Marraskuiset 2019

@Henttu82 heti seuraavana päivänä verikokeesta oli tullut tulokset omakantaan :)

Näen kyllä tosi paljon nyt raskauden aikana levottomia unia, mutta en onneksi mitään km tai vauvan menettämiseen liittyviä. Alitajunta se pyörittää meille unet joita valveillakin on ajatuksissa, niin ajatella se vaan jonkinlaisena mielen käsittelytapana:)

Mä kävin katsomassa omakannassa niin oli tuloksia sinne tullut.. En vaa ymmärtänyt niistä juuri mitään. (n)
 
TPo
Pitäiskö mun huolestua mahan kasvusta? Eka raskaus ja rv10+5 jamaha jo tosi iso. 2kiloo kyllä tullu lisää painoa et on myös lihomist ja varsinkin turvotusta. Mutta jotenki tuntuu hullulta etten oikein saa töissä enää peiteltyä mahaa
Oon tosi lyhyt150cm ja normaali painonen
 
Mulla ei oo maha kasvanut vielä ollenkaan, mitä nyt turvottaa ja pömpöttää aina jossain välissä päivää. :D Nyt on viikko 12+5, ja kohtu ihan muutaman sentin häpyluun yläpuolella, joten ei ihmekään ettei vielä näy eikä tunnu. :) painoa on kertynyt about 700g-1kg, toisaalta alussa mulla tippui paino kilon eli siinä mielessä ois kaks kiloa noussut :ROFLMAO: mitä en yhtään ihmettele tällä syömisellä, pitänee alkaa pikkuhiljaa rajoittamaan nyt kun olotkin on loistavat. :) @TPo en itse huolestuisi tossa tilanteessa, koska luultavastihan se on vain turvotusta. Täältäkin on monesta ryhmästä lukenut joidenkin vaihtaneen mammahousuihin jo noilla viikoilla kun turvottaa. Mahatkin kasvaa ihan eri tahtia. Just eilen katselin kuvia netistä, että miltäköhän mun maha näyttää juhannuksena, eli vkolla 19. Tulin siihen tulokseen, että mitä tahansa ”ei miltään” ja ”räjähdän kohta” -väliltä :D mutta voithan sä aina neuvolasta sitä kysyä, jos huolettaa :)
 
Tervetuloa @ä060811 mukaan! Miten olet voinut?

Minä olen ainakin hyvä esimerkki, ekassa raskaudessa aloin käyttää raskausfarkkuja rv 8 ja nyt aika sama tai vähän aiemmin jo siirryin leggareihin ja löysiin housuihin. Vatsa on jo sellainen ettei kukaan epäröi kysyä milloin on laskettu aika. Tänään oli neuvola, 14+2 ja painoa on tullut 1,5kg raskauden aikana eli ei siihen nyt ihan kauheasti voi itse vaikuttaa. Kohtukin on taaksepäin kallellaan vaikka voisi ajatella, että silloin ei niin näy, niin kyllä näkyy!

Tänään neuvolassa kuultiin sydänäänet ja potkuja sateli anturiin. :love: lääkärineuvolaan sain ajan ja rakenneultraan on myös nyt aika. On selvästi energisempi olo nyt eikä enää niin helposti ällötä. Tuli mieleen ettei puhuttu nyt mitään sokerirasituksesta, vaikka minusta se piti jossain vaiheessa olla. Ehkä siitä on puhetta sitten lääkärineuvolassa, joka on 18+2, koska se taidetaan ottaa joskus viikon 24 jälkeen.
 
  • Tykkää
Reactions: AnnMariii
Mulla oli sokerirasitus tänään, rv 14+4
Piti olla jo viikko sitten mutta töiden takia jouduin siirtämään.. En yhtään muista millä viikoilla esikoisesta oli, mut nyt sanottiin että jos pääsen läpi ekalla kerralla niin sokerirasitus tehdään uudelleen joskus +20 viikoilla. Toisaalta siis ihan hyvä etten päässyt läpi niin ei joudu enää uudelleen siihen hirvitykseen. Aika hilkulla kyllä oli, 2tunnin arvo oli rajalla, muuten hyvät arvot..
 
Mullakin oli ekassa neuvolassa puhetta sokerirasituksesta, muistelisin että vasta rakenneultran jälkeen otettaisiin. Tällä hetkellä varattuna vain seuraava neuvola-aika viikolle 14+x ja rakenneultra viikolle 21+1. Nykyään kuulemma joka kolmannella todetaan raskausdiabetes. :confused: Ois paljon kivempi, jos sen rasituksen vois tehdä jollain hyvällä,vaikka suklaalla tai jotain :ROFLMAO::D
 
Tervetuloa uusille :)

Täällä viikkoja nyt 14+3. Posti toi tänään koti dopplerin :whistle: Sieltä ne sydänäänet löytyi kun tovin etsin. Äänitin puhelimellekin pätkän jumpsutusta :love: ihana kun nykyaikana tämmöiset mahdollisuudet. Onko muilla dopplereita?
 
Tervetuloa uusille :)

Täällä viikkoja nyt 14+3. Posti toi tänään koti dopplerin :whistle: Sieltä ne sydänäänet löytyi kun tovin etsin. Äänitin puhelimellekin pätkän jumpsutusta :love: ihana kun nykyaikana tämmöiset mahdollisuudet. Onko muilla dopplereita?
Mulla on kotona joku vanha doppler, jonka ostin käytettynä vitosella muutama viikko sitten :D kuuntelin muutaman kerran viikolla 10+, mutta sen jälkeen en ole kuunnellut. :) 10+0 löysin sykkeen, mutta siihen meni valehtelematta varmaan puoli tuntia, enkä sitten jaksanut enää kuin pari kertaa varmistaa. Nyt on 12+5 ja en varmaan enää edes osaisi löytää oikeaa kohtaa kun varmaan on kohtu sen verran jo noussut. Toissa päivänä kävin neuvolassa kuuntelemassa pikaisesti sydänäänet, kun lääkäri päivystyksestä sinne passitti. Neuvolatäti löysi sykkeet samantien, heti kerrasta. :D Omasta mielestäni mulla ei kohtu edes tunnu vielä, mutta ilmeisesti se siellä on tunnettavissa, kun neuvolassa painoi vatsasta kahdesti ja samantien dopplerin anturi oikeaan paikkaan. :ROFLMAO:
 
Moikka. Olen itekkin miettinyt dopplerin ostoa, mut ei ollut esikoisen kaa niin en ehkä osta nytkään. Ja toisaalta olis kiva kuunnella tyttären ja miehen kanssa kun vauvan sydänäänet kuuluis, mutta sitten jos niitä ei läydäkkään joka kerta niin huolestuu. Voihan se olla kun ekan kerran kuulee ne äänet niin mieli muuttuu ja hommaa sen dopplerin.

En tiiä kuvittelenko vai mitä, mut ihan kun mahassa tuntuu liikkumista, hyvin hyvin kevyttä.. Ei tietenkään mitään potkuja. Viikkoja siis 11. Luin vanhoja keskustelupalstoja niin siellä oli että voi hyvinkin tuntea liikkeitä jo viikolla 11..Varsinkin jos on aiemmin ollut raskaana. En yhtään muista millä viikolla oliniin esikoisen kanssa kun tunsin liikkeitä.
Sanokaa te mielipiteitä tai onko kukaan tuntenut varhain liikkeet?! Ihanaa ens perjantaina ultra, en malta oottaa :love:

Mulla kans maha iso, mut isokokoinen olen ollut jo ennen raskautta. Paino nousi alkuturvotuksen aikaan noin 2 kg. Mutta nyt ei ole hirveästi ja turvotus hävinnyt. Löysiä vaatteita käytän. En halua yhtään housuja mitkä kiristää. Saa nähdä koska töissä alkaa vihjailuja tulla. Tosin kuka nyt suoraan viitsii tulla kysyy oonko lihonut voiko raskaana.. Ehkä seläntakana mietitään(n)mut ultra jälkee voipi alkaa kertoilee (y)
 
Kyllä mä oon kans tuntenut nyt viikon päivät pientä liikehdintää :love: eli viikolla 14 alkoi. Maha ei vielä näy. Tai ei ainakaan kukaan oo tullut kysymään mitään. Mutta vaatteet kiristää. Työpaidan sai vaihtaa jo isompaan.

Vessaralli mulla on ollu ihan koko raskauden riesana. Joka yö saa käydä 1-3 kertaa vessassa. Ja tämä alkoi jo pari päivää ennen plussausta. Jännä.. en muista että edellisissä raskauksissa olis ollut. Väkisin miettii onko sokerit kunnossa. No sepä selviää sitten rasituksessa :rolleyes:
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä mä oon kans tuntenut nyt viikon päivät pientä liikehdintää :love: eli viikolla 14 alkoi. Maha ei vielä näy. Tai ei ainakaan kukaan oo tullut kysymään mitään. Mutta vaatteet kiristää. Työpaidan sai vaihtaa jo isompaan.

Vessaralli mulla on ollu ihan koko raskauden riesana. Joka yö saa käydä 1-3 kertaa vessassa. Ja tämä alkoi jo pari päivää ennen plussausta. Jännä.. en muista että edellisissä raskauksissa olis ollut. Väkisin miettii onko sokerit kunnossa. No sepä selviää sitten rasituksessa :rolleyes:
Mulla on sama vessaralli... nytkin piti viedä pissanäyte aamulla labraan, ja ohjeena oli perus min. 4h pissaamatta. Mietin, että not gonna happen. :ROFLMAO: Mutta selvisin sitten kuitenkin yöllä hurjat 5,5 tuntia pissaamatta. Lopulta oli pakko luovuttaa jo ennen neljää aamulla, joten labraan vein sitten jo jonkin verran ”vanhan” näytteen... :LOL: tietty jos tuo jatkuva pissahätä johtuu tulehduksesta, sehän näkyisi noin vahvalla oireella varmaan laimeammastakin näytteestä.
 
Mulla on sama vessaralli... nytkin piti viedä pissanäyte aamulla labraan, ja ohjeena oli perus min. 4h pissaamatta. Mietin, että not gonna happen. :ROFLMAO: Mutta selvisin sitten kuitenkin yöllä hurjat 5,5 tuntia pissaamatta. Lopulta oli pakko luovuttaa jo ennen neljää aamulla, joten labraan vein sitten jo jonkin verran ”vanhan” näytteen... :LOL: tietty jos tuo jatkuva pissahätä johtuu tulehduksesta, sehän näkyisi noin vahvalla oireella varmaan laimeammastakin näytteestä.
Ei ois mulla onnistunut noin pitkä tauko, 5,5h :D Mutta en usko että tulehdusta olis. Ois kai jotain oireitaki tai voimakas haju? Kai tämä on vain kiihtyneen aineenvaihdunnan seurausta? Toivottavasti jossain vaiheessa helpottaa. Sais edes yöllä nukuttua kunnolla :)
 
No siis tosi iso osahan pissataudeista on täysin oireettomia, että periaatteessa vois ollakin. Mutta itelläni ei ainakaan ollut, eli ihan vaan hormonit, mitkä aiheuttaa :D kävin kyllä ite ihan eri syistä lääkärissä, mutta kaiketi he tykkäävät noita pissakokeita laittaa raskaana oleville aina ku mahdollista, onhan se niin yleistä kuitenkin, monilla riesaksi asti. :)
 
Tänään oli Ultra ja siellä sellainen 4cm pitkä tyyppi köllötteli ja heilutteli käsiä ja jalkoja hurjasti. Nt-Ultra piti tän olla mutta siirtyi ensi viikolle, koska oli liian pieni että mittoja olisi saanut.. Vastasi viikkoja 11+0, eli neljä päivää heitti arvio.. Sanoi lääkäri että ensi viikolla saattaa jo vastata menkkojen mukaan laskettua kokoa, ettei vielä laskettua aikaa siirretty.
Kaikki hyvin siis tähän asti. Ensi viikolla sitten selviää enemmän.
 
@Li88 ihana että siellä kuitenkin joku teille jo vilkutteli (y) meillä tuo 11+0 on alaraja np-tutkimukselle, jännä ettei teillä vielä saanut mittoja. Mutta toisaalta hyvä, että saavat sitten ainakin varmemmin tuloksen! (y)
Sitä minäkin ihmettelin miksi ei pystynyt, liekkö niin vanhat koneet.. (n)
No mutta ei todellakaan haittaa, kun ihan mielellään sitä vaikka joka viikko vilkaisisi että mitäs vauvalle kuuluu. ;)
 
  • Tykkää
Reactions: AnnMariii
Heippa! Oon kanssa taustalla lueskellut tätä jo pitkään, mutta voisin hypätä mukaan keskusteluun. Ikää 27 v ja ensimmäistä odotetaan. Tällä hetkellä menossa 11+1 ja la 28.11. Viikon päästä on NT-ultra ja pelottaa ihan älyttömästi. Oon luonteeltani kauhea stressaaja ja pelkään keskenmenoa. Mulla oli lähes päivittäin menkkamaista jomotusta alavatsalla kestoltaan n 10 min, mutta ne loppui tuossa rv 10. Sen jälkeen vatsassa ei ole ollut juurikaan tuntemuksia. Rinnat on edelleen arat ja etomista edelleen iltaisin. Sitä on ollut nyt rv 8 eteenpäin. Onko jollain muulla kokemusta vatsaoireista?

Raskausvatsaa mulla ei ole vielä ollenkaan, se on aivan littana. Olen urheilullinen ja hoikka ja mulla on ilmeisesti kohtu takana, joten se ei sieltä varmaan ihan heti pukahda ulos :)
 
Moikka!

Uskaltaisinkohan minäkin jo tänne tulla kyttäilemään. Tänään haamujen jälkeen tein digin tuloksella ”raskaana 1-2”.

Mulla raskaus hormoni avustuksella saatu (monirakkulaiset munasarjat) - terolut+letrotzol+ovitrelle, joten km riski pelottaa kun vasta näin varhaisessa vaiheessa. Joka tapauksessa niin onnellinen että kroppa reagoi näin hyvin näihin lääkkeisiin Mä ajattelin klinikalle (yksityisellä ollaan hoidossa) olla yhteydessä ensi tiistaina, jolloin kuukautisten olisi pitänyt alkaa. Veikkaan, että ehdottavat mulle sieltä varhaisultraa, joten pitää miettiä jo valmiiksi mitä vastaa. :D

Mulla la ois 4.11.

Onnittelut kaikille plussanneille!! Toivotaan, että kaikki sujuisi meillä kaikilla hyvin! <3
Täällä ois kans laskettuaika tollon 4.11. Miten siellä on tähän asti menny raskaus?
 
Tänään kaikki muuttui kuin pahimmaksi painajaiseksi. Ihan yllättäen ilman mitään varoitusta alkoi verinen vuoto. Lähdin Terveyskeskukseen josta sitten lähettivät eteenpäin tälläisellä lähetteellä:

"Kyseessä 34-vuotias nainen. Kolmas raskaus, nyt viikolla 11+4. Tänään herännyt päiväunilta klo 11 ja makuulla ollessa tullut sängyssä runsaasti verta, tuota tulee edelleen, läpi housuihin. Ei ole huomannut isoja hyytymiä vaan runsasta kirkasta verta. Eilen ollut UÄ-tutkimus missä kaikki ilmeisesti kunnossa. Alaselässä kivun tunnetta. Ei kuumetta. Pissatessa ei kipa eikä kirvelyä. Ei hengitystieinfektio-oireita viime aikoina.Nykytila (status)
Nyt itkuinen nainen. Hyvin ahdistunut. Sydämestä ja keuhkoista ei auskultoiden poikkeavaa. Vatsassa ei palpoiden aristusta. Housuun tulee verta.Suunnitelma
keskusteltu naisten akuuttikeskuksen päivystäjän kanssa. Sovittu että äidin ahdistuneisuuden vuoksi tehdään päivystyslähete naisten akuuttikeskukseen. Epäily keskenmenosta."

Ultrassa sitten selvisi että vauvalla oli kaikki hyvin. Istukka oli kuulemma tukevasti kiinni takaseinässä ja sykkeet oli vahvat ja hyvin vilkas pieni kaveri. Oli niin eläväinen ja möyri vaikka miten päin siellä. Itkin ilosta ja helpotuksesta. Määräsivät kuitenkin lepäämään nyt viikon ajan (seuraava Ultra ens pe) ja välttämään kovaa rasitusta.
Syytä vuotoon ei löytynyt. Jotain näytteitä ottivat ja sanoivat soittavansa jos jotain ilmenee.

Vaikka vauvalla kaikki oli hyvin siellä nyt niin se ei vie mun pelkoa tulevasta nyt pois. Vuotokin jatkuu vielä.. Tosin paljon vähäisämpänä, mutta silti. Makaan sängyssä ja pelkään käydä vessassa, pelkään liikahtaakaan. Jokainen pienikin nippailu vatsassa tai pulpahdus suolistossa saa aikaan ahdistusta.
 
@Li88 voi ei, onpas kurja uutinen ja kamala tilanne :confused: itellä 2 keskenmenoa takana ja voin samaistua tuohon ahdistukseen. Onneksi teillä kuitenkin hyviä uutisia ultrassa. (y) Muista kuitenkin, että mikään sun normaali liike ei voi mitään haittaa tehdä, eli älä turhaan liikahtamista pelkää. Kunhan otat rauhassa ka jätät rehkimisen ja nopeat liikkeet pois. Eiköhän se siitä hyvin mene, kun kerta ultrassa niin hyväkuntoinen kaveri, kohtu ja istukka! :)
 
Tänään kaikki muuttui kuin pahimmaksi painajaiseksi. Ihan yllättäen ilman mitään varoitusta alkoi verinen vuoto. Lähdin Terveyskeskukseen josta sitten lähettivät eteenpäin tälläisellä lähetteellä:

"Kyseessä 34-vuotias nainen. Kolmas raskaus, nyt viikolla 11+4. Tänään herännyt päiväunilta klo 11 ja makuulla ollessa tullut sängyssä runsaasti verta, tuota tulee edelleen, läpi housuihin. Ei ole huomannut isoja hyytymiä vaan runsasta kirkasta verta. Eilen ollut UÄ-tutkimus missä kaikki ilmeisesti kunnossa. Alaselässä kivun tunnetta. Ei kuumetta. Pissatessa ei kipa eikä kirvelyä. Ei hengitystieinfektio-oireita viime aikoina.Nykytila (status)
Nyt itkuinen nainen. Hyvin ahdistunut. Sydämestä ja keuhkoista ei auskultoiden poikkeavaa. Vatsassa ei palpoiden aristusta. Housuun tulee verta.Suunnitelma
keskusteltu naisten akuuttikeskuksen päivystäjän kanssa. Sovittu että äidin ahdistuneisuuden vuoksi tehdään päivystyslähete naisten akuuttikeskukseen. Epäily keskenmenosta."

Ultrassa sitten selvisi että vauvalla oli kaikki hyvin. Istukka oli kuulemma tukevasti kiinni takaseinässä ja sykkeet oli vahvat ja hyvin vilkas pieni kaveri. Oli niin eläväinen ja möyri vaikka miten päin siellä. Itkin ilosta ja helpotuksesta. Määräsivät kuitenkin lepäämään nyt viikon ajan (seuraava Ultra ens pe) ja välttämään kovaa rasitusta.
Syytä vuotoon ei löytynyt. Jotain näytteitä ottivat ja sanoivat soittavansa jos jotain ilmenee.

Vaikka vauvalla kaikki oli hyvin siellä nyt niin se ei vie mun pelkoa tulevasta nyt pois. Vuotokin jatkuu vielä.. Tosin paljon vähäisämpänä, mutta silti. Makaan sängyssä ja pelkään käydä vessassa, pelkään liikahtaakaan. Jokainen pienikin nippailu vatsassa tai pulpahdus suolistossa saa aikaan ahdistusta.

Voi ei kuullostaa huolestuttavalta mutta onneksi kaverilla on kaikki kunnossa. Nyt otat iisisti etkä rehki. Huolestuttavaa että mistä hurja verenvuoto lähtösin.
Tsemppiä ja jaksuja :love:
 

Yhteistyössä