Marraskuiset 2019

Hei!
Olen uusi käyttäjä, 27.11. ois laskettu aika ja kaksoset tulossa! ❤☺
Kyselisin, onko tuo facebookin salainen ryhmä sellainen että muut (facebook-ystäväni tai ulkopuoliset) eivät näe jos olen liittynyt siihen?
 
@Didimau kyllä on juuri tuollainen ryhmä! Huoletta mukaan vaan. Ainoa tilanne, milloin joku tuttusi voisi nähdä sinut, on se, että hän kuuluisi myös tuohon samaan ryhmään. Ryhmä on kuitenkin aika pieni, joten se tuskin on kauhean todennäköistä.
 
Heips. Pyörähdin lauantaina palstalla ja huomasin facen sulkeutuvan. Kyselin viestillä muttakun:ilta olisiko vielä päässyt mukaan, mutta ilmeisesti ei?

Liikkeitä alkaa vähitellen tuntua ja raskaus rullaa ihan mallillaan. Nyt on raskaus sen verran konkreettinen jo että olisi uskaltautunut mukaan facenkin ryhmään.

Joko synnytykset pyörii mielessä? Itse huomaan että vähitellen ajatus pyörähtää yhä useammin mielessä tulevasta. Toisaalta pelottavaa, toisaalta ihanaa että sen vielä pääsee kokemaan.

Nautitaan näistä kasvavista vatsoista :love:
 
@Yllätyshaave täällä pyörii synnytys mielessä jo sen verran, että oon jo valmiiksi päättänyt etten selälläni sängyssä synnytä ellei ole pakko :D mulla ei kyllä yhtään ole konkreettista tämä raskaus, kun maha ei näy eikä kasva, eikä mitään oireita ole. Mutta eiköhän se siitä pikkuhiljaa. Epäilen tunteneeni liikkeitä jo muutaman päivän ajan, mutta voi olla toki vaan suoliston toimintaa. Varsinkin kun vasta viikko 16+4 ja ensimmäinen kyseessä.
 
AnnMarii: mulla aikamoinen vatsa jo. Ei ole enää kellekään epäselvää että odotan vauvaa :)
Mulla kokemusta synnytyksestä, ihan paras kokemus on ponnistuksesta jossa olen tukeutunut vuodetta vasten ja ollut jaloillani. Mutta se vaatii hyvää vointia ja sujuvaa ponnistusta. Nuorimman jouduin ponnistamaan kaikkia ennakkofiiliksiä vasten selällään kun oli vaikea ponnistus.
 
@Yllätyshaave mä en odota vatsaa vielä ainakaan kuukauteen näkyväksi :D mulla on taaksepäin kallistunut kohtukin. Toki varsinkin iltaisin turvottaa niin paljon, että näyttää et olisin jo 7-9. kuulla... :ROFLMAO: ois kiva jos ois maha, mutta lohduttaudun sillä, että onpahan ainakin synnytyksen jälkeen kivempaa jos ei isoa mahaa tule :ROFLMAO:
juu, eihän sitä voi tietää mitä synnytyksessä tapahtuu, mutta sillä lähdetään, että joko seisten, kontillaan tai kyljellään (y)
 
Harmillista että face-ryhmä meni kiinni jo. Itse ajattelin että seuraavan ultran jälkeen uskaltaisin ajatella, että tästä on mahdollista saada ihan elävä vauva. En uskalla sitä ihan vielä ajatella. Liikkeitä tulee jonkin verran, niitä on tullut sen verran paljon että ovat varmasti liikkeitä vaikka tuntuvatkin tosi pieniltä hipaisuilta. Multa kysytttiin viime neuvolassa synnytyksestä, siellä oli joku harjoittelija. Olin vain että öööh, en mieti niin kaukaisia asioita vielä. Elän sellaista päivä kerrallaan meiningillä. Olen ylipainoinen mutta toi mahanmuoto on vähän muuttunut, alkaa kieltämättä vähän näkyä. Onneksi kukaan ei sellaista kehtaa kysyä suoraan :) raskaudesta tässä vaiheessa tietää vain pari kaveria.
 
Minä olen päättänyt jo ennen raskautta että jos joskus vielä odotan niin haluan sektion. Esikoisesta neljä päivää yritettiin käynnistää ja ei mitään tulosta muuta kuin ite olin niin julmetun väsynyt. Sit sanoin et enää en jaksa yhtään että muksu on otettava sektiolla pois. Ja tämän toisen kohdalla en halua yhtään samaa ruljanssia vaan pyydän sektion. Olen jo neuvolaan ja sairaalaan tästä maininnut.

Mulla maha on iso ja vielä olen ylipainoinen joten toiset ketkä ei tiiä niin kahtoo kyllä mahaa mutta ei sano mitään. Oon ajatellut että Siinäpä kahtoo :LOL:ja toiset ketkä tietää niin on sanonut että näyttää jo vauvamahalta. Mä olen tuntenut liikettä jo useamman viikon. Nykyää päivittäin. Vielä ei kädelle asti ole tuntunut mutta tunnen kuinka sisällä myllää :love:
 
Mulla ei juuri liikkeitä vielä tunnu ja RV 20 jo menossa, istukka edessä niin taitaa tehokkaasti vaimentaa liikkeitä. Muutama häivähdys kuitenkin pienistä potkuista muutaman päivän välein että kyllä se pieni siellä vahvistuu.:love:

Mulla kans maha jo kunnon vauvamasu, ei ole epäselvyyttä olenko raskaana :D
 
Moikka kaikille pitkästä aikaa! Ollut jotenkin aivan karmee kiire nyt kevään, ettei ehdi juuri mitään. Kesäloma alkais 8.7. ja sitä ootan innolla :)

Täällä vatsa pyöristyy kovaa vauhtia, tänään 16+4. Enää ei onnistu mitenkään pitämään salassa tätä raskautta, koska sen verran jo pömpöttää. Maha tuli selkeästi aikaisemmin kuin esikoisesta. Olen tuntenut hentoja liikkeitä jo:love:

Rakenneultra jännittää ihan hurjasti. Toivon vaan niin kovasti, että kaikki on pikkuisella hyvin ja ettei ole mitään huolestuttavaa. Ensi viikolla on ensimmäinen lääkärineuvola.
 
Mä oon miettinyt noita liikkeitä, kun kaikki on puhunut jostain perhosen siivistä. Miltä muka jotkut perhosen siivet tuntuu :ROFLMAO: itellä ainakin ne liikkeiksi oletetut on ihan suoraa tökkimistä, niin kuin sormella tökkäsis. Mutta ehkäpä ne ei sitten olekaan liikkeitä, vaan jotain muuta.. (n)

Täällä ei vieläkään vauvamahaa, alamahapömppöpallo tullut kyllä, mutta tuo kohdun seutu edelleen semilitttana, eli esim äitiyshousut roikkuu tuolta värkin päältä/seudulta :D

Mua on alkanut myös vähän pelottaan rakenneultran ”myöhäinen” ajankohta. Meillä se on 22. viikolla, ja pelkään et jos siellä on jotain häikkää niin menee lisätutkimusten ja luvansaantien kanssa liian tiukille keskeytyksen kanssa. Kaikesta sitä osaakin stressata... :cautious:
 
Viimeksi muokattu:
Moi kaikille! Ilmoittauduin vielä uutena mukaan, kun olen tätä palstaa jo parisen kuukautta vilkuillut. :)

Kiva, että on tullut keskustelua - moniin juttuihin on voinutkin samaistua myös näin etäältä (etenkin siihen pahoinvointi + yskä -komboon huhti-toukokuussa).

Mulla sellainen tilanne, että määräaikainen työ loppui keväällä, ja nyt vielä etsin uutta, joten en vahingossakaan mihinkään face- tai whatsapp-ryhmiin voi omalla nimellä tai naamalla osallistua :( Työpaikat alallani muutenkin kiven alla.

Samaistun myös tuohon epävarmuuteen, josta Weevil yllä puhui. Itelläni ehkä vielä niin, että rakenneultra on vasta välietappi - sitten kun 3. kolmannes alkaa (tai kun voin tuntea liikkeet), alan luottaa tähän hommaan...
 
Täällä on liikkeet vahvistuneet ja lisääntyneet ja käynyt kyylä selväksi, että kylllö ne tökkäisyt jo 15. viikolla oli liikkeitä eikä mitään muuta. :D nyt on hetken aikaa tuntunut jo käteenkin. :) tuntuu olevan myös tietyt kellonajat kun moukarointi alkaa. :D

Tänään poksahti 19+0 mittariin, ja eka lääkärineuvola takana, kaikki kunnossa :) sain lähetteen fyssarille hermokipujen takia, tehtiin sisätutkimus ja kuunneltiin sykkeet :) vähän piti kaverin taas monottaa dopplerin anturiakin. :D omat verenpaineet oli lähtenyt nousemaan, mutta oli kuitenkin vielä selvästi normaalin rajoissa. Saattoi johtua toki siitä etten osannut pitää suutani kiinni mittauksenkaan aikana... :D

Kaksi viikkoa enää rakenneultraan!
 
Mites muilla juhannus? Meillä oli rakenneultra viime viikolla, kaikki kunnossa. Nyt ollaan vihdoin alettu kertomaan ystäville ja muille, ja esikoisellekin kerrottiin, hän oli aivan innoissaan Nyt voi tai joutuu oikeasti ajattelemaan tulevaa ja tuntuu aivan käsittämättömältä, että meille tulis vielä vauva. Jaksaako kukaan vielä urheilla? Haluaisin pitää edes jonkinlaisen kunnon mutta haastavaa on. Hybridillä pyöräily alkaa olla hiukan epämukavaa ja muutenkin veto tuntuu olevan aivan pois ja väsymys karmivaa.. Seuraavassa neuvolassa vissiin saa raskaustodistuksen, pitää anoa vapaat ennen kuin kesäloma alkaa..
 
Mites muilla juhannus? Meillä oli rakenneultra viime viikolla, kaikki kunnossa. Nyt ollaan vihdoin alettu kertomaan ystäville ja muille, ja esikoisellekin kerrottiin, hän oli aivan innoissaan Nyt voi tai joutuu oikeasti ajattelemaan tulevaa ja tuntuu aivan käsittämättömältä, että meille tulis vielä vauva. Jaksaako kukaan vielä urheilla? Haluaisin pitää edes jonkinlaisen kunnon mutta haastavaa on. Hybridillä pyöräily alkaa olla hiukan epämukavaa ja muutenkin veto tuntuu olevan aivan pois ja väsymys karmivaa.. Seuraavassa neuvolassa vissiin saa raskaustodistuksen, pitää anoa vapaat ennen kuin kesäloma alkaa..
Mä käyn 3-4 kertaa viikossa salilla ja/tai spinningissä, siihen päälle 5-10 km koiran kanssa lenkkeilyä päivässä. :) jaksamisessa ei ole ongelmaa mutta salilla on pitänyt jättää selällään tehtävät pois, vähän pienentää painoja ja liikeratoja :D väsymys jäi kun siitepölykausi loppui. :)
 
Mä en varainaisesti harrasta mitään urheilua, mutta hyötyliikuntaa tulee kyllä päivittäin esikoisen kanssa. Salit ym. jumpat jäi alun pahoinvoinnin aikaan, silloin en pystynyt edes lenkille lähteen. Tosin en mä koskaan oo salilla viihtynytkään kun se on jotenkin niin tylsää hommaa. Nyt jaksaa taas lenkkeillä, tosin happi loppuu ylämäissä melko helposti.
@AnnMariii mä tein viimeks kanssa päätöksen, että en todellakaan synnytä selälläni maaten. Niin siinä kuitenkin kävi, että kätilö suositteli selinmakuuta ja katkastua pöytää ja silleen se vauva sit tulikin ulos. Isokokoinen lapsi ja väsynyt äiti kun toista vuorokautta synnyttelin. Hyvin silti meni ja hyvät fiilikset jäi synnytyksestä vaikkei mun odotukset ihan täyttyneetkään. (y)
 
  • Tykkää
Reactions: Täti Ruskea
Mä en varainaisesti harrasta mitään urheilua, mutta hyötyliikuntaa tulee kyllä päivittäin esikoisen kanssa. Salit ym. jumpat jäi alun pahoinvoinnin aikaan, silloin en pystynyt edes lenkille lähteen. Tosin en mä koskaan oo salilla viihtynytkään kun se on jotenkin niin tylsää hommaa. Nyt jaksaa taas lenkkeillä, tosin happi loppuu ylämäissä melko helposti.
@AnnMariii mä tein viimeks kanssa päätöksen, että en todellakaan synnytä selälläni maaten. Niin siinä kuitenkin kävi, että kätilö suositteli selinmakuuta ja katkastua pöytää ja silleen se vauva sit tulikin ulos. Isokokoinen lapsi ja väsynyt äiti kun toista vuorokautta synnyttelin. Hyvin silti meni ja hyvät fiilikset jäi synnytyksestä vaikkei mun odotukset ihan täyttyneetkään. (y)
Juu, tiedän että turha ajatella että menis kuin kirjoissa ja toiveissa :D mutta toiveena on kyljellään/seisten/kontillaan että olis helpompi ja vähemmän repeämiä. Mutta eihän sitä tosiaan ikinä tiedä mitä tapahtuu! :D

Mulla liikunta oli ainoa asia kahvin lisäksi, joka auttoi pahoinvointiin ja väsymykseen alkuraskaudessa! Niin kauheita kuin se tuntuikin lähteä, mutta hetken päästä helpotti. Silloin tulikin käytyä se kuutisen kertaa viikossa salilla... :D
 
@AnnMariii ohhoh, sä ootkin oikein himoliikkuja! Mä pääsin alussa kerran salille ja aloin 5 min. päästä oksentaan niin rajusti että oli pakko lähtee pois, lenkillä oksentelin kaiken aikaa puskiin. Sen jälkeen en enää päässytkään urheileen kun oksensin ihan vaan jos olin 5 min. pystyasennossa kotona. Jäi kyllä siivoominen, pyykinpesu ja ruuanlaitto ihan täysin, liikunnasta puhumattakaan. Onneks ne ajat on nyt taas takana ja olitila on hyvä. Vaikka nyt tää liikkumattomuus on ehkä ennemminkin laiskuudesta kiinni. Oon iltaisin ihan död kun painan päivän tuon taaperon kanssa. :sleep:
 
@KengulleRuu juu, voin vaan kuvitella miten raskasta on raskaus+taapero -kombo. :D meillä kun on vasta ensimmäinen kyseessä, niin hyvin pääsee aina suoraan töistä salille. :) mulla oli alkuraskauden pahoinvointi onneksi lähes oksennusvapaa, oksensin vain kahdesti. Niistä toisen kerran itseasiassa salilla. :D mutta jäljitin molemmat kerrat vitamiinien ottoon ilman ruokaa, eli sekään ei ollut kai raskaudesta johtuvaa. Helpolla oon tainnut päästä, vaikka kamalaa aikaa olikin. :)
 
Hello, herätelläänpäs tätäkin ketjua, vaikka taitaa vilkkaimmat jutut olla siirtyneet sinne facebookin puolelle?
Omasta puolestani on kyllä ollut tosi energinen ja hyvävointinen kesä. Sain myös iloisia uutisia, onnistuin nimittäin saamaan töitä! Kovin kauaahan en töissä ehdi käydä ennen äitiysvapaan alkua, mikä on toisaalta kivaa, mutta myös vähän harmittaa. Tehtävä vaikutti tosi kivalta, ja esimies oli vielä meitä useamman rekrytoidessaan miettinyt, että mikä tehtävänkuva sopisi erityisesti minulle.
Tänään kävin sokerirasituksessa, joka oli maineestaan huolimatta hyvä kokemus. Onkos muilla minkälaisia kokemuksia? Epäselväksi jäi, miten tulokset saa, ja kuinka pian. Tästäkin on varmasti maan sisällä erilaisia käytäntöjä. Tuleeko tulokset esim. Kantaan, pitääkö itse kysyä, vai soitellaanko neuvolasta perään?
Kohti viimeistä kolmannesta! :)
 
Onnea uudesta työpaikasta! Täällä kanssa kesä mennyt tosi energisesti ja mukavasti :) tällä viikolla tosin jouduin oleen 2 päivää saikulla jatkuvien supistusten takia. Kohdunsuu oli kuitenkin napakasti kiinni, vaikkakin vähän pehmentynyt, eli ei mitään hätiä kuitenkaan. :) äitiyspakkaus tuli heti elokuun ensimmäinen päivä, ja melkein kaikki vaatteetkin sain jo pestyä. Ostin käytettynä kassillisen 50-62 kokoisia poikien vaatteita, tuli nekin pestyä samalla. Nyt ne odottavat pyykkinarulla kaappiin viikkaamista :)

Sokerirasitus on mulla vasta parin viikon päästä, silloin mull 27+1 tms. Mulle sanottiin muistaakseni neuvolassa, että tulokset tulisi päivässä-parissa, ja saa heiltä soittamalla, mutta että he soittavat toki muutenkin jos siellä on jotain häikkää. Mua jännittää siinä lähinnä testissä lähinnä se paikallaan istuminen. Mulla ei selkä ja jalka kestä yhtään istua sellasilla huonoill tuoleilla (lyhytjalkaisena mulla ei edes yltä jalat tollasista odotusaulatuoleista maahan...), ja yleensä pitkä huono istuminen myös supistaa.

Täällä on maha pömpähtönyt yhtäkkiä ihan urakalla, ja hiukkasen jännittää kun vielä 3 kk edessä.. painoakin tullut jo se 7 kg, eikä kyl yhtään enempää tarvis tulla... :(
 
  • Tykkää
Reactions: Täti Ruskea
Onkos hankinnat tehtynä jo? Meillä on aika hyvin saatu hankintoja tehtynä, käytännössä kaikki 50-56cm vaatteet, ja aika paljon seuraavia kokoja. Lomilla otettiin tämä projektiksi, olen pyrkinyt ostamaan kaikki käytettynä, tein kuluista oman excelin. Ajattelin seurata kuluja aluksi, suunnittelin myös että ensi elokuussa ennen kuin palaan töihin varaan kirppiksen ja myyn kaikki pieneksi jääneet vaatteet ja romppeet pois, sitten voin laskea että paljon se vauva oikein maksoi :) kaikkea sitä ihminen ryhtyykin. En ottanut laatikkoa vaan rahana.

Sain muuten s-postiin ilmoituksen että tänne kirjoittamaani viestiin oli vastattu ja siinä oli tietona se että fb ryhmä ei ole mennyt kiinni vaan siihen voi liittyä. En tiedä lupasiko joku liikaa ja viesti poistettiin vai mitä.

Pitäisi olla joku opas kuinka pukea talvivauva, esikoinen syntyi hellekesänä eikä käyttänyt vaatteita käytännössä kahteen kuukauteen ja nyt en osaa yhtään miettiä mitä vaatteita tarvitaan.. ostin kuitenkin toppahaalarin, vaikka en tiedä tuleeko käyttöä.
 
Tänään kävin sokerirasituksessa, joka oli maineestaan huolimatta hyvä kokemus. Onkos muilla minkälaisia kokemuksia? Epäselväksi jäi, miten tulokset saa, ja kuinka pian. Tästäkin on varmasti maan sisällä erilaisia käytäntöjä. Tuleeko tulokset esim. Kantaan, pitääkö itse kysyä, vai soitellaanko neuvolasta perään?
Kohti viimeistä kolmannesta! :)
Itse kärähdin jo joskus huhtikuussa, en ehkä hirvittävän tehokkaasti ole tehnyt seurantaa. Mun kokemus HUSista ainakin on se, että jos käy labrassa, ja tuloksissa on jotain häikkää niin aika nopeasti soitellaan perään, jos mitään ei kuulu niin sitten ei ole löytynyt mitään huolestuttavaa.
 
  • Tykkää
Reactions: Täti Ruskea
@Weevil meillä on kaikki isot hankinnat tehty :) jotain pientä vielä, kuten amme ja yleiset hoitotarvikkeet (tutit, pullot, vaipat jne) puuttuu. Mäkin ostin käytettynä kassillisen 50-62 vaatteita, muutaman olen ostanut uutena plus äitiyslaatikko. Tarvikkeista turvakaukalo ostettiin uutena ihan turvallisuussyistä, muuten aika pitkälti käytettyinä hankinnat.

Talvivauvan pukeminen muakin mietityttää. Esikoinen kyseessä, mutta tottunut pikkuveljen kautta kesävauvoihin noin muuten. Toppahaalari on varmasti oikein bueno talven vaunutteluille! Me ei ostettu toppista ainakaan, äitiyspakkauksen haalari menee makuupussina tämän talven. Mulla olis tarkoituksena hommata kantoreppu, että pääsen metsälenkeille, joten varmaan pitää se toppiskin vielä hankkia. Sellainen ”nallehaalari” löytyy, ja lisäksi ostettiin kaukaloon lämpöpussi. Koin sen käteväksi, kun siinä on valjaille reijät, eli ei tarvi säätää autossa haalareiden ja valjaiden kanssa. Aluskerrastoksi ostin merinovillahaalarin, ja toisen samanlaisen aattelin vielä ostaa/pyytää äitiltä lahjaksi vähän isompana kokona. :) ton toppapussin ja merinohaalarin ostin kesän alemyynneistä, tais olla molemmat -70-80 % :D
 

Yhteistyössä