Marraskuun muruset 2010 **heinäkuussa**

Tänään tuli kelalta kirje että 2 viikon kuluessa pitäisi tulla äippäpakkaus. Hurjan nopeaa toimintaa. ihana kyl päästä tutkimaan laatikon sisältöä :D Saa nähä saanko houkuteltua miehen lähtemään sukulaisia tapaamaan 300 kilsan päähän.

Mut nyt koiran kanssa pisuille.

Eveny ja poju 24+2
 
Nii joo..
Turvakaukalo meillä on gracon autobaby käyettynä mun veljeltä. Saa nyt mennä ainaki tän ekan lapsen aikana. Katsotaan sit uusiksi.

Painoa on tullu + 0,2kg lähtöpainoon mut ne kaikki tiputetut kilot on siis tullut pikkuhiljaa takas.

Eveny jälleen.
 
Ihanaa perjantaita kaikille!! :flower:

Täällä masuasukki heräsi puoli 7 aikaan mukiloimaan äitiään niin tiheään, etten saanut enää nukutuksi. Oli asento mikä tahansa niin aina se mukilointi vaihtoi paikkaa :LOL: Ihanaa että pikkumies myllertää, nyt kun on ollutkin pari päivää ihan hiljaista.

Ehkäpä poika on riemuissaan kun lähdetään reissuun :D Yötä vasten olis tarkotus lähteä ajamaan etelää kohti omien vanhempieni luo, yöllä on niin mukava matkustaa kun on viileää eikä ole paljoa liikennettä. Matkaa mukavasti 850 kilometriä, mutta ainapa tuo on rattoisasti menny, kummasti sitä kaks aikuista ihmistä keksii vaikka mitä "visailuja", kun ei ole muutakaan. Kuljettaja kun ei voi oikein nukkuakaan ajossa :D

Täytyy vaan syödä hyvin ennenkuin lähdetään ajamaan, niin aamuyön pikkutunneilla voi napsia sitte voileipiä ja hedelmiä ja perille kun päästään niin voi syödä kunnon aamupalan.

Onko kellään kokemusta Suomen lastenvaunutukusta? http://www.suomenlastenvaunutukku.fi/
Tarkoitus olisi käydä siellä katselemassa minkälaista tarjottaa heillä on, hinnat on ainakin lupauksien mukaan huokeammat kuin esim. lasten tarvikkeessa ym.

H3idi ja pikkumies 23+4
 
Ihanaa, viikonloppu ja sitä myötä pieni reilun viikon loma käsillä!! :flower:

Me käytiin eilen katsomassa taas yhtä iiihanaa pikkumiestä, 3,5 kk ikäistä kummilasta nääs. Jo on kyllä valloittava tapaus, ja saa kyllä tän oman odotuksen tuntumaan vielä konkreettisemmalta. Samalla saatiin kassillinen vauvakirjallisuutta ja pieniä kokoja vauvanvaatteita mukaan öttiäistä varten :)

Tässä on ruvettu kanssa noita hankintoja miettimään nyt uudella vaihteella. Me kun ollaan autottomia, niin ei noista turvakaukaloista kauheasti tiedetä, mutta saadaan onneksi tuo kummipojan kaukalo lainaan sitten kun oma syntyy, se on ainakin jalustallinen ja käsittääkseni aika uusi laite merkkiä Britax.

Eniten pohdituttavat nyt lastenvaunut ja sitterit. Suunnitelmissa olisi hankkia tuo Baby Björn Balance sitteri, kun sitä kehuivat kummilapsen vanhemmat kovin, ja muutenkin olen saanut siitä hyvän kuvan, vaikka vähän tyyris onkin. Muilla kokemuksia Baby Björnistä tai muista hyvistä sittereistä?

Entä lastenvaunumerkit? Tiedän, että tästä olikin jo aiemmin keskustelua, mutta silloin on mennyt multa jotenkin ohi.. Mitkä on hyviä lastenvaunumerkkejä- ja malleja?

Itse ajattelin kanssa mennä miehen kanssa tuon Suomen lastenvaunutukun katsastamaan, sen verran houkuttelevalta kuulostivat hinnat. Sääli ettei ollut mitään tuotekuvastoa tai hinnastoa netissä esillä..

Eilen poksui 21+0, hui miten aika rientää! Alkaa jo isolta kuulostaa nämä viikot, vaikka toisilla täällä paukkuu jo 24 ja sitä rataa..

Siilinlapsi ja öttis 21+1
 
kelan asioilla olin aamulla ja ihme ja kumma mut siel oli asiansa osaava ihminen toises pääs eikä ite tarvinnut alkaa möykkäämään, eli nyt on asiat hoidettu ja alkaa rahojen odottelu :)

terapiassakin kävin ja nyt tuleekin 4 viikon tauko kun ovat lomilla mut sain reseptin rauhoittaviin jos tarve vaatii mutta terapeutti oli sitä mieltä että tuskin tarvetta tulee kun vointi ollut nyt ok vaihteeks tän viikon. toivottavasti ei tule takapakkia nyt tän tauon aikana..

vaunuista: mä oon katsellut sillä silmällä yksiä vaunuja täs, nordic combi -merkkiset, hintakaan ei mikään ihan paha jos vertaa esim.teutonioihin, tos yhdes lehden mainokses olivat tarjouksessa 370e:lla..vieläkö sais miehen innostumaan mut tuskin hän haluaa ostella viel tässä vaihees vaunuja..onko kellään kokemuksia hyviä tai huonoja näistä vaunuista?

kurpitsa rv22+6
 
Heippaa... Täällä on niin KUUMA ettei täällä voi melkeen ollakaan. Että en oo hirveesti jaksanu koneella istuskella. Pihalla on aika viilee mutta sisällä edelleenki 30C!
Hirveetä.

Mulla oli eilen rakenneultra ja kaikki näytti olevan hyvin ja prinsessalta kuulemma näyttää :) :heart:

Onko kellään ollu istukassa joku laguuni ?? En oikeen oo itekkään varma mikä se on , vissiin joku "uloke" jossa ei oo mitään verisuonia kuitenkaan... Mulla kuulemma joku semmonen siellä mutta ei pitäs haitata mitään.
Lueskelenpas tässä kohta oikeen ajan kaa teiän kirjotteluja... taas tuli vaan omaa napaa :ashamed:

muoks. niin joo ja rv 20+4 :)
 
Neuvolassa käyty ja voi itku mikä aasi se mun uusi täti on. Täällä siis on siirrytty käytäntöön jossa äitiys- ja lastenneuvolassa on perheellä sama täti. Mihinkään ei osannut ottaa kantaa ja multa kyseli "hemoglobiini on nyt 108, pitäisiköhän sun aloittaa sen rauta?" ja kun valitin kovia selkäkipuja "niin voikohan sille tehdä mitään? saadaankohan me laittaa lähete fysioterapiaan jo odottaville äideille?". Painosta kun sanoin et vähän stressaa kun nyt on jo tullut se 8kg niin ei siihenkään ottanut mitään kantaa vaan kysyi että onko raskaus toivottu |O Edellisellä kerralla samassa neuvolassa toinen täti sanoi et täällä kaikki yli 25v uudelleen synnyttäjät menee sokerirasitukseen ja tämä sanoi nyt ettei mun tarvikkaan mennä. Niin ja kun kysyin että voiko kova ja usein toistuva pääkipu liittyä tohon hemoglobiinin alhaisuuteen niin sanoi et "niin, en tiedä". :D

Päällimmäisenä tunteena nyt suunnaton vitutus kun samalla emännällä pitää käydä vielä vuosi kausia lapsenkin kanssa. Hohhoijaa, kehtaiskohan sitä vaatia terveydenhoitajan vaihtamista?

Muutoin siellä oli kyllä kaikki vauvalla ok, hemoglobiini vähän alhanen, paineet hyvät, ja painoa tullut 470g/vko. Sf-mitta oli 21 eli yläkäyrällä mennään. Sain mukaan Kelan laput ja esitietolomakkeet synnäriä varten. 3vkon päästä seuraava kerta ja syyskuun alussa toinen lääkärineuvola.

Nyt ei hermostumiselta voi kirjotella enempää, palaan myöhemmin kommentoimaan muita aiheita :saint:
 
Joooo ooo pitäsköhän vielä vähän omaanapaa.... No joo tässä nyt pari kuvaa vielä :D mahakuva toissapäivältä ja eilinen ultrakuva (joka tosin on aika.. epäselvä )





Niin ja tää viimenen kuva.. Onko tässä pääkallo ja kylkiluita vai mitä? :D

 
Lastenvaunuista: Mä oon nettikeskusteluja ja arvosteluja selaillessani päätyny siihen, että ei se merkki vaan ne ominaisuudet (ja hinta..)

Kestäväksi on kehuttu Emmaljungaa, mutta samalla hinnalla saa kahdet, jopa kolmet "ei niin tunnetut/suositut vaunut". (tosin, emmaljungat on kestäny jopa 3 lapsen kanssa kevyesti..)

Äidiltä sain positiivisia mielipiteitä ORA:n vaunuista sekä Emmaljungan vaunuista.

Mutta itsellä tekee paljon ne ominaisuudet ja kyllä kukkaron kokoakin vähän katsotaan. Tällä hetkellä tiirailun alla ORA Taiga yhdistelmävaunut sekä Z-Linen alu combit.

Nämä kaksi ihan sen takia, että ne saa pieneen tilaan "painettua"ja renkaat saa irroitettua( autoon pitää mahtua muutakin kuin vaan vaunut), niissä on mm. säädettävä tai kokonaan käännettävä työntöaisa, istuimen selkäosaa saa nostettua ja laskettua, kangasmateriaali on lupausten mukaan soveltuva niin kesään kuin talveen, on verkkoa kesälle ja kunnon päälliset talvelle jne.. Samaten työntöomiaisuudet erilaisilla pohjilla on tärkeät. Mitään terminaattorivaunuja en halua, jos meinaan paljon kävellä ensi kesänä vaunujen ja koirien kanssa.

Emmaljungasta olen ymmärtänyt, että miinuksena ne on hieman kookkaampia, mutta myös ominaisuuksiltaan monipuolisia ja nimenomaan kestäviä. Käytettynä törmäsin yhtiin, joissa hintaa oli vielä 400e,mutta päädyin siihen että sama ostaa samanhintaiset uudet, tosin erimerkkiset :) mutta jos noihin tykästyy, niin käytettynä löytyy kyllä paljon ja edullisemmalla.

Noilla minun kriteereillä etsityt ORA:n ja Z-linen yhdistelmät kiikkuu siellä 400-450e paikkeilla. Enempää en aio vaunuihin laittaa, kun toivotut ominaisuudet saa tuolla hinnalla.

mutta edelleen heitän kysymyksen : onko kokemuksia tuosta suomen lastenvaunutukusta?


edit. laitetaampa itekkin parin viikon takasta massukuvaa, melkonen hyökkäysasento sillä.. :D viikkoja 21+4 tuolloin..


H3idi ja pikkumies 23+4
 
No kirjotanpas minäkin jotakin:) Elikkä mennään varmaan nyt 22 viikon tienoilla. Olo on aika iso kun pituutta itsellä ei ole kuin sen 157 cm. Rakenneultrassa on käyty ja kaikki näytti tosi hyvältä. Kaveri on alkanut liikkuun ihan tosissaan viime aikoina. Hassua kun vasta liikkeitäkin olen tuntenut kunnolla parin viikon verran. mutta ehkä nuo isommat veljet (2,5 ja 1,5) pitää huolen ettei paljoa kerkeä kuunnella.

Täällä suunnitellaan kovaa vauhtia muuttoa. Tai uusi asunto on jo varattu, mutta muuttopäivä on vasta 1.9. Oon ihan mielissään =) Tämä edellinen asunto on kaksio (59 neliötä) ja uusi on sitten kolmio (74 neliötä). muutoinkin tuo uusi on kodikkaampi ja hienompi. Luksusta tuohon tuo vielä sekin että saadaan nuille miedän kahdelle aikaisemmalle pojalle oma huone! Ja vauva jää sitten meidän huoneeseen. Ollaan nykyisessä asunnossa kyllä eletty tosi ahtaasti :)

Nyt olis hankinnassa joko vanhoihin Brion (vm.2007) rattaisiin kuomuun varaosat, tai ihan uudet yhdistelmät. Napsahti nimittäin poikki rattaiden kuomusta ne sellaiset pidikkeet (siis ne jotka pitää sen kuomun kiinni siinä rattaiden rungossa.) Eli siis kuomu on irti rattaista. :attn: Takuulappua en nyt sitten tietenkään löydä:/ Muuten niin niistä rattaista tykkäsin.

 
Huh tätä kuumuutta :kieh: Eilen illalla/yöllä satoi rankasti,mutta eipä se mitään auttanut |O

Vaunuista: Meillä on brion yhdistelmävaunut,kantokopalla. Ostin ne käytettynä meidän kolmoselle,ovat muutamia vuosia vanhat,mutta mä tykkäsin niistä tosi paljon. Tosi kevyet ja helpot taittaa kasaan =) En vaihtaisi vaikka eivät enää ihan uusinta uutta mallia olekaan. Mutta eipä täällä sivukylällä ole väliä millaisilla menopeleillä sitä vauvaa lykkii.

Mulla olisi illalla meno naisten sauna/tupperi-iltaan=) Ihanaa vaihtelua! Tänäänkin tuo nuorin on tuossa vinkunut ja huutanut koko ajan,kai sitä rasittaa tämä kuumuus...

Mä laitoin masukuvan taas tuonne fb:n puolelle.

LilliM ja manteli 20+5

 
kysymys: onko muilla jotain lievää menkkajomotusta alavatsalla? mulla on täs ollut tuollaista ja heti alkoi kauhukuvat pyöriä ilmassa..pelkoa ei ainakaan auta se että priikulleen näil viikoil menetin ne kolmoseni joten ymmärrätte varmaan pelkoni :|
kohdunsuun tilanne on tutkittu viimeks huhtikuun lopulla..

kurpitsa rv22+6
 
kurpitsa mulla ainakin on ollut välillä aina semmosia "kausia" että tuntuu alamahassa kun menkat alkais... Kysyin kerran neuvolasta ja se sanoi että liittyy kohdun kasvamiseen... Uskoisin ainakin että sullakin sit on normaalia mutta soittele vaikka neuvolaan ja kysy jos pääsisit tutkittavaksi, ettei sun tarvi murehtia :hug:
 
Suonikohjuista Ainakin se helpottaa kun nostaa jalat ylöspäin välillä ja laittaa vaikka yöksi tyynyn jalkojen alle. Mulla ei ainakaan vielä ole kohjuja, saa nähä tuleeko myöhemmin.. Tosin mun suvussa ei niitä juurikaan ole, joten ei ainakaan ole "sukurasitetta".

Juon kahvini miten sattuu Pyydä vaan rohkeasti toista tätiä. Varsinkin kun vauva on pieni olisi mukavaa, että tietää toisen varmasti osaavan hommansa :)

kurpitsa Mulla on aina välillä sellaista menkkamaista tunnetta. Ei tosin kipuja, mutta samanlaista epämukavaa oloa. Mulla ne "kohtaukset" on menny niin nopeasti ohi aina (ihan siis parissa minuutissa korkeintaan ), etten oo viitsinyt stressaantua.

Me ostettiin tänään sit vaunut! Ora taiga 2010 tuli meille ja musta oli tosi näppärät. Kokoon laittaminen yms toiminnot käy tosi helposti. Ostettiin ne Oran tehtaanmyymälästä ni hinta oli vain n. 400e..

Nallu ja Hattivatti 25+6
 
heipparallaa!

Kyllä on lämmintä riittäny :) meillä onneks on toi ilmanlämpöpumppu joka viilentää ihanasti huoneilmaa :) sen takia onkin nyt tullu sisällä kökötettyä jo monta päivää.

onkos muita ketkä joutuis sokerirasitukseen sukurasituksen takia? tää oli mulle ihan uus juttu ku sijais terkka laitto eilises neuvolas lähetteen siihen sen vuoksi, kun mun äidillä on 1-tyypin disbetes. ihan tylsää tälläsenkin syyn vuoks joutuu sinne litkimään sitä sokeri litkua :(
vaunuista ootte paljon puhunu, me päätettiin tilata ne emmaljungat ensi kuussa kun niissä on toimitusaika 4-12 viikkoo ni kerkeevät sit tulla ennen pojan syntymää :) äippäpakettikin pitäs tulla nyt parin viikon sisällä kun päätökset tulivat ja pojan huoneen sisustustakin tarvis ruveta suunnittelemaan. Jostain pitäis ettiä ihanat nallepuh verhot ja matto :) tapettia en aatellu vaihtaa mut vanhat huonekalut menee kaatikselle ja uudet tulee tilalle :) jokos muut kestoilijat on ruvennu kestovaippoja keräilemään? ja onks joku tietty merkki ylitse muiden?

kurpitsa: ei oo alkuraskauden jälkeen ollu enää menkkaoloja olleskaan. ei toi kohdun kasvukaan oo enää tuntunu miltään joten aika oireetonta ollunna :)

hipsu ja poitsu 24+1
 
Alkuperäinen kirjoittaja jenspa:
Ja mä en ymmärrä, mulla on joka yö äärimmäisen kivuliaita suonenvetoja! Ja syön lady vita mamaa + 2 tbl magnesiumia päivässä. ja juonkin kyllä mielestäni riittävästi. Tiedä sitten johtuuko se että elimistössä ei oo tarpeeks suolaa!
Sulla on kohtalotoveri täällä :wave:
Mua veti suonta ennen kesäloman alkamista jopa 8-10 kertaa yössä, nyt lomailessa suonta vetää 1-2 kertaa yössä ja aina vasemmasta pohkeesta :eek: Oon sitä mieltä, että mitä enemmän mä rasitan kävelyllä ja seisomisella jalkojani, sitä enemmän saan suonenvetoja per yö :(


Kiitän onnitteluista kurpitsa, kojootti, jenspa, LilliMenninkäinen, Nallu, OP-81 :)


Mieshän ei mun synttäreitä muistanut, kysyi kymmenen aikaan eilisiltana että kuinka sun puhelin on pärissyt koko päivän jolloin kerroin, että synttäreideni vuoksi :| Kovin oli harmissaan ja pyyteli anteeksi, ja ei se "silleen" mua haittaa, enhän mä täyttänyt kuin 28v. :)

Eilen ja tänään pyöräiltiin miehen kanssa parinkymmenen kilsan lenkit, ne on pakko vaan tehdä aamulla kun ulos vielä kykenee menemään, päivät menee sisällä tai miehen työpaikan hallissa veneen korjauksen merkeissä :)

Tanya & herra hukkapätkä 25+0 :heart:
 
Jouduin tuossa edellisessä raskaudessa sukurasitteen takia sokerirasitukseen kans :| Eipä mitään sillon löytyny, ja olen nyt tässä kolmannessa saanut ollakin sitten niiltä rauhassa.

Tuota menkkamaista jomotusta, on varsinki sillon kun oon paljo seisallaan tai jos vaatteet kiristää alamahasta. En ainakaan ite osaa olla huolissaan kun on sitä ollut nyt melkeen koko raskauden ajan.
 
rupesin täs ajattelemaan voisko lantion löystyminen tai vastaava aiheuttaa moista kun mulla on pari päivää sitten alkanut kovasti koskemaan lonkkiin yöllä nukkuessa ja lonkat tuntuu paineltaessa aroilta..mut yritän nyt olla murehtimatta ja kiitos teille kokemusten jakamisesta, lievitti hieman tätä murehtimista.

mullakin on noita suonenvetoja alkanut olemaan, ei missään suurissa määrin mut muutamia kertoja päiväs vaikka juon ainakin 2l kivennäisvesiäkin

mulla on sukurasitteena nuo suonikohjut, joten ei ne yllätyksenä ole ilmestyneet..
 
kurpitsa - täällä myös yksi jolla on ollut menkkajomotuksia! Ei kipua mutta samanlaista tunnetta kun ennen menkkakipujen alkua. Kiva kuulla että muillakin on ollut ja kuuluu asiaan :)

Onnea taas hienoja ultrakuulumisia saaneille :heart:

Meille kotiutui eilen Emmaljungan Mondial Duo Combi vaunut :)
 
suonikohjuista uusia ei oo tullu vielä, mitä nyt ennestään on jalassa ollu yks pieni :D

suonenvedosta mulla nyt viimisen viikon aikana alkanu kans oikeesta jalasta öisin vetää suonta ja siihen todella inhottavaa herätä yöllä!!!! argh!!

menkkakivuista mulla kans aina välillä "jomottaa" alamahaa mut luulen kans et se on sitä kohdun kasvua tai sitte vauvan pää painaa just johonkin herkkään kohtaan.. Mitään isompii liitoskipuja tai lantiolöystymisii ei täällä ainakaan oo viel ollu...mut tosiaan tässä on viel sen 3,5kk aikaa..

selkäkipua oli tossa viime viikolla, mut se varmaan johtu rasituksesta kun töissä joutuu nosteleen niin paljon.. Tää viikko on menny nyt ihmeen hyvin et kai tuo kipu tuli taas kun oudokseltaan nosteli. Täytys kyllä vältellä tota nostelemista mut ens viikko vielä töitä tuolla paikassa niin sitte helpottaa :)

vaunuista mä ihastuin vaan niin täysin niihin emmaljungan kärryihin etten enää suostu muuta ajattelemaan :LOL: ja olihan ne hyvän tuntuset kun niitä vähän kaupassa lykki.. Mulle kuitenkin tärkeetä et on tukevat, kun kaksi koiraa ja varmaan tulee kärryteltyä vähän eri maastoissa.. ääh, hitto kun oliski ne vaunut jo niin sais niitä sisällä lykkiä :D pitää nyt vaan saada lopullinen siunaus isännältä vaunu asiaan niin pääsee tilaamaan!

Eilen meillä isäntäkin näki pikkusen liikkeet vattan päältä ekan kerran, se kun on aina niin hätänen eikä kauan jaksais seurata jos ei heti sillä sekunnilla tuu potkua kun se vieressä on :) Muutenki tuntuu et heppu vaan riehuu vattassa pitkin päivää, mut kai alkaa olemaan jo niin iso et pienemmätkin liikkeet alkaa tuntumaan.. :)

Mut se siitä, jos vaikka nukkumaan kun huomenna aamuvuoroon!!

hatti ja rimpula 23+6 ja huomenna poksuuu taaas!!! :D
 
kurpitsa en tiedä onko menkkamaiset tuntemukset ja lantion löystyminen yhteydessä toisiinsa. Mullahan on tuota menkkamaista tunnetta välillä ja epäilen et on lantionkin löystymistä. Tietoa ei kuitenkaan ole siitä liittyykö ne toisiinsa..
 
Minkälaisen turvakaukalon olette meinanneet pienelle hommata?

Mä kulutin tänään varmaan pari tuntia lastentavaraliikkeessä ja aloin kallistumaan Maxi-Cosi Pebble tai CabrioFix kaukaloon ja FamilyFix (Isofix) jalustaan. Niiden lisäksi ajattelin samaan paketiin ostaa Quinny Zapp-matkarattaat johon kaukalon saa kiinnitettyä. Näin ei isoja vaunuja tarvitsisi ottaa joka ostosreissulle mukaan :)
 
Iltaa.

Vaunut
: ostettiin -08 esikoiselle emmaljungan edge duo- vaunut sport-rungolla ja en vaihtaisi pois! Esikoinen täyttää syyskuussa 2v ja päivittäin olleet käytössä päikkäreillä ja viikottain ulkoillessa. Olen ollut supertyytyväinen! Ja ei mitään ulkoista häikkää ja vauriota, ei natinoita, ei MITÄÄN! Ja ulkonäkö kuin uusilla. Joten kevyesti menevät tällä kakkosellakin ja uskoisin, että vielä tulevaisuudessakin, jos lapsia siunaantuu. Eli suosittelen suuresti!
 

Yhteistyössä