maksaako ex minimin vai enemmän elatusmaksuja?

  • Viestiketjun aloittaja yssinhuoltaja
  • Ensimmäinen viesti
Meillä maksaa 10,- yli minimin, en jaksanut tapella aiheesta, ja SUULLISESTI se, että osallistuu harrastuksiin ja kaiken "isomman ja kalliimman" hankintaan, olisi pitänyt laittaa sekin paperille, näin ei meinaan ole tapahtunut, eikä tapahdu. Ottaa päähän, mutta oman tyhmyyden takia (tai kun en jaksa tapella) niin kärsin sitten tästä. 14 ja 16 vuotiaat kuluttaa melko lailla, eikä isä anna heille koskaan rahaa, kun kerta maksaa jo, että näin mukavasti, ja minä olen kauhea ämmä, kun vien hänen rahat.. (sori pienehkö loppuvalitus ohi aiheen..)
 
koiraharrastaja
Maksaa kahdesta lapsesta yhteensä 224 e, eli alle minimin. Viiden vuoden aikana on ostanut lapsille polkupyörät, vaikka suullisesti aikanaan lupasi osallistua kaikkiin isompiin hankintoihin. En kuitenkaan jaksa tapella rahasta, pääasia on että pitää yhteyttä lapsiinsa ja tapaa säännöllisesti.
 
peuhu
Etähuoltaja ei ole velvollinen maksamaan elatusmaksujen lisäksi kuin ainoastaan matkakulut tapaamisiin, jos matka on pitkä pitää maksaa puoliksi tai matka kustannukset huomioidaan elatusmaksua alentavana tekijänä.

Asiat on kuitenkin sovittavissa tapaus kohtaisesti mutta kannattaa todellakin tehdä kirjallinen sopimus.
 
äitipuoli
Meillä maksetaan 113?/kk ja ollaan vastussa lapsen kuljetuksista tapaamisviikonloppuina. Muista kuluista sovitaan keskenämme (eli yleensä minä ja lapsen äiti ;) ). Eipä olla makseltu muuta ylimääräistä kuin lapsen vakuutusta ja tarhakuvia, tällä hetkellä lapsen äidillä ja isäpuolella on huomattavasti paremmat tulot kuin meillä....
 
voi prkl
Ei maksa mitään koska kieltäytyi tunnustamasta isyyttä eikä halua maksaa, kuulemma pitäis olla mulle sama mistä rahaa tulee..niinpä mutta entäs lapsen tunteet kun oma isä ei halua tunnustaa.
 
Meil exä ei maksa mitään. Saan kunnalta elatustuen, mutta ylimääräsestä ei toivookaan. Tyttö ei ole saanut ainuttakaan joulu-tai synttärilahjaa isältään, korteista puhumattakaan. Kun tytön korvat putkitettiin ja pyysin isältä apua rahallisesti, kun lasku oli yli 500 e, niin ei käynyt, koska hän kuulemma omasta mielestään maksaa jo elatusmaksua ja sen pitäisi kuulemma riittää. Hänellähän ne pakolliset elatusmaksut menevät ulosottoon, koska hän ei niitä maksa. Ettänäin meillä!!! Hyvin pyyhkii, mutta pyyhkiköön!! :p
 
voi prkl
Toisaalta olen tyytyväinen että isyyttä ei ole tunnustettu koska nyt ei isä voi vaatia lasta "hoitoon". Voi kristus miksi edes olen ikinä sekaantunut moiseen alkoholistiin ja mielenterveysongelmaiseen.
 
Isä maksaa 120e/kk, mutta lisäksi maksetaan puoliksi lapsen vakuutukset, isommat vaatehankinnat: takit, kengät ja farkut, koska vaatii jo kalliimpia(13v). Isä vie pojan joka kesä ulkomaille ja talvisin laskettelemaan ym. Poika on isänsä ainoa lapsi, joten siitä varmaan johtuu, et huolehtii niin hyvin.
 
ex maksaa 170? kuussa tytöstä ja soskusta sanoivat että se ei kuitenkaan meinaa sitä etteikö isän tarvisi osallistua pyörien, suksien, luistimien yms harrastus välineiden kustannuksiin. Mutta toistaiseksi isä ei ole osallistunut minkään kustannuksiin. Hän on katsokaas töissä eikä hänellä ole koskaan rahaa, mutta minä joka olen työttömänä mulla sitä on vaikka kuinka paljon :LOL: onneksi hyviä kamppeita löytyy vähän käytettyinä kirppikseltä. =)
 
peuhu
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.03.2006 klo 09:35 mie vaan kirjoitti:
ex maksaa 170? kuussa tytöstä ja soskusta sanoivat että se ei kuitenkaan meinaa sitä etteikö isän tarvisi osallistua pyörien, suksien, luistimien yms harrastus välineiden kustannuksiin. Mutta toistaiseksi isä ei ole osallistunut minkään kustannuksiin. Hän on katsokaas töissä eikä hänellä ole koskaan rahaa, mutta minä joka olen työttömänä mulla sitä on vaikka kuinka paljon :LOL: onneksi hyviä kamppeita löytyy vähän käytettyinä kirppikseltä. =)
Teillä sosku on antanut väärää informatiota... tässä huomaa taas niiden "ammatti taidon". Musta on väärin et ihmiset joutuu turhaa tappelemaan asioista kun lastenvalvojat ei osaa hommiaan ja antaa lähihuoltajille väärää tietoa,pahimmassa tapauksessa ihmiset menee ihan turhaan oikeuteen selvistä asioista.
 
raha-automaatti
Mies maksaa vähän enemmän kuin minimielarit lapsistaan ja tapaa säännöllisesti ja sovitusti, eikä muuta.

Miksikö näin "vähän"?

Huoltajuus ja vanhemmuus on muutakin kuin ostamista ja maksamista. Yhteistyö erovanhempien kesken lasten asioissa on muutakin kuin sitä, että lähi pyytää ja etä maksaa tai kustantaa. Etävanhemman tehtävä ei ole olla mikään avoinainen rahapussi tai raha-automaatti, ja vain se.

Mies ei saa osallistua lastensa elämään millään tavalla muuten kuin tapaamalla heitä sovitusti.

Hän olisi halunnut tavata välillä vähän enemmän; että tapaamisissa olisi joustoa. Ei käynyt.
Hän olisi halunnut maksaa ja kustantaa lapselle harrastuksia, jotka lasta kiinnosti. Ei käynyt.
Hän olisi vienyt lapsen parturiin, ostanut uutta kotiin asti mukaan otettavaksi, esim. kenkää ja vaatetta (tai kirpparilöytöjä). Ei käynyt.

Silkka raha olisi kelvannut.
Siihen isä ei suostunut.

Ehkä isä sitä rahaa syytäisi, jos yhteistyö sujuisi. On nimittäin asioita, jotka kulkevat äidin kautta, koska lapset sen arkensa elävät äitinsä kanssa:

Hän haluaisi lapsistaan edes tarrakuvan joka vuosi. Ei käy. Jos isä haluaa lapsistaan koulukuvan, hän voi itse soittaa koululle ja tiedustella milloin on koulukuvaus ja sitten kun H-hetki koittaa hän soittelee taas koululle ja sopii että ko. lapsista otetaan tuplaten kuvia.
Arkki on kerran maksettu puoliksi, silloin isä sai tasan puolet kuvista. Sen jälkeen ei yhteistyötä ole ollut.

Isä haluaisi osallistua koulun kevät ja joulu juhltiin ja mikä ettei vaikkapa koulun ja kodin yhteistyöpäiviin ja vanhempainvarttiin. Lähi kuitenkin hermostui kun isä näytti naamansa lasten juhlissa, ei sitten mennyt toiste isä lasten juhlia pilaamaan.
Yhteistyö koulun suuntaan kariutui opettajan järkyttävän asenteelliseen kommenttiin, oli siis ope ja lähiäiti keskutelleet hiukan vanhempainvartissa!
Lapsen koulutodistuksia isä ei ole ikinä nähnyt.

Miksi pitäisi isän tehdä yhteistyötä, olla joustava ja mukava ja "ajatella lapsen parasta", jos lähiäiti on sitä mieltä - ja toimillaan vahvistaa - että lapselle on parasta jos isä ei sotkeennu heidän (lastensa) elämään.
:headwall: :headwall:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.03.2006 klo 16:44 peuhu kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.03.2006 klo 09:35 mie vaan kirjoitti:
ex maksaa 170? kuussa tytöstä ja soskusta sanoivat että se ei kuitenkaan meinaa sitä etteikö isän tarvisi osallistua pyörien, suksien, luistimien yms harrastus välineiden kustannuksiin. Mutta toistaiseksi isä ei ole osallistunut minkään kustannuksiin. Hän on katsokaas töissä eikä hänellä ole koskaan rahaa, mutta minä joka olen työttömänä mulla sitä on vaikka kuinka paljon :LOL: onneksi hyviä kamppeita löytyy vähän käytettyinä kirppikseltä. =)
Teillä sosku on antanut väärää informatiota... tässä huomaa taas niiden "ammatti taidon". Musta on väärin et ihmiset joutuu turhaa tappelemaan asioista kun lastenvalvojat ei osaa hommiaan ja antaa lähihuoltajille väärää tietoa,pahimmassa tapauksessa ihmiset menee ihan turhaan oikeuteen selvistä asioista.

Ei me olla tapeltu niistä asioista. Minä ne kamppeet oon laittanu aina enkä ole jaksanu asialla alkaa tappeleen. ja saapa lapsi sitte sopivia tavaroita eikä liian isoja tai pieniä. =)
 
peuhu
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.03.2006 klo 20:07 mie vaan kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.03.2006 klo 16:44 peuhu kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.03.2006 klo 09:35 mie vaan kirjoitti:
ex maksaa 170? kuussa tytöstä ja soskusta sanoivat että se ei kuitenkaan meinaa sitä etteikö isän tarvisi osallistua pyörien, suksien, luistimien yms harrastus välineiden kustannuksiin. Mutta toistaiseksi isä ei ole osallistunut minkään kustannuksiin. Hän on katsokaas töissä eikä hänellä ole koskaan rahaa, mutta minä joka olen työttömänä mulla sitä on vaikka kuinka paljon :LOL: onneksi hyviä kamppeita löytyy vähän käytettyinä kirppikseltä. =)
Teillä sosku on antanut väärää informatiota... tässä huomaa taas niiden "ammatti taidon". Musta on väärin et ihmiset joutuu turhaa tappelemaan asioista kun lastenvalvojat ei osaa hommiaan ja antaa lähihuoltajille väärää tietoa,pahimmassa tapauksessa ihmiset menee ihan turhaan oikeuteen selvistä asioista.

Ei me olla tapeltu niistä asioista. Minä ne kamppeet oon laittanu aina enkä ole jaksanu asialla alkaa tappeleen. ja saapa lapsi sitte sopivia tavaroita eikä liian isoja tai pieniä. =)
Ymmärsin ettei teillä tapella näistä asioista mikä tosi hieno asia :flower:
Täällä kun lukee näitä kirjoituksia niin moni muu tappelee ihan vaan siitä syystä sossun tätit on antanut väärää informaatiota ja sanonut että etän kuuluu maksaa sitä ja tätä, musta se on sääli koska ne on niin turhia riitoja ja saattaa mennä pitkiäkin aikoja ennen kuin tule sopu asiaan. :/
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.03.2006 klo 18:39 Williviini kirjoitti:
minimi elari. Mutta isä osallistuu lapsen elämään muuten, ostaa lähinnä eloktroniikkaa = pleikka, pelejä yms. joskus vaatteita, ottaa mukaan ulkomaanreissuille yms. Ei rahalla sitä onnea saa..
Hyvä sanoa noin, jos sitä rahaa on. Ei kaikki lapset pääse koskaan ulkomaille, oli sitten yh tai ei. Tai ostele pleikkoja ja pelejä. Ne maksaa ihan järkyttävästi.
 
Maksaa hoitomaksun (130 ) puolestani ja tuo jotain pientä jos pyydän. Meillä ei ole vielä mitään virallista sossuissa tms.
Näin on toiminut ookoo. En halua enkä jaksa enää tapella riitaisen ja väkivaltaisen avoliiton jälkeen. Mulla ja lapsella on oma turvallinen kotipesä jonne mies on tervetullut selvin päin lasta tapaamaan. Se riittää mulle nyt ja ainakin vielä kaikki sujuu hienosti ja yhteisymmärryksessä.
Toki tiedän, että "mustaa valkoiselle" täytyy joskus laittaa jo lapsen edun takiakin, mutta en rahan vuoksi halua alkaa rähjäämään ja vaatimaan kun näin elämä sujuu hyvin.
Mulla on hyväpalkkainen työ, pystyn lapseni elättämään omilla tuloillanikin. Tärkeämpää on isän suhde lapseensa enkä halua sitä rahasta kiukuttelemalla hankaloittaa...
...tyhmä olen vissiin, mutta TURVALLINEN KOTI on mulle tässä elämän tilanteessa kultaakin kalliimpi asia.
 


Ehkä isä sitä rahaa syytäisi, jos yhteistyö sujuisi. On nimittäin asioita, jotka kulkevat äidin kautta, koska lapset sen arkensa elävät äitinsä kanssa:

Hän haluaisi lapsistaan edes tarrakuvan joka vuosi. Ei käy. Jos isä haluaa lapsistaan koulukuvan, hän voi itse soittaa koululle ja tiedustella milloin on koulukuvaus ja sitten kun H-hetki koittaa hän soittelee taas koululle ja sopii että ko. lapsista otetaan tuplaten kuvia.
Arkki on kerran maksettu puoliksi, silloin isä sai tasan puolet kuvista. Sen jälkeen ei yhteistyötä ole ollut.


Siis taas lapsi pelinappulana. Toinen aikuinen haluaa vain rahaa ja toinen ei anna.

Kannattaisiko kuitenkin kun lapsi on vanhempi niin suoraan auttaa tms? Ei vanhempi ole raha-automaatti, mutta kai sitä lapselleen haluaa tarjota myös sitä mihin on varaa?
 
heli
119e kuussa maksaa pitkin hampain. Isyys on tunnustettu v. -98 tyttö syntyi -99. Mies ei ole ollut missään yhteydessä, eikä haluakkaan olla tänne päin viimeseen 4 vuoteen. Jos lähetän sinne kirjettä, kuvia ym, niin ei tule mitään takaisin päin. ei synttäri/joulu lahjaa/korttia ole tullut. Millään tavalla ei osallistu harrastuksiin/muihin kuluihin.
Opiskelut sain loppuun viimevuonna ja nyt sain töitä. tiukoille otti välillä, mutta sen korvaa se, että lapsi on kaikinpuolin terve, sosiaalinen ja pirteä. Tämä ei olisi varmastikkaan ollut tulos lapsen suhteen jos isänsä kanssa olisi ollut tekemisissä. Huom. minä en ole tapaamisia ym. estänyt, vaan miestä ei kiinnosta.
 

Yhteistyössä