¤¤¤Marraskuun 2009 karhunpennut helmi ja maaliskuussa¤¤¤

milliz pakko tulla kertomaan että meillä ei ainakaan tuo enemmän syöttäminen ole uneen tepsinyt..eilenkin jokavälissä lykkäsin joko rintaa,korviketta,velliä tai sosetta vaikkei ollut nälkäinen mutta eipä se uneen vaikuttanut,samalla lailla nukkumaan 21.30 eka herätys puolen yön aikaan ja siitä tasaseen puolentoista-kahden tunnin välein ja aina syömään..huoh... :ashamed:
 
Kiitos loveangel! Mikähän tuossa mahtaa olla siis...? :/ No, ei auta muu kun antaa ajan kulua, sen tietää, että sentään joku päivä nukutaan koko yö tai edes yhdellä syötöllä. Tosin se ei aina lohduta kun alkaa väsy painaa.. :p
 
milliz ja loveangel, täällä syödään öisin ihan samoin kuin teilläkin. Täysimetys menossa. Olin elätellyt toiveita, että sitten kun kiinteitä alkaa saada, niin yöt paranee, mut nähtävästi kai turha toivo. :(

Täällä muuten poika tänään 5 kk!! :flower: :heart:
 
Meidän neiti oppi kääntymään selältä mahalle viime viikonloppuna :heart:

Syömisistä: meillä alkoi painon nousu takkuamaan, ja lopulta alkoi vaikuttaa jo pituuteenkin. Nyt meillä menee ruokia jo seuraavasti (imetyksen lisäksi)

Aamulla velliä (n.50ml)

Lounaaksi lihasosetta n. purkillinen+ jälkkäriksi hedelmäsosetta/vauvajugurttia

Iltapalaksi puuroa

Yöt menee välillä yhdellä syötöllä, ja muutaman yön oon saanut nautiskella ilman yhtään syöttöä :D Toivottavasti nyt olis paino lähtenyt hyvin nousuun, huomenna neuvola. Keskoskontrollissa viime viikolla paino oli 5,4 kiloa ja pituutta oli 60cm ja pikkasen päälle.
 
Ja vielä piti lisäämäni, että meillä riehunut räkätauti todettiin Ellan osalta RS-viruksen aiheuttamaksi. Selvittiin kuitenkin ilman sairaalareissua, mutta yskä jatkuu edelleen..Pari viikkoa toi kesti niinkuin lääkäri epäilikin sen tekevän. Nyt mulla itselläni on poskiontelon tulehdus, kurkkutulehdus ja keuhkoissa rohisee :D antibiootit päällä, jospa tää kohta helpottais.
 
Moikka!

Rytmistä on ollut puhetta. Täällä heräillään useinmiten jo 6.30-7.00 |O
Päikkäreille Roope meneekin sitten jo 9-10 aikaan. Usein nukkuu n. 2 h. Sitten toiset päikyt otetaan iltapäivällä, joskus 16 aikaan. Silloin nukutaan ehkä n. 1h. Illalla nukkumaan mennään lähes poikkeuksetta aina klo. 19.30-20.00. Päikkäri ajoissa ja määrissä voi kyllä olla paljonkin eroja riippuen siitä missä mennään ja mitä tehdään..

Meillä on bumbo lainassa kaverilta. Lähinnä mä olen käyttänyt sitä vaan uimahallissa. Roope on välillä testaillut vähän syöttötuoliakin. Pieniä hetkiä siinä ihan on istuskellutkin ja tosi hyvin jo pysyy...Mutta en mä tosiaan viitti vielä kauaa kerralla siinä pitää. Muuten sitten vaan sitterissä selkänoja ylhäällä.

Yhdistelmillä välillä lenkitellään ilman koppaa jos Roope on hereillä. Oon nostanu vähän selkänojaa ylöspäin ja tykkää sieltä sitten katella ja viihtyy hyvin.

Syömisistä[/: Meillä syödään 3 kertaa päivässä sosetta. Muuten mennään pelkästään rintamaidolla. Tai eihän sille pullo edes kelpaa....Aamulla ja illalla riisipuuroa hedelmäsoseella ja päivällä kasviksia. Kerrallaan varmaan joku desi. Joskus iltapalaks saattaa mennä enemmänkin.

Sonja ja Roope 4kk 3vk
 
Meidän päivärytmiä vielä:

Aamulla herätään n.klo 7
9 aikaan menee unille, nukkuu 2-3 tuntia
13-14 aikaan päikkäreille n. 2 tunniksi, välillä kolmekin tuntia
klo17 otetaan puolen tunnin tai tunnin torkut
21 mennään suunnilleen yöunille
01 herätään syömään

Yöt vaihtelee välillä tosiaan kovastikkin :)
 
Moikka!

Eilen oli sit 4kk neuvola ja tytöllä painoa 6105 g ja pituutta 59,5 =) Hyvin kasvaa täysimetyksellä, eli kiinteitä ei aloteta vielä pitkään aikaan.

Rytmistä on ollu puhetta. Tyttö menee yöunille yleensä 21-22 ja herää 2 kertaa syömään. Nyt on vihdoin alkanu nukkuu omassa sängyssä! Aamulla herätään yleensä 8 jälkeen ja tyttö on tosi väsyny koko aamupäivän ja nukkuu ekat päikkärit jo n. tunnin päästä heräämisestä. Nyt nukkuu jo toisia päikkäreitä ulkona =) Tyttö nukkuu ulkona liiankin hyvin, eilen veteli 4 tunnin unet. Pakko välillä herättää, muuten öistä ei tuu mitään.

 
Do dii, täällä on kanssa iskenyt flussa. Eka oli miehellä ja nyt mulla. Onneksi tyttö on vielä säästynyt taudilta ja toivottavasti ei pahemmin sairastukkaan.

Meillä päivän rytmi menee yleensä siten, että aamupäivällä parin tunnin päästä heräämisestä otetaan pidemmät päikkärit ja loppupäivän aikana nukutaan lyhyitä päikkäreitä tai sitten ei nukuta enää ollenkaan. Nukkumaan mennään n. klo 23.00 ja yöt mennään ilman syömään heräämisiä.

Jaksu :hug: kaikille yöheräilyistä kärsiville!
Ja pikaista paranemista kaikille sairastaville!

Esikko ja Vieno 4,5 kk+
 
milliz, loveangel ja mere samassa veneessä näköjään mennään nukkumisten suhteen ja siksipä iso :hug: kyllä tämä joskus helpottaa! =)

itse yritän parantaa yöunia sillä että pidän päivärytmin säännöllisenä (samaan aikaan päivästä vaunuilemaan --> nukkuu päikkärit) ja syötän illalla satsin korviketta ennen nukkumaanmenoa. velliä en ole kokeillut koska se on kuulemma yhtä täyttävää kuin korvike. ja soseita kans syödään jo pilttipurkillinen per päivä. ja yritän nukuttaa tytön sänkyyn mahdollisimman vähin avuin, että oppisi nukahtamaan (toivottavasti joskus) itsekseen myös yöllä kun herää. ja illalla sylitellään paljon että saa sitä läheisyyttä siinä.
mut uskon että tähän auttaa vain aika, tyttö nukkuu sitten kun on valmis siihen. jos ei ala olemaan mitään muutosta tuossa puolen vuoden jälkeen niin sitten pidän lempeän unikoulun...

ihanaa aurinkoista päivää kaikille! :wave:
 
No on täällä sitten näköjään muitakin huonoöisiä...Helpottavaa kuulla, että muuallakin painitaan samojen asioiden parissa. Asia ei sinällään kyllä mikään kiva ole :D

Minäkin olen koittanut pitää kiinni rutiineista juurikin auttaakseni noita öitä. Kaikki tapahtuu suurin piirtein aina samoihin aikoihin, etenkin iltarutiinit on pidetty tarkasti, jotta auttaisi nukahtamaan ja valmistautumaan yöhön. Illalla nukahtaa itse sänkyyn ja siitä voi sentään kyllä iloita:)

Me muuten päästiin vauvauintiin!! Lauantaina alkaa. Saapa nähdä mitä poika tuumii:)
 
Moikka vaan täältäkin pitkästä aikaa ,en olekkaan sitten kirjoitellut mitään tänne pulelle synnytyksen jälkeen.Mutta meillä pikkumies on jo 5kk ja neuvolassa mitat oli 5650g ja 62cm ja meillä on käännyttty selältä mahalle jo kuukauden päivät ja kova kiire oisi eteenpäin mennä muttakun tekniikkaa pitää vielä hioa vähäsen.Meillä ei santtu suostu juomaan maitoa ollenkaan vaan kaikki neste mikä menee menee vellinä meillä syödään nyt 2 kiinteää ateriaa mutta pian siirrytään 3 ateriaan ja lihat on jo kokeilussa.meillä tosiaan alotettiin soseet jo 2kk iässä ja kaikki on sopinut tähän mennessä ja 2 hammastakin on jo tullut ja näköjään 3 tehdään parhaillaan.ihmeen hyvin on tämä vauvan ja taaperoikäisen kanssa mennyt ja ens syksylle laitoin jo hakemuksen riinalle kirkon kerhoon kun hän täyttää 3V toukokuussa.Meillä ei oikein soseista tykätä paitsi muutamasta ja puurot uppoo mennen tullen nyt kokeilussa puhtipuuro(riisi-tattari) ja hyvin maistu.

Mut nyt vähitellen nukkumaan kirjottelen taas kun ehdin.

HeidiS23+tytöt + santtu 5kk
 
niinkuin milliz kirjoitti niin on kyllä helpottavaa kuulla että huonojen unien kanssa ei painita yksin,jaksut kaikille :hug: samaa mieltä olen myös että kaikki konstit on kyllä kokeiltu,ettei tuohon auta kuin aika ja jos puolen vuoden ikään mennään samoilla unilla niin aion kokeilla kans unikoulua,hellää,huudattamaan musta ei ole,eikä voidakkaan ellei evakkoon lähdetä että mies saa nukkua kun käy töissä ja myös esikoinen herää viereisessä huoneessa jos kovin itkustetaan.mutta on se vauva silti niin ihana,sitä ei saa unohtaa mainita,kun tuntuu et aina vaan ja kokoajan valitan huonoista unista,onhan tää sitki paljon enemmän ihanaa kun kamalaa :heart:
aurinkoisia kelejä onneksi on se niin aina mieltä piristää
=)
 
Kiva kuulla kuulumisiasi Heidis23!

Täällä on nyt kahden päivän aikana tehty monta uutta juttua:

Käännyttiin sitten eilen vihdoin selältä vatsalle! Tosin mä tuijotin just silloin facebookkia

:headwall: :headwall: :headwall:

Eilen myös kunnolla löydettiin omat varpaat ja tänään ne sitten tungettiin suuhun. :)

Tänään vaunuteltiin ilman vaunukoppaa. Tosi hyvä ratkaisu oli, koska poika on ihan liian iso sinne koppaan jo. Varmaan helpottaa sitten shoppailuakin, kun ei tule niin kuuma kaupoissa. Meillä on vaunuihin sellainen jalkasuojus, joka pitää hyvin tuulen poissa, mutta mahtuu kuitenkin sitten sinne alakoppaan just kauppareissujen ajaksi. Tyhmänä vaan en ollut tajunnut näin tehdä jo aiemmin, kun paukkupakkaset loppuivat.

 
joo, tosiaan helpottavaa kuulla, ettei kaikkien muksut sentään nuku öitä vaan yhdellä-kahdella syötöllä :) :( Meillä menee yöt vähän vaihtelevasti joskus 3 tunnin välein syötöllä ja sitten kuten viime yönä: sain pojan nukkumaan vasta 22.00 ja heräsi klo 02., 04, 05., 06, 07, ja kahdeksalta jo luovutin...

Meillä on ollut myös ton päivärytmin kanssa vähän hakemista. Viimeset pari viikkoa tein niin, että nukutin pihalla klo 11 pari tuntia ja sitten tehtiin vielä n. 1/2-1 tunnin kävelylenkki joskus kolmen aikaan. Yleensä lopputulos oli se, että poika oli illalla kärttynen ja väsynyt, mutta ei suostunut nukahtamaan kun niin, että pompin jumppapallon päällä poika sylissä, siis kyllä vain näin!

Nyt sitten viimeset kolme päivää olen jättänyt pois nuo pitkät päikkärit ulkona ja poika on torkkunut noin puolen tunnin pätkäunia joko tissille tai sitten automatkoille. Illat onkin mennyt paljon paremmin ilman raivokohtauksia, mutta nukkumaanmeno on ollut vaikeampaa eli ei ole nukahtanut niin helposti yöunille. Voikohan nyt näin kolmen päivän perusteella jo päätellä, että ne pitkät päikkärit onkin meille vaan haitaksi???

Meilläkin käännyttiin ekaa kertaa selältä vatsalle toissapäivänä eli 4 kk ja 3 päivää vanhana :)
 
Heippa pitkästä aikaa! Meillä ollaan muutamaa päivää vaille 5kk ja poika kasvanut taas hurjasti, painoa oli toissapäivänä 7,7kg. 5kk neuvola kahden viikon päästä.

Soseita meillä on syöty nyt 6 viikkoa, tällä viikolla peruna-porkkana-parsakaalia, kaikki soseet on menneet alas viimeistä lusikallista myöten :)

Rytmi on meillä aika vakio: aamulla herätään noin 7 maissa, 9-10 välissä pienet nokoset, puolilta päivin lähdetään kärryilemään ja siinä päivän pitkät päiväunet, 2-3 tuntia. Iltapäivällä pienet nokoset joko sohvalla tai autossa ja klo 20 nukkumaan. Poika syö ja laitan sänkyyn, kääntyy kyljelleen ja alkaa tuhista. Nyt pari yötä on nukuttu klo 20-04, syöty ja sitten nukuttu klo 07 saakka. Vielä kun itse saisi unta jo klo 21.. |O

Hirveesti täällä jutellaan ja ryömimistä harjoitellaan, jalat menee jo hienosti masun alle koukkuun mutta etuosa ei vielä ihan seuraa mukana.

Onko kellään kokemusta vauvan kanssa lentämisestä? Me ollaan lähdössä muutaman päivän kuluttua lentäen lomalle, kaikki vinkit tähän liittyen ottaisin mielelläni vastaan! Lento on "vain" 1,5 tuntia mutta silti hiukan mietityttää millä strategialla mennään. Lento on just päikkärien aikaan mutta saa nähdä mitä pikkumies sanoo koneessa nukkumisesta.

Kivaa viikonloppua kaikille, me lähdetään pian muskariin!

Polde ja poika ihan pian 5kk
 
Hei tänne ei paljoa tuu kirjoteltua mutta joka päivä käyn jutut lukemassa...
meillä oli tiistaina 4kk lääkäri neuvola ja mitat 6720g ja 61 pituutta ja muuten ok mutta lääkäri kuunteli tosi kauan tytön sydäntä ja sanoi että sieltä kuuluu sivuääni ja laittoi lähetteen lastenpolille. meillä on joskus pojillakin kuulunut mutta se on ollut flunssan aikana mikä on ilm. tavallista. tytöllä ei siis oo nyt flunssaa eikä mitään nuhaa... huolestuttaa tosi paljon!!!!

meilläkin öisin mennään nukkumaan puol ysi ja sitten herätään jo 12 aikaan jolloin otan viereen ja sitten tyttö touhottaakin tissin kanssa melkeen jatkuvasti aamuun. välillä aattelen että nukkuis omassa sängyssään paremmin kun ei olis tissi vieressä kokoajan..

tanjamaa ja typy melkeen 4kk
 
Moikka! Täällä ollaan sairasteltu oikein urakalla vatsatautia ja itsekkin sain siitä jonkinlaisen version. Eilen oli niin voimat pois etten edes Emmiä pystynyt nostamaan. Äidit ei kyl mun mielestä sais sairastaa! Vaipan tytölle vaihdoin sängyssä ja muuten sit makoiltiinkin sängyssä puol päivää ennen kun sain vähän voimia jostain. Onneks mies hoiti Eetun hoitoon viemisen ja haun ettei tarvinut Eetusta huolehtia. En kyl tiedä miten olisin edes pystynyt. Väkisin söin, että riittäis maito tytölle! Onneks mua ei sentäs kovasti oksettanut. Kuumetta tais olla aika paljokin. No nyt on kyl ihan loistava olo eiliseen verrattuna!

Meillä syötiin tänään eka lusikallinen perunaa ja olis syönyt Emmi enemmänkin ,jos olisin antanut. Päädyin antamaan jo nyt, kun olis koko ajan tississä kiinni ja saa ihme raivareita tissillä, kun ei ehdi yhtään kertyä välissä maitoa rintoihin(tai niin ainankin musta tuntuu). Yöllä nukkuu ekan pätkän n.20.30-2.00 eli ihan hyvin mut sit syö kahden tunnin välein n.8.00 asti.
Nyt on myös ruvennut kuolaamaan josko olis hampaita tulossa...
No nyt heräsikin...Aurinkoista viikonloppua kaikille!

T: Peggy+Emmi (kohta 4kk)
 
tanjamaa uskon, että huolestuttaa :hug: lohdutukseksi voin kuitenkin kertoa, että pienillä lapsilla sydämen sivuäänet ei ole kovin harvinaisia. niitä on tosi monella ja korjaantuu iän myötä, ei ole vaarallista. itseasiassa mullakin kuului pienenä sivuääniä sydämestä 5 vuotiaaksi asti, sit vasta loppui ja täysin terve olin silloinkin ja edelleen. toivotaan, ettei sun tytölläkään ois mitään häikkää. :)
 
Meillä on tämmöinen puuhamatto Juliuksella



Tänää tuli myös hommattua pojalle aivan ihana ciraf vauvahaalari.


Viime yö meni mulla ihan harakoille.En saanu kun korkeintaa 1h nukuttua.Julius onneksi nukku yönsä heräämättä.
 
lääkärikin sanoi ettei kannata huolestua mutta kun ajatukset laukkaa omia polkujaan... ja mielikuvitus keksii kaikkea kamalaa!

mutta yritän olla miettimättä turhia murheita ja sittenhän se selviää siinä sydän ultrassa että onko murheeseen aihetta.
onko kenelläkään kokemusta tuosta sydän ultrauksesta että pitäisikö lapsen olla aivan rauhassa sen ajan? mitenhän se sitten onnistuu...

Meille muuten syntyi viikko sitten kaksi suloista koiranpentua! ovat aivan ihania!
tänään sitten aamupäivällä menin tuonne kuistille katsomaan emoa ja pentuja niin järkytys oli valtava kun emo oli synnyttänyt vielä yhden kuolleen pennun ja siellä se sitä yritti hoivata.
onneksi on kuitenkin nuo kaksi terhakkaa pentua. nyt sitten pitää tarkkailla ettei tuu mitään tulehdusta tai muuta kun tämä kuollut pentu ehti olla viikon kohdussa.

kaipaako kukaan perheeseensä hännän heiluttajaa? täytyy löytää noille kahdelle sitten kun vähän kasvavat uudet kodit, emo on karhukoira ja isukki siperianhusky pennut ovat mustavalkoisia...

tanjamaa ja typy
 
Tanjamaa Toivottavasti ultrassa selviää vain hyviä uutisia! Meillä keskimmäisellä myös sydämessä sivuääni. Johtuu tosin sairastetusta kawasakin taudista. Välillä tuntuu, että mitä pahaa sitä on tehnyt ansaitakseen nää taudit (kawasaki + nyt Oliverilla kysta päässä... ja tietty raskausdiabetekset ja siihen liittyvät ongelmat). Toisaalta meillä käynyt kyllä hyvä tuuri. Mikään ei ole aiheuttanut jälkikäteen mitään pahojaan. Tuosta kawasakistakin selvittiin onneksi säikähdyksellä ja Lastenklinikan lääkäreiden valppaudella!

Meillä nuo "jutut" olleet aina miehelle pahempia. Varmaankin johtuen mun terveydenhuoltokoulutuksestani + siitä, että olen oikeasti ollut aina kiinnostunut kaikesta ihmiseen/lääketieteeseen liittyvästä. Siis äärimmäisen kiinnostunut ja utelias :whistle: . Olen myös itse aikoinaan lapsena viettänyt paljon aikaa sairaalassa pahan astman takia. Vaikka en niistä ajoista oikeastaan mitään muista, on niistä varmaankin jäänyt sellainen turvallisuuden tunne. Siitä syystä kai, että olo on aina helpottunut sairaalassaolon jälkeen... huolimatta paljoista piikeistä ja pistämisistä :)

Kyllä suomalaiseen terveydenhuoltoon voi yleensä aika hyvin luottaa, etenkin lasten kohdalla. Vaikkapa... poikkeuksiakin toki löytyy

:/

Kuitenkin, paljon zemppiä tanjamaa! Toivotaan hyviä uutisia :hug:

Täällä ei sen kummempia, kevättä rinnoissa kun projektia pukkaa ;) . Kovasti suunnitellaan vanhimmalle poitsulle mukavaa synttäripäivää. Ihan perheen kesken olis tarkoitus johonkin suunnata (ihan Suomessa vaan). Katsotaan mihin ja mitä keksitään. Poika täyttää jo 9 vuotta!!! :x
 

Yhteistyössä