Marraskuun murut

Tänään plussattu, ensimmäinen tulossa ja taitaa olla 3+5 (la 18.11.) nyt. Sen verran alussa, että varaan neuvolan vasta parin viikon päästä. Yksi keskenmeno takana, mutta onneksi olen silti osannut nyt iloita :)

Otan varmasti äitiyspakkauksen, koska ennestään ei ole mitään vaatteita. Tän vuoden pakkauksessa on myös erityisen pirteitä värejä ja koiraunilelu :love:

Oireita ei ihmeemmin, muutamana päivänä tuntemuksia alavatsalla, muuten ei mitään. Noh, ehtiihän tässä. Kiva nähdä täällä tuttuja kuumeiluketjusta, mm. @saaruska86!
 
  • Tykkää
Reactions: hiekkalaatikko1
Termos!
Viikolla 6 mennään ja Paha Olo on jo vähän nostellu päätään, tosin samaan aikaan on pohjaton nälkä! Olen yleensä aikalailla mäkkärissä syöntiä vastaan mutta nyt jo löytäny itteni drive-in kaistalta kahesti :D

Ja huomasin tänään että on pinna aika kireellä..
 
  • Tykkää
Reactions: hiekkalaatikko1
Minä myös ilmoittaudun mukaan! Ylläriplussa tuli lauantaina ja la olisi minulla 10.11. Todella epäuskoinen olo ja toki jännittää hurjasti, onhan tämä niin alussa. Nyt vko 4+4, toivon niin kovasti että kaikki menisi hyvin!

Onko teillä muilla vielä oireita? Mulla valitettavasti kamalat vatsavaivat ollut nyt muutaman päivän, vaikkei pahoinvointia (tai vatsatautia) olekaan. Toivon että tämä on ohimenevää, kamalaa kun pitää koko ajan miettiä missä on lähin vessa :LOL: lisäksi palelen koko ajan ja väsyttää hirveästi, tosin se johtuu kyllä osittain siitä että olen herännyt monena päivänä jo viideltä vaikkei kello ole soinut. Tissit vähän turvoksissa ja pissalla käyn koko ajan sekä alavatsakipuja on jonkin verran, mutta nämä jälkimmäiset oireet johtuvat melko varmasti munasarjakystasta joka oli tarkoitus leikata pois. Nyt leikkaus tietenkin peruuntuu ja jännittää, voiko kysta jotenkin lisätä keskenmenoriskiä.. ultrassa saadaan lisätietoa. Mulla on eka ultra kolmen viikon päästä, odottavan aika on kyllä mahdottoman pitkä o_O toivon kovasti että pieni olisi oikeassa paikassa ja pysyisi matkassa. Olen toistaiseksi joka aamu tehnyt testin ja aina se tuntuu yhtä mahtavalta nähdä ne kaksk viivaa. Perustelen testien tuhlaamista itselleni sillä että ne ovat halpa hinta mielenrauhasta :D

Tsemppiä ja hyviä vointeja kaikille! (y)
Mulla oli viime raskaudessa myös munasarjakysta. Sitä ei käsittääkseni leikata raskauden aikana pois, ellei tule oireita liikaa. Mulle tuli oireita muistaakseni neljännellä kuulla, koska kysta kiertyi vartensa ympäri. Kipu oli niin jäätävä, että lähdin keskussairaalaan ja jouduin jäämään yöksi tai pariksi. En muista tarkkaa. Lääkärit pohtivat siellä, että leikataanko kesken raskauden. Päädyttiin siihen, että jos kipu ei hellitä niin leikataan. Lopulta kipu sitten hellittikin ja lääkäri totesi kystan auenneen kierteestä itsekseen. Leikkausta ei tarvittu. Leikkaus tehtiin sitten olikohan noin kuukausi synnytyksen jälkeen. Käsittääkseni kystasta ei ole raskaudelle muuta riskiä, kuin se, että keskenmenoriski kasvaa jos joudutaan leikkaamaan kesken raskauden.
 
Minä myös varovasti ilmottaudun mukaan :) Tänään tuli tehtyä haalea plussa viiva. Vko 4 olis menossa, oman arvion mukaan. Mutta pakko tehdä vielä toinen testi, huomen aamulla.
Entuudestaan kaksi lasta -05 ja -07. Ja kolmas on enemmän kuin tervetullut :)
Voisin kanssa liittyä fb ryhmään sitten tuonnempana.
 
Mulla oli viime raskaudessa myös munasarjakysta. Sitä ei käsittääkseni leikata raskauden aikana pois, ellei tule oireita liikaa. Mulle tuli oireita muistaakseni neljännellä kuulla, koska kysta kiertyi vartensa ympäri. Kipu oli niin jäätävä, että lähdin keskussairaalaan ja jouduin jäämään yöksi tai pariksi. En muista tarkkaa. Lääkärit pohtivat siellä, että leikataanko kesken raskauden. Päädyttiin siihen, että jos kipu ei hellitä niin leikataan. Lopulta kipu sitten hellittikin ja lääkäri totesi kystan auenneen kierteestä itsekseen. Leikkausta ei tarvittu. Leikkaus tehtiin sitten olikohan noin kuukausi synnytyksen jälkeen. Käsittääkseni kystasta ei ole raskaudelle muuta riskiä, kuin se, että keskenmenoriski kasvaa jos joudutaan leikkaamaan kesken raskauden.
Kiitos viestistäsi, helpottavaa kuulla kokemuksia. Näin ymmärsin itsekin että leikkausta ei tehdä raskauden aikana ellei kysta kierry. Toivottavasti niin ei käy ja hienoa että sinullakin tuolloin tilanne ratkesi itsestään:) Miten selvisit vauvan kanssa leikkauksen jälkeen, saitko kuitenkin nostella vauvaa normaalisti ja oliko toipuminen nopeaa?

Mulla oli torstaiaamuna jo ensimmäinen ultra, vaikka viikkoja oli vasta 4+6. Kystan takia ultrattiin ja oli helpottavaa tietää ettei se ainakaan ollut kasvanut. Ja näkyihän siellä jo pieni möykky kohdussakin :love: Mulla on nyt riesana aivan uskomaton väsymys. Ei helpota millään ja töissä puhti loppuu jo parin tunnin jälkeen. Illat menee sohvalla maatessa, ei jaksa tehdä yhtään mitään. :sleep:
 
Heippa vaan ja isot onnittelut kaikille plussanneille! :)
Muutaman viikon tätä ja tuota lokakuisten ketjua seuranneena uskaltauduin vihdoin itsekin mukaan, LA olisi viimeisten kuukautisten mukaan lokakuun puolella, mutta todennäköisesti muuttuu marraskuun alkuun.
Plussasin haamun jo 3 viikkoa sitten ja lievää oireilua on ollut: pahoinvointia ilman oksentelua, väsymystä, "menkkajomotusta" ja rintojen arkuutta, pahoinvointi ja jomottelu kylläkin tällä viikolla lähes loistaneet poissaoloaan. Menkoista laskettuna olisin nyt rv 7+3, mutta alusta asti oon epäillyt, että oikeasti ei ole ihan niin pitkällä vielä. "Pitkän" pohdinnan ja suurelta osin miehen kannustamana päätin käydä tänään sittenkin varhaisultrassa, vaikka olin jo kertaalleen päättänyt, että odotan neuvolan ultraa, ja löytyihän sieltä pienen pieni muutaman millimetrin kokoinen sintti, jolla sydänkin jo läpätti! (y) Viikkoja olisi sen mukaan nyt noin 6. Jotenkin koko asia konkretisoitui nyt tosissaan, ihana tietää, että tuolla on oikeasti jotain elämää, vaikka toki yritän pitää mielessä, että km riski on vielä suurehko. On tää vaan huikeeta, ensimmäinen raskaus menossa ja kaikki on uutta ja ihmeellistä!
 
  • Tykkää
Reactions: Norway ja babygreen
Kiitos viestistäsi, helpottavaa kuulla kokemuksia. Näin ymmärsin itsekin että leikkausta ei tehdä raskauden aikana ellei kysta kierry. Toivottavasti niin ei käy ja hienoa että sinullakin tuolloin tilanne ratkesi itsestään:) Miten selvisit vauvan kanssa leikkauksen jälkeen, saitko kuitenkin nostella vauvaa normaalisti ja oliko toipuminen nopeaa?

Mulla oli torstaiaamuna jo ensimmäinen ultra, vaikka viikkoja oli vasta 4+6. Kystan takia ultrattiin ja oli helpottavaa tietää ettei se ainakaan ollut kasvanut. Ja näkyihän siellä jo pieni möykky kohdussakin :love: Mulla on nyt riesana aivan uskomaton väsymys. Ei helpota millään ja töissä puhti loppuu jo parin tunnin jälkeen. Illat menee sohvalla maatessa, ei jaksa tehdä yhtään mitään. :sleep:
Leikkauksen jälkeen vauvaa ei saanut kantaa tai nostaa muistaakseni kolmeen päivään ollenkaan, koska leikkaushaavat. Mies auttoi tämän ajan, niin selvittiin oikein hienosti:) Tämän jälkeen vauvanhoito sujui ihan normaalisti itseltänikin. Toivottavasti sullakin kaikki sujuu hyvin kystan kanssa. Hienoa, ettei se ollut kasvanut lisää(y)
 
Tervetuloa uusille plussanneille! Meitä alkaa olla jo iso joukko. Mutta vielä mahtuu mukaan.

Minä olen nyt jo ehtinyt kahtena aamuna pussaamaan posliinia. Oksennus on tullut ennen kuin olen ehtinyt mitään syömään. Kiva kyökkiä tyhjää mahaa pellolle. No paha olo on helpottanut oksentamisen jälkeen ja aamupala on maistunut taivaalliselle. Tänä aamuna ei yököttänyt ja sekös sitten taas alkoi huolestuttamaan. Mulla on varhaisultra yksityisellä torstaina, joten silloin saadaan huolille helpotusta. Toivottavasti kaikki on kunnossa. Sitten taas jaksaa oksennella, kun tietää sen kuuluvan taas tähän raskauteen. Minä oksentelin jonkin verran ekassa raskaudessani. Yleensä aina aamulla, tosin vasta aamupalan jälkeen.

Kävin raskaustestissä labrassa ja eilen tuli lasku. Nyt ei harmita maksaa sitä laskua, kun tulos oli positiivinen.

Miten muilla menee?
 
Varovasti hyppään tänne odotuspuolelle. Eilen tein digitestin 1-2vkoa, mitään tuntemuksia ei vielä ole suuremmin ollut, paineentunnetta mahassa jos se nyt oiretta on. Keskenmeno oli viime vuoden lopulla niin en vielä kovin luottavaisin mielin uskalla olla. Varhaisultraan aion mennä kun viikkoja olisi tarpeeksi, En oikein luota noihin laskureihin.
Kolmatta odottelen ja ikää 38.
Millä viikolla olette varhaisultraan mennyt, onkohan siitä suosituksia?
 
Täälläkin tuli plussattua viime perjantaina, ja laskettu aika 11-14.11, eli nyt olisi meneillään rv 5. Ensin tein ihan kaupasta saatavilla RFSU testeillä, joista molemmissa oli haaleat, mutta selkeät viivat näkyvillä. Epäilin kovasti tulosta, joten piti vielä varmistaa kahdella apteekin testillä. Näyttäisi olevan, että olen siis raskaana. :LOL: Ja tämähän tuli täytenä yllätyksenä, sillä en ole suunnitellut lainkaan hankkivani vielä tässä vaiheessa lapsia, mutta nyt olen päinvastoin erittäin iloinen uutisesta. :)

Ja koska en ole ollut ennen raskaana, niin olisi hieman kysyttävää. Koska olisi paras aika mennä varhaisultraan, että sikiö taatusti löytyy, vai kannattaisiko vain odottaa rauhassa, että pääsee neuvolassa? Olen lukenut, että kun jotkut ovat menneet liian aikaisin ultraan, eikä sydänääniä ole silloin vielä kuulunut, niin siitä on syntynyt odottaja pieni paniikki. Itsekin myönnän, että olen hieman stressaavaa tyyppiä. Pelkään nyt jo, että jotain ikävää sattuu. :notworthy: Lopetin tupakanpoltonkin kuin seinään, kun sain tietää, mutta sitä ennen vedin kuin korsteeni, mutta tietääkseeni napanuora yhdistyy vasta rv 6 :lla, eli ei vielä ole suurta vahinkoa voinut syntyä? Söin myös sushiakin ja join paljon kahvia, sekä olen ollut tekemisissä sairastuneiden ihmisten kanssa. Voi ei, jos koko odotus loppuu nyt siihen. :( Tiedän, pitäisi nauttia tästä hetkestä ja tilanteesta, mutta olen niin innoissani uutisesta, että varmaan hajoaisin keskenmenosta. Niin ja sori, jos löytyy kirjoitusvirheitä, nämä rivit pomppivat jostain kumman syystä. :D
 
Tervetuloa @teris! (y)

Iloista alkanutta viikkoa kanssaodottajat! Koskas jengi ajatteli kertoa? Itselläni on yksi ystävä, joka on tiennyt plussauksesta lähtien. Vanhemmille ajattelin kertoa äitienpäivänä, kirjoitan sitten kakkuun hyvää isoäitienpäivää tms., tapa ei ole vielä ihan selvillä, mutta eiköhän netistä ideoita löydy.

Olo ok, kahvinjuontia oon koittanut vähentää :cautious:
 
Olen kertonut vain lapsen isälle, ja ajattelin odottaa siihen asti, että ensimmäinen kolmannes on ohi, jotta ollaan niinsanotusti ''turvallisilla'' vesillä jo. :) Mutta saatta olla hankalaa kertoa äidille, sillä hän ei ole vielä täyttänyt edes 40, edes silloinkaan kun laskettu aika on. Voi olla aika järkytys. :D
 
Hei, taustalta minäkin jo vähän väliin huikkailen. Olen 31v ja toista odotan alkumetreillä, la mennee marraskuun alkuun - pitkän kierron takia vähän epäselvää, joten laittoivat neuvolasta varhaisultraan lähetteen. Mutta helmikuun loppupuolella oli vielä nega ja maaliskuun alkupuolella plussa, viime vkl digi näytti 3+. Jos siellä ensi viikolla asia ok niin olisin myös kiinnostunut fb-ryhmästä, esikoisen ryhmä ollut niin kiva

Meillä esikoinen syntynyt 04/16 joten pienehkö ikäero tulossa jos nyt menee loppuu asti. Häntä tahkottiin vajaa 2v ja oltiin hoidoissakin, mutta tällä kertaa plussa pärähtikin aikalailla heti (edelliset menkat olleet tammikuun alussa ja sen jälkeen jätettiin ehkäisy) joten ollut vähän erilailla sulattelemista, ei todella odotettu näin nopeasti tapahtuvaksi. Esikoinen syntyi myös kiireellisellä sektiolla, sen vuoksi jännittää näin lyhyt väli raskauksilla vähän myös, toisaalta tälle toiselle toivon suunniteltua sektiota edellisen kokemuksen perusteella.
 
Varovaisesti liittyisin mukaan. Tänään sain haalean plussan r-testiin. Jos kierto on se mikä sen pitäis olla niin laskettu ajoittuu 20.11. Haluaisin kans liittyä faceryhmään. Lapsi on toinen. Esikoinen täyttää 4 vuotta.
 
Itse varailin ens viikolle varhaisultraa, eli vkolle 8. Yksityiseltä ja ainakin niiden nettisivuilla suositeltiin varhaisultraa vkosta 6 eteenpäin, mutten tiedä onko siihen jotain virallisia suosituksia olemassa. Tietääkö kukaan?

Pahoinvointi ei oo tänne iskeytynyt, ainoastaan sitä lievää etovaa oloa aamuisin. Iltaisin vatsa näyttää siltä, että olisi jo viikkoja hurjasti enemmänkin :D Oli lievästi sanottuna hankala piilotella asiaa tuossa vanhempien käydessä. Mun ja miehen lisäksi raskaudesta tietävät siskoni ja paras ystäväni, muille ollaan ajateltu kerrottavan kun viikkoja kasassa 11-12.

Muoks: Tuolla aiemmin oli ollut puhetta äitiyspakkauksesta.. tykästyin kovin vuoden 2017 pakettiin kokonaisuutena ja esikoinen kun on tulossa, niin myös paketti tulee kotiutettua.
 
Viimeksi muokattu:
Mulla ei mitään oloja! Syödä pystyy ihan normaalisti, mitä nyt illalla maha turpoaa ihan kauheaksi palloksi. Viikoissa nyt mennään jotain 5+...

Varhaisultraan en ole aikaisemmista mennyt, niin en mene tässäkään. Odotan sitä np-ultraan menoa. Mun tuurilla saan käydä siellä ultrassa sitte loppuvaiheessa melkein joka viikko.

Kahvia juon muutenkin vähän, niin en ole sitä vähentänyt. Mut teet jää nyt melkeinpä juomatta, ku tykkäisin yrttiteetä juoda.

Parille ystävälle oon kertonut ja anopille. Ja mun veli vaimoineen tietää, heille halusin kertoa nopeasti kun heille tuli keskiraskauden keskenmeno viime heinäkuussa...
 
Täällä ei myöskään mitään kummempia oloja, tosin nyt vasta rv 4+5. Juilintaa on välillä ja syödä pitää useammin mutta siinäpä ne. Himpun verran väsyneempi mutta ei vielä pahaa väsymystä mitä varmaan jo muutaman viikon päästä on :mad:

Muutamalle ystävälle olen plussasta kertonut, nämä tiesivät jo yrityksestä.
Varhaisultraan varaan ajan rv 7+. Olen kahdesta edellisestäkin käynyt niin haluan nytkin käydä. Rauhoittaa kummasti sitten omaa mieltä... varhaisultran jälkeen kerrotaan sitten isovanhemmille ja varmaan esikoiselle. Esikoiselle sillä jos pahoinvointi on taas jo alkanut niin ei sitten huolestu että mikä on...
Laajemmin kerrotaan sitten vasta np ultran jälkeen!
 
Mulla on varhaisultra tasan 7+0. Silloin pitäisi sydän näkyä, jos on jotain nähtävää. Se ultra on huomenna ja vähän jo alkaa jännittää.

Meillä esikoisen odotus oli melko pitkällä ennen kuin kerrottiin sukulaisille. Olisikohan viikko ollut 16. Ja töissä kerroin vasta viikoilla 22. Tästä raskaudesta ajattelin kertoa varmaan ekan neuvolaultran ja seulojen jälkeen siinä viikoilla 12/13. Ekaksi sukulaisille ja sitten töissäkin. Meillä on töissä vaan tosi vähän porukkaa, joten mun äippälomalle jäänti sekoittaa pakan oikein kunnolla. Sen takia ajattelin kertoa aikaisemmin kuin ekalla kerralla. Ehtivät miettiä mistä tuuraaja ja miten muutenkin työt saadaan tehtyä.

Aamupahoinvointia ja väsymystä täällä oireina. Viikonlopun kun nukkui vaan, niin maanantain ja tiistain jaksoi töissä. Nyt keskiviikkona alkaa jo luomet painaa. Täytyy mennä tänään oikein ajoissa nukkumaan. Joskos sillä pärjäisi loppuviikon. Ja viikonloppuna taas nukutaan.

Hyvää vointia kaikille,

Liidu 6+6
 
Uusi ilmoittautuu mukaan. Just plussattu, la menee marraskuun puoleen väliin kait et viikkoja on jotain 4+6. Tää olis meitin viides, jos hyvin sujuu. Ihan jäätävä väsymys, voisin nukkua päikkärit joka päivä. Ja tää paha olo... Velloo ihan jatkuvasti, jopa yöllä oon herännyt yökötykseen. En muista aiemmista vielä tässä vaiheessa sellaista olleen. No vielä on pärjätty oksentamatta. Mut itepä halusin.

Face ryhmään tahdon kans, joten viesti lähetetty.
 
Täällä mennään ihan normaaleissa oloissa. Itse muistelen että aikaisemmissa raskauksissa oireet alkoivat ilmaantuumaan vko 8, väsymystä ja iltakuume nousi silloin.
Itse aattelin soitella neuvolaan parin viikon päästä. Ja omille vanhemmille aattelin myös kertoa asiasta äitienpäivä ;) jos kerkeän käymään ekassa ultrassa sitä ennen, ellei oma isäni taas jostakin kumman syystä hoksaa. Koska viimeisimmästä raskauksesta isäni huomasin käsistäni..
 

Yhteistyössä