Marraskuiset 2019

Moikka, täällä yksi uusi odottaja ilmoittautuu. Positiivisesta testistä kohta neljä viikkoa aikaa, LA 17.11. Yksi lapsi entuudestaan, 14v. teini edellisestä suhteesta. Nykyisen miehen kanssa jo 10v yhteistä elämää takana, mutta nyt vasta yhteinen lapsi tulossa. Miehelle tämä on ensimmäinen lapsi. Olen käynyt läpi kolme isoa gynekologista leikkausta, joten lapsen saaminen ei ollut itsestäänselvää. Enkä ollut vuosikausiin varma haluanko edes toista lasta. Lopulta raskaaksi tuleminen kävi helposti, mutta asian henkinen työstäminen ei olekaan niin helppoa. Olo on ollut aika huono, pahoinvointia lähes kellon ympäri ja väsymys on kova. Varhaisultrassa käytiin ruskean vuodon takia. Sikiön syke näkyi ja vuotokin onneksi loppui lyhyeen. Ensi ma eka neuvola. Ihanaa olisi saada täältä vertaistukea odotukseen. En ole fb:ssa, pitää harkita liittymistä. Toistaiseksi tätä kautta kuitenkin mieluummin jutustelisin.

LA 17.11. Tiuhti_84, 34v, toinen lapsi, EKKS
 
@Nannou vähän naurahdin mielikuvalle puskaan oksentajasta, sori :D

Mullakin melko oireetonta, vähän on huoli nostanut päätään. Rinnat on kyllä arat, ties monettako viikkoa, huomasin jo ennen plussaa. Nälkä tulee kovana ja yllättäen, saatan herätä yölläkin kauheaan nälkään :ROFLMAO: vessassa saa käydä ainakin tuplasti normaaliin verrattuna, eli paljon, oon aina ollut kova juomaan vettä ja sitä kautta jatkuva vessahätä..

Okei, olihan noita jo tossa, mut jotenkin ehkä kuvitteli että niitä on enemmän tjsp (n)
 
Aiemmilta sivuilta löytyy ohje Fb-ryhmään liittymiseen, kun selaatte taaksepäin. Vielä siellä on tilaa :)

Ja joku puhui ultran hinnoista, niin voin yhä tässä suositella Perhe Artea :) alle 100e selviää ja kätilö ultrasi tosi hyvin.

@Suspi onhan tuossa jo oireita, heh. Minulla oli esikoisesta vain lievästi närästävää oloa, ei edes pissattanut yöllä.
Nyt on huonoa oloa paljon enemmän, yöllä on käytävä kerran pissalla.

@Nannou voi eiii, voin vain kuvitella! :LOL: ei kauhean kivaa sinulle vaan, toivotaan siis, että noin paha olo menisi pian ohi.

9+4
 
Laitellaan tosiaan viestiä nimimerkille muttakun: (nuolta klikkaamalla voi kokeilla löytää hänet) jos salainen Fb ryhmä kiinnostaa :) ja jos haluat mukaan listalle, ilmoita alla olevalla tavalla tiedot ja laita väri punaiseksi, jotta erotan helpommin ne viestien seasta.

Laskettu aika-nimimerkki-ikä-monesko lapsi-synnytyspaikka

LA 1.11.-Sahna-27v-2.lapsi-SATKS
LA 3.11.-Camy-32v-2.lapsi-NKL
LA 7.11.-tylleröinen_21v-1. lapsi-TYKS
LA 8.11.-Nappula00-23v-1.lapsi-TYKS
LA 9.11.-Mukipukipuu-29v-3.lapsi-TAYS
LA 9.11.-MatildaJ-31v-1.lapsi-NKL
LA 10.11.-HooMama-33v-3.lapsi-OYS
LA 15.11.-BabyElephant-33v-2.lapsi-NKL
LA 16.11.-JeanetteJ-27v-1.lapsi-NKL
LA 16.11.-muttakun-4.lapsi-K-HKS
LA 17.11.-Tiuhti_84-34v-2.lapsi-EKKS
LA 18.11.-vuuti-34v-3.lapsi-KYS
LA 20.11.-Minji-33v-1.lapsi-NKL
LA 21.11.-Pereskia-23v-1.lapsi - ?
LA 23.11.-Nannou-29v-2.lapsi-NKL
LA 24.11.-li88-34v-3.lapsi-KYS
LA 24.11-Marjusk-28v-1.lapsi-?
LA 26.11.-Suspi-27v-1.lapsi-TAYS
LA 26.11.-Zipi-36v-5.lapsi-SEKS
LA 26.11-Aprikas-41v-1.lapsi-LS
LA 27.11.-Henttu82-37v-2.lapsi-KYS
LA 27.11.-Jansaa87-4.lapsi-Satks
LA 27.11-Emppuelkku-30v.-1. lapsi-NKL

Synnytyssairaalat:
EKKS: Etelä-Karjalan keskussairaala, Lappeenranta
HYS: Hyvinkään aluesairaala
JS: Jorvin sairaala, Espoo
KAKS: Kainuun keskussairaala
K-HKS: Kanta-Hämeen keskussairaala, HML
K-PKS: Keski-Pohjanmaan keskussairaala
KOKS: Kymenlaakson keskussairaala, Kotka
K-SKS: Keski-Suomen keskussairaala, Jyväskylä
KYS: Kuopion yliopistollinen sairaala
LKS: Lapin keskussairaala
L-PKS: Länsi-Pohjan keskussairaala
LS: Lohjan sairaala
MKS: Mikkelin keskussairaala
NKL: Naistenklinikka, Helsinki
OYS: Oulun yliopistollinen sairaala
P-HKS: Päijät-Hämeen keskussairaala, Lahti
P-KKS: Pohjois-Karjalan keskussairaala, Joensuu
SATKS: Satakunnan keskussairaala, Pori
SEKS: Seinäjoen keskussairaala
TAYS: Tampereen yliopistollinen sairaala
TYKS: Turun yliopistollinen keskussairaala
VKS: Vaasan keskussairaala
 
Viimeksi muokattu:
Huh. Säikähdyksellä selvittiin. Istukka kohdunsuulla vielä vähän ja se vuotelee. Näyttäisi siirtyvän pois päin. Kaikki oli muuten hyvin ja jekkupetteri kasvanut hyvin ja sykekin oikein kohdillaan :rolleyes: mutta ei tää kyllä mitään auvoista ihanaa odotusta ole itselle. Kai se viime km jätti niin kovat jäljet.
 
Ihana uutinen, @tylleröinen_21 ! Hyvä, että kävitte ultrassa tarkistamassa tilanteen, että sait edes jonkinmoisen mielenrauhan. :) Millä viikoilla menet nyt? Eiköhän se olo ala muuttumaan pikkuhiljaa varmemmaksi! :) meillä on ultra kanssa piakkoin, ja toivon, että jos siellä on kaikki fine, niin en enää sen jälkeen stressaisi. Toivossa on hyvä elää:ROFLMAO:
 
@Nannou mä näin kanssa viime yönä unta siitä, että aloin vuotaa verta. Piilotin unessa veriset alushousut ja ajattelin että jos en kato niitä niin tää ei voi olla menossa kesken. Kyllä se kanssa jätti pienen ahdistuksen, mutta toisaalta uskon että kyse ei oo enneunesta vaan siitä, että unen aikana aivot käsittelee keskenmenon pelkoa. Ainakaan vielä ei oo ollut mitään keskenmenoon viittaavia tuntemuksia. Mutta mun suurin pelko liittyykin niihin kavereiltakin kuultuihin kokemuksiin joissa keskeytynyttä keskenmenoo ei oo huomattu. On käyty varhaisultrassa jossa kaikki on hyvin ja sit seuraavassa ultrassa huomataankin että kehitys on lakannu. :cry:

Mä kanssa oksensin yks päivä tossa kadun varressa kauppareissulla. Sain osakseni tosi paheksuvia katseita ja tuhahteluja, teki mieli huutaa että en oo kännissä vaan raskaana. Asiaa ei auttanu että olin pukeutunut ryönäisimpiin verkkareihini ja johonkin vanhaan takkiin, tukka sekasin koko päivän makaamisen ja oksentamisen jäljiltä. :ROFLMAO:
 
@Poksuliini mulla on nyt 8+1, ja mulla on oikeestaan koko ajan raskauspireet vaihdellut päivästä toiseen. Toissa päivänä oksensin, eilen oli tissit kipeet, tänään ei taas mitään. :) mutta eikös se suurin hormonipiikki ole siinä 9-10 viikoll, joten oireetkin voisi siinä helpotella?
 
Kiitti @Camy :)

@KengulleRuu Oon kans miettiny tota, että olis kauheeta mennä nt-ultraan ja siellä huomattais, että on kehitys pysähtyny :cry: Ja ens viikolla olevaa varhaisultraa jännitän myös aivan älyttömästi, koska just yhdellä tutulla oli käyny niin, että varhaisultrassa huomattiin keskenmeno. Ei ollut sikiö kehittynyt alun jälkeen eli mennyt jo varmaan ihan alussa kesken, mutta ilman mitään vuotoa/kipua.
 
Onko teillä kellään allergiaa? Mulla koivu, leppä ja katupöly allergia ja oon syönyt kestineä tai cyrteckia mut nyt kun on raskaana niin en tiiä mitä otan. Mun käsittääkseni noita lääkkeitä ei saisi käyttää nyt. On mulla neuvola ens viikolla joten sieltä kysyttävä mutta aattelin kysyä onko teillä tietoa.
 
Onhan kaikki nyt listalla ekalla sivulla?

Poksuliini, mulla ainakin kävi just noin että 9+ oireet on helpottaneet aiempaan nähden. Rinnat ei ole enää yhtään niin pinkeät, eikä tarvitse oksennella. Kyllähän sitä jo miettii, että onhan kaikki ok. Mutta ei se auta kun odotella np-ultraa.

Millaisia kokemuksia teillä on sydänäänten kuuntelusta? Täälläpäin ei niitä kuunnella kun vasta toisessa neuvolassa, joka on joskus np-ultran jälkeen. Pitkähköltä tuntuu aika odotella näitä elämän merkkejä.

Tsemppiä kaikille, ketkä joutuvat kovin huonoista oloista kärsimään. Kiva oli huomata, että joulukuisetkin kirjoittelevat jo täällä. Ei me ihan alussa enää olla :love:
 
@rosmarin, kyselit onko muita toisen tai kolmannen odottajia. Täällä odotetaan kolmatta, esikoinen jo 10v ja nykyinen kuopus 4v. Heillä eri isät.

@Henttu82, minäkin olen siitepölylle allerginen. Viimeksi sain muistaakseni jo raskausaikana reseptin Loratadinille ja sitä olen sitten käyttänyt raskauden jälkeenkin. Sopii myös imettäjälle.

Minäkin voisin tulla listalle:
18.11. vuuti 34v, 3.lapsi, Kys
Ultran mukaan kyllä la 16.11., mutta ne taitaa aina laskea 28pv kierrolla ja mulla on 30, niin pidän tuota jonka laskurit antaa.

Tänään on ollut outoja tuntemuksia alavatsalla, ihan kuin olis jo harjoitussupistuksia. Aaltoillen tulee ja menee se tunne, levossa ei. Paahdoin tänään todella vähän lepäämällä 6.30-19.30, luultavasti kroppa huutaa lepoa.

Tervetuloa muuten uusille ja onnittelut ihanista ultrakuulumisista teille, jotka vasta käyneet!
 
Voisin liittyä listaan mutta faceen en vielä halua 24.11 Marjusk 28v 1 lapsi

Kiva kuulla muiden ultrakuulumisia, onneksi uutiset olleet myös niitä hyviä:love:

Täällä kovassa nuhakuumeessa, eilen lisäksi yökkäytti ekan kerran tässä raskaudessa, ruoka maistui huonosti. tänään taas ruoka maistunut HYVIN, joka ollutki yksi oire:whistle: vatsassa pieniä vihlaisuja joinain päivinä, rinnat turvonneet ja arat, mutta kokonaisuudessaan oireet lievät. Ennen pääsiäistä varhaisultra ekalla neuvolakäynnillä, niin kauan :eek:o_O
 
Moikka kaikki!
Täällä plussattu kolmisen viikkoa sitten ja nyt mennään 9+1. Oireina ollut jo toista viikkoa pahoinvointi aamuin illoin ja perus rinnat arkana, turvottaa, vatsan pikku vihlomiset yms. Pahoinvointi pysyy päivällä poissa kun vaan syö säännöllisesti jotain pientä :)

LA 16.11-JeanetteJ-27v-1.lapsi-NKL
 
Noin yleisesti muille, jotka miettivät jossain vaiheessa jotain lääkettä eikä tämä ole vielä tuttu, vinkkinä tämä: https://www.hus.fi/sairaanhoito/sairaanhoitopalvelut/teratologinen-tietopalvelu/Sivut/default.aspx on ollut tosi hyvä palvelu, soitin sinne muistaakseni imettäessä yhdestä lääkevoiteesta ja sain tosi hyvin neuvot.

Yritin etsiä dopplerilla sydänääniä, mutta ainakaan vielä en erottanut niitä. En ole huolissani silti, minulla on taaksepäin kallistunut kohtu ja viime raskaudessa meni myös aika pitkään, että edes neuvolassa löysivät 10. viikon tienoilla ja senkin jälkeen. Kiva se olisi kuulla tietty, mutta ehkä muutaman päivän päästä jo kuuluu. Olisi ehkä pitänyt hankkia doppler, mikä laskee ne lyönnit. Tämä on joku Angel sounds minkä sain kaverilta. Vaikka kyllä silläkin myöhemmin sitten kuulee ihan hyvin. Nyt siis 9+6.

Minulla oli muuten tämän viikon 9 alussa (siinä 9+1-9+3) parempi olo pahoinvoinnin suhteen, mutta se tuli takaisin. Väsymys on ollut myös aika rajua tällä viikolla.

Tähän asti tulleet päivitetty tämän sivun listaan :)
 
@JeanetteJ nyt on pakko ihmetellä, mulla on tänään ultran mukaan viikot 9+1 ja laskettu 8.11. Miten sulla voi olla 16.11 mut samat viikot :alien: vai mitä en ymmärrä tässäo_O:D

@Poksuliini oireita ei oikeestaan oo enää ka torstaina oli kaikki hyvin:)
@AnnMariii 9+1 nyt menee. En usko että rauhoitun ennen nt-ultraa ja en ehkä senkääm jälkeen. Se varmaan johtuu tästä km-taustasta, se oli niin ahdistava kokemus. Mut toki helpottaa kun tietää vuodon ssyyn, toki jos se lisääntyy niin täytyy mennä lääkäriin. Nyt ei oo tullut.

Mä näin sillon unta keskenmenosta ja kesken meni. Mut oon myös tässä raskaudessa nähnyt unta että menee kesken mut uskon että se johtuu ihan siitä, että se asia on mielen päällä.
Viime raskaudessa oli sellanen tunne vain että kaikki ei oo hyvin. Nyt sitä ei ole.

@rosmarin miten meni ultra? :)
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä