Marraskuun muruset *MEIDÄN KUU!* <3

Moonvaan, mulla tulee painoa tässä raskaudessa varmaan yli 20 kg (kun tähän mennessä tullut jo 18.5 kg eikä loppua näy...) ja olisin kyllä enemmän kuin tyytyväinen jos olisi melkein kaikki raskauskilot lähteneet 6 päivän päästä synnytyksestä :D Mutta oliko se niin että sulla oli ylipainoa ennen raskautta?

Viimeksi mulla meni niin että vikassa neuvolassa painoin reilut 73 kg (ja parina vikana päivänä tuli sen päälle vielä järkyttävät turvotukset eli varmaan ainakin 75 kg), ja jälkitarkastuksessa 6 vkoa synnytyksestä taisi olla 61 kg. Siitä lähtien putosi sitten hitaampaa tahtia seuraavan vuoden aikana niin että alimmillaan painoin 52 kg, josta imetyksen lopetettuani lihoin vähän ja paino vakiintui ennen tätä raskautta 55-56 kiloon joka mun mielestä on mulle hyvä paino ja siihen aion pyrkiä taas nytkin. Mutta tosiaan ihan hyvä pudotus oli viimeksi pitemmän päälle, vaikka itsekin olin alkuun pettynyt kun kuuli näitä juttuja joissa raskauskilot jäi laitokselle ja niihin sit vertasin. Nyt osaan ottaa rennommin, no, katotaan otanko niin rennosti että jää kilot tiputtamatta ;)

Ja tosiaan kun joku joskus kyseli ottaako synnäriltä kotiutumista varten vielä äitiyshousut mukaan vai ei, niin itse en voisi kuvitellakaan ahtautuvani mihinkään pienempään siinä vaiheessa, viime kerralla ainakin oli alapää niin hellänä ja masu pömpötti. Se oli muuten yksi niistä asioista mitä kukaan ei ollut kertonut etukäteen, että vauvamaha kutistuu hitaasti päivien kuluessa, mua ihan nolotti kun seuraavana päivänä synnytyksestä kävi paljon vieraita vauvaa katsomassa ja näytin siltä kuin olisi ollut vielä vauva mahassa, tai olisi ollut kaksoset ja toinen olisi jäänyt mahaan :D mutta n. viikon sisällä palautui jo aika paljon.

Mulla on ihan järkyttävä PMS-tyyppinen kiukku päällä toista päivää, tiuskin lapselle ja valitan miehelle minkä kerkiän. Enteilee synnytystä varmaan, toivottavasti pian eikä 3-4 viikon päästä... mitään muita merkkejä ei sitten olekaan joten täytynee vain yrittää rauhoittua, perheparka joutuu muuten koville jos olen vaikka 3 viikkoa tällainen.

Sokeripala 38+3
 
kakkavaipat yleensä vaihdetaan aika nopeesti pois mutta kun tuo poika pöräyttelee vähän väliä niin kakka vaippaa sais vaihtaa aika tiuhaan..eilen illalla sai vaihtaa kolmesti ½h aikana...yöaikaan ollaan vaihdettu kertaalleen vaippa.

mä painoin ennen raskautta 64kg ja eilen painoin 72,5kg joten paino on pudonnut synnytyksen jälkeen -5kg mutta mulla on aika sitkeessä nää raskauskilot ollut aiemmistakin joten ei nää kilot lähde ilman joka päiväistä hikitreeniä ennen kesää..

kurpitsa ja poika 9pvää
 
PainostaJos kotivaakaan on luottaminen niin kaikki mitä tuli,on lähtenyt pois. Raskausaikana tuli vähän alle 10kg painoa.
Vielähän tässä on paljon pudotettavaa,ennekuin normaalipainossa ollaan.
Pikku hiljaa aatellut aloittaa kuntoilun,kun tuolla kellarissa on "Kuntosali" ei tarvii lähteä kauas.

Vauvalla oli maanataina 2vkos neuvola. Paino oli noussut yli syntymäpainon ja pituutta oli tullu lähes 2cm.
Rauhallinen ja tyytyväinen poika :) Kova on syömään.
Ristiäiset pidetään 4.12 ja nimi on jo tiedossa.

Onnea kaikille vauvautuneille!!:flower:
 
Painosta - viimeeksi pari päivää sitten kun kävin vaa'alla, oli kaikki lähtenyt mitä raskauden aikana tuli (n. 9,5 kg) :) Kroppa on kyllä muuten eri mallinen kun ennen. Ei toivoakaan että saisin vanhat matalalavyötäröiset farkut jalkaan, kun lantio on leventynyt.

Meillä eilen neuvolassa vauvan paino oli 2 990 g, eli enään ei tarvitse herätellä syömään ja tänään käytiin ensimmäistä kertaa vaunujen kanssa ulkona :)

Tsemppiä kaikille :flower:

Silent ja neiti 2 vk 4 vrk
 
Lapsivesikontrollista kotiuduttu (muutaman mutkan kautta tietenkin)! Olipahan taas pitkä päivä, polilla pyöriminenkin kesti reippaan pari tuntia. Kaikki kuitenkin vallan mainiosti. Lapsiveden määrä on normaalin alarajoilla, mutta aivan riittävä pikkuisen hyvinvointiin. :) "Pääsin" jopa kaksi kertaa ultrattavaksi, kun lääkärintarkistukseen siirtyessä lääkäri totesi haluavansa vielä katsoa itse (ensimmäisen katsoi kätilö), kun tekee lopulliset johtopäätökset mieluummin itse nähdyistä jutuista ja halusi kasvukäyrät omankin huoneensa ultralaitteelle... Neidille annettiin tämän hetken painoarvioksi 3226g ja vartalonmalli on kuulemma siro (mistähän on senki periny). Ensi viikolle sitten taas uutta aikaa, jos Tyyppi nyt ei syntymään lähde ennen sitä. Neuvolastakin terkka soitteli ja kyseli kuulumisia ja laitettiin sitten maanantaille sinnekkin aikaa. Verenpaineet hieman vissiin koholla, mutta sanoivat normaaliksi tässä vaiheessa ja paikat edelleen kiinni. :kieh: Onneksi sentään kohdunkaula oli pehmeä ja lyhentynyt, sekä vauveli lähtökuopissa. Lääkäri ei uskaltanut omien sanojensa mukaan kauheasti kaivella, kun näytin tuskaiselta... Ja kyllä se kipeää ottikin, ikinä gynellä käydessä oo tuntunu noin kipeältä!

Tehtiin superlöytö miehen kanssa jostain huonekalujen poistomyyntiliikkeestä! Kovapuinen hoitopöytä kokonaisuudessaan 60€ ja siis ihan uusi, ettei käytetty! :) Mentiin halpaa lipastoa etsimään, kun todettiin että hoitopöydät on niin kalliita... Silmät pyöreänä molemmat, ettei voi olla näin halpa ja kylläpä se sitten oli! Eikä tosissaan mitään lastulevyä ollut, vaan ihan kunnon mäntyä.

Kiva lukea, kun te jo synnyttäneetkin tänne vielä jaksatte kirjoitella jutuistanne, kun esikoisen odottajalle kaikki on niin uutta ja mietityttää monet asiat sitten synnytyksen jälkeisessä elossa!

Daewen ja Tyyppi 39+2
 
Painosta: Itsellä on synnytyksen jälkeen lähtenyt jo 7 kiloa. Painoa tuli kuitenkin sellanen 15-16 kiloa et vielä on matkaa. Vartalo on ihan hassun muotoinen ja turvonnut vielä. Maha on kummallinen nahka löllö :)) Mut hiljaa hyvä tulee. Tänään meinattiin käydä ensimmäisellä vaunulenkillä mut tulikin pimeä ennen kun ehdittiin matkaan. Huomenna siis.

Täällä menee aivan mahtavasti. Vauvaa nukkuu kiltisti ja syöö paljon. saapi nähdä miten iso poika se jo on kun torstaina tulee neuvolatäti käymään. Meillä siis ylitettiin syntymäpaino jo sairaalassa kun vauva oli tipassa 4 vrk. Eli koskaan ei päässyt paino tippumaan kun 20-30g alle syntymäpainon.

Jos sitä lahtis tankaamaan masunsa täyteen.

Eveny ja poju 9 vrk
 
Daewen meillä oli myös noita lapsivesi kontrolleja ja aina sanottiin et kaikki on ok. (4 cm, 6 cm ja 10 cm lätäköitä löysivät) Silti kun kalvot puhkaistiin ei tullut koskaan sitä lapsivettä. Muistin tän asian vasta paljon myöhemmin ja en pystynyt kysymään sitä enää keltään et mikä tilanne oli, mut jäi itselle sellainen olo et olisi saanut enemmän tarkkailla sitä lapsiveden määrää.
 
Pieni poika syntyi 11.11. klo 21.35. 49 cm, 3055g, py 33,5cm. :heart:

osastolle jäin silloin 9.11. lievän raskausmyrkytyksen vuoksi. ti ja ke välisenä yönä meni lapsivesi ihan spontaanisti. seuraavana yönä supisteli lupaavasti, mutta ei kauaa. torstaina 11.pv käynnistettiin.
laitan tarkempaa kirjoitusta myöhemmin. :)
 
Alkaa vissiin palsta pikku hiljaa hiljenemään:confused: Siinä mielessä ärsyttävää olla loppukuun odottaja (niinkuin viimeksikin ) kun sitten oon suurin piirtein ainut pinossa joka yhdessä koossa|O

(.) Neuvolassa käyty ja kaikki on oikein mallikkaasti. Hb nyt ihan huippulukemissaan kun alimmillaan ollut 104 muistaakseni niin nyt 124! Painokin oli tippunut 500g:confused: Sellasia sukkapuikkovihlasuja tulee päivittäin ja monta kertaa reisiin,saa varoa,ettei lähde jalat alta,mutta ei nuo mun tapauksessa mitään tarkoita...siis että piankin syntyisi. Mulla on ensi viikolla vielä painoarvioultrakin ja seuraava neuvolakin on varattu 30.pv ja ihan saletisti menen sinne maha pystyssä.

LilliM ja manteli 38+2
 
Onnea vauvasta baby10!!

Täällä taas ei tunnu miltään.. Vaikka koko päivän shoppaillu joululahjoja! Mies on sitä mieltä että hänen siittiöt on tarkkoja ja tämäkin syntyy laskettuna päivänä niin ku esikoinenkin.. Sas nähä. Kuitenki käynnistetään sitten kun menee yliaikaseks.. No mut täytyy lähtee nukkumaan. Jotenkin tosi väsynyt ollut pari päivää..

kiddi ja möhkö 38+4
 
POKS 38+0! :)

Onnea munkin puolesta uusille Äideille!

Pikaisesti päivitän vaan tän päivän neuvola kuulumiset.

paino: +230g / vko
turvotus: +
RR: 112/70
pissa: puhdas
hemppa: 123
sf: 33
sykkeet: 138
liikkeet: ++

Huomenna lapsiveden vähyyden takia aamulla kontrolli ultra. Palailen asiaan sen tiimoilta huomenna.

AaVee ja pikku L 38+0
 
Juu ei täältä pystyvatsat lopu, edelleen ollaan yhtenä kappaleena, vaikka olenkin tilannut meidän vauvan huomiseksi - tulisi nätti päivä syntyä kun on luvattu ees puoliaurinkoista keliä näiden harmaiden päivien väliin :D Ei taida vaavi kyllä mun tilauksia kuunnella, kun samaa rataa menee olot kun on menneet tähänkin saakka. Välillä pukkaa supisteluja, jotka tuntuu jonkin verran kipeiltä (ei pahasti ollenkaan), etenkin öisin, vaan eipä nuo ole vielä mitään synnytystä saaneet aikaiseksi..

Sairaalakassia yritän pikku hiljaa pakkailla valmiiksi, mutta en jotenkin osaa ajatella, että mitäs sitä ottaisi mukaan. Jotain omaa vaatetta haluan, kun tiedän etten kuitenkaan tarkene pelkässä sairaalayöpaidassa, kun sairaaloissa on yleensä niin kylmä. Perhehuoneesta elätellään kovasti toiveita, joten yritän pakata kaikkea mitä tarvitsee, ettei miehen tarvitse sitten ylimääräistä keikkaa heittää kodin kautta vaan tarvikkeita hakemassa.

Nyt tilasin sitten ihan kunnon imetysliivitkin brittiläisestä verkkokaupasta, Bravadon Body Silk Seamlessit. Kävin niitä Bebesissä kokeilemassa, mutta maksavat siellä melkein parikymppiä enemmän kun tuolta kotiin tilatessa... toivottavasi tuo verkkokauppa on hyvä, ainakin tänään oli tullut vahvistus, että postiin ovat laittaneet ne (perjantai-iltana tein tilauksen).

Huomenna täälläkin taas neuvola edessä, tulen sitten kertoilemaan neuvolakuulumiset. Oon viimeaikoina ollut jotenkin laiska kirjoittamaan, kun ei oikein mitään uutta tapahdu, ja täälläkin tuntuu olevan niin paljon jo näitä onnellisia vauvaantuneita vauvajuttuineen, ettei oikein mitään osaa lisätä väliin :)

Siilinlapsi ja öttis 38+5

PS. Viime yönä meidän vaava otti sellaiset riehunnat mahassa, että ihan rupes mietityttään, että onko tuollainen normaalia. Jaksoi varmaan tunnin paria pyöriä ihan vinhasti ja kaikilla raajoilla paukutella kohdunreunoja, välillä piti taukoa ja otti taas vauhtia uuteen pyöritykseen. Kertaakaan ei ole tainnut raskauden aikana vastaavaa hepulia saada!
 
Ei huolta LilliMenninkäinen, täällä pysytään tiiviisti yhtenä kappaleena uskomattomista voimailuesityksista huolimatta :p Kannoin tänään aamusta yhden kaapin yläkerrasta alakertaan, aihdoin olkkarin järjestystä ja siivosin, eikä ensimmäistäkään supparia siitäkään hyvästä :D No, ihan sama se mulle on, ainoa mitä toivon on ettei vauva ottais hirmuisesti painoa.
 
huomenta vaan, täällä kärvistellään keskellä yötä suppareiden kourissa! :) Tuossa iltasella yhdentoista tietämillä alkoi selkää jomottaa, ja eihän nukkumisesta tullut sitten mitään. Nyt supistelee noin viiden minuutin välein, mutta toistaiseksi ainakin näiden kanssa voi vielä elää (kun kävelee ympyrää samalla). Pientä veristä vuotoa on myös, eli Arvon tässä, että pitäisikö soitella jo laitokselle..
Mutta siis, näillä näkymin (jos tämä nyt ei ihan tähän tyssää), meitin pikkuinen VIHDOIN näkee päivänvaloa toivottavasti tämän vuorokauden aikana :)

Aleksi ja piskuinen, tänään 41 *poks*
 
Onnea matkaan Alexsandria! Toivottavasti kaikki menee hyvin ja pikkuinen on sylissäsi ennen iltaa! :heart:

Baby10:lle oikein ihanat vauvaonnittelut! :heart:

Kateellisena luen teidän vauvautuneiden kuosiin palautumisesta ja painon hyvästä laskusta ONNEA teille...tiedän ite satavarmasti että tästäkin pikkuisesta mulle jää paaaaljon pudotettavaa...hormonit mulla painoa hyvin nostaa mutta eipä laske...täytyy vaan sitte TAAS laihuttaa kuhan imetys loppuu..ennen sitä se on ihan turhaa

LilliM ja Kojootti sekä tietty kaikki muutki me loppukuun kärvistelijät: Juu ei täälläkään olla mihkään lähössä!! Saatiin siis maanantaina hoitaja tänne niin johan loppu supparit ja kaikki muutki synnytykseen viittaavat!! Ei kyllä jaksais enää, kaikki muut kivut kyllä tallella on...
Ukkokullan kans mennään kyllä päksiin tänään mutta ei mun ja vauva takia vaan tuon rakkaan...toivotaan että kaikki menis hyvin..

Jaksuja taasen!

Crocus ja Murunen 39+2
 
Huomenta!

Kohta neuvolaan...Eilen jouduin käymään NKL:an päivystyksessä käyrällä kun en saanut vauvaa liikkumaan, oli edellisenkin pvän superhiljainen. Tein eilen 1,5h liikelaskentaa ja söin jäätelön ja kuulostelin = ei yhtään liikettä klo 14 mennessä. No, käyrällä typy villiintyi ja tuli aika vilkasta ja monipuolista käyrää hikkoineen päivineen. Illalla jatkoi samaan malliin ja nyt ollut taas yön ja aamun hiljaa. On nämä loppuajat stressaavia. Mieskin alkoi ihan itkemään kun tulin kotiin polilta, oli ehtinyt miettiä jos miltä tuntuisi se pahin mahdollinen...

Yöllä tuli tosi veemäisen kipeitä supistuksia noin puolen tunnin, tunnin välein niin että heräsin jokaiseen ja nukahdin takaisin. Kai ne jotain saivat aikaan ainakin toivottavasti...

Nyt valmistautumaan neuvolaan kuopus mukana..

Maija rv 38+0
 
40+1. Koko eilisen päivän supisteli kohtuullisen tuntuvasti 5 minuutin välein, mutta eivätpä ne siitä sitten koventuneet. Ilmeisesti ovat jatkuneet ainakin kahteen saakka yöllä, sillä silloin heräsin tuskittelemaan...Jäljellä tuosta on kipeät paikat, kohdunsuu on kuin mustelmilla ja aika väsynyt olo on. Toivottavasti tätä ei montaa päivää jatku, vaan kaveri päättäisi tulla ulos. Sama meno näyttäisi alkavan taas....
 
Tulin ilmoittamaan tännekin että isänpäivälahja tuli:) Tyttö syntyi laskettuna päivänä kello 22.46. Mitat 48cm ja 3305g. Synnytys alkoi puoli ysiltä illalla ihan puun takaa, aivan kuin edellinenkin synnytys ja kesti siis himpun päälle kaksi tuntia. Onneksi suunnitelmiin ei kuulunut muuta kivunlievitystä kuin ilokaasu sillä muuta en olisi ehtinytkään saada.Mutta kaikki meni hyvin ja eilen kotiuduttiin.
 
Paljon onnea Kirppunen,Baby10 ja Gitta vauvoista :flower:

Täällä suunnilleen itkua tihrustan, kun vauva ei synny :( Olo on tosi kurja. Paine alapäässä on valtava ja kohdunsuuta repii niin kipeästi, että huhhuh! Isänpäivän iltana supisteli kipeästi pari tuntia ja sitten maanantaina illalla alkoi sen luokan supistelut, joista olen 2 edellistä lähtenyt synnyttämään. Lämmin jyväpussi selässä kärvistelin ja sanoin miehelle, että NYT nämä ovat niitä kunnon suppareita ja vihdoin tämä vauva syntyy. No ei varmaan tarvii kertoa, että parin tunnin jälkeen alkoivatkin hiipua eikä tihentyä...En millään jaksaisi enää, mutta mitä tässä muutakaan voi kuin odotella.

Tiukkulle supparituulia! Toivottavasti pääset lähtemään tositoimiin :wave:

Onneksi Maijan vauvalla oli kaikki hyvin! Kyllä nämä viimeiset päivät ovat hermostuttavia, kun ne liikkeet ovat tosiaan kovin vähäisiä.

Mukavaa päivää kuitenkin kaikille vaikka tämä menikin taas valitukseksi. Onneksi sentään kirkkaampi pakkaspäivä eikä harmaata vesisadetta =)

Mirtsu ja piinaava vauva 39+0
 
Gittalle onnittelut tyttövauvasta! =)

Tän päivän neuvolakuulumiset täältäkin:

Paino +1150g/vko (ööö..huhhuh...turvotusta on jonkin verran, mutta kyllä tästä täytyy itseä syyttää suurimmilta osin :ashamed:)
Turvotus +
Paineet 122/75
Pissa puhdas
Hb 128 (en oo rautaa syönyt kuukauteen ainakaan)
Sf 35
Tarjonta rt
Liikkeet ++
Syke + (130-150 välillä)

Seuraava neuvola rv 39+4 ja se on viimeinen, koska mulla sitten sovittu sinne sairaalalle se kontrolli-uä rv 40+4 lapsiveden määrän tarkistuksen vuoksi.

(.) Mulla supistelee välillä enempi ja välillä vähempi sekä enempi ja vähempi kipeästi. Mutta en oo säännöllisyyttä huomannut. Esikoisesta mulla supisteli hyvinkin säännöllisellä tahdilla tosissaan viimeiset 4 viikkoa, joten siinä mielessä tämä loppuraskaus on erilainen. Liitoskipuja nivusissa on aika paljonkin. Yöt saan nukuttua yleensä suht hyvin (nyt kun flunssakin on huomattavasti hellittänyt), kyljet vain tuppaa puutumaan.

vaimo ja vaavi 38+2
 
Ei lopu mahakkaat tästä pinosta ei, ja hyvä niin koska täällä palloillaan varmaan yhtenä kappaleena vielä piiiitkään... En kyllä yhtään jaksaisi, sama menkkamaisen turhautunut ja kiukkuinen olo jatkuu mitä eilenkin valitin. Lisäksi olen alkanut toden teolla turpoamaan, aamulla herätessä oli naamakin kuin eskimolla. Muita synnytyksen merkkejä ei näy, sellaisia surkean tehottomia ja kivuttomia mahankovetuksia saan kyllä aikaan kaikella liikkumisella mutta eivät kovene kävelyllä tms.

Neuvolassa kävin aamulla ja siellä ei ole enää ollenkaan kiva käydä kun kaikki vaan huononee. Hb joka viimeksi oli upeat 132 oli taas palannut vanhaan malliinsa, 108. Painoa oli tullut viikossa 1,4 kg, verenpaine nousussa 132/84. Vauva joka viime viikonloppuna oli jo kivasti laskeutunut (itse sisäkautta kun kokeilin niin pää tuntui hyvinkin alhaalla vastassa) päätti pari päivää sitten ettei haluakaan syntyä ja nousi takaisin ylös kiikkumaan, nyt th tunnusteli että olisi pikemminkin viistotarjonnassa pää vasemmalla. Th kehotti olemaan paljon pystyssä, en jaksaisi yhtään. Plääh, taidan mennä sänkyyn lukemaan kirjoja esikoiselle :kieh: kun ei tämä kuitenkaan synny niin samapa tuolla tarjonnallakin sitten...

Sokeripala rv 38+4
 

Yhteistyössä