Marraskuun muruset 2010 **heinäkuussa**

Jenspa :hug: Olen itse alkoholisti perheestä ja en todellakaan pidä juomisesta,joskus ennen lapsia, olen omaa miestä joutunut topputelemaan kun tuntui et alko maistui vähän liikaakiin.. Itse taistelen nyt veljeni kanssa joka on täysin alkoholisoitunut,auttaa olen yrittänyt. Itseasiassa olen ainut joka enää hänestä välittää. Äitiämme ei kiinnosta yhtään,toinen siskoni ei voi oikeen auttaa kun asuu Australiassa. Juuri pääs katkasusta ja sit taas viime yönä soitti kännissä :( Meillä on välillä asustellut,mut sit kun palaa koti kaupunkiinsa ni sieltä se taas itsensä löytää,vanhasta seurasta.
Veljen lapsen puolesta tuntuu vaan niin pahalta,kun joutuu aina pettymään.Välillä olen asiaa liikaakin ilmeisesti stressannut,kun pari kertaa asioita miettiessä on ruvennu supistamaan.

RiikkaVaan: Meillä ei tuota sukupuolta 100% näkynyt kun vauvan alapää oli juuri napani alla,ni jäi katveeseen. Tyttöhän nuo veikkas,mut en uskalla kuitenkaan täysin luottaa tuohon. Meillä ultrataan neuvolalääkärissä rv 26 jos silloin varmistuisi tuo sukupuolikin. Siihen asti ostan neutraaleja vaatteita.

Tänään pääsee viemään ensimmäisiä tavaroita uudelle asunnolle.Lapset innoissaan odottavat muuttoa,kun tietävät saavansa omat huoneet.Niistä on ollu kovasti puhetta tytöillä :D

POKS RV 22 :heart:
 
Yksi meidän eron syistä on juuri tuo meneminen ja juominen. Minulla ei ole kauheasti haluja eikä jaksamistakaan ryypätä ja rellestää harvase viikonloppu, etenkin kesällä, kun on kaikkia harrastejuttuja ja miehen mielestä mun olisi pitänyt osallistua into piukeena kaikkiin sen kanssa. Ei siinä muuten mitään, jos oltaisiin menty perheenä, mutta kun ne on aina niitä ryyppäämisreissuja, kaikki on enempi tai vähempi kännissä. No mies sitten päätti, että erotaan ja hankkikin jo samanlaisen naisen itselleen, joka tykkää sen kanssa käydä noissa jutuissa, elikkä mies siis viettää hyvin kosteita viikonloppuja nykyisin ja minä vietän viikonloput edelleen lapsen kanssa tai siis nyt lapsen ja kasvavan mahan kanssa.
Mieheltä tää perhe-elämä ei ole oikein luonnistanut ja se on minusta aika sääli, kun hänelläkin ikää on nyt se 30v, että kyllä tuohon ikään mennessä olisi menot jo pitänyt suurimmaksi osaksi mennä. Exälle menee työ ja kaverit perheen edelle, koska ne on paljon kivempia, erityisesti kaverit on kivoja ja siksi niiden kanssa on kiva olla mieluummin kuin perheen.

Meillä rakenneultrassa näkyi selvästi poitsun vehkeet jalkovälissä, sain siitä ihan kuvankin, että aika luottavainen olen siitä, että poika se on.

shihtzu + poitsu 21+2
 
Jenspa, munkaan mielestä sä et todellakaan nalkuta turhasta. Mä olen kanssasi aivan samoilla linjoilla. Mulla on myös isä ollut kova ottamaan alkoholia (mun lapsuudessa) , varsinkin viikonloppuisin. Nyt sama meno jatkuu edelleen ja sitä alkoholia voi vähän mennä myös viikolla. (Meidän isästä on kyllä sanottava, että on työnsä aina hoitanut, ettei tuo alkoholin ottaminen ole sitä häirinnyt). Tästä huolimatta kyllä silläkin alkoholiongelma selvästi on. (Ei pysty yhtään viikonloppua selvänä olemaan). Eli tiedän täsmälleen millaista on elää alkoholistin perheessä. Meidän vanhempien erokin varmasti johtui myös osittain siitä syystä. Meidän äiti ei jaksanut katsella enää.

Mä en esimerkiksi itse jaksa katsella meidän isää kännissä yhtään, enkä kestä kun se kännissä mulle soittelee. Menee aivan totaalisesti hermot! :kieh: Mulla on kans lapsuudesta monia ei niin kivoja muistoja siitä kun alkoholi on ollut mukana kuvioissa ja mitä se on mulle lapsena aiheuttanut. Itse en koskaan ottaisi reippaasti juovaa miestä. Mä olen henkilökohtaisesti kokenut millaista helvettiä se on perheelle ja varsinkin lapsille. En myöskään halua lapsieni kokevan samaa, mitä itse koin lapsena. (Vanhempani olivat kovin nuoria kun saivat minut ja siskoni, (äiti 19 v ja isä 23 v isosiskoni syntyessä) ,joten sitä alkoholia kului ja vastuuta lapsista ei ehkä silloin vielä kunnolla osattu ottaa). Näin lapsena turhan monta asiaa, mitä lapsen ei todellakaan olisi kuulunut nähdä, että osaan tänä päivänä vaatia omille lapsilleni parempaa. Onneksi mun mies on harvoin ja silloinkin erittäin vähän juovaa tyyppiä. Viimeistään kahdeltatoista on jo nukkumassa, eikä baareihin tai kavereiden kanssa lähde. Miehen lapsuudesta löytyy myös runsaasti alkoholia juonut isä, joten tämänkään vuoksi hän ei halua juoda. Meillä on myös jo sen verran ikää (molemmat 34-vuotiaita), että juomiset ja muut baarissa juoksemiset on jo nuoruudessa moneen kertaa tehty.

Pointtina tässä pitkässä tarinassa on se, että en suosittele ketään jäämään vuosiksi miehen luokse joka paljon juo (siis joka viikonloppu ja joka ei pysty ilman olemaan). Siinä kärsii paitsi itse myös lapset pidemmällä aikavälillä. Sanon näin, koska mulla on siitä omakohtaista kipeääkin kokemusta. Uskon, että jokainen meistä ja myös lapset ansaitsevat parempaa.

Tsemppiä teille kuitenkin Jenspa! :hug: Voi olla, että mies todellakin rauhoittuu kunhan vauva syntyy, mutta toisenlaisiakin tarinoita on. Toivotaan kuitenkin, että mies viimeistään vauvan synnyttyä tajuaa mitä sillä on ja mitä se voisi pahimmassa tapauksessa menettää...

Katja-75 ja Elvis rv 20+3

 
Tää Suomen alkoholi"kulttuuri" on kyllä niin karmea ja pelottava, että ihanaa olisi kun saisi näiden misten silmät avautumaan. 18-vuotiaana aukeaa kaikki ovet, ja sen jälkeen olet epänormaali jollet käy joka viikonloppu jossain. Eipä sitä tahtia tarvitse kovin pitkään pitää yllä, kun se on jo tapa. Ja koska valtaosalla kavereista on se ihan sama tapa, niin harva edes ymmärtää, että kyseessä saattaa olla jo ongelma.
Alkoholismi on niin laajamittainen kansantauti täällä Suomessa, että jotain todella radikaaleja lakimuutoksia saatais alkaa tekemään. Verorahoja menee alkoholin aiheuttamiin ongelmiin järjettömät summat, järkevämpää olisi koittaa ennaltaehkäistä tätä kierrettä.
Mä sanoisin, että mun kaikilla seurustelukumppainella on ollut ongelmia alkoholinkäytön kanssa. Nykyisellä miehellä ne ongelmat on ehkä lievimmät, mutta kaljaa hän juo kotona arki-iltaisinkin.. Ei humalanhakuisesti, mutta se on tapa.
 
Niinpä.. monilla on se tapana. Ja sitten joillakin se homma lähtee lopulta käsistä. Kun ei osata puhua tai muuten purkaa pahaa oloa ja stressiä arjesta, niin se kalja on siihen aika "hyvä" apu. Surullista. Halit kaikille, jotka on joutuneet lapsena katselemaan alkoholistia. Mun kaverin isä oli myös alkoholisti (ja on edelleen) ja ei ollut helppoa katella kaverin kärsimystä. Joutui teininä hakemaan isäänsä joinakin iltoina jopa baarista kotiin. :'(
 
Tulin vielä onnittelemaan:

Aletheialle onnittelut tyttölupauksesta! :flower:

Pirtsille onnitelut onnistuneesta rakenneultrasta! Onneksi oli "väärä hälytys" ja pienellä kaikki hyvin. :flower: :heart:

Neuvolalääkäristä. Mulla on yksi takana ja vielä vissiin pari kertaa edessä. En ole ihan 100 % varma.

Oksitosiinista. Mä yhdyn muiden mielipiteisiin, että se aiheuttaa kovia supistuksia. Mulla molemmat synnytykset käynnistettiin ja sain molemmilla kerroilla oksitosiinia mm. Oli tosi kovat kivut. Esikoisen kanssa synnytys lähti heti ekasta käynnistykerrasta käyntiin, (ehdin saada epiduraalin) ,mutta pysähtyi 7cm:n jolloin myös sikiön sydänäänet laskivat. Minut leikattiin ja esikoinen syntyi rv 41+6. Kuopusta käynnisteltiin 3 päivää ja vasta neljäntenä päivänä päästiin saliin. Salissa kalvot rikottiin ja sain oksitosiinia maksimimäärän ja silti ei kohdunsuu auennut yhtään. (Silloin sain ainoastaan ilokaasua koviin kipuihin). Lopulta sikiön sydänäänet laskivat ja päätös oli, että mennään leikkuriin ja kuopus syntyi rv 42+2. Molemmilla oli syntyessään napanuorat kaulan ympärillä ja lapsivesi vihreää puuroa. Mulla on käynnistyksen syynä ollut lapsiveden vähyys.

Eli mitä tahansa voi synnytyksen aikana tapahtua. Mäkin olin kovasti motivoitunut synnyttämään alakautta, mutta sikiöiden voinnin takia oli molemmat leikattava. En olisi ikinä uskonut, että mä leikkaukseen joudun, mutta niin siinä vain kävi. Nyt tämä tulokas leikataan automaattisesti. Sinänsä hyvä, että muuten odottaisin varmasti sen pari viikkoa taas lasketun ajan yli ja joutuisin kuitenkin lopulta käynnistykseen.

Nyt täytyy lähteä ulos kun on niin hieno aurinkoinen ilma ja lämmintä luvattu.

Kaunista kesäpäivää kaikille!

 
hätäkastenimet: monikkoraskaudessa hätäkastenimet kyseltiin muutamaa päivää ennen menetystä ja yks tytöistä saikin hätäkasteen.. kahden muun kohdalla on noita lappusia täytelty aika myöhäsillä viikoilla..

hitsit, oon jo nyt äree tästä helteestä..ihan nihkee nahkee olo..mitään ei jaksais tehdä..plääh

viikot poksuu taas
:)
kurpitsa rv21+0
 
Mulla äiti on alkoholisti, ja ei kiva ei. Minähän se jouduin suurimmaksi osaksi 4 vuotta nuoremman veljeni hoitamaan, kun äiti oli aina muutaman päivän ryypiskelemässä, ja mun isä reissuhommisssa. Mulla ei ole mitään sympatioita äitiäni kohtaan, jätti meidät isän hoiviin ja ei ole pitänyt sen jälkeen mitään yhteyttä, joskus kännissä soittelee. Ei onnittele edes lapsien syntymästä saati muustakaan. Itse en iki kuuna päivänä halua lapsilleni sellaista elämää, eikä miehenikään, hänen isänsä on alkoholisti. Mielummin asuisin lapsien kanssa ilman miestä, kuin hänen juomistaan katsoisin.
Jaksamisia kaikille hankalassa tilanteessa oleville :hug:

Äh, siivous taas kutsuu, huomenna ne esikoisen rippijuhlat.... :wave:
 
Vähän huonosti nukuttu yö takana, miestä ja sen kavereita kuskasin 02 saakka omasta halustani kylläkin :) Taksillahan tuo on yökerhosta tullut kotiin 05 aamulla, ja nyt valittelee väsymystä :D
Ollaan lähdössä mun äidille syömään kohtapuolin. Itse kävin aamusella pyöräilemässä parinkymmenen kilometrin lenkin, ja jessus kun siellä on kuuma, pitää muistaa juoda paljon :)

Tanya & herra hukkapätkä 23+1
 
Pirtsi Onnea hyvistä uutisista :flower:

RiikkaVaan Kyllä me ollaan pari vaatetta ostettu sukupuolen mukaan, vaikkei ultraaja täysin varmaksi tietenkään sanonut. Ajattelen niin, että kyllä niille vaatteille joskus pitäjä löytyy. Jos ei itse saada kyseistä sukupuolta olevaa lasta, niin sitten joku tuttava varmaan saa. Paljoa en viitsi ostaa, enkä esim haalaria sukupuolen mukaan, mutta jotain on kiva hankkia etukäteenkin.

jenspa Oletko puhunut miehellesi lapsuuden kokemuksistasi? Sano suoraan, että haluat sopia juomiselle rajat. Toivottavasti tilanne paranisi :hug:

H3eidi Mä olen saanut sairaalalta yhden lomakkeen, jossa kysytään perustiedot vanhemmista, sairaudet yms, nimet vauvalle ja lupa hätäkasteeseen. Kun kävin ekassa ultrassa, niin sairaala kysyi multa joitain tietoja ja kirjas koneelle, sen jälkeen sain tuon lapun neuvolasta. Lomake pitää täällä palauttaa viimeistään rv30.

Äidinrakkaudesta Mäkin odotan innolla sitä rakastumisen tunnetta, mitä voi vain kuvitella. Rakastan mein pikkusta nyt jo ihan älyttömän paljon :heart: Mutta voin vain kuvitella miltä tuntuu kun saa oman pienen käärön syliin..

Nallu ja Hattivatti Nyt poksuu jo 24 :heart:
 
Helteistä lauantaita kaikille B) Minäkin olen oikein ryhdistäytynyt monena päivänä ja pyöräillyt anoppilaan. Ja kyllä siitä matkasta kertyy n.10km yhteensä eikä tunnu missään :D Mä olen selvästi aliarvioinut itseni :D

Aika moni meistä on alkoholitaustaisesta perheestä :| Myös mun isä oli/on kova ottamaan alkoa. Sama täytyy silti todeta kuin Katjakin,että työnsä on aina hoitanut ja koskaan ei ole krapulan takia ollut pois töistä. Mutta mun vanhemmat erosi aikanaan myös alkon takia,suurimmaksi osaksi. Äitini on ns.raivoraitis ja ei siedä alkoholin käyttöä yhtään. Taistelee velipuoleni kanssa ja on huolehtinut tämän kuoleman porteilta monet kerrat sairaalaan katkasuun. Äitini kärsii ja stressaa suunnattomasti velipuoleni takia. Äitini isä oli myös alkoholisti joten äitini elämässä tuo alkoholi on näytellyt suurta osaa. Isäni myös soittelee mulle monesti kännissä,mutta mä oon ajatellut,että se on sen elämä. Isä on nyt osa-aikaeläkkeellä ja monesti tuppaa viikonloppujuominen venähtämään arkipäiviin. Isän uusi vaimo ei nalkuta juomisesta. Toisaalta taas isällä voi olla pitkiäkin jaksoja,että ei ota tippaakaan kun vain niin päättää. Huolestuttaa kyllä kieltämättä,että mitä sitten kun jää kokonaan eläkkeelle. Mun mies ottaa kyllä kaljaa tässä kotosalla,ei kylläkään joka ilta. Baareissa ei kulje eikä hillu kavereiden kanssa. Eikä känniin asti juo itseänsä,mutta silti joskus häiritsee,että pitääkö nyt taas ottaa pari kaljaa. Toivon vaan,ettei ryöstäydy käsistä. Mies kova painamaan töitä joten tavallaan nollaa tilannetta kaljalla. Niinkuin moni suomalainen mies tekee :/ Itse en ole mikään nipo. Ei-raskaana ollessa saatan ottaa itsekin pari tässä kotosalla silloin tällöin. Mutta en tykkäisi kyllä siitäkään,että alkon kanssa läträttäisiin joka ilta. Tulipas pitkä sepustus... :whistle:

Pirtsille tosiaan onnea hyvistä uutisista :hug:

Täällä annetaan muistaakseni neuvolasta se esitieto/hätäkastekyselylomake samalla kun annetaan ne äitiysavustuspaperitkin. Lomake täytetään ja palautetaan takaisin neuvolaan josta se sitten menee sairaalaan. Tytölle meillä on nimi,mutta pojalle on oikeastaan 2 vaihtoehtoa ja toisesta nimestä ei hajuakaan.

LilliM ja manteli 18+6

 
Osaiskohan joku auttaa mua päättämään vaunu asioissa, olen päättänyt hommata joko Brion happy kombi yhdistelmät, tai Jovi Airin yhdistelmät. Hinnassahan on huisi ero, kun Brio on 570? ja Jovi on 400?. Kumpaan kannattaisi kallistua, tärkeintä mulle on kevyt liikkuvuus säällä kun säällä?

Hienosti on LilliMenninkäinen reippaillut, ihanaa :)
 


Olen kertonut kokemuksistani, mutta mieshän loukkaantuu näistä peloista ja ahdistuksista joista kerron hänelle; että hänestäkö muka alkoholisti tulossa, naurettavaaa. Ei pari kaljaa per ilta + viikonloppuisin enemmän ole vielä alkoholismin merkki. Ja yleensä hän perjantaisin ostaa lavan kaljaa ja juo sen viikonlopun aikana.. Varsinkin näin kesällä on niin kova hinku aina terassille ja rilluttelemaan. Tänäänkin oli muuten kiva päivä, oltiin rannalla, mutta miehen oli taas pakko juoda. Nyt vielä kotona, mutta äsken suunnitteli jo, että lähtis terassille. Ja minähän en tietenkään ole samaa mieltä asiasta! Jos se nyt lähtee niin mulle rupee oikeesti jo riittämään.

Suuri kiitos kaikille tuesta ja sanoista. :hug: Kiva kuulla, etten ole ainoa, joka on tämän asian kanssa näin tiukka. Miehen ystävät ovat kaikki samanlaisia, ja tosiaan jos he kuulevat, etten haluaisi päästää miestäni yöelämään, niin kyllä alkaa kauhea pään aukominen.. Täällä paikkakunnalla suurin osa miehistä elää vain alkoholille.. ja tosiaan, miehen loma alkaa parin viikon päästä, ja odotan kauhulla mitä se tuo tullessaan..
Monella teistä tuntui olevan ihana mies rinnalla, joka ei pahemmin rilluttelusta ja baareilusta välitä. Sellainen mies olisi minun makuuni! Onnittelut teille, olette löytäneet hyvät miehet. :heart:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tanya 82:
Osaiskohan joku auttaa mua päättämään vaunu asioissa, olen päättänyt hommata joko Brion happy kombi yhdistelmät, tai Jovi Airin yhdistelmät. Hinnassahan on huisi ero, kun Brio on 570? ja Jovi on 400?. Kumpaan kannattaisi kallistua, tärkeintä mulle on kevyt liikkuvuus säällä kun säällä?

Hienosti on LilliMenninkäinen reippaillut, ihanaa :)
Mä voin suositella noita Brio Happy vaunuja. Mulla on nuo vuoden 2009 mallia (Brio HappyClassic). Niihin mulla on erillinen kova vaunukoppa ja sitten kun ratasvaiheeseen siirrytään niin on rataskankaat ratasosaan. Mulla ne on yksiväriset mustat. Lisäksi löytyy rataskankaat vaaleansinisenä. (Ne mulla on näin kesällä käytössä ja syksyllä/talvella mustat). Mulla on runkona se teleskooppi light ja se on todella kevyt. On naisenkin helppo nostaa esim. autoon. Renkaina mulla on EVAt, eli ei tarvitse pumpata. Ilmakumit mulla oli vuoden 2005 Brio kombeissa ja niitä kyllä sai aina välillä pumpata. Noihin nykyisiin olen enemmän tyytyväinen kun ne ovat niin vaivattomat. Ei tarvitse varoa lasinsiruja yms. Tavarakori on iso ja hyvin mahtuu kaksi täyttä ostoskassia tavaraa alle. Usein käymmekin kävellen kaupassa kun tuo Sellon ostoskeskus on meidän lähikauppa ja niin lähellä, ettei autolla oikein kannata lähteä. Meille siis oli tärkeää, että ostokset mahtuu rattaisiin. Briot myös kulkee erittäin kevyesti ja viime talvenakin pääsi hienosti lumessa kulkemaan. Jousituksen vuoksi Briolla on miellyttävää mennä myös hiekka- tai metsätiellä.

Noista rattaiden kankaista vielä, että niihin voi ostaa myös toiset jos myöhemmin haluaa. Niitähän myydään erikseen, eli jos kyllästyy niin voi ostaa toisenväriset tilalle. Mullakin niitä on kaksi eriväristä niin on kiva vähän vaihdella vuodenajankin mukaan.

Noista Joveista mulla ei kokemusta ole, mutta Brioista on. Hyvin ovat palvelleet ja olen tyytyväinen ollut.

 
Jenspalle ja muille halusin vielä lisätä,että vaikka mä en ole sillä tavalla nipo niin se ei tarkoita,ettenkö voisi tarvittaessa olla. Ymmärrän kyllä jenspan tunteet,että jos tuntuu siltä,että miehen juominen häiritsee jo muuta elämää niin tottakai siitä pitää nipottaakin. Ja usein se on noissa miesporukoissa,että akat vaan nalkuttaa. Meidänkin tuttavapiirissä on ainakin kaksi pariskuntaa joissa alkoholi on miehellä ongelmana. Toisen kaverini mies on suoraan sanottuna alkoholisti. Juo viskiä kotona sammumispisteeseen asti ja kuseksii lattioille :/ Mä en tajua kuinka kaverini viittii katsella sitä touhua :/ Toinen pariskunta on sitten sellainen,että mies kulkee omia menojaan ja nainen hoitaa lapset. Että onhan näitä. Meillä onneksi mun mielestäni vielä normirajoissa tai siis mua ei vielä ainakaan haittaa miehen kaljan otto. Mutta tarvittaessa muutun myös nalkuttavaksi akaksi jos siltä tuntuu.

Tanya: Kiitos kiitos =)
 
Tulipas tilattua ekat vauvavaatteet, ellokselta ihana nallehaalari ja valkoisia bodyja 56 ja 62 koossa. Nyt olen onnellinen kun oon saanu ostettua edes jotain. :D

Huoh, tänään taas töihin...voi että oon niin kade kun mies saa jäädä kotiin ja lähetä lasten kanssa rantsuun.
 
SI-niveliin sattuu taas ihan mielettömästi, todella vihlovaa kipua :( Onneksi eivät yleensä särje kun yhden päivän, antaa vähän lohtua.
Mies on ihan mielettömässä flunssassa, mä oisin halunnut tehdä jotain yhdessä tänään, mutta eihän tuo pysty mihinkään, ja nyt mulla on ketutuskäyrä ihan tapissaan!
Mä lähden pidemmälle pyörälenkille nyt, ja toivon saavani sieltä vähän positiivista tuulta päivääni :)

Tanya & herra hukkapätkä 23+2
 
Heips heips! :) Tänne ei mitään uutta, liikkeitä tuntuu ja kaikki melko lailla ok. Ainut mikä vaivaa nii iskias. Auts :( Eilen istuin iltaa ryyppäävien kavereitten kans, hohhoijaa. Ei kauaa jaksanut niitä kuunnella vaan tuli kiire kotiin :D
Huomenna on SE päivä. Ultra aamusta 8:00! Nyt sitä jännäämään...

ziziz ja asukki 20+1
 
Meillä myös ultra huomenna klo 14.30. Tulen sitten kertomaan kuulumiset.

Tänään oltiin aamulla kirpparilla ja nyt alkuillasta käytiin uimassa eka kertaa tänä kesänä. Oli kyllä tosi kivaa.

Mäkin olen ollut tuntevinani vauvan hikkaa myös noin parin viikon ajan. Yleensä kestää vain vähän aikaa, mutta on just sellaista "hikan oloista". Pojat olivat tosi kovia hikkaamaan myös aikoinaan. Saas nähdä millainen tapaus tämä on kunhan mennään tästä eteenpäin.

Katja-75 ja Elvis rv 20+4
 

Yhteistyössä