Marraskuun Mussukat 2014




MARRASKUISET 2014

11.10 Piiu87, rv 35+0, tyttö, 3570g ja 49cm
17.10 Bosch, rv 38+2, poika, 2975g ja 48cm
24.10 Victoria78, rv 37+6, tyttö, 3540g ja 48cm
27.10 Qwertyli, rv 39+0, tyttö, 3440g ja 50cm
29.10 Kanna, rv 39+4, tyttö, 3560g ja 50cm
30.10 Sonts4, rv 39+1, poika, 3880g ja 50cm
30.10 Wendy79, rv 37+5, tyttö, 3365g ja 49cm
30.10 Sonkku, rv 38+6, tyttö, 3230g ja 48cm
2.11 Kultasiipi, rv 39+1, tyttö, 3200g ja 49cm
6.11 Ymmi, rv 40+6, tyttö, 3670g ja 52cm
9.11 CandleLight, rv 40+1, tyttö, 4060g ja 50cm
9.11 -Miinuska-, rv 38+1, poika, 3255g ja 51cm
9.11 Wc Ankka, rv 40+3, poika, 3275g ja 49cm
10.11 Alica, 2*tyttö, 3130g ja 47cm sekä 2785g ja 48cm
13.11 Mahakani, rv 39+2, tyttö, 3795g ja 52cm
13.11 Luppelo, rv 39+1, tyttö, 2690g ja 46cm
13.11 Joyful, rv 38+1, poika, 2930g ja 49cm
14.11 Jupsis, rv 39+1, tyttö, 3405g ja 50cm
14.11 Wbä, rv 40+3, tyttö, 3500g ja 52cm
14.11 Sirpa75, rv 38+0, 2*tyttö, 2675g ja 47cm sekä 2365g ja 45cm
15.11 Hipsutin88, rv 40+6, tyttö, 2980g ja 49,5cm
16.11 Heltsukka, rv 39+2, tyttö, 3950g ja 52cm
17.11 Mixed, rv 41+4, poika, 4190g ja 51cm
17.11 Diamantti, rv 40+5, 4000g ja 52cm
18.11 Neljättä odottava, rv 39+4, tyttö, 4630g ja 55cm
18.11 Zarita, rv 40+0, poika, 4164g ja 52cm
18.11 Nasumasunen, rv 41+1, tyttö, 3420g ja 51cm
19.11 Muumimamma-81, rv 38+0, poika, 3880g ja 50cm
19.11 Hiirenhäntä, rv 39+0, poika, 3500g ja 49cm
19.11 Miraflor, rv 40+6, tyttö, 3400g ja 50cm
21.11 Peikko86, rv 39+3, tyttö, 3580g ja 51cm
21.11 Teps, rv 41+1, poika, 3930g ja 52cm
26.11 Malendra, rv 39+6, poika, 4115g ja 52cm
26.11 "My", rv 39+3, poika, 3440g ja 51cm
26.11 PikkuistaOdottava, rv 40+5, tyttö, 3505g ja 50cm
28.11 Idada, rv 39+6, tyttö, 4070g ja 50cm
4.12 MrsRock, tyttö, 3195g
5.12 Hydrangea, rv 41+0, tyttö, 3295g ja 46cm
12.12 Moon stars, rv 42+1, tyttö, 3850g ja 51,5cm






Marraskuisten viimeiset odotuspuolen turinat & linkit edellisiin
 
Viimeksi muokattu:
Ohhooh, onpas todella tyttövoittoista marraskuisilla :) Onnea kaikille!

Aloinkin jo kirjoittaa tuolla lokakuisissa mutta kiva päästä ainakin seurailemaan marraskuun mussukoiden kuulumisia. Kyllähän tässä uuden elämän alkumetreillä on aina monenlaista uutta ja ihmeellistä ja on kiva päästä jakamaan sekä hyviä että vähemmän hyviä kokemuksia.

Bosch ja poju 1kk 1pvä (siis täh :D)
 
Miten teillä muilla menee tuoreiden vauvojen kanssa? Meidän tyttö tykkää olla päivisin sylissä, vähän huonosti nukkuu muualla. Yöt onneksi menee sitten vaivattomammin. Ollaan nyt herätetty tyttö vähän reilu 4h unien jälkeen öisin vaipanvaihtoon ja syömään, mutta siis pidemmänkin pätkän olisi nyt viimeöinä nukkunut. Tämä kun on esikoinen niin ei olla ihan varmoja onko tuo herättäminen aivan turhaa puuhaa joten ollaan menty varman päälle. Paino on lähtenyt nousuu ja keskiviikkona oltiin jo melkein syntymäpainossa.
Pari lyhyttä vaunureissua ollaan jo tehty ja onneksi tyttölle näyttää vaunuttelu kelpaavan. :) Kaivataan nimittäin mieheni kanssa jo kaksion ulkopuolista elämää.

wbä ja tyttö 1vk
 
:wave: Mitenkäs muilla lähtenyt vauva-arki rullaamaan?
Me ollaan nyt reilu viikko oltu kotona ja pahin alkukankeus takana - Luojan kiitos! Imetys oli taas kivuliasta alkuun mutta rikkinäisiä nännejä kesti vain pari päivää, rintakumit käytössä muutamalla imetyskerralla ja kunnon kerrokset lansinohia niin paranivat huippunopeasti. Lisämaitoa on pari kertaa jouduttu antamaan mutta täysimetys on tähtäimessä, kunhan tää kunnolla tästä lähtee käyntiin. Th kävi kotikäynnillä eilen ja meillä kaikki kunnossa, pikkujätkällä painoa 3360g joten aivan tarpeeksi hyvin noussut. Vauvan käsittely tuntuu helpolta ja luontevalta, kai sen näin kuuluu kolmannen kohdalla ollakin :)

Pientä baby bluesia oli parina päivänä ilmassa, mutta sekin jäi nopeasti taakse. Olo on muuten sellainen kuin ei olisi synnyttänytkään :D Ja vauva on NIIN ihana :heart: Eilen jätkä valvoskeli ensimmäistä kertaa pitempiä pätkiä tyytyväisenä ympärilleen katsellen, söin ensimmäistä kertaa vauvan tulon jälkeen samassa pöydässä muun perheen kanssa pojan ihmetellessä maailmaa sitterissä :D Valot, erityisesti joulusellaiset, kiinnostavat aivan mahdottomasti.

Mitenkäs muilla ristiäiset? Meillä tulossa melkoisen pian, itsenäisyyspäivänä, ja mietin onko liiankin pian..nimi on kuitenkin ollut valmiina jo kuukausitolkulla ja joulukuun muut viikonloput eivät käy(joulun yli emme halua venyttää), joten näin kai se on tehtävä.

Kirjoitelkaahan kuulumisia kun ehditte :wave:

Ankka & Bebecito 12 päivää(kyllä, päivät tuntuvat lentävän ohitse..)
 
Täälläkin ihan hyvin menee, välillä koetaan suuria draamoja :D niinkö esim. eilen kun vauva veti maitoa henkeen niin mähän menin ihan paniikkiin, onneks mies pysyi rauhallisempana... kaiken kaikkiaan tuo imetys on ehottomasti ollu se vaikein (ja ainoa vaikea) asia tähän mennessä, kun maitoa tuleeee.. meillä on lattiat täynnä mun maitotippoja ja hetkessä sotkeentuu vauvan vaatteet ja harsot :s ja eilen uutena juttuna tuo henkeen vetäminen pariin kertaan, joka varmaan johtuu siitä et ei ehtiny kunnolla niellä. mut oon nyt alkanu varautuun et noinkin voi käyä ja etukäteen puristan/pumppaan nopeimpia tippoja pois.

Tyttö nukkuu vielä tosi paljon ja sitä saa tosissaan välillä herätellä syömään. Sit kuitenki välillä on virkeä parin tunnin ajan, nii kaippa sillä on kaikki kunnossa:) ootan kovasti että ois sen 3kg, jotenki se on itelle semmone tietynlainen etappi, vaikkei kai sillä nii kauheena oo väliä painaako 2,8kg vai 3kg :D

Ristiäisiä ollaa suunniteltu joulun ja uv:n väliin, pitääkipä nyt heti soittaa seurakuntaan että onnistuuko..

luppelo ja neiti ööö 9 pv <3
 
Kiitos Ankka uudesta ketjusta! Kiva tulla lueskelemaan ja kirjoittelemaan nyt vuorostaan vauva arjesta. :)

Meillähän tuli sit astetta isompi poika. Varattiin jo paikka sille Suomen painimaajuokkueeseen! :D tuo jäbä on tuhannen voimakas ja jäntevä. Et ei ole pullukka vaikka onkin painava. Se mm. jo laitoksella nosti päätään vatsallaan ollessa. :O nyt sen kun nostaa vatsalle mahalleen niin voidaan toisiamme silmiin tapittaa... :heart:

Meillä syödään tissiä paljon! Maitoa tulee tosi runsaasti. Joskus väli venyy neljään tuntiin ja pelottaa et tissit räjähtää.. Pitää sit pumpata maito pois. Ja paljon nukutaan myös. Eilenkin nukkui oikeastaan koko päivän. Öisin nukkuu myös 6-8h, toki nousee tissille, mut jatkaa samantien unia sitten. Nyt ollaan tänä aamuna jo melkein kaks tuntia rupateltu. :)

Meillä koko perhe on ihan rakastunut uuteen pikkuiseen! Itse olen ihan sekaisin onnesta ja rakkaudesta. Tuo pieni on niin kauniskin ettei sitä voi olla jumaloimatta! :D Mies on kanssa ihan sekaisin pikku miehestä. Tahtoo hoitaa ja sylitellä koko ajan. Jopa kun vauva on tissillä niin senkin pitää ängetä lähelle... Ja isosisko on kyllä ihan loistava hoitaja. Onneks poju on niin iso ja jäntevä, et hyvin voi antaa isiosiskonkin (9v) kantaa ja hoitaa. Se tekeekin aamu- ja iltapesut, kun itse ohjaa vieressä.

Meillä ristiäiset pidetään 13.12 jos vain saadaan siihen pappi. Mä ainakin tykkäisin hoitaa ne alta pois. Saadaan pojalle oikea nimi, kun se jo valmiina odottaa. :)

Miten teillä vauvat nukahtaa? Ja syödäänkö muilla tuttia? Meillä nukahdetaan tissi suussa ja tutti ei kelpaa kun sieltä ei mitään tuu. Hankala minun vain olla sit vauvasta erossa, kun ei muuta halua kuin vain tissiä.

No nyt vauva nukahti niin lähempä kotihommia hoiteleen..

Mixed & maailman ihanin pieni mies 6pvä
 
Kiitoksia taas Ankalle ketjusta! Täällä päivät menee niin vauhdilla et tuntuu et muuta ei ehi kun kattoon et esikoinen ja vauva saa ruokaa, sit vaihdetaan vaippoja, nukutetaan ja jossain välissä ku sais tehtyä ruokaa =) no sitähän se lapsiperheen arki on. Mää oon niin onnellinen et esikoinen on ottanu vauvan niin upeesti vastaan vaikka on ennen ollut jakamattoman huomion keskipiste ja kuiteski vasta 2v9kk..

Jupsis ja vauva 8 päivää
 
Mä olen vielä jotenkin tuolla odotusmaailmassa, enkä ollenkaan ollut "hoksannut" tänne kurkkaamaan :) Poika on 4vrk, toistaiseksi hyvin rauhallinen ja nukkuvainen. Maito nousi kunnolla eilen, rinnat ovat aika tukalat... Ja rinnanpäät ihan verillä vielä, mutta muistelisin, että esikoisesta meni ohi parissa päivässä kun maitoa alkoi tulla.

Mulla hallitsee nyt mieltä ja olemista nuo tikit. Nopean avautumisen (6cm->10cm 15 minuuttia, tarkistin synnytyskertomuksesta), ison vauvan (+600g esikoiseen) ja kaulan sekä vartalon ympärille kiertyneen napanuoran takia siis sain 3. asteen repeämät. Leikkaussalin epikriisissä lukee, että ulompi sulkijalihas on yli puoliksi revennyt, 3 ommelta siihen, mutta väliliha korjataan kahdessa kerroksessa, "pintaan jatkuva lukko-ommel". Ei ainakaan kuulosta kovin kevyeltä, onneksi olin nukutuksessa, onneksi en tunne terminologiaa ja onneksi en itse näe tuonne... En saanut sairaalasta oikeastaan minkäänlaista ohjeistusta (paitsi lantionpohjan lihasten treenistä, mutta se ei nyt ole "ihan" ajankohtaista), joten olen ollut tosi järkyttynyt siitä, miten kipeä olen. Kivut ovat vain pahentuneet eilisillan jälkeen, mutta toistaiseksi tulkitsisin niin, että se johtuu siitä, että turvotus alkaa laskea ja paikkaamaton osa ihosta paranee. Tietääkö joku, kuinka pitkään on turvallista syödä sekä Buranaa että Panadolia? Burana toimii paremmin, joten sitä olen ottanut sen 3 päivässä ja lisäksi Panadolia ehkä 1-2. Silti joudun tällä hetkellä käymään pissalla suihkussa, kun vaan sattuu niin paljon. Lisäksi tuli takaisin sairaalassa vaivannut ongelma, että tuntuu, etten saa rakkoa tyhjäksi. Siihen sain silloin lääkekonjakkia, joten ehkä hoidan itseäni omatoimisesti tuossa illalla ;)

No, tuohon kivun kokemukseen vaikuttavat varmasti hormonitkin, on vähän synkeä mieliala. Mutta vauvahan on ihana, esikoisen kanssa oli niin monta huolen- ja stressinaihetta, etten oikein osannut häneen täysillä rakastua pitkään aikaan. Tämä tuntuu toisenlaiselta, ja sallin sen itselleni hyvällä omallatunnolla, koska muutenhan tuo ykkönen on kuitenkin aina erityinen. Isosisko 2v11kk on toistaiseksi hyvin innostunut veljestä, mutta aika ronskit on otteet. Painoi esimerkiksi vauvaa tänään mahasta niin, että puklu tuli... Selvästi iso mullistus tämä kuitenkin on, koska kiukuttelee meille vanhemmille. Mutta ainakin toistaiseksi siis kovakourainen vauvan käsittely on selvää rakkautta :)
 
Heippa :)

Nopean synnytyksen ja vihreän lapsiveden vuoksi tyttö edelleen keskolassa. Itse kotiuduin ke. Tytölle tuli infektio ja natriumarvot laskivat. Antibiotti huomiseen tai maanantaihin (selviää huomenna), jos loppuu huomenna niin päästään kotiinkin huomenna. Natriumit tasattiin suolalisällä joka nyt ok :)
Mun aikani on mennyt sairaalassa ja illasta hetki tankatessa esikkoa... oon aika poikki tällä hetkellä, mutta kohta helpottaa :heart: Tyttö on aivan ihana ja siskonsa on mahtava hoitaja. Tuo vaippaa ja vaatteita. Isosisko laskee öitä että pieni pääsee kotiin :heart:

Nyt nukkumaan niin jaksaa aamulla lähteä sairaalalle :)
 
Moikka vaan kaikille!

Meillä paino vihdoin tytöllä lähtenyt nousuun niin, että saatiin jättää torstaina pulloruokinta kokonaan pois ja mie sain lopettaa pumppaamisen :) Paino oli nyt vajaa neljä kiloa.
Ristiäiset meillä pidetään tammikuun lopussa, mutta tytöllä ollut nimi jo heti syntymän jälkeen.
Tuttia annetaan silloin tällöin, lähinnä öisin jos on hankalaa nukahtaa uudestaan. Meillä vauva vaatii melko säännöllisen rytmin ja pitää päästä samoihin aikoihin nukkumaan iltaisin, kun menee muuten ihan "sekaisin" koko tyttö. Oltiin perjantaina ekaa kertaa kyläilemässä isovanhempien luona ja tyttö nukkui silloin päivällä huonommin ja valvoikin noin neljään asti aamuyöhön sitten :( Nyt on onneksi jo omassa rytmissään takaisin.

Piiu ja neiti 6vko 1 pvä
 
Zarita ja Hipsutin onpas teillä ollut rankkoja alkuja :hug: Kovasti jaksamista teille, Zaritalle kipujen kanssa pikaista toipumista(en osaa edes kuvitella kuinka rankka kokemus), Hipsuttimen pienelle pikaista kotiutumista! :heart: Ja Piiu, jo 6 viikkoa meidän eka marraskuinen! Hienoa että sielläkin asiat paremmin :hug:

Me jouduttiin lykkäämään ristiäisiä peräti päivällä pappiongelmien takia. Harmi, sillä nyt ilmeisesti yksi tärkeimmistä ei pääsekään paikalle :(
Vauvan kanssa muuten kaikki ok. Tissillä on paljon varsinkin iltaisin ja kun pitäisi yöunille mennä, eilen illalla käytiin kunnon maraton läpi - aamuyöllä puoli viiden aikaan alettu nukkumaan. Oma moka, sillä jossain vaiheessa kuvittelin ettei mulla tuu maitoa, vauvalla nälkä ja menin antamaan korviketta jonka kaveri oksensi kaaressa ulos. Ja takasin tissille. Maitoa siis tulee(on tullut todettua tänään että taitaa olla nyt ihan todella noussut) ja jos olisin tuon korvikkeen jättänyt antamatta, oltaisiin varmaankin päästy aikaisemminkin unille. Nyt en tee enää samaa virhettä!
Tutti kelpaa hetkittäin, mutta ei tuota mitenkään kovin aktiivisesti syö. Tissille tietysti mieluiten nukahtaa :D Ihanasti alkanut olemaan hereillä enemmän ja jopa tyytyväisenä! Huomenna olisi tarkoitus lähteä vaunuilemaan ensimmäinen reissu, saa nähdä mitä tykkää vaunuista.

Kovasti voimia kaikille alkuviikkojen ongelmien kanssa kamppaileville, pian se helpottaa!

Ankka & Bebe 2 viikkoa :heart:
 
Päästiin eilen kotiin. Lopputarkastuksessa ilmeni jotain keskivartalo lihasten velttoutta (en muista termiä oikein).. 2kk iässä fyssarille ja 4kk kontrolli. Korjaantuu itsestään. Käskettiin käännellä kyljilleen hoidoilla ja käsiä tukea sylissä lähelle keskivartaloa ja jos itkiessä vetää kaarelle niin vauvan selkä vasten omaa rintaa ettei saa taivutettua. En ole huolissani tuosta. :)

Tyttö menee pullolla kokoaikaisesti. Sain itselleni kehitettyä niin voimakkaan stressin keskola-ajasta niin tisseistä ei tule mitään.. :( kokoajan olen yrittänyt eikä vauva suostu enää edes tulemaan rinnalle... :(

Kummit on valittuna ja nimi päätettynä. Ristiäiset pidämme tammikuussa.

Eka yö meni mukavasti muutamalla heräämisellä :) On tuo tyttö vaan niin valloittava ja ollaan kaikki ihan haltioissaan hänestä. Isosisko(7v) on innokas apuri ja hellimään :heart: kissa ei juuri ole vauvasta kiinnostunut :D
Mitä D-tippoja annatte/alatte antamaan vauvalle? Itse ajattelin kokeilla niitä joissa gefilus samassa.

Hipsutin ja pirpana 1vko2pv (?) laskinkohan oikein :D
 
kuulostaapa Zaritan kivut kamalilta :( toiv helpottaa pian!!
ja kiva Hipsutin, että ootte päässeet kotiin. varmaan rankka aloitus pienen kans tuommonen infektio, mut tärkeintä että nyt on terveenä :)

täällä koitetaan tutista pysyä vielä erossa, kun huomasin et selkeesti vaikutti imuotteeseen kun isänsä parina päivänä oli koko ajan tyrkyttämässä vauvalle tuttia kun itkeskeli :D nii sit rinnalla ollessaankin tyttö vaan sillai "lupsutti" eikä meinannu tulla mitään. nyt on taas imu korjaantunut:) katotaan tuttia sit kun on varmasti vakiintunut tuo hyvä imuote. pullosta annan välillä pumpattua maitoa, jospa se ei kuitenkaa sekottas tutin tavoin.

Täällä yleensä päivällä tyttö nukkuu melkee koko ajan, heräten vaan syötöille, ja illasta alkaa sit virkistyä. samoin aamut on virkeitä. tosin tänää on nukkunu yhtä kyytiä max puolen tunnin pätkiä, muuten koko ajan vailla ruokaa tai seuraa :D

Ristiäiset on 28.12. :) nimi vielä vähä harkinnassa.
 
Kiitos tsempeistä :) Soittelin eilen sairaalaan ja tarkistin ohjeistusta. Vähän epämääräistä oli (Buranaa voi ottaa mut parempi olis olla ilman jne.) ja tärkein suositus oli välttää istumista ("mielellään istut vain ruokaillessa"). Joo-o! Makuullaan imettäminen on mun mielestä ihan mahdotonta, vaikka öisin olen sitä nyt tehnytkin. No, mitäpä sitä ei tekisi, että vointi paranisi, joten olen aika lailla ollut vaakatasossa eilisen ja tämän päivän. Selkä-hartiat-niska on jumissa, mutta ihan kuin haavapuoli olisi ollut vähän parempi, varsinkin tänään! Vessassakin on ollut helpompi käydä. Eli ehkä tämä tästä - niitä vain tulee niitä epätoivon hetkiä, tiedätte varmaan...

Meillä oli tänään neuvola, syntymäpainosta mentiin yli 120g, eli torstain jälkeen on tullut takaisn 400g :D Eli ei tarvitse miettiä maidon riittämistä ainakaan... Navassa oli pieni määrä napasientä (tynkä irtosi eilen), joten nyt putsaillaan ja kontrolli viikon päästä.

Tutti on käytössä, mutta tämä on sen verran rauhallinen kaveri, että pitäisi ehkä tarjota vielä harvemmin. Esikoisen tutista vieroittaminen parin vuoden iässä oli nimittäin yhtä helvettiä.

Nimi on käytössä ja "julkisuuteen" kerrottu. Juhlia ei ole suunnitteilla. Sen sijaan meidän tarttis mennä isyyden tunnustukseen, kunhan paperit joskus tulevat. Kovasti oli tarkoitus mennä ensimmäisen ja toisen välissä naimisiin, mutta eipä saatu aikaan :D

Onko teitä paljon kirjoittelemassa siellä Facebookissa? Voisiko sinnekin mahtua mukaan?
 
Ensinnä Zaritalle tsempit. Melkoiselta kuullostaa nuo taisteluarvet. Toivottavasti pian helpottaa! :)

Täällä syödään tuttia vain silloin jos nukuttaa eikä uni heti tule ja sit itkettää ja tissi ei enää maistu, kun maha on täynnä. Olen kans huomannut tuon tissit "lupsutuksen". Kyllä se sit nopeasti älyää kunnolla alkaa imemään, kun mitään ei tuommoisella lupsutuksella irtoa. Sit hassu tuo jäbä, kun se on alkanut leikkiä sillä tiskillä. Maha on täynnä niin silti pitää saada pitää tissiä suussa ja sit se vetelee sitä ja päästää välillä suusta ja uudelleen oikein hyökkää tissin kimppuun ja pyörittelee sitä suussa. Hauska miten noin pieni osaa noin temppuilla.

Ristiäiset meillä on kahden viikon päästä ja kakku, kukat ja pappi on varattu. Enää pitäisi vähän leipoa pakkaseen jo valmiiksi ja alkaa haalimaan astioita, vaatteita yms muita tarpeellisia tavaroita. Miten ei-naimisissa olevat, kumman sukunimen lapsi saa? Meillä se saa mun nimen. Jotenkin tuntuu järkevältä niin, kun mähän sen asioita hoidan kuitenkin. Isyys meillä käydään tunnustaan maanantaina. :)

Tänään meilläkin on neuvola. Jännä nähdä miten meidän mörkö on kasvanut. Se näyttää niin hoikistuneelta. Vaikka maito kyllä tulee hyvin ja poika saa mahan täyteen. No, murehditaan myöhemmin jos on tarve.

Mua kans vois tuo Facebook kiinnostaisi, kun tänne ei tahdo enää resurssit riittää ja facea tulee muutenkin selailtua.

Mixed
 
Mixed, pelastit justiin meidän ristiäispöydän! Meillä oli kukat unohtua :D

Tuntuu että aivotoiminta on niin jäässä. Mitään en muista nykyään. Yöt on niin rikkonaisia, nukun max tunnin pätkissä. Ja olo siis sen mukainen.

Tuntuu että tekemistä olisi aivan kauheesti, mistähän sitä saisi aikaa kaikkeen?! Päivisin on kuitenkin tärkeintä yrittää nukkua silloin kun vauvakin, niin eipä jää paljon mahdollisuuksia muuhun kuin pikaiseen kodinhoitoon vasemmalla kädellä. Tuntuu että meidän ristiäiset tulee olemaan kauhean sotkun keskellä...onneksi eilinen kantoliinakokeilu oli menestys, vauva tykkää joten se ainakin vapauttaa käsiä :) Tänään testaan vielä Manducan, se olisi kiva ottaa kauppareissuille ym käyttöön. Mies tekee edelleen töitä kotoa ja hoitaa samalla esikoisen kouluun ja nuoremman tytöistä, kantaa mulle ruuat (ja herkut) eteen kun oon vauvan kanssa sohvannurkassa imetyssessioilla, joten en haluaisi kauheasti halua häntäkään enempää kuormittaa. Kukahan tän talon sitten siivoaa ristiäisiin :D

Meillä onkin meno takaisin synnärille tänään, poika saa calmette-rokotteen. Taidan viedä suklaata samalla ihanille kätilöille, heidän ansiostaan oli tämä viimeinenkin synnytyskokemus niin hyvä :flower:

Fb-ryhmästä vielä sen verran, että ryhmäläisten kanssa oli puhetta ettei enää otettaisi tulijoita. Porukka on sen verran pitkään ollut kasassa ja noita henkilökohtaisia asioita jakanut, etteivät mielellään enää "laajenna" porukkaa.
 
Miekipä liityn joukkoon tummaan, mukava lukea muiden vauva-arjesta. Itelle tämä on ensimmäinen niin kaipaa välistä vertaistukea.

Meillä lähteny kyl tosi hyvin vauvan kans kaikki liikkeelle. Tosiaan oli sitä keltasuutta synnärillä ja vähän jännättiin et joudutaanko valohoitoon, mut onneks ei jouduttu. Vähän ihmettelen sitä kyl et mitään kontrollia ei määrättyy vaikka arvot oli jottain yli 200... Mut on tuo tytteli nyt kyllä niin hyvin syöny ja kakannu ja pissannu et eiköhän se bilirubiini ole poistunu.

Imetys lähti ihan suht hyvin rullaan. Käytin alussa rintakumia ko vauva ei oikein tajunnu imeä. Mut sit aika nopeaa jätin pois ettei se totu siihen. Ollaan jouduttu herätteleen kolmen tunnin välein ja syöttään vauvaa just tuon keltasuuden takia. Mut nyt kotona oon kyl antanu nukkua. Välistä se herää parin tunnin välein ja välistä nukkuu kolme-neljä tuntia. Yöt on menny 2-3 heräämisellä ja hyvin on sillonki syöny. Maito noussu rintoihin eilen vasta kunnolla ja tuntee kyl tuol sivuilla kainalon lähellä jos tulee pitempi väli syöttöön. Mut hyvin aina helpottaa painetta ko saa syötettyä ja samalla hieroskelen kovia kohtia rinnoista.

Tuttia en eka aatellu edes antaa mut viime yönä ei meinannu sit ollenkaan jatkaa unia, ois vaan tissillä halunnu köllötellä et sit meni hermot ja kokkeilin söiskö tuttia. Heti se imas siitä kiinni ja nukahti sit vähän ajan päästä. Nyt oon sit aatellu et annan vain yöllä sitä jos ei nuku. Monesti kyl nukahtaa tissille onneks. Päivällä valvoskelee välistä pariki tuntia ja on kans semmonen hauska kattelija. Tosi terävästi seurailee mitä ympärillä tapahtuu. ihanan rauhallinen tyttö on, mut en tiä johtuuko tuosta keltasuudesta... saa nähä muuttuuko ääni kellossa ko vähän piristyy.

Mulle tehtiin kans se eppari.... Ja kipeä oon kyllä kans ollu. ei puhettakaan et istusin! menny elämä aika vaakatasossa ja seisoskellen. Ekat kolme päivää en pystyny ees oikein käveleen ko tuntu et hankas tuonne alapäähän. Söin kans koko sairaalassa olo ajan burana-panadol mixiä neljä kertaa päivässä ja sit eka päivän kotiintulon jälkeen. Mut eilinen meni sit jo ilman ja ko tuota alapäätä pesee niin huomaan et turvotus on alkanu laskeen ja sitä myötä kipujaki on vähemmän. Mulla kans tuntuu et vaikeinta ja kivuliainta on ollu tämä epparin parantelu.

Miten teillä onko teil käyny vieraita eka viikon aikana? Meillä on lappanu porukkaa heti ko päästiin kotiin eli viidentenä päivänä vauvan syntymästä. Kaikki on kyl kysyny et saako tulla. Ite oon ollu ihan pirteä niin oon sit sanonu et senku tuutta. Kaikki ollaan kyl laitettu pesemään ja desinfioimaan kädet ja ollaan sanottu et flunssasena/nuhasena ei saa tulla. Mut toivotaan et vauva ei saa mitään bakteeriyliannostusta nyt sit...

Ristiäisiä ei olla vielä kyl kauheena mietitty. Kummit ja nimi on kyl valmiina,mut ajankohdasta ei vielä tietoa. Varmaan menee tammikuulle. En jaksa täs alkaa ennen joulua ja uuttavuotta ressaamaan. Kylläpä ne ehtii sittenki.

Ohoh tulipa romaani :) Mut nyt ei kyl auta ko herätellä tuo neito unikeko. Veelly jo neljä tuntia unta palloon, eikhän se riitä. Tissit alkaa huutaan jo hoosiannaa.... ;)

peikko ja sen 6pv vanha tyär
 
Meillä sai tyttö tuttia juuri ekan kerran. Maha vaivas ja tahtoi sen takia lipittää tissillä ihan koko ajan. Hirvee huuto kun vähän aikaa ollu erossa tissistä ja kans huomas että väsytti tosi paljon. Tutti kelpaskin tosi hyvin ja sen kanssa tuli uni <3

Ristiäiset on joulukuun lopulla, niitä varten ei tarvikaan tehdä enää muuta kun katsoa koko perheelle sopivat vaatteet ja saapua paikalle :) Nimi on päätetty ja myös käytössä.

Ensimmäiest vieraat kävi jo yllättäen sairaalassa, mutta olivat onneksi nopeella visiitillä. Täällä meillä on muutamia vieraita käynyt ja enemmänkin otettaisiin, ollaan kuitenkin päivisin pirteitä ja melko toimettomia. Kotoa en vieläkään uskalla lähteä vauvan kans kauppaa kauemmas, kylmän ilman lisäksi jännittää mahdollinen imetyksen tarve.

Toivottavasti Zaritalla alkaa jo helpottamaan! Itse söin buranaa viikon verran, osittain koska se taitaa myös tulehdusta ehkäistä mutta lisäksi alapäässä oli todella ikävä paineen tunne jota burana helpotti.

wbä ja tyttö 13pv
 
Zaritalle tsempit paranemiseen! Mulle sanottiin hoidoksi istumisen välttäminen kaks viikkoa, burana 600 ja panadol 1g sai ottaa neljä kertaa päivässä. sit alapää pesua ja siteen vaihto joka vessa käynnillä. Sit sanoivat et ko vuoto vähän lieventyny niin ilmakylpyjä antaa alapäälle.

Näillä mie menny ja mulla tosi hyvin parantunu. En tosiaan oo istunu ollenkaan ja välistä hihhuloinu tääl ilman housuja :D Mut toivottavasti tää kahessa viikossa paranis. haluttas kans päästä jo ihmisten ilmoille ja vaikka lenkille.
 
Peikko86, meinasinkin kysyä, saitko jotain ohjeistusta. Mua siis niin raivostuttaa oma ohjeistuksen puute, vaikka pärjäilläänhän tässä. Lääkkeitä oon kuitenkin syönyt vähemmän kuin tuon sun mainitseman, joten ei huolta. Nyt olen pärjännyt pari päivää pelkällä panadolilla. Ajattelin kuitenkin pyytää soittoajan mua hoitaneelle lääkärille, koska en siis missään vaiheessa häntä nähnyt enkä varsinaisesti tiedä, millainen operaatio mulle on tehty. Jäänyt jotenkin "laiminlyöty" olo päälle, vaikka tosiaan nyt on selvästi parempi vointi. Kävin eilen yksin kaupassakin! (Okei, se oli vähän raskasta)

Neuvolasta muistuteltiin vedenjuonnista: imetyksen aikana litra enemmän kuin normaalisti. Paha vaan, että normaalistikin juon ihan liian vähän... Ja edelleen toi vessassakäynti on sen verran hankalaa, ettei paljon vedenjuonti houkuta :D

Wbä, mua jännitti esikoisen kanssa aluksi kamalasti liikkuminen just imettämisen takia mut pää kylmänä vaan :D Tosin mulla kävi silleen onnellisesti, että ensimmäiset pidemmät reissut tyyppi nukkui kokonaan niin sai totutella. Muutenkin ekat 4kk nukkui suurimman osan kaikista kaupparetkistä. Oi niitä aikoja :D

FBstä, ymmärrän, että sinne on syntynyt vakiintunut porukka. Jos täällä kuitenkin on muitakin, jotka haluaisivat ryhmän, voisin ehkä tehdä meille sellaisen? Esikoisen aikaan meillä oli vajaa 10 henkeä ja se toimi ihan kivasti :)
 
Tervehdys! Mekin olemme elossa. kotiinhän pääsimme jo viikko sitten, mutta sen jälkeen ollaankin käyty päivittäin oys:ssä bilirubiinimittauksissa. Alkuviikosta jouduttiin lastenosastolle valohoitoon ja nyt parin tunnin kuluttua tulee tämän päivän tulokset ja aikalailla tuntuu siltä, että uutta keikkaa pukkaa :/ Alkuviikosta vauvan paino oli myös kääntynyt nousuun, mutta tänään kun käytiin vaa'alla, niin painoa ei ollut tullut parissa päivässä kuin parikymmentä grammaa, joten nyt sitten vissiin pitää siirtyä myös painokontrolleihin. Järjellä ajateltuna "pikkujuttuja", mutta nytkin tuli jollotettua kotimatka auton ratissa.

Lisäksi meillä vauva nyt sitten otti ja syntyi isän "työtappoviikoilla", isi sentään haki meidät viikko sitten kotiin kesken työpäivän, mutta palasi samantien töihin ja siellä on mennyt viikonloput ja iltapala-aikaan näyttää naamaansa arkisin. Itselläkään ei nyt sitten tullut minkäännäköistä pehmeää alkua siis arkeen, varsinkin kun lisäksi tuli nämä oys-keikat... Toisaalta aiempien lapsien kanssa olen ollut hirmu arka liikkumaan missään, nyt on käyty vauvan kahdestaan jo pari kertaa ruokakaupassa, joululahjaostoksilla ja kirpparillakin.

Mutta vauva on aivan ihana :D Ei mikään supernukkuja, pisimmillään on nukkunut elämänsä aikana kaksi ja puoli tuntia, muuten koisii tunnin pätkiä ja mielellään sylissä tai kainalossa. Nyt mystisesti koisii kylläkin alakerran päiväsängyssä, mutta makuuhuoneen kehdossa on taitanut viihtyä pisimmillään pari minuuttia. Itsekin olen nyt treenaillut kantoliinan käyttöä pitkästä aikaa, on se kyllä niin mainio vekotin!

Imetyskin on sujunut hyvin (tai ilmeisesti ei kuitenkaan ihan niin hyvin tuon painon perusteella) ja pumppailun perusteella maitoa kuitenkin tulee ihan hyviä määriä. Rinnanpäätkään ei ole olleet hommasta moksiskaan.

Millaisia vaunuiluohjeita olette saaneet? Ite komensin siipan roudaamaan vaunut vintiltä esiin heti kun päästiin kotiin, kysäsin sitten varulta seuraavalla lääkärikäynnillä "nykyhetkistä" ohjeistusta, niin kuulemma ikää pitäisi vauvalla olla kasassa se kaksi viikkoa ennen vaunuilua. Tuntuu ehkä hieman erikoiselta kun kuitenkin täällä "pohjoisessakin" plusasteilla mennään. No tuloksena onkin sitten se, että meikäläinen ei ole ollut pih!alla autosiirtymiä pitempään nyt puoleentoista viikkoon . Pitää vissiin lähteä uudemman kerran ostoskeskukseen vaunuilemaan, jotta saa liikuntaa!

Hiirenhäntä ja keltainen pikkumies 9vrk (illalla)
 
Viimeksi muokattu:
Aika jännä Zarita et sulle ei mitään ohjeistusta annettu... Mulla ei kumminkaan tullu vissiin mitään repeämiä ym. Noh, mie kyl ite kyselin aika paljon miten sitä epparia hoidetaan ennen ko lähin sairaalasta. En tosiaankaan halua että se tulehtus tai jotain. Mul siskolla tulehtu ja tuli joku paisekki sinne ja sit meni paranemiseen monta kuukautta... Eilen oli taas vähän kipeä illalla niin otin sit buranaa ja aattelin et syön viikon buranaa kaks-kolme päivässä ihan vaan kans tuon tulehusriskin alentamiseksi. En tiä onko järkevää imetyksen kannalta. Mut eipä tuolla vauvalla ollu synnärilläkään mitään mahavaivoja vaikka sielä veteli vielä enemmän nuita särkylääkkeitä, et jos se ei nytkään niitä sais...

Käytiin just eka kertaa ulkonaki täältä neljän seinän sisästä. piti käydä apteekissa, olipa vaan mukava ihan pieneksi hetkeksikki päästä pois täältä. Kävely ei kyl oikein vieläkään onnistu ko tuota alapäätä varoo kokoajan. Taitaa vaunuilut jäähä johonki hamaan tulevaisuuteen. :(

Miten muilla paino tippunu? Mie tahalleen kävin puntarilla eilen ja synnärille oli sit jääny 8kg!! Olin ihan ihmeissäni ko mullahan ei paino noussu raskauden aikana ko 9kg niin vissiin siinä ei sit ollu muuta ko vauvaa. Nyt vaan pelkään et laihun liikaaki ko imettää kuitenki... Oon normaalipainonen niin ei passais liikaa laihtua, mul isosisko jopa joutunu lopettaan imettämisen liika laihtumisen takia. tiiän et jotku aattelee et onpa tuolla ongelma, mut kyl se vaan on... Mut ei auta ko yrittää syyä kokoajan jotaki. Ja juua vettä, ite oon kans niin huono juomaan et siihen pitää kyllä kiinnittää huomiota.

Mut taas pitäs kyl tuota neitiä lähteä herätteleen. Pelottaa kyl vähän ensviikon terkkarin käynti et onkohan keltasuus lähteny pois ja paino noussu. Tuo kumminki nukkuu niin paljon... mut toivotaan et ois.

peikko ja 1vk:n vanha peikon tyär
 

Yhteistyössä