Marraskuiset 2018

Mulla huomenna eka neuvola kuopuksen 2v-neuvolan kanssa samalla käynnillä.
Farfallallaa neuvola 22.3.

@Minimustikka mulla ei myöskään oo rinnat yhtään kipeät. Ekassa raskaudessa oli jo ennen plussaa, tokassa ei ollenkaan, mutta ajattelin sen silloin johtuvan siitä, että imetin vielä. Nyt en imetä ja siltikään ei oo kipeät, mutta en osaa olla huolissani tästä. Ei kai ne vaan aina kipeydy ja ekalla kerralla ne oli varmaan kipeät näiden muidenkin edestä. :D

Muutenkin tässä kolmannessa raskaudessa on (toistaiseksi) ihan olemattomat oireet. Lähinnä palelu, joka sekin saattaa johtua flunssantyngästä. Viikonloppuna sen sijaan oli aika raju vatsatauti ja nyt onkin käytössä kokoa pienemmät farkut. Toivottavasti kaikki on oireettomuudesta huolimatta hyvin. Täytyy ehkä se varhaisultra varata mielenrauhan vuoksi. :)

Rv 5+4
 
Helou! Ja tervetuloa uusille! Keskustelu on kovasti vilkastunut. Täällä viikonloppureissu suoritettu ja nyt vihdoin netin ääressä jälleen. Tänään tasan 8+0 ja viime perjantaina käytiin varhaisultrassa. Alkio vastasi täysin omia laskujani ja nyt odottelen ensimmäistä neuvolakäyntiä, joka koittaa parin päivän päästä. Varhaisultraan mentiin, että mieskin pääsi mukaan ja konkretisoitui hänellekin ehkä paremmin tämä juttu :geek: Hänelle ensimmäinen lapsi ja vanhemmilleen ensimmäinen lapsenlapsi. Aika täpinöissään siis on. Viikonloppuna kerrottiin reissuporukalle tilanteesta, mutta itse olen kertonut vasta yhdelle ystävälleni. Miten te muut? Joko olette kertoneet esim. vanhemmillenne?

Täälä moni myös kertonut mielihaluistaan. Minä kuulun porukkaan, joka himoitsee ainakin juuri tällä hetkellä raikkaita hedelmiä, salaattia, viinirypäleitä... Esikoisen ajoista muistan, että mielessä pyöri vain rasvaiset herkut ja suklaakakku :rolleyes:
Raskausoireet edelleen melko minimissä. Mahtanevatko tästä kovin yltyäkkään enää. Toki tissit on jäätävän kipeät ja mieli ailahtelee, mutta muuten aika iisiä. Turvotusta ei juuri lainkaan, joten omat vaatteet vielä sopivia :geek:

Facebookin puolelle taidan minäkin liittyä...
 
@ijomeo @kosmo Tiedän joo että on pääasiassa paikallinen vaikutus MUTTA olen itse lääkealalla töissä ja teen töitä mm. haittavaikutusten parissa. On siis tullut eteen muutama tapaus joissa on epäilty että on saattanut vaikuttaa osaltaan keskenmenoon. Varmuuttahan näistä ei ikinä saada mutta en ole valmis ottamaan riskiä ainakaan vielä nyt näin alussa.
 
Kuumat aallot ja oksetus joka alkaa jo yöllä... Nukuin niiiiin huonosti. Heräilin koko yön ku oksetti tai oli kylmä tai kuuma:sick::sleep: Aamukahvia koitin juoda vähä aikaa mut se tuli samantien ylös joten kaadoin suosiolla loput lavuaariin.
Eilen illalla pyyhkiessä tuli iiiiihan hailakan vaaleenpunasta valkovuotoo, siis sen huomas vaan syynäämällä :/ Mut nyt ei yöllä eikä aamulla mitään joten toivotaan parasta.

Mullakin alkaanut kuumat aallot 7.viikon aikana. En muista aiemmin et ois näin varhain, olivat loppuajan ongelma. Järkyttäviä lehahduksia eikä asiaa helpota kun joutuu toppavaatetta käyttään, siis jos tämä iskee muualla ku kotona :devil: pitäis äitiltä pyytää taas verenpainemittari, aika maatalia oli viime raskaudessa, kun tämmönen kuuma heikotus kohtaus tuli. En vaan tohdi pyytää sitä, kun varmana ihmettelis mihin sitä tarvin.

Myös yöllä oon heränny "oksennus kurkussa". On tämä pahoinvointi kyllä kamalin raskaus oire :alien:

Millon sulla tulee rv 8? Niihin aikoihihan voi hyvin tulla verta, koska olisi kuukautisten aika.


Helou! Ja tervetuloa uusille! Keskustelu on kovasti vilkastunut. Täällä viikonloppureissu suoritettu ja nyt vihdoin netin ääressä jälleen. Tänään tasan 8+0 ja viime perjantaina käytiin varhaisultrassa. Alkio vastasi täysin omia laskujani ja nyt odottelen ensimmäistä neuvolakäyntiä, joka koittaa parin päivän päästä. Varhaisultraan mentiin, että mieskin pääsi mukaan ja konkretisoitui hänellekin ehkä paremmin tämä juttu :geek:
Ilmeisesti kävit 7+2 ultrassa? Muistatko tarkkaa mittaa?
 
Mullakin alkaanut kuumat aallot 7.viikon aikana. En muista aiemmin et ois näin varhain, olivat loppuajan ongelma. Järkyttäviä lehahduksia eikä asiaa helpota kun joutuu toppavaatetta käyttään, siis jos tämä iskee muualla ku kotona :devil: pitäis äitiltä pyytää taas verenpainemittari, aika maatalia oli viime raskaudessa, kun tämmönen kuuma heikotus kohtaus tuli. En vaan tohdi pyytää sitä, kun varmana ihmettelis mihin sitä tarvin.

Myös yöllä oon heränny "oksennus kurkussa". On tämä pahoinvointi kyllä kamalin raskaus oire :alien:

Millon sulla tulee rv 8? Niihin aikoihihan voi hyvin tulla verta, koska olisi kuukautisten aika.




Ilmeisesti kävit 7+2 ultrassa? Muistatko tarkkaa mittaa?
Joo, kävin ultrassa 7+2 ja jos nyt oikein näitä kuvia tulkitsen niin mitta on 11,6mm.
 
  • Tykkää
Reactions: Sonde
Tuo mitta on kyl vähä hankala kun sitä pitäis tulla tietyn verran tietyssä ajasss. Mutta jos ultra aamulla näyttää päivää pienempää niin onhan sillä vielä koko päivä aikaa kasvaa siihen "oikeaan" mittaan :LOL:

Mulla siis 10.7, mikä näytti 7+1. Kuiteski mulla vähintään 7+2 niin onhan sillä sintillä vielä ollut siinä useempi tunti kiriä tuo puuttuva mitta 10.7 -> 11.0 :ROFLMAO:

Mielenkiinnosta kyselen. Näin alussahan niiden pitäis kasvaa samaa tahtia.

Btw, tuosta kuumuudesta. Sattumoisin löysin tiedon et juuri rv 9 veren määrä lisääntyy, mikä aiheuttaa niitä kuumia aaltoja. Myös hemoglobiini laskee ja senkin vaikuttaa siihen kuumuuteen.
 
@Sonde mulla tänää viikkoja vasta 5+0... Eilen tuli pyyhkiessä veristä vuotoo iltapäivään asti. Iltapäivä ja ilta ei mitää ja taas aamusta verista vuotoo pyyhkiessä :cry::cry::cry: Mää pelkään nii paljo:cry:
Voi ei. Toivottavasti on harmitonta vuotoa.

Mä uskalsin vihdoin tehdä digin mitä oon jemmannut yrityksen alusta lähtien. Ja se näytti onneks 3+ eli just niinku pitää. Pelkäsin että näyttäis vähemmän ja olis tullu lisästressiä siitä mut onneks ei :love: mut on tässä silti pitkät viikot odotella ultraa.
 
@Sonde mulla tänää viikkoja vasta 5+0... Eilen tuli pyyhkiessä veristä vuotoo iltapäivään asti. Iltapäivä ja ilta ei mitää ja taas aamusta verista vuotoo pyyhkiessä :cry::cry::cry: Mää pelkään nii paljo:cry:
Oliko se ihan verta vai vaaleanpunaista/liman sekaista? Multa lääkäri kysyi et olenko varma ettei se tule peräpuolelta :cool: Olin varma että ihan etupuolelta. Ootko sinä aatellut tarkemmin?

Niinku tulikin jo vastauksia et kunhan kipua ei ole niin ei pitäisi merkata välttämättä sen kummempaa. Kyllä se hermoja raastaa, mutta toivotaan parasta! :)
 
Onpas täällä tapahtunut paljon sitten viime käynnin!

Mä kävin eilen varhaisultrassa ja syke löytyi ja oli kooltaan 7-8 viikkoa, omien laskelmien mukaan eilen olis ollut 7+3. Myös eka neuvola oli eilen. Ja jäätävän paha olo, mut veikkaan kyllä, että se oli joku vatsapöpö, eikä pelkkää pahoinvointia. Nyt jo paljon parempi olo, vaikkakin kuvottaa.

Kai sitä uskaltautuisi fb:n puolellekin jo, joten laitoin yv @pampulax
 
@Sonde joo etupuolelta tulee iha, varmistanu oon sen työntämättä sormee iiiha vähä emättimeen ja sieltä se. Ei oo siis iha vertaverta vaa liman sekasta. Sellasta punertavanrusehtavaa limaa. Välillä on nii hailakan väristä ettei meinaa ees erotta mut välillä on tummempaa :/
 
Onko teillä kotidopplereita? Mulla on mutten löydä sitä.

Muutto ollut välissä viimeks ku käyttänyt eikä mitään hajua missä vois olla. Sen muistan et oon säilyttänyt sen. Jossain ulkovaraston uumenissa varmaa, eikä tää kylmyys ja jatkuva lumisade oikee nappaa alkaa varastoa tutkiin ku pitäis niiin paljon purkaa tavaraa pihalle (n)

Minä kyllä tykkäsin siitä. Ois jo kiva kohta yrittää kuuluisko. Käsittääkseni saattaa jo 9. viikolla alkaa löytymään.
 
Alkaa mennä hermo tähän pahoinvointiin! Olis ees aamupahoinvointi, mut ei, ku 24/7 niin huono olo! Herään öisinkin parin tunnin välein.. Miksei kukaan kertonu et raskaana olo on ihan perseestä?! En kuitenkaan oo oksentanut kertaakaan, helpottaakohan se edes..? Jos pakottaisi itsensä oksentaa..
 
@Minimustikka no sulla onkin varmasti hyvää tietoa sitten asiasta. Ja jokainen tietenkin tekee niinkuin itse parhaakseen katsoo :) nenän tukkoisuus on vaan yksi ärsyttävimmistä asioista mitä vaan tiedän! Ja itse toki oon aina ajatellut, että kyllähän se neuvolantäti tietää mitä neuvoo (n)
Mutta laittoihan tuo nyt miettimään vähän mitä kirjoitit..

@Sonde kyllähän se päivän aikana ehtii kasvaamaan "tarvitsemansa" mutta mistä kukaan ihan varmaksi voi tietää päivälleen paljonko pitäisi olla (n) voiko jossain hoidoissa olla aivan varma tästä? Itsellänikin siis hoitojen avulla saadut lapset, mutta vain clomi+pregnyl+terolut joten vaikka ultrassa on todettu kypsä munasolu ja laitettu irrotuspiikki, ei täysin varma voi olla ovulaatiosta, hedelmöittymisestä ja kiinnittymisestä.
Itselläni ainakin, jokainen on heittänyt muutamalla päivällä siitä mitä itse oletin.
Joten eiköhän tuo sinunkin toukkasi ole aivan oikean kokoinen :)

@Päppyrä voi, ei tuo on kyllä todella kurjaa, kun muutenkin tää alku aina yhtä panikoimista ja sitten vielä tulee ylimääräisiä vuotoja :( toivottavasti olisi harmitonta.
Itsellänihän kuopuksesta tuli ihan kunnon menkat ajallaan ja kestivät sen melkein 7pv mitä yleensäkin, häntä odottaessa huomasinkin sitten olevani raskaana vasta vk 7 :LOL: ja tässäkin raskaudessa oli sitä vuotoa muutama päivä..

Oma olo pysyy siedettävänä, kun muistaa syödä vähän väliä jotain. Tuo väsymys on nyt isoin oire edelleen. Mutta useimmiten mulla onkin oireet alkanut kunnolla puskea päälle just tossa rv 7 aikana. Eli hetki vielä aikaa nauttia tästä melko hyvästä olosta :giggle:

Meidän tarttis ryhtyä kotona remontti/huoneiden järjestely hommaan. Se on ollut tiedossa jo jonkun aikaa, mutta ei olla pidetty kiirettä sen asian kanssa.
Mutta aina näin raskaana mulla tulee aina kauhee pesänlaitto vimma ja joka paikka pitäis saada "räjäytettyä" ja järjestellä uudestaan :LOL:

Kosmo ja mini 5+0
 
@Sonde mulla on doppleri ja oon saanu sillä kuuluma 9+ viikoilla. Nyt se on kaverilla lainassa, enkä oikein tiedä miten pyytäisin sitä takas :LOL:

@Timskunen mulla ainakin aikasemmissa raskauksissa on auttanut oksentaminen pahaan oloon. Toki mun ei ole tarvinnut pakottaa itseäni oksentamaan, se vaan tulee :sick: mutta siis mulla aina syötyäni tulee oksennus ja sitten on taas 2-3h hyvä olo. Sitten tulee huono olo ja nälkä, syön, oksennan ja huono olo on taas poissa sen 2-3h :ROFLMAO: tämmöstä mulla ollut edellisissä raskauksissa, nyt en vielä ole päässyt ihan tuohon saakka..
 
@Sonde mulla on doppleri ja oon saanu sillä kuuluma 9+ viikoilla. Nyt se on kaverilla lainassa, enkä oikein tiedä miten pyytäisin sitä takas :LOL:

@Timskunen mulla ainakin aikasemmissa raskauksissa on auttanut oksentaminen pahaan oloon. Toki mun ei ole tarvinnut pakottaa itseäni oksentamaan, se vaan tulee :sick: mutta siis mulla aina syötyäni tulee oksennus ja sitten on taas 2-3h hyvä olo. Sitten tulee huono olo ja nälkä, syön, oksennan ja huono olo on taas poissa sen 2-3h :ROFLMAO: tämmöstä mulla ollut edellisissä raskauksissa, nyt en vielä ole päässyt ihan tuohon saakka..
Toi syöminen auttaa mulla kans vähän, mutta max tunnin tai kaks, enkä oikeesti haluu tai edes pysty syödä niin usein.. viime yönä kokeilin jonkun täällä kertomaa viinirypälekikkaa, eli muutama suuhun aina ku herää siihen pahaan oloon ni helpottaa ja saa taas pari tuntia nukuttuu..
 
@Timskunen munkin "syöminen" on välillä piimää,viiliä,raejuustoa,mehukeittoa. Eli paksumpaa juomista, en mäkään taukoomatta pysty syömään mitään kunnolla,en edes hedelmiä/suolakeksiä tms.. mitä yleensä suositellaan. Piima ja mehukeitto on parhaat. Vie iteltä sen huonoimman olon pois ja jos on tullakseen heti takasin päin on ainakin helppo oksentaa :LOL:
Mutta useimmillahan tuo ällöttävä olo helpottuu 12rv mennessä. Ja vaikka ei rauhottuisikaan, niin aika kultaa muistot ja viimestään,kun saat vauvan kainaloon, alat jo miettiä ettei se paha olo niin kamalaa ollutkaan :D tai joku muu vaiva, mikä kelläkin on ollut se "kamalin" vaiva
 
Mä plussasin!! Tekis mieli huutaa asiasta koko maailmalle!! Tätä plussaa on nimittäin odotettu yli 10 vuotta! Laskujen mukaan nyt menossa 5+3. Eli marraskuun lopulle menisi la.
Hei vaan kaikille Täällä siis yksi ikäkriisissä oleva, jo yli 10v äitihaaveita pyörittänyt päällimmäisenä mielessä ❤
Tein viime vkolla selkeän plussan 4+2, plussa näkyi heti kun väri levisi ruudulle.
4+6 digi näytti 2-3, koska kannattaisi tehdä seuraava 3+ toivossa?
Oireettomuus vain piinaa mua, ainoa oire on kova väsy iltaisin ja öisin heräilen ilman syytä.
Oireita mm.rintakipu,turvotus,hajuherkkyys oli pari päivää plussan jälkeen mutta uskon vain mielen tehneen tepposia koska oireet kestivät 2-3 päivää plussan jälkeen..?
Nyt on iloa ja valtavaa pelkoa pääkoppa täynnä, enkä tiedä miten kestän ultraan asti.
Kuulisin mielelläni teidän alkuviikoista ja kaikesta mahdollisesta.. Olen tehnyt 4 selkeää plussa testiä ja silti olo on epätodellinen!
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Sonde
Vuoto ainaki hetkeks loppunu. Näi kävi eilenki iltapäivällä et loppu, mut aamulla oli taas. Ja siis ku tää nyt ei oo vuotoovuotoo ku ei tuu ees pikkareihi ollenkaa. Vaan ku pyyhkäsee vähä syvemmältä nii sillo :D
No nyt ainaki vähä tyynempi olo ja enpä mää sille mitää voi jos se on kesken mennäkseen. Oksettaa ja yököttää. Eilen söin vähä ruokaa iltapäivällä ka oksennus tuli. Ny ei tee ees ruokaa mieli vaan mehukeittoo, juotavaa jugurttia, proteiini vanukasta tms :D No eiköhä tätä vararavintoo oo tarpeeks ja kuitenki mehukeitto ja vesi pysyy sisällä nii eiks se riitä jo :)
 
Heippa kaikille! Täällä kirjoittelee kolmatta lastaan odottava äiti. Mulla kaksi hyvin mennyttä raskautta, ja sen jälkeen nyt puolen vuoden sisällä kaksi keskenmenoa. Eka keskenmeno alkoi oireiden häviämisellä ja tiputteluvuodolla 7 viikolla. Ja toinen 5+ viikolla. Nyt taas raskaana, keltarauhashormoni tukena ja jännitys on kova. Viime viikolla kävin hcg kokeessa ja arvo oli 1560. Tänään kävin uudestaan ja huomenna saan kuulla onko arvo noussut..jännittää! Viikkoja nyt 5+6.
 
Mulla oli tänään jo eka neuvola, kuopuksen neuvolakäynnin yhteydessä. Jännästi sitä on taas unohtanut kaiken mitä tapahtuu milläkin viikoilla, ja nyt neuvolassa oli uusi systeemi, että pitää itse muistaa varata ultrat sun muut, kun ennen on tullut automaattisesti se aika. No se hyvä tässä on, että saa kerralla sellaisen ajan mikä sopii. Nyt vaan harmillisesti ajoittuu meidän reissu just niille verikoeviikoille.

Osaako joku PK-seudulta vinkata hyvää ja kohtuuhintaista paikkaa varhaisultralle? Ilmeisesti Kiehto ja Perhe Arte ovat edullisimmat, mutta onko jollain näistä kokemuksia? Ja onko se rv 7+ hyvä ajankohta vai oisko kannattavampaa mennä myöhemmin?

Farfallallaa 5+5
 
Osaako joku PK-seudulta vinkata hyvää ja kohtuuhintaista paikkaa varhaisultralle? Ilmeisesti Kiehto ja Perhe Arte ovat edullisimmat, mutta onko jollain näistä kokemuksia? Ja onko se rv 7+ hyvä ajankohta vai oisko kannattavampaa mennä myöhemmin?

Farfallallaa 5+5
Itse olen käynyt Perhe-Artella ja tuttavapiirini naiset myös. Siellä kokeneet kätilöt ja huippukone jolla ultraavat. Kaikkiaan 10+ kokemuksena.

Olen kuullut Kiehdosta negatiivista palautetta monelta suunnalta. Ilmeisesti siellä kätilönä vasta valmistunut ja siksi ei aina osaa tulkita kuvia oikein. Osa joutunut tulemaan uusintakäynnille kun eka käynti mennyt pieleen
 

Yhteistyössä