen hätävarana, kun muuta ei ollut.. Onneksi mies ehti nippa nappa silloin apteekkiin hakemaan neocatea, ollivat juuri sulkemassa... :p
 
Täällä ollaan oltu mukavan aktiivisia. Kaikilta on tullut hyviä vinkkejä. Kiitoksia paljon.

Oltiin viikonloppuna reissussa, ja annoin kaupan valmiita, josta ei niin hyviä seurauksia. Lauantai meni hienosti, ei pukluja, paitsi osan ehkä nielaisi. Sunnuntain aikana poika oksenti kolmesti: aamulla annoin Muksun kauraomenapuuroa ja Muksun riisivelliä -> reilu puklu. Laitoin heti nukkumaan ja herättyään tarjosin hieman vettä, kun oli aika lämpöinen -> reilu oksennus. Iltapäivällä riisivelliä, josta n. puolen tunnin päästä luumusosetta ja vettä -> megaoksennus. Nyt kyllä alan taas kallistua maitoallergian kannalle. Poika söi kyllä viikonlopun aikana kaupan perunattomia ruokia, ja perunadieetillä ollaan edelleen. Eli reilusti Muksua reilusti oksennusta.

Miten teillä muilla lapset oksentelee? Onko se jokapäiväistä vai satunnaista? Liittykö se johonkin tiettyyn hetkeen, aamuun, päivään vai iltaan? Oksentaako lapsi jonkin tietyn ajan kuluttua syömisestä? Meillä tämä on niin älyttömän epäsäännöllistä. Joskus, kun viimeinen lusikallinen ruokaa menee alas, ja tulee korkojen kera ylös, ihan kuin maha olisi ollut jo liian täysi ja ylimääräinen satsi saa tavaran nousemaan. Toisinaan saattaa oksentaa unien jälkeen.

Näyttää nyt siltä että soitan uudelleen yksityiselle ja jään jonottamaan allergologin aikaa, menköön vaikka kuukausi, kunhan päästään sinne edes joskus. Julkisen puolen kautta on ihan turha yrittää päästä, kun lähetteen antavat lääkärit eivät usko allergiaan. Kun poika oksentaa almironin, niin kyseessä ei voi olla maitoallergia... huhhuijaa. Peppu on taas ihan kauheassa kunnossa, ja posket kuivahkot ja karheat.

Huomenna apteekkiin ja neocaten ostoon. Kokeilen sitä ominpäin, kun lääkäreiltä en saanut apuja.
 
Meillä ainakin oksennettiin reippaasti muksun puurojen jälkeen, koska sisältävät maitoa..

Sinuna lähtisin nyt siitä, että pelkistäisin ruokavalion aika pieneen, niihin varmimpiin ja ottaisin neocaten käyttöön, ja pitäisin tilanteen täysin samana ainakin kaksi, kolme viikkoa. Meillä oireettomuus löytyi näin. Meilläkin syödään vasta kaurapuuroa, bataattia ja aprikoosia ja kun niitä saa riittävästi pysyy nälkä kurissa. Nyt tosin olen huomannut, että kun poika on ruvennut enemmän liikkumaan, niin oisikohan tuo hieman hoikentunut.. Eli lihaa pitää saada kuvioihin pian mukaan ainakin.. Mutta ensin tuo pirun maitokokeilu, kunhan flunssa on taltutettu. Aion kyllä lääkäriltä kysyä, oiskohan tuo yölevottomuus ja pyllyn palaminen jo riittävä näyttö siitä,e ttei tuo nutramigen sovi vai kokeilenko vielä uudestaan. Kumminkin sai sitä niin pienen määrän... Ja siitä jo tuli jälkijunassa kolmen yön valvominen ja pyllyn palaminen n.4päivää sen saannista.... :eek:

Ja kun muuten otat tuon neocaten käyttöön, niin älä ihan pienestä heti hätkähdä, oireista siis, mene sen kanssa maltilla ainakin viikko, ellei nyt mitään hurjan järisyttävää oiretta tule. Kakka muuttuu ainakin aluksi luultavasti mustaksi liisteriksi.. Voi myös olla että huomaat eron heti. Onnea kokeiluun! =)
 
Ai niin ja meillä oksennettioin joskus enemmän, joskus vähemmän, mutta täytyy sanoa, että huolestuttavan paljon aina kuitenkin.. Saattoi silti mennä päiväkin, ettei tullut kuin muutama pieni puli. Mutta sitten saatoikin mennä kolme päivää niin että meni kaikki vaatteet ja matot ja sohvat ym..

Enkä huomannut mitään erityistä ajankohtaa, sitä tuli aina.. Vaikka olisi nukkunut päikkäritkin vaunuissa jo, niin ylösnostaessa saattoi lentää eteisen lattialle. Oli tosi rasittavaa kyllä käydä kylässä ja kaupassa tms.. Sain useamman kerran pyytää kaupassakin henkilökuntaa moppaamaan..... :snotty:

Mutta nykkyään nämä pienet pulit tulee iltaisin jos on tullakseen, oletan sen johtuvan yötä vasten tankkauksesta, kun syö ja juo hieman normia enemmän.. Mene ja tiedä... Että hiukan kuvassa ilmeisesti meillä tuota löysäläppäisyyttäkin, mutta nyt se tuntuu aivan tavalliselta.. Joka toinen ilta pulitaan suunnilleen parit pienet pulit, ei siis häiritsevästi, eikä kaaressa.... Hikkaakin meillä oli paljon, mutta nyt ei enää ollenkaan...
 
Kyllä Jonnakar musta nuo oireet riittävät jo altistuksessa. Kannattaa ainakin yrittää. Jos itse olet epävarma sen sopivuudesta, voit toki kokeilla uudelleen, mutta mä ehkä jo yrittäisin saada lausunnon noilla oireilla. Menihän sitä kuitenkin suhteessa aika paljon sitä Nutramigenia, jotkuthan saavat altistuksessa vaan ihan pari milliä, jos tulee oireet heti. Se on vaan tuossa viiveellä reagoinnissa on, että usein ne altistettavat annokset tahtoo jo olla aika isoja ja sitten niitä oireita parannellaan pitkään. Kyllä mun mielestä kolmen yön valvominen ja palanut pylly, ovat ihan tarpeeksi kurjat oireet, tuli ne sitten samantien tai viiveellä :/ Se on sitten eri asia, mitä lääkäri tuumii. Eikös tuo testattava korvike ole aika sama kuin Almiron, joka ei teille todistettavasti ainakaan käy?
 
poika syö bataatti-maa-artisokka-lihasosetta ja riisi-palsternakka-kukkakaali-lihasosetta. Lihana hirvi, nauta, possu tai kana. Lisäksi 4-viljan puuro tai tattari, joka menee tosi heikosti alas. Taidanpa vielä vaihtaa pelkkään kaurapuuroon. Maitona NAN. En voi karsia ihan olemattomiin pikku ikiliikkujan ruokia, kun muuten poika laihtuu entisestään. Tänään pääsen käymään apteekissa, joten ostan sen neocaten ja jätän kaikki maidot pois. Peppu oli viikonlopun jälkeen palaneen näköinen, mutta helpottui kun laitoin sibicortia.

Niin hikkaa on melkein joka päivä, ollut alusta asti. Toisinaan se tulee juuri ruoka-aikaan, niin aika hankalaa on syöttää. Onkohan hikka jokin oire?
 
Meillä hikkaa on aina silloin, kun refluksi vaivaa. Voihan sitä nyt olla muutenkin, mutta meillä olen sen huomannut liittyvän tuohon reflukisiin. Teillä on aika paljon noita kiinteitä, joten niiden sopivuutta on aika mahdoton arvioida. Jos oireet ei poistu Neocatella, voipi olla että joudut noita kiinteitä hiukan karsimaan. Teillä on tuossa enemmän kiinteitä kuin meillä puolitoista vuotiaalla.

Eniten pistää silmään tuo neljän viljan puuro. Lisäksi oireita saattaa aiheuttaa joillekin maitoallergisille tuo nauta. Helpointa olisi jättää yksi liha, puuro ja pari kasvista ja katsoa tuleeko apua. Se olisi jo oikeesti aika lottovoitto, jos niin saisi lapsen oireettomaksi. Monesti on pakko tehdä hyvinkin rankkoja karsimisia oireettomuuden saamiseksi.

Kannattaa nyt ensin kokeilla auttaako se Neocate yhtään, mutta ei pidä tehdä hätäistä johtopäätöstä allergiattomuusdesta, jos oireet eivät poistukaan. Toivotaan parasta ja varaudutaan pahimpaan =)

Ai niin, monesti painokäyrä lähtee nousuun, kun ruokavaliosta saadaan epäsopivuudet pois ja suolisto rauhoittuu. Näin ravintoaineet pääsevät imeytymään paremmin.
 
Joo, siis tuo 4-viljan puuro lähti alunperin siitä, kun kaikkitietävä neuvolatäti suositteli sitä. Tulloin annoin kaurapuuroa...Ja minä hölmö helposti höynäytettävä tietysti teen kaiken ohjeiden mukaan. Mutta nytpä jätän senkin pois. Kyllä niin riemastuttaa tuo oma ajattelumaailma, kun ekan lapsen kohdalla pitää niin sokeasti uskoa ohjekirjasia ja neuvolatätejä :kieh:

Pitäisikö lapsi totuttaa pikkuhiljaa neocateen vai voiko sen suoraan vaihtaa?

Sain muuten varattua allergologille ajan, joka on ensiviikolla. Nyt on hyvää aikaa tutkia neocate. Kylläpä on hankalaa selvittää syyllinen. Pitäisi kyllä saada jokin järkevä suunnitelma, miten toimia, ja mitä ruokia antaa. Mutta tuo Muksuviikonloppu mielestäni todisti sen, että maidolla on jotain vaikutusta.
 
Mä vaihdoin sen ihan suoraan ja ihan hyvin meni. Muutenkin olen vaihtanut korvikkeet aina ilman mitään totutteluja. Toivottavasti teille sattuu pätevä ja vanhempia kuunteleva allergologi. Me jouduttiin ikävästi käymään useammalla ennen kuin saatiin apua. Siellä neuvolassa ne antaa joo kaikenlaisia suosituksia, mutta meillä niitä ei nyt ole kans oikein toteutettu. Nykyään eivät sitten uskalla meidän lapsesta oikein edes kommentoida mitään, saatika antaa neuvoja. Ovat tainneet itsekin jo tajuta, miten metsään on niillä neuvoilla menty...
 
Mäkin vaihdoin ihan suoraan Neocatelle allergologin ohjeen mukaisesti. Meidän poika ei aluksi tykännyt sen mausta, joten sekoitin ekaan pulloon puolet Tuttelia (tuttua makua) ja puolet Neocatea. Seuraavaan pulloon meni 75 % Neocatea ja kolmas pullo oli jo kokonaan Neocatea.
 
Mitäs mieltä olette NallePuh ja ahmutar, että kannattaisko odottaa allergologille asti ja kuulla hänen ohjeet ennen kuin aloitan Neocaten. Kävin tänään ostamassa ja himppusen kallista, yli 60euroa se pienempi purkki :eek: . Jotenkin olen itse ihan sekaisin, kun en tiedä miten pitäisi toimia. ei ole yhtään järkevää ajatusta päässä
 
Onhan tuo kallista, mutta meilläkin on jo juotu toista kuukautta omaan piikkiin tuota.. Täysin kyllä vaivan arvoista.

Tietysti itse päätät miten toimit, mutta meillä tuo neocate toi helpotuksen elämään, olkoonkin että konkurssi on valmis! :LOL:

Myös minä olin jossain kohtaa pisteessä kun en enää osannut tehdä tätä enkä tuota ja olin aivan sekaisin jo siitä, miten saan pojan voimaan hyvin ja parempina päivinä epäilin ettei allergiaa edes ole. Mutta totaalinen muutos saatiin aikaan, kun korvike vaihtui.

Kun tuo neocate ei kumminkaan sen kummempia ohjeita tarvitse, käytetään yhtälailla kuin muutkin apteekin korvikkeet. Sinuna kokeilisin sen heti ja näin ollen olisi siitä jo heti faktaa tarjota allergologillekin. Saattanee viedä kuukaudenkin ennen kuin alkaa vaikuttamaan, joten jos se olisi sopimaton, voisi miettiä ehkä jotain lääkitystä tms.. Mutta jos toimii, niin sehän olisi vain plussaa. OIreettomaksi vauva pitäisi kumminkin saada ennen altistuksia ainakin, muuten on vaikea lähteä tekemään diagnoosia..

Jso neocate sopii, niin kuukaudessa min. saat siihen korvattavuuden, ei se ole loppuviimeksi pitkä aika. Ja niitä myydään pitkin palstoja ja voit jättää itsekin ilmoituksen, että ostat. Näin minä olen kikkaillut kaiken aikaa ja apteekista olen joutunut hakemaan vain n.4-5prk.
 
Ja meillä siirryttiin myös suoraan, alkuun laitoin vähäsen sokeria sekaan., mutta oikeastaan nc oli ainut apteekin korvikkeista, joka meni alas ihan rytinällä, tämän jälkeen meillä nousi vuorokausiannoskin ihan huimaksi, kun poika niin sitä vetelee.. Tavallista korviketta ei suostunut näköjään antaumuksella juomaan, mutta nc:tä menee nyt kiinteiden ohella n.9dl/vrk.
 
Heippis...TÄällä siirrytty tavis Semperiin ja Prepulsid käytössä.Saa nähdä mitä tästä tulee,ihan samanlaista tuntuu nyt kuitenkin olevan tuo pulauttelu.Tosin ei se ole loppunut missään vaiheessa juurikaan.
Lääkäri ihmetteli miks soijalla se väheni..Nyt tajusin syynkin.Poika ei suostunut sitä syömäänniin paljoa eli määrät oli pienempiä.
Taikka ehkä palataan allergiaepäilyyn mutta nyt tä lääkekokeilu tehään.
Sydänfilmit otettiin ja poika oli niin reipas.2 viikon päästä sama juttu.Katotaan siihen asti.

Orjuuttaa vaan tuo lääke,puoli tuntia ennen ruokailua otettava,neljästi päivässä...Plaah..
 
Ehkä käytit soijaa liian vähän aikaa tai sitten sekään ei täydellisesti sopinut. Mun mielestä neocate on hyvä konsti katsoa, onko kyseessä maitoon liittyvä allergia vai kyse jostain muusta. Mikäli neocate ei tuo helpotusta->refluksi ja mikäli tuo->maitoallergia.....

Sun täytyy nyt muistaa,e ttä vaikka lääkäreillä on monia mielipiteitä asioista ja kokeilujen pituudesta, niin on kokeilun alla lääke tai joku korvike, niin siitä avun saaminen voi kestää muutamia viikkoja, jopa muutaman kuukauden, riippuen ruokatorven ja suoliston tilasta..

Tsemppiä! Toivottavasti teilläkin pian ratkeaa! :hug:
 
elviiraiina: kysymyksestäsi on jo aikaa... joten en tiedä miten olet toiminut Neocaten suhteen. Neocate on erityiskorvike (ei lääke), joten sinällään sen kokeiluun ei tarvita lääkärin/neuvolan lupaa tai lisäohjeita. Tärkeintä musta on että jos aloitat tai olet jo aloittanut Neocaten kokeilun, jatkat sitä tarpeeksi pitkään (pari viiikkoa vähintään), jotta näkee mikä sen vaikutus on. Muutaman päivän, edes yhden viikon, perusteella ei voi sanoa olisiko siitä apua vai ei. Joillekin on tullut sopeutumisoireina esim. ummetusta. Lisäksi sopeutumisoireina kakka saattaa värjäytyä mustaksi, vihreäksi ja jopa aluksi limaiseksi! Toki jos lapsi voi hyvin selvästi huomattavasti huonommin Neocaten aikana, on syytä miettiä sen jatkoa. Niin, ja ei mitään uusia kiinteitä samaan aikaan kokeiluun. Kiinteitä ehkä kannattaa jopa karsia ennen Neocaten kokeilua muutamaan niin kuin NallePuh82 edellä kirjoitti.
 
Toinen päivä neocatella ja onhan tässä tapahtunut kaikenlaista. Jätin eilen pois kaikki muut maidot ja kiinteitäkin olen vähentänyt. Nyt käytössä enää bataatti, riisi, palsternakka ja porkkana, sekä lihat puurona kaura. Eilen oli pakko laittaa paratiisisosetta puuron joukkoon, kun ei muuten olisi mennyt alas. Poika ei suostu juomaan neocatea ollenkaan, reilusti hedelmäsokeria joukkoon ja sit menee max 60ml kerrallaan. Eilen oksennuksia 1, tänään 2. Koko ajan röyhtäilee ja kuuluu kuplintaa. Poika on ollut aika itkeskelevä nyt pari päivää, mutta huomasin tänään syyn; kulmahammas tulossa. Kakkaa ei ole tullut kuin kerran tänään, kun normaalisti olisi tullut jo kolmesti, eli taitaa vielä ummetuskin vaivata.

Nuo oksennukset tulevat kun a) vesihörpyn jälkeen kuuluu kurahdus b) ei suostu juomaan enempää, ja kakoo c) itkee kovasti, kun imuroin toisessa huoneessa tai d) viimeinen lusikallinen ruokaa jää kielen takaosaan ja alkaa kakoa. Perus pikkupuklut on melkein kokonaan vähentyneet, jonkun verran huomaan puklien nielemistä. Eli melkein joka oksennukseen liittyi jotakin. Vesihörpyn jälkeen on oksentanut monesti ennenkin, en tiedä mikä sen tekee, mutta jostain syystä vesi laukaisee refleksin.

Meinaa itseltä pää levitä. Muutoin poika on kuin naantalin aurinko, nukkuu 10-12 tunnin yöunet ja kolmet tunnin päikkärit. Ryömii, leikkii ja tutkii iloisesti maailmaa. Silloin tällöin kerran pari päivässä ruokailun tai unien päätteeksi vain oksentaa.
 
Teillä on tuo Neocate mennyt vasta niin vähän aikaa, ettei nyt vielä voi oikein tehdä päätelmiä suuntaan eikä toiseen. Onneksi teillä muuten tilanne vaikuttaa aika rauhalliselta! Se, että pienet peruspuklit ovat jo vähentyneet, on minusta hyvä merkki.

Toivottavasti tilanne alkaa selkiytyä ja saat hieman ajatusta, siitä helpottaisiko Neocate vai ei. Teillä edelleen on noita kiinteitä aika paljon ja mukana muutama aika "riskialtis", joten ihan täyttä varmuutta tuosta kokeilusta ei välttämättä saa. Voihan se olla, että lapsesi olisi allerginen mahdollisesti vain maidolle, mutta olen aika usein joutunut huomaamaan, että kyllä sieltä tahtoo niitä muitakin pahiksia paljastua. Älä nyt allergologi aikaa odotellessa enää uusia kiinteitä aloita, vaan katsele rauhassa miten tilanne kehittyy. Jospa se siitä alkaisi selkiytymään!

Usein lapsilla, kenellä on refluksia on myös hiukan tuollaista "sihtikurkkuisuutta" ja oksukin tahtoo tulla aika herkästi. Johtuisikohan se ruokatorven ärsymisestä vai mistä, en tiedä. :/
 
En ehtinyt viikonlopun aikaan kirjoitella kuulumisia. Pari päivää on mennyt tosi hyvin. Muutama puklu tulee päivässä, yleensä heti syömisen jälkeen, mutta ei yhtään oksennusta perjantain jälkeen. Vaihdoin tosiaan 4-viljan puuron kauraan samaan aikaan kuin otin neocaten käyttöön. Vaippaihottuma katosi kokonaan parin päivän kuluttua, joten en tiedä oliko se puuron vai maidon vaihdoksen ansiota. Nyt otin 4-viljan takaisin vain testatakseni ihottuman, vielä en osaa sanoa, kun poika ei ole syönyt sitä kuin muutamia kertoja. Näyttäisi kyllä kovasti siltä että maidon vaihdos vaikutti asiaan, en kuitenkaan vielä liikaa hehkuta. Jos nyt ihottuma tulee takaisin, niin teidän että vehnä, ohra tai ruis on pahis. Jos ei tule, niin silloinhan kyseessä on aika selvä maitoallergia. Toivotaan että allergologi on samaa mieltä ja saatais todistus kelaa varten, alkaa käydä kohta kukkarolle, kun 1 purkki riittää tasan neljäksi päiväksi, ja nyt sentään poika suostuu taas juomaan neocatea. Kakan ja pissin määrät ovat vähentyneet, vaikka yritän kovasti saada pojan juomaan väh. 600ml neocatea päivässä

Uusia ruokia en ole ottanut käyttöön ja mietinkin, että mitä entisistä voisi vielä karsia. Onneksi lääkärin aika on pian.
 

Yhteistyössä