¤¤¤Marraskuun 2009 karhunpennut ~Tammi,helmi ja maaliskuussa~

Taitaa olla aika kuollut tää meidän pino nykyään...

Onnea santulle uudesta perheenjäsenestä! :) Meillä myös Netta sai pikkusiskon, ja ikäeroa tuli tasan vuosi! Voimia teille, tiedän todella, kuinka raskasta kahden näin pienen kanssa on!

Ainiin, onnittelut myös harhaanjohtajalle pikkusesta, ja ellenille plussasta :)

Täällä alkaa oleen todellista uhmaikää havaittavissa! Toivottavasti ei enää kauheesti pahene! Välillä tuntuu, että päivät on yhtä kiukkua vaan...mutta onneks mukaan mahtuu myös hyviäkin hetkiä! Kummallista miten siitä pienestä ihanasta prinsessasta on tullut tuollainen pikkuhirviö!! No, ihana se silti on...:)

Meillä on neiti myös hurjasti ruvennut juttelemaan kaksi sanaisia lauseita, välillä jopa kolme! Kauheeta miten äkkiä tuo juttu lähtee luistamaan! Kohta tosiaan saa ruveta miettiin mitä suustaan päästää, meilläkin neiti toistaa kaiken mitä sanon!

Pottailua ei oikeen olla vieläkään saatu alotettua. Toki ollaan kokeiltu, mutta lähinnä neiti raivostuu, kun potalle joutuu! Ehkä sitten tossa lähempänä syksyä vois alottaa ihan tosissaan...
 
Annsku Saman olen huomannut itsekin ja olen jo miettinyt että pitäisköhän kuopata kokonaan tää pino,vai mitä tekis...

Julius osaa olla myös temperamenttinen jos sille päälle sattuu..hän tykkää myös pukea lakin ulos mennessä itse päähän ja housujakin koittaa jo pukea itse ja kenkiä myös :)
 
Kiitoksia onnitteluista!

Ellan kuulumisia sitten :

Neiti haluu koko ajan kulkea kengät jalassa, osaa itse ne jo laittaakkin. Samoin hanskoja haluaa pukea. Puhetta tulee uskomattoman paljon, jopa kunnon lauseita. Yks päivä käveli rikkinäinen lelu kädessään mun luo, ja ilmoitti että "pattejit on poppu.". Muita lauseita on "kato äiti" "äiti auta" "vauva nukkuu" "Eemin tutti". Yksittäisiä sanoja on hurjasti, ja joka päivä tuntuu oppivan jonkun uuden :) myös noita lauseita alkaa muodostella urakalla. Osaa sanoa jos joku menee tai on tulossa jostain, jopa sanoa että esim " Nonna menee kohhhta" . Hurjan aikasin alko puhumaan, ei poika vielä ton ikäsenä osannu kuin yksittäisiä sanoja!

Puolitoistavuotis neuvola on meillä vasta 1.6, kun on ollu paljon hulinaa pienimmäisen syntymän jälkeen.

Ihanaa kesää kaikille!! Ja onnittelut vauvautuneille ja plussanneille :heart:
 
Onnittelut kaikille plussanneille tai jo vauvan saaneille:)

Me käytii tänä aamuna puoltoista vuotis neuvolassa ja aivan kuten arvelinki, niin poika pelkäs niin, että huuti koko neuvola käynnin ajan ja mitään ei suostunut tekemään mitä täti pyysi:) Pituutta ei meinattu saada mitattua ja lopulta tuliki mutka asennossa mitaksi 80cm(joku mitta oli saatava) ja painoa 10,4kg. Pieni poika edelleen ja kevyt:)
 
Heipä hei! Täällä taas pitkästä aikaa!

Onnea plussanneille ja pienokaisen saaneille!!! :flower:

Kovasti itsekin sitä plussaa haluaisin, mutta isännän kanssa ollaan ihan eri mieltä ajankohdasta. No, ehkä mäkin vielä jossain vaiheessa...

Kuukausi sitten käytiin 1,5 v neuvolassa (86 cm ja 12 kg). Meidänkin tyttö päätti olla omapäinen, joten mittaukset ja lääkärin tutkimukset tehtiin itkien tai sitten ei tehty ollenkaan. Uhmaa siis täälläkin havaittavissa.

Kiipeilytouhut tytöllä senkun jatkuu. Uutena villityksenä on tullut pomppiminen esim. sängyllä. Niin, ja jos jotain kieltää tekemestä, tehdään sitä sitten jatkuvasti. Onneksi välillä leikitään leluillakin. Ulkoilu on ihan parasta, sieltä ei haluttaisi lähteä sitten millään pois vaikka usein ulkoillaankin.

Pottailut aloitettiin jo kuukausia sitten ja nyt pottaan tehdään jo pissit ja kakat. Tyttö myös ilmoittaa tarpeestaan päästä potalle. Välillä tyttö ei potalle halua istua, joten vaipalle on vielä tarvetta. Kesän mittaan toivottavasti päästään jo ainakin osittain päiväkuivaksi.

Tyttö on jo pidemmän aikaa syönyt itse ja maito juodaan lasista. Tosin nyt on keksitty leikkiä ruoalla, joten välillä pitää auttaa syömisessä, jotta sinne mahaankin asti ruokaa päätyisi.

Mitäs vielä... Niin, kolmen sanan lauseita tulee jo usein tytön suusta ("missä se on" on suosikki, kun haetaan jotain lelua ja kun lelu löytyy sanotaan "täällä se on"). Lisäksi bussi menee, täti menee yms. lausahduksia. Sanavarasto kasvaa päivittäin ja nyt pitää varoa mitä omasta suustaan päästää ulos.

Aurinkoista kesää kaikille!

Esikko ja Vieno (viikon päästä 1 v 7 kk)
 
Ainiin mun piti kans laittaa noita puolivuotis mittoja :) Jos nyt jotain kiinnostaa :D Eli neiti oli 80,7cm ja 10,7 kg! Muuten meni ihan kivasti neuvolajutut, suostui tekeen tornin, ja olikin oikeen ylpee sitten itestään (äidistä puhumattakaan) :D Jotain pieniä pyöreitä nonparelleja ne tarjos ja katsoi ilmeisesti pinsettiotetta??!!...no neiti vetäs ne suuhunsa ja tokas että "LISÄÄ" Sai lääkäri hyvät naurut :) Rokotuksesta tuli tietenkin iso parku...mutta onneks se unohtui pian!

Tosta pottailusta oisin mäkin halunnu muiden kommentteja, että miten se sujuu vai onko ees alotettu? Meillä ei oikeen suju..neiti ei malta siinä olla hetkeekään paikoillaan. Pari kertaa on pissannut pottaan, mutta ruvennu itkemään, kun on huomannu sen pissan siellä!? :) Kerran kakkas pottaan, ja siitä se riemu vasta repeskin...sai ihan hysteerisen itkukohtauksen myöskin...
Eli pitäsköhän meijän vaan sit odottaa vielä jonkun aikaa, ennenku aletaan taas harjotteleen...
 
...vielä tosta pottailusta...! Mites aamulla...viettekö lapsen HETI herättyään potalle? Siis tyyliin samantien ku on silmät saanu auki? Meistä on niin ihana kölliä hetki heräämisen jälkeen yhessä sängyssä...pitäskö tosta vaan luopus, ja mennä heti sinne potalle? Kuinka äkkiä heräämisen jälkeen noilla yleensä se pissa tulee?:) Ehkä tyhmä kysymys mut...
 
Hei pitkästä aikaa!

Meillä oli eilen 1½v neuvola. Mitat oli 10,1kg ja 84.5cm eli pitkä ja todella hoikka poika.
Mitään erityisiä juttuja ei neuvolassa teetetty, pinsettiotetta yritettiin katsoa, mutta ei suostunut ottamaan helmeä käteensä. Olis ehkä kannattanut kokeilla ennen rokotuksia...:whistle:

Sanoja tulee jo ihan mukavasti. Jos vertaa esim. meidän tyttöihin, niin hitaampaa on toki ollut puheenkehitys, lauseita ei tule, ellei lasketa lauseiksi tuollaisia "äiti kato" yms.

Fyysisestihän tuo tuntuu olevan aktiivinen. Trampoliinilla pomppii mielellään, uimisesta ja sukeltamisesta tykkää ja kiipeily on in;) Kätevästi kapuaa lasten kerrossänkyyn, vaikka ollaan alimmat portaat poistettu:headwall:

Imetystähän meillä jatketaan edelleen...:ashamed:

Pottailua ei meillä "harrasteta". En ole ketään kuudesta lapsesta erityisemmin potalle laittanut. N.2 vuotiaana meilä on kaikki kuivaksi oppineet, vaikkeivat ole potalla ennemmin istuneet. Ottavat isommista mallia ja menevät siinä sivussa. Pojat ovat menneet kaikki suoraan pöntölle, pottavaihe jäänyt väliin.

Eipä tässä sen kummempaa. Onnea vauvan saanneille ja plussanneille:flower:
 
Kyllä tuosta pojasta saa aivan ihania kuvia jos hän on hyvällä tuulella mitä yleensä onkin

muuten meillä menee edelleen ihan kivasti..lapset voi hyvin ja kasvaa hurjaa vauhtia jokainen :)
 
Viimeksi muokattu:
Kuiteskin aattelin kirjottaa meijän kuulumisia!!

Meillä menee ihan kivasti.Julius oppii uusia sanoja kovaa vauhtia ja muutenki vauhti on melkoinen kun joka paikkaan pitää saada kiipeillä jne...:D

Tässä vähän jänskättää että pääseeköhän meidän poika Tampereen muotipäivien muotinäytökseen malliksi ja sitten on alustavasti jo tiedusteltu että voiskoha meidän poika tulla syksy/talvi kuvastoon malliksi reimalla ja tutalle ny ainaki se oli ja joku kolmaski oli viel kiinnostunu mut sen nimee en ny muista :D

Enää ei ole pitkä aika kun esikoinen aloittaa koulun,hiukan kyllä jänskättää mua ainakin mutta tyttöä ei kuulemma jännitä yhtään :)

On se kyllä kun Juliustakin käydään jo pyytelemässä ulos leikkimään ilman vanhempien seuraa,mutta ei me kyllä päästetä vielä :) Tosin kyllä hän saa välil olla tossa meidän etupihalla omien sisarusten kanssa leikkimässä niin että on kuiteskin näköetäisyydellä kokoajan :)
 
Jospa minäkin tänne huikkaan, myöntäen jotta olin jo unohtanut koko pinon :X
Meille syntyi Nikolle pikkusisko 20.7.11, yllätys sisko tosissaan kun olin jo jotenkin kallellaan siihen toiseen poikaan, kaikilta tuli kommentteja että on varmasti poika, mahan perusteella. Neuvolassa sanoivat pojaksi sykkeen perusteella mutta sieltä tulikin kaunein tyttövauva ikinä :D

Meillä Niko ei vauvan kotiin tuloa ottanut ensin millään lailla (tultiin pe 22.7), eikä kyllä olla tyrkytettykkään väkisin; huomaa kun huomaa. Noh tänään sitten huomas, koko aamun/aamupäivän huutanu lattialla kiukutellen, tavaroita viskellen jotta "äiti menee pois, vauva menee pois, äiti mee, vauva mee, pois pois pois"
Ja siis kyllä pahaa teki...
 
pikkuihra Toivottavasti pian helpottaa Nikolla tuo vaihe,no eiköhän se pian ohi mee..toivotaan ainakin :) kovasti voimia arkeen toivotan :)

Meillä ei ole ikinä esiintyny tuollasta mustasukkasuutta vauvasta vaikka niin moni on luullut kun on noin monta pientä tullu niin tiuhaan mutta kuiteski mustasukkasuudelta ollaa vältytty.
 
Heips,

Täällä mustis veikka jo hieman rauhoittunut, vauva nukkuu mainioita pätkiä ja itellekin jää vähän omaa aikaa.. Varsinkin näin kun molemmat muksut ovat yhtä aikaa päikyillä :) Nikolle laitoin huhtikuun lopussa tarhahakemukset vetämään, toivoen että alkais 1.8.2011 eli huomenna, mitään ei ole kuulunut ja jotenkin itekin unohtanu kysellä perään :O Huomenna siis puhelin kouraan ja kyselemään, osapäivähoitoa siis haettiin 2-3krt/viikko ja max. 5h/pvä, sais Nikokin kavereita ja muuta aktiviteettia kuin olla koko ajan äipän, iskän ja vauvan kanssa jossain.
 
pikkuihra Jokos ootte neitille nimen miettiny??Tuu sitte tännekkin kertomaan kun on ristiäiset vietetty :)

Huomenna mies ja tytöt ja Juho lähtee Viikinsaareen ja mä jään Juliuksen kanssa kotiin.Tiistaina onkin sitten suuntana Helsinki koska mennään tv-mainoskuvaukseen :D ja sen jälkeen ois tarkotus käydä korkeasaaressa jos ei vaan sada vettä.
 
Täällä piiitkästä aikaa kirjoittelemassa..

Kovasti on tapahtunut kaikenlaista ja kovaa vauhtia nämä "pikkuiset" kasvavat!! Puhetta tulee jo kovasti kahden sanan lausein ja meno on vauhdikasta. Ajoittain on kovaakin tahtoa näkyvissä, tavarat lentää ja äitille kiljutaan kovaa ja korkealta. On tämä vaan ihanaa seurata kun pikkuiset kasvaa :)

Pikkuihra- Meille syntyi kanssa kakkonen jo helmikuussa eli on nyt reilu 5 kk. Meillä meni myös viikon verran että Vilma oli kuin ei olisikaan nähnyt vauvaa eikä sen kummemmin reagoinut mutta sitten alkoi aika kovakin mustasukkaisuus: Vilma yritti potkiä, lyödä, repiä yms vauvaa ja etenkin minua. Oli selkesti ihan hukassa itsensä kanssa, halusi äidin syliin koko ajan mutta sitten kun pääsi syliin alkoi itkemään ja halus pois yms. Mustasukkaisuus oli välillä hieman lievempää mutta ajoittain oli aikamoista kun piti koko ajan vahtia ettei tehnyt mitään siskolle ja kiukutteli ihan koko ajan. Meillä meni 4 kuukautta kunnes ihan selkeästi hyväksyi siskon ja nyt naureskelevat toisilleen ja siskolle viedään leluja, huolehditaan että hän on aina mukana. Toivottavasti teillä menisi nopeammin ohi!!! Mutta oli kuin rankkaa niin nyt on niin ihana katsoa kuinka siskokset nauravat toisilleen ja heistä on koko ajan enemmän ja enemmän toisilleen seuraa!!!!!

santtu-
 
Hei pitkästä aikaa tännekkin!
Täällä pojalle tullut ihana uhma aika, kaikki pitää saada itse tehdä ja tietysti oman mielen mukaan tulisi kaiken mennä. Sanoja ei vieläkää tule. Ainoastaa "ohhoh" ja"joo" osaa sanoa:) Ymmärtää kylläki puhetta todella hyvin eli eikun odotellaa milloin tolla pojalla alkaisi puhe luistamaan.

Onkos muut äidit jo töihin lähtenyt? Itse kotona edelleen pojan kanssa eikä töihin lähtö ole nyt ajatuksissakaan, kun uusi pikkuinen mahassa kasvaa (la 10.2). Nyt siis rv12+6.

Onkos muilla uhmaikää havaittavissa?

Onnittelut vauvan saaneille:)

Riikkunen ja poika 1,8v
 
Heip!

Onnittelut riikkunen tulevasta pikkusesta :)

Mä toivoisin meneväni töihin tuossa vuoden päästä, jos vaan saan jostain työpaikan :) Silloin Netta olisi siis jo melkein 3 vuotta. Tosin olen kyllä jo ajatellut, että hänen olisi hyvä tutustua päiväkotielämään jo mahdollisesti aikaisemmin. Joku 2 päivää viikossa systeemi tai osan päivää tai jotain...:) Tällähetkellä siis hoitelen kotona molempia tyttöjä. Netalle tuli juuri mittariin 1v9kk ja pikkusisko Nella on 9kk! Päivät on meillä yhtä hulinaa edelleen! Toivon, että nuo kaksi alkais pikkuhiljaa leikkiä enemmän keskenään. Nyt jo on havaittavissa "yhteisiä leikkejä", mutta aika pitkälti saan olla erotuomarina, ettei tuo vanhempi neiti saa pikkusta hengiltä :D

Uhmaa on meillä ollut jo muutama kuukausi! Meillä se alkoi siis todella varhain...
Joskus suurin osa päivästä menee kiukuttelun merkeissä, mutta onneksi on myös hyviä hetkiä!
Suurimmat kiukut saa aikaan se, ettei siskolta saa ottaa leluja, sitä ei saa potkia eikä lyödä...Välillä kun pukeminen ei itseltä onnistu, on raivokohtaus aivan varmaa...Myöskin kaikki esineet pitäisi "avata"...ja vaikka kuinka yritän selittää, että esim. palikkaa ei voi avata, niin neiti vaan karjuu "AVAA, AVAA" :) Ja tosiaan...kaikki muutenkin nykyään pitäisi saada tehdä ITSE...syöminen, pukeminen...kaikki!

Puhetta neidillä tulee ihan valtavasti...kumma miten puhe kehittyy todella nopeasti! Nyt tulee jo kunnon lauseita esim. mutisee itsekseen "vauvan päälle ei saa ajaa" ja "koira haukkuu siellä"...ja mikä ihaninta, aina kun olen ollut jossain ilman lapsia ja tulen kotiin, niin neiti juoksee iloisena ovelle ja huutaa "äiti tuli kotiin" :heart:
 
Täällä on nyt sitte esikko koulun alottanu 10.8 ja ehti käydä sitä tollasen viikon verran ennen ku tuli kipeeksi,ja nyt sitte ollaa ainaki koko tää viikko koulusta pois ja kattoo ny pääseekö ensviikollakaa kouluun vielä :/

Julius on kans kovasti oppinu kaikkea uutta,sanoja tulee kans jo kivasti ja hän on kyllä edelleen kova menijä.Nyt hän on keksiny sellasen leikin että kun kiipee keittiönpöydälle niin siitä mennää sitte roikkumaan keittiönlamppuun ja tiputtautuu sitte lattialle ja sama uudestaan :O

Omaa tahtoa myös löytyy vaikka muille jakaa.

Poika on myös tosi kova syömään,hän vetelee kerralla lautasellisen lämmintä ruokaa ja päälle joko jotain mustikkakiisseliä yms ja sit vielä leipää menis niin paljo ku annettas :D

Mutta tässä vielä laitan kuvia millasia ihanuuksia oon Juliukselle hommannu :)







Ja parhaillaan ootellaan postia jonka pitäs tuoda meille aivan ihana siilisetti jossa on housut ja huppari joissa on housujenlahkeessa siilin kuva ja hupparin selkäpuolella isompi siilinkuva <3

Nyt sitte on meidän toinenki neiti eskarin alottanu ja hyvin on alkanu hänelläkin sujumaan se :)
 
No niin täällä arki sujuu vallan mainiosti edelleen :)

Nyt sitten meillä on Julius,Juho ja Jasmin vesirokossa ja voi sitä näppylöiden määrää varsinki tuo Julius on aivan niiden peitossa :O

Tällänen siitä meidän siilisetistä sitten tuli <3

 

Yhteistyössä