Marraskuiset 2018

Moikka.

Kiireistä aikaa ollut jotenkin. Tuntuu, että syyskuu on kalenterissa ihan täys, mutta sit onkin yhtäkkiä ihan tyhjää. Mä oon ollut aika kipeenä, kauheet liitoskivut vaivannut heinäkuulta asti, lantio oikeen napsuu menemään, inhottavalta tuntuu ja liikkuminen välillä vaikeeta. Pari viikkoa oon ollu flunssassa.. flunssan aikaan lantion seudun kivut helpotti, varmaan sen takia että makasin paljon paikallaan. Eilen sitten nitkautin ton alaselän uudestaan ja lähtöpisteessä ollaan. Muutama viikko ois töitä vielä edessä. Saapa nähdä pystyykö tekemään, flunssan takia oon nyt ollu viikon töistä pois.

Nyt uutena vaivana tullut kauhee kutina, iho on kyllä ihan ehjä eikä mitään ihottumaa tai kuivumista oo havaittavissa. Laittovat neuvolasta lähetteen maksa ja sappikokeisiin.. saa nähdä onko niissä mitään.

Vauva tuntuu aktiiviselta, jumpsuttaa aika kovastikin välillä. Harjotussupistuksiakin on ollut, mut ne ei oo tehnyt kipeetä. Huomaa vaan kun kohtu vetää kovaksi ja sitten jonkin ajan päästä helpottaa. Vatsa itsessään on pieni vieläkin, kuulemma mulla on kovin pitkä ja kapee kohtu, joten ei ihan heti ekana vastaantulijat mahaa huomaa. :D

Vaunut oon tilannut ja ne ois liikkeestä noudettavissa. Turvakaukalo ja pinnasänky taitaa olla ainoot isommat mitä puuttuu enää. Ja kaikki pikku tilpehöörit sit esim vaipat ja muut tarvikkeet vielä ostamatta. Suunnittelin, että tehtäis niitä hankintoja sit kun äitiysloma alkaa. Vaatteita on aika hyvin, pääsee varmasti alkuun.

Meinaatteko muuten imettää? Ja jos teillä on ennestään lapsia niin onko aiemmin onnistunu hyvin? Ite vähän jännitän sitä, toivon kaiheesti, että onnistuisin siinä. :)

-Kaapoli ja vompatti 31+2
 
Heips pitkästä aikaa!
Ihan on unohtunu tämä keskustelupalstan kokonaan. Mutta edelleen kiva lukea muiden kuulumisia. Tosi valittetavia ja surullisia nuo kaikkein surullisimmat uutiset mitä täältä luin :(

Mulla ois vielä neljä viikkoa töitä ennen äitiyslomaa. Katoaan jaksanko loppuun asti. Mullakin aika paljon harjotussupistuksia nyt ollu. Lisäks ihan älyttömät liitoskivut vaivas muutama päivä sitten, mutta nyt ne helpotti onneks. Mut jos ne palaa niin kuulemma lääkäriin ja luultavasti saikulle. En oikein voinnu edes kävellä kun sellasia tipuaskelia....

Muuten oon voinnu hyvin! Painoo tullu nyt noin 10kg, ja aamusin se tuntuu jalkapohjissa kun ne ei oo tottunu uuteen painoon :D Liikkumaan oon pystyny ihan ok, paitsi tuo kävely välillä hankalaa. Nyt alkaa jo naapurit ja töissä ihmiset huomaamaan, että ai, sähän oot raskaana! Ei voi enää olla huomaamatta :D

Meillä on mun ja mun siskojen vanha pinnasänky, ihanaa! Hyvin on säilyny. Patjat vaan nykyään eri kokoa, niin pitää leikata vähän :D Vaunut ostettiin käyetettynä, brio smilen yhdistelmävaunut. Turvakaukalo toivottavasti sopii niihin. Vatteitakin on sopivasti. Vielä jotin sukkia yms ja vaipat, tutit ja muut pitää ostaa. Ja amme myös hankkimatta niin ja sitterin haluisin myös :D

Haluan kyllä imettää ja toivon hartaasti että se sujuu hyvin! Ensimmäinen minullakin tulossa, eli kokemusta ei ole. Rintapumpun ostan varmasti myös, mutta en tiedä vielä millaisen...

Ihanaa syksyä ja loppuodotusta, on tää jännää! :) Ihanaa kun kelit viileni niistä helteistä XD

viikkoja nyt 30+6
 
Moi! On pitänyt jo pitkän aikaa kirjoitella, mutta jostain syystä tämä mun ipad ei ole antanut tehdä sitä.....Aina kun kirjauduin sisään niin sain kirjoitettua 2 sanaa ja sitten hirtti kiinni! Outoa. No, nyt viimein taas toimii.

Imetyksestä oli puhetta. Mä imetin esikoista kyllä ja se sujui ihan hyvin, joskin alussa joutui antamaan lisämaitoa ennen kuin oma nousi. Ja allergioiden takia jäi imetys vain reiluun puoleen vuoteen. Mieluusti olisin jatkanut ja maitoa riitti mutta ei ollut vaihtoehtoja... Siihen olin kyllä pettynyt että mitään kunnon neuvoja ei synnäriltä eikä neuvolasta saanut. Olisi pitänyt ymmärtää pyytää imetysohjaajaa, mutta enpä osannut pyytää kun en tienny sellaisen olemassa olosta! Synnärillä nimittäin jo olin epävarma vauvan imetysotteesta ja mikä asento olis hyvä yms mutta sain vain vastaukseksi että hyvältä näyttää ja että mikä vaan hyvältä tuntuu. No, myöhemmin sain kokeneemmilta vinkkejä asennoista. Imuote oli pyllyllään (vauva sai kyllä hyvin maitoa kun sitä tuli multa niin paljon, mutta imutekniikka väärä) kun myöhemmin huomattiin kielijänne kireäksi. Nyt osaan onneksi itse myös tarkkailla asiaa ja vaatia asiantuntemusta jos tarvitaan!

@Kaapoli miltäs labra-arvot näytti? Toivottavasti kaikki kunnossa!!

@Moonastiina Niin ne mahat pullistuu eri tahtia jokaisella - mulle on jo yli kuukausi vieraammatkin todenneet että sulla taitaa H-hetki olla ihan pian. Ja kauhistuneet kun olen sanonut että marraskuun pitäis vielä jaksaa :-D

AI niin, vielä piti lisätä, että rintapumppu on näppärä vekotin kyllä, mun mielestä. Voin suositella! Mulla on aventin sähkökäyttöinen ja se on sopinut mulle hyvin. Haasteellista on se että vähän tuurilla pitää valita kun eipä noita oikein kokeilemaan pääse ja jollekin sopii joku ja toiselle toinen...

Maximus 31+5 (jos oikein muistan - pää alkaa olla jo hapero!)
 
Hei!

Pitkästä aikaa ajattelin tänne poiketa kun viimeksi tainnut kirjoitella kun plussasin. Täälä raskaus on sujunut hyvin ja tosiaan toinen lapsi tulossa lapsettomuushoitojen avulla. Esikoispojalle olisi näillänäkymin tulossa pikkusisko leikkikaveriksi ja jonkin verran olen jotain tyttömäistä ostanut, mutta suurimmaksi osaksi mennään esikoispojan vanhoilla vaatteilla. Hankintoja en pahemmin ole tehnyt kun esikoisesta vielä kaikki tallella. Sisarusrattaat ja kylvetystuki on tällähetkellä ostoslistalla ja kehdon ostin hiljattain käytettynä tälle tulokkaalle.

Imetyksestä oli ainakin puhe niin aion imettää myös toista lasta mahdollisimman pitkään, mutta tälläkertaa yritän saada totutettua myös pulloon kun esikoisesta se lopulta vähän jäi.
 
Tuo imetys on melko mielenkiintoinen aihe. Ekassa etsin netistä paljon tietoa, että ymmärrän sen idean. Kannattaa googlailla, jos muualta ei tuu neuvoja. Sain nyt tietää et osalla sairaaloista on oikee diplomi tms.kun niin kiitettävästi opettavat ja saavat sen onnistuun. Joku nimikekin sille oli.

Mulle ehdotettii imetyspolikäyntiä 2vrk kotiutumisesta. Siellä neuvotaan kädestä pitäen. Ihan jees mut silti oli hankalaa ja alkoi sujua vasta 2kk ikäisenä kunnolla. Imuote ei siis onnistunut, mut kun ikää ja kärsivällisyyttä tuli niin johan alkoi onnistuu luonnostaa. Jouduin siis käyttää sitä kumiosaa.

Mun sairaala oli erittäin imetysmyönteinen vaikkei omaa sitä "statusta".

Pumppasin pakkaseen niin pystyi omaa antaa pullosta tarvittaessa. Kiinteet tuli 5kk iässä pikku hiljaa, kokonaan lopetin 9kk iässä. Viime kuukaudet oli enemmän läheisyyttä entä itse ruokailua.

Yritän parhaani mutten stressaa tämän kans.
 
Hei kaikki,

Onko teillä ollut paljon harjoitussupistuksia? Mulla on ollut nyt jo pitkään päivittäisenä kaverina nuo... Vähän häiritsee oloa kyllä. Yöllä joka kerta kun kääntää kylkeä niin tulee supistus. Yhtenä yönä oli parin tunnin jakso että supisteli (siis kivuttomasti mutta selkeästi) säännöllisesti 5-10min välein. Sittemmin ei ole ollut vastaavaa. Mutta se oli jo rasittavaa kun ei pystynyt nukkumaan. Googlailin tietty samalla ennenaikaisesta synnytyksestä... Mut sittemmin ei ole ollut tuolla lailla säännöllisesti.

Mä niiiiin odotan että ä-vapaa alkaa! Vielä 1,5viikkoa töitä ja sitten voisi kuvitella lepäävänsäkin! Oletteko te jo vapautuneet töistä? Osalla ainakin oli sairaslomaa.

Maximus, 33+2
 
Mun on pitänyt jo pitkään kirjoittaa tänne, mutta on ollut jotenkin niin kova pala. Minulla todettiin keskeytynyt keskenmeno toukokuussa äitienpäiväviikolla. Varhaisultrassa oli kaikki vielä hyvin, ja olevinaan tunsin jo liikkeitäkin, joten järkytys oli suuri. Sain särkylääkettä ja cytotecit kotiin, ja siitä alkoikin sitten ihan järkyttävä vuoto. Viisi viikkoa anelin, että pääsen tarkastukseen, kun vuoto ei näyttänyt mitään loppumisen merkkejä ja testi näytti edelleen positiivista. Lopulta minut otettiin vakavissaan ja kohdusta löytyikin vielä istukkaa. Minulle tehtiin kaavinta imulla paikallispuudutuksessa, mutta verenvuoto sen kuin yltyi. Lopulta pääsin kotiin ja vuotoa kesti vielä muutama viikko. Oli kyllä kamala kokemus henkisesti ja fyysisesti ja mietin jonkin aikaa, että haluanko sittenkään lähteä tähän enää uudelleen (meillä on jo kaksi ihanaa lasta).

Noh, tässä sitä nyt kuitenkin ollaan ja kevätvauvaa odotellaan. Iloita en ole vielä uskaltanut, mutta toivottavasti kaikki menee tällä kerralla hyvin! <3

Kaikkea hyvää teille loppumetreille!

Farfallallaan voi poistaa marraskuisten listalta.
 
@Farfallallaa , ihanaa et kuiteskin noin onnellisesti sulle käynyt! :)

@maximus , kyllä jonkulaista supistelua, painetta kohdunsuulla ja selässä polttavia tunteita. Silti kanavaa jäljellä, ei ole siis kovin "tehokkaita" nämä tuntemukset olleet.

Harmi kun tämä marraskuu on ihan kuollut :( minullakin tulee käynistys ja tod.näk.tulee syntymään reilusti lokakuussa. Siks olenkin kirjoitellut enemmän tuolla lokakuisissa, ja myös edes hieman enemmän siellä kirjottelijoita. Käyn kyllä tätäkin seuraamassa, la kun on ihan loka-marras vaihteessa.
 
Heips.

Ilmoittaudun joukkoon. Vertaistuki ja samanmoisten tilanne kiinnostaa tässä vaiheessa raskautta, kun aikaa on ja vaivoja niitä hämmästellä, vaikka ilmeisesti marraskuiset 2018 ovat melko hiljaista porukkaa? Vinkkejä mistä löytyy samanmoisten ”elämää”? Minulla on LA 25.11 ja viidettä odottelen.

Hätähousuna ilmoittauduin alkuvuodesta lokakuisten puolelle, mutta se odotus meni aika heti kesken. Seuraavassa kuussa tärppäsi kuitenkin heti uudelleen ja tässä sitä nyt ollaan. Rv 33+5. Tyttö tulossa. ❤
 
Viimeksi muokattu:
Hei kaikki,

Tervetuloa @Beibe18 ! Täällä on varsin hiljaista, kun moni ilmeisesti juttelee fb:n puolella. Mutta on meitä täällä jokunen kai :D Mites sulla menee, jotain vaivoja ilmeisesti pukkaa? Mulla on lähinnä supistukset riesana ja se ettei taivu mihinkään kun maha niiiin iso. Maanantaina menen synnytystapa-arvioon ja sitten saa kuulla missä mennään ja jotain visiota tulevasta! Odotan mielenkiinnolla.

@Farfallallaa olen todella iloinen siitä, että teille on tulossa vastoinkäymisten jälkeen kevätvauva :love:

@Sonde mitkäs on sun fiilikset kun lokakuu etenee ja H-hetki lähestyy? Sanoin että sulla tulee käynnistys - saako udella miksi? Mä en ole lokakuisia käynyt lukemassa niin en tiedä jos siellä olet jo jutellut aiheesta.

Maximus 35+3
 
Vauva syntyi viikko sit, kaikki hyvin. Otti kasvuspurtin 2vko aikana, siks käynnistys. Tavallaa ois ollut ihanaa olla vielä raskAana ja kokea luonnollinen synnytys. Mut näin meni tälläkin kertaa etten saanut loppuu asti jännätä millon synnytys alkaa. Haikeeta, kun nyt se on ohi :unsure: voisin olla koko ajan raskaana, paitsi viimenen kuukausi alko oleen melko vaivalloista.

Onnea kaikille, mukava oli vaihtaa fiiliksiä ja jännätä tänä aikana teidän kans :love:
 
Heiips!

Paljon onnea @Sonde vauvan syntymästä!!! :) :)

Mulla on niitä harjotussupistuksia ollu jo jostain puolivälistä asti. Välillä vähemmän ja välillä useasti päivässä varsinkin iltasin ja rasituksen jälkeen. Liitoskipuja ollut myös jonkin verran, mutta nekin on vähän helpottanu oikeestaan. Voin siis melko hyvin vielä. Rautakuurin alotin nyt kun hb oli laskenu 107:ään.
Kotia olen siivoillut ja lepäillyt paljon. Liikkunut olen koiran kanssa hitaasti kävellen ja hieman joogaillen kotona.
Vaikka en malttais oottaa, että vauva syntyy, niin toisaalta nautin tästä tämän hetken helppudesta ja rentoudesta :) Synnytys välillä jännittää, ja tuntuu että tiedänkö siitä tarpeeksi ja välillä taas en mieti sitä ollenkaan.

Herkkuja tekee mieli ja tuleekin syötyä ihan hyvin kun ruokahalua on XD

Lähes kaikki hankinnat on jo tehty. Vielä ajattelin sitterin ja rintapumpun ostaa jos ehdin. Onko suosituksia? :)

Vieläkö muilla on vauvat mahassa? :D

Viikkoja nyt 37+6
 
  • Tykkää
Reactions: Sonde
Heippa!! Pitkästä aikaa muistan jälleen kirjoitella tänne :) meillä tosiaan odotellaan loppusuoralla pikkuista prinsessaa ja kotosalla hääräävät ennestään kaksi siskoa ja kaksi veljeä :) olen käynyt sairaalalla pariin eri otteeseen viime viikkoina, sillä neljällä ensimmäisellä lapsella on ollut hyvin nouseva käyrä syntymäpainon suhteen ja viimeisin painoikin n.4.8kg. Nyt kuitenkin sarjaan tulenee muutos, sillä perjantain (37+6) ultrassa painoarvioksi saatiin reilu 3.3kg. Laskettu aika tosiaan olisi jo ensi viikolla mutta aina on yli menty ja vähän tuntuu ettei tämäkään raskaus tee siinä asiassa poikkeusta. :)
 
Hei marraskuiset!

Tuolla lokakuisten ketjussa pohdittiin että ois mukavaa jatkaa juttelua vielä vauvojen synnyttyäkin, joten tehtiin ketju tuonne vauvapuolelle. Koska lapset kasvaa kukin niin omaan tahtiinsa ettei kuukauden erolla suuntaan tai toiseen ole niin väliä, se on perustettu kaikkien loppuvuoden 2018 vauvojen äideille. Jos haluatte liittyä keskusteluun, etsikää Loppuvuoden 2018 lapsosten ketju!
 

Yhteistyössä