Makupalojen anto omalta lautaselta?

  • Viestiketjun aloittaja mietteliäs
  • Ensimmäinen viesti
mietteliäs
Neuvolassa puhutaan makopalojen annosta eli pienelle voisi antaa omalta lautaselta ruokaa. Mutta miten? Tai siis jos syö haarukalla ja veitsellä niin kuinka tarkkana täytyy olla, ettei ole noilla koskenut ruokaan? Antaisin siis pienelle omalla lusikalla ruokaa, mutta mietityttää toi, että pitääkö se annettava ruoka ottaa heti alussa omaan paikkaan lautasella vai voiko syödä normisti ja antaa jostain vähän ruokaa.
 
äiti
mä oon ainakin ollut tosi tarkkana, ettei karies tarttuisi lapseen, ja oon aina ottanu ensin vauvalle/lapselle palaset omalle lautaselle. Yleensähän kariesbakteerin tartuttaa oma vanhempi, esim. syöttämällä samalla lusikalla.
 
Minä en antanut omalta lautaselta ruokaa, sillä aikuisten ruuassa on usein liikaa suolaa. Otan ruokaa laittaessani sivuun lapselle ruokaa ennen suolan lisäämistä ja annan sitten sen omalta lautaselta vauvan omalla lusikalla samaan aikaan kun me muut syömme. Kurkunviipaleita tms. saatan antaa omalta lautaseltani.
 
mietteliäs
Alkuperäinen kirjoittaja xylident:
Tarjoa lapselle makupalat hänen omalta lautaselta.
Sorry, saisko rautalankaa eli tarkoitatko tällä sitä, että otan omalta lautaselta ruuat puhtailla ruokailuvälineillä ja laitan lapsen lautaselle? Että sitä ruokaa, mitä oon koskenu omilla ruokailuvälineillä, ei voi antaa enää lapselle?
 
hammas
Alkuperäinen kirjoittaja mietteliäs:
Alkuperäinen kirjoittaja xylident:
Tarjoa lapselle makupalat hänen omalta lautaselta.
Sorry, saisko rautalankaa eli tarkoitatko tällä sitä, että otan omalta lautaselta ruuat puhtailla ruokailuvälineillä ja laitan lapsen lautaselle? Että sitä ruokaa, mitä oon koskenu omilla ruokailuvälineillä, ei voi antaa enää lapselle?
Eli et anna omalta lautaselta. Annat vain lapsen lautaselta. Mitään mihin olet koskenut et anna. Lapsen omalla lautasella pilkot ja pienennät ruoan. Et käytä ruokaa omalla lautasella. En ymmärrä edes miksi tollasta on neuvolassa sanottu. Mitä hyötyä siitä on ?
 

Yhteistyössä