Marraskuun mussukat ♥ *Elokuusta marraskuuhun *

Mulla oli noita paakkuja kans ja sattu perkeleesti. Menin kuumaan suihkuun ja hieroin ja lypsin tissejä sielä ties kuinka kauan ...pumppasinkin välillä. ja siis sielä suihkus niin kuumalla ku iho kesti. Mähän en kyl enään imetäkkään mut se kun imetin niin tissit oli törkeen kipeet noist pateista ja siltikään maitoa ei tarpeeks tuntunu tulevan vauvalle,pitkin sänkyä sitä kyllä valu öisin ja paljon! Piti nukkua pyyhkeen päällä sen vuotamisen vuoks,rintoihin sattu niin perkeleesti että paita päälläkin tuntu kauheelt :s

Meillä yöt nukkuu hyvin ja herätään se 2 kertaa yössä eli 3-4 h välein. Mut välil aamu yöstä 4-5aikaan alkaa vaatia seurustelu hetkiä,ite kun tahtos jatkaa unia mahd pian.

Meillä eka neuvola ma :)
 
Tässä tarkemmin synnytyksestä. :)

Perjantaina mentiin äippäpolille ultraan, jossa painoarvio pysyi samana kuin edellisellä viikolla eli 2,6 kg ja lapsivesi oli vähentynyt. Kohdunsuu oli 2 cm auki, kanavaa 3 cm jäljellä. Lääkäri pisti ballongin paikoilleen ja jouduin jäämään osastolle. Supistukset alkoi suhtsäännöllisinä samantien. Mies piti jonkin aikaa seuraa, mutta käskin lähtemään kotia lepäileen, jos yöllä tulee lähtö.
Ballonki tipahti vessassa käydessä n. klo 22, jolloin kohdunsuu oli 4 cm ja kanavaa 2 cm jäljellä. Synnytysosastolla oli ruuhkaa, joten jäin vielä odottelemaan. Sain paratabsin ja jonkin muun lääkkeen(opamox?) sekä lämpökääreen että olisin saanut nukuttua. Torkahdin muutaman kerran supistusten välissä, mutta puoli kahden aikoihin heräsin ihan kunnon supistuksiin. Soitin hoitajan paikalle. Kohdunsuu tarkistettiin ja auki oli 5 cm, sekä kanava kadonnut. Hoitaja ehdotti että katotaan käyrät ja soitellaan sitten lääkärille, mutta sitten tuli astetta kovempi supistus ja kävi vissiin sääliksi minua kun kuunneltiin sitten vain dopplerilla yhden supistuksen ajan. Kävin vielä hetken suihkussa, mutta siitä ei ollut mitään apua.

Sitten lähdettiin synnytyssaliin. Soitin miehelle matkalla että alkaa tulla. Hoitaja kysy kivunlievityksestä ja vastasin että Kaikki mahdollinen. :D Ja että esikoisen kanssa oli epiduraali.
Salissa minulle laitettiin samantien antibiootti tippa streptokokin takia. Kätilö sitten vain toikaisi että eiköhän me tilata se epiduraali. <3 Ei tarvinut edes pyytää. Lääkäri tuli sitä laittamaan samantien ja mieskin ehti tässä välissä paikalle. Kivut lähti pois ja kalvot puhkaistiin. Noin kello viiden aikaan aamulla pyysin että saisin käydä vessassa ja kohdunsuu tarkistettiin, auki 6 cm. Sain myös toisen annoksen lääkettä, kun supistukset olivat alkaneet jo tuntumaan. Kysyin monestikko sitä voi lisätä ja kätilö vastasi että tuskin tarvii enää sulle enempää ja eipä mennyt kauaa niin alkoi tuntua painetta ja oli pakko ponnistaa. Kutsuttiin kätilö paikalle. Ponnistukset tulivat ihan itsestään ja kun toinen kätilö kerkesi paikalle oli poika jo melkein ulkona. Ponnistusvaihe kesti 3 min. Heti jälkeisten jälkeen pääsin imettämään ja poikahan oli kuin ammattilainen. :) Edelleen on kova syömään. Kätilö oli iloinen että kerkesin synnyttämään vielä ennen vuoron vaihtoa. Synnytys kesti 4 h 55 min.

Ainut mikä harmitti, niin oli se että jouduin jäämään sairaalaan, olisin paljon mielummin ollut kotona tuon alkuajan. Muuten jäi hyvä mieli tuosta ballongilla käynnistämisestä. :)
 
Onnea vauvahaaveita!

Peikko, minusta kuulostaa että olet tehnyt jo kaiken mahdollisen. :/ Kaalin lehdet liiveissä ja hieronta on itsellä auttanut patteihin.

Meillä jää ristiäiset ensivuoden puolelle, tuttua pappia pyydetään hoitamaan homma. :)

Poika pitää 2-3 tunnin syöttöväliä, mutta viime yönä yllätti ja nukkui yli 4 tuntia putkeen ja vielä omassa sängyssä! :) Aiemmin parhaat unet on tullut äidin kainalossa.
Työpaikan pikkujouluissa kävin eilen piipahtamassa, olihan siellä ilmaista ruokaa tarjolla. :D Oli kyllä vaikea jättää vauva edes tuoksi ajaksi, vaikka tiesinkin että pärjäävät. <3 Tissit oli räjähtää kun kotia pääsi, vaikka olinkin lähtiessä pumpannut.

nopnop ja Kasperi 8 pv
 
Onko kaikki täältä jo saanu vauvat? Siis me aktiiviset kirjottelijat :D tuol listassa kun on niitäkin jotka siirty kokonaan faceen. Mieti jos tehtäs se toinen ryhmä?

Niin tli opamox,eikös se oo rauhottavaa?

Meillä tuli tytölle 1kk täyteen ja vissiin sen kunniaks sillä sit oli maha ripulilla,ihan ku vettä tuli mut iltaan mennes oli parempi. Söi alkuun vähän vähempi ,mut taas maito maistuu.
 
Heippa! Miten on vauvojen kanssa lähtenyt sujumaan? Riittääkö maito? Miten on vauvan kasvu lähtenyt käyntiin? täällä alkaa vihdoin arki rullaamaan esikoisen kanssa kun alkaa tulla rutiineja ja nukkuakin saa yleensä yöllä, viime yönä vauva heräsi kolmen tunnin välein syömään. :) maitokin riittää mainiosti ja poika kasvaa todella hyvin!
 
Moi!
Meillä arki alkanut asettua aloilleen, ihan mukavasti on mennyt ja 1 kk tuli juuri täyteen. :) Tyttö syö ja nukkuu hyvin, heräilee 2-3 kertaa yöllä syömään, muuten suht rauhallinen tyyppi. Maitoa on riittänyt ja kasvanut hyvin. Aika kova on pulauttelemaan ja hikkailee paljon, eli aika sottaista menoa on välillä.
Vaikka pikkuvauva aika on suloista niin nuo kriittiset ekat 3 kk saisi kyllä mennä mun puolesta suht nopeasti että voi sitten olla hieman turvallisemmin mielin jos tulee sairastelua.
Ristiäis- tai nimiäispäivää ei ole päätetty, mutta tammikuulle se menee.
Pidättekö muut ristiäiset vai nimiäiset ja millä kriteereillä? oliko nimen valinta helppoa?
 
Ihan hyvin mennyt. Tyttö on kasvanu hyvin ja herää 2 kertaa yössä . Tosin alkanu välillä pitää aamulla 4-5 aikaan n.tunnin seurustelu hetkiä :sick: se on kyl aika raskasta välillä... mut tyttö on ihana ja ns helppo vauva ,ollu ainakin tähän asti :love::)

Me pidetään nimeämiset ens kuun puolessa välissä miläli mun äitin työvuorot sopii siihen. Tosiaan mun äitin työvuoroista kiinni :D nimi oli suht helppo valinta meil oli yhes vaihees 3 nimi vaihto ehtoa joista yks oli minea,mut hylättiin se sit sen takii kun esikoisen nimi neea , Ni ei haluttu et toisen tytön nimi liian samankaltanen ku miNEA muistuttii liikaa neea. 2ta muuta en vielä kerro ,mut niis vaan yks kirjain eroa.
 
Me ei edes pidetty nimiäisiä, päätettiin nimi ja ilmoitettiin se lähimmille. :D ihanan helppoa. Täällä kans pulautellaan ja hikotellaan paljon, syytän ainakin pulauttelusta suihkutissejäni.. :|kamalasti menee myös ilmaa vauvan massuun kun niin kiireellä pitää pienen niellä.
 
Moikka. Ihan hyvin täälläkin lähteny sujumaan. Hikkaa ja pulauttelua ja vatsavaivoja pienellä. Mikä tietty ihan normaalia tässä kohtaa, mutta pahalta tuntuu kattoo ku toista sattuu.

Nyt ite kuumeessa ja onneks mies kotona ni on kyllä suuri apu.

Jenanie ja poika pian 4 viikkoa
 
Meillä.autto reka tipat noihin vatsa vaivoihin. Meil oli yhes vaihees niitä aina välillä mut ei oo ollu pitkiin aikoihin,vaikkei tippoja joka päivä muistakkaan antaa :D

Mut tosiaan välil on törkeen raskasta 2 lapsenkaa.ku oon siis yh... lapsen isä kyl jeesas tosi paljon täs 3viikon ajan täälä. Mut eisekään 24/7 täälä ole . Välil tuntuu et kaikki lapset,kissat ja koirakin on vailla jotain samaan aikaan! Koira haluu ruokaaa,kissat vinkuu partsille,vauva haluu syliä ja esikoinen huomioo ,siinä sit kouttaa revetä samanaikasesti joka suuntaan ...
Nyt oottelen sitä lääkärin tarkistusta et sais alkaa tota rumaa löllö mahaa laittaan kuntoon... siis ei yhtään semmonen kotoisa olo täs kropas :( selkäkipujakin on mutta en voi tehä paljoo mitään liikkeitä ennen sitä tarkistusta ,ku selkää luntoutetaan aika paljon vatsalihasten kautta
 
Tääl kans välistä tuntuu että pää hajoaa tähän hommaan. Mulla kans tääl vauva ja 2v-esikoinen ja tuntuu just että ei vain repeä kaikkeen! Mies on yrittäjä joten hän ei mitään isyyslomaa voinu pitää ja muutenki hällä aika paljon menoja myös iltaisin joten paljon olen täällä näiden lapsosten kanssa kahdestaan. Alku pari viikkoa meni hyvin tuon 2veen kanssa mutta nyt on alkanu ilmenemään mustasukkaisuutta ja kunno uhmaa. Mitään ei tottele, kokoajan tehdään kaikkea mitä ei sais tehdä ja vauvaa vähän kiusataan jos ei oo vahtimassa. Ja sillon ko oon imettämässä niin tietenki just sillon haluaa sylliin ja pitäs lukea ja leikkiä hänen kanssa.

Ja IMETYS..... Luulin että se hoituu ihan lonkalta ko esikoisesta oli ihan helppoa. Mut tämän kanssa ei todellakaan! Ensinnäkin syö aina vaan noin 5min. kunnes nukahtaa tai sitten alkaa irrotteleen otetta nännistä ja raivoaa. Joten maitoa ei saa kovin paljoa per syöttökerta ja tämä johtaa sitten siihen että jouduin syöttämään tunnin välein lapsosta. Lisäksi koska hän ei ime kunnolla takamaitoja niin mulla nuita pahkuroita on sitten ilmaantunu vähän joka puolelle. Onneks saan aina välistä niitä tyhjennettyä ko hieron nänniin päin vauvan syödessä ja saunassa lypsäm rintoja. Monta kertaa olen jo päättäny että nyt tämä saa loppua, en imetä enää, siirryn pullolle. Mutta sitten tulee taas pari ihan hyvää syöttökertaa ja aattelen että ehkä tämä tästä. Neuvolassaki käytiin ja vauva kuitenki oli hyvin kasvanu, joten kai hän sit tarpeeksi sitä maitoa saa. Mutta tämä imetys kyllä vie multa ihan tuhona aikaa päivästä ja siitäkös ei tuo 2vee oikein tykkää.

Miehen kanssa on tullu riideltyä nyt kans enemmän ja välit on etäiset ko tuntuu että kokoaika menee joko vauvan tai 2-vuotiaan hoidossa. Ja hän sit vielä kehtaa valittaa että miks en häntä huomioi. Suutuin kyl aika pahasti ja sanoin että et sit oo huomannu et oon aika poikki kaikesta valvomisesta ja näiden hoitamisesta enkä kaipaa tähän nyt vielä yhtä huomionhakuista ihmistä lisää. Tiedostan kyllä että pitäs sitä parisuhdeaikaakin hakea, mut entiä mistä ihmeestä sen repii ko vauva on näin aikaa vievä!! Miten teillä muilla on miehen kanssa menny?

Kotihommat on kyl kans ihan retuperällä, mut onneks saan aina välistä siskoja tänne autteleen siivouksessa ja ruuanlaitossa. Mietin kyllä että pitäskö pyytää sitä perhetyöntekijää neuvolasta, jos hän vois tulla välillä autteleen että pääsis ite vaikka käymään rauhassa kaupassa tai vois nukkua päivällä. Onko kellään käyny nuita perhetyöntekijöitä? Minkälaisia kokemuksia on heistä?

Jep... tulipa vähän valivali tekstiä, mut nyt just ei oo kauhean ruusuilla tanssimista tää homma joten yrittäkää kestää ;) Mut tämä äippä yrittää nyt nukkua ko kummatki lapsoset on untenmailla peräti samaanaikaa.
 
Niinjoo oli niistä ristiäisistä/nimiäisista puhe, Me pidetään tammikuun puolella ko on saatu jouluhäslinki pois päiväjärjestyksestä. Mun veli sai lapsen 5pv. meidän jälkeen joten ollaan vähän mietitty jos pidettäs yhteisristiäiset. Tääl meillä on tosi kiva pappila jota voi vuokrata joten sitä ollaan aateltu kastajaispaikaksi. Nimi meillä on peräti jo mietitty, esikoisesta päätettiin edellisenä päivänä ennen ristiäisiä :)
 
Meillä lieventi uhmaikäsen mustasukkasuutta kun välil esim isä vietti yksin aikaa esikoisen kanssa kävi pihalla leikkimässä ja oltiin niin että vauva ei ollu samassa paikassa sillon. Esim et mä olin vauvankaa kotosalla ja isä leikki esikoisenkaa pihalla,välillä vaihettiin toisinpäin.

Tänään mä oon ollu niin kiireinem etten oo kerinny esikoista oikeen huomioida tarpeeks,niinpä se alotti taas pissaan housuun ja matolle! :(

Mulla ei perhetyön tekijästä oo kokemusta,mut parhaal kaverilla oli semmonen se kävi 1-2kertaa viikossa 2tunnin verran. Kaveri sai ite ehdottaa hänelle sopivia aikoja vaikkapa klo
12-14 väliselle ajalle ym. Varmaan eri kunnissakin vli olla eri menetelmät ja riippuen siitä miten paljon asiakksita on.
 
Moikka.

Kovin meni hiljaiseksi keskustelu, kun vauvat saapuivat. Vai joko jossain on uusi keskustelu? :)

Miten teillä menee vauvojen kanssa?
Meillä nyt la ristiäiset. En jaksanu pitää kiirettä :LOL:

Ja vauva nukkuu päivisin huonosti. Yöllä onneks paremmin. Se on niin ihanaa, ku niin jo hymyilee ja höpöttelee. Söpöliini:love:

Jenna ja Veikka 2kk:love:
 
Moi!
Samaa tässä ihmettelin kun Jenanie, tulin pitkästä aikaa katsomaan ja näköjään keskustelu lässähtänyt täällä :sleep: Taitaa olla kiire pikkuisten kanssa tai kaikki siirtyneet muille foorumeille?
Mutta olisi kiva kuulla miten muilla menee :) Pitäisikö avata joku uusi ketju syntyneisiin jos ihmiset löytäisi takas?

Meillä mennyt kivasti tää alku, ei voi valittaa, vauva nukkuu pitkiä päikkäreitä eikä yölläkään ole mahdoton, muutaman kerran heräilee yleensä. Hereillä ollessaan seurailee kovasti muiden perheenjäsenten touhuja ja nuo pienet hymyt ja juttelutuokiot on kyllä suloisia :love:
Olen ihmeissäni miten nopsaan jo kohta 3 kk mennyt..Nyt odotellaan vaan talven taittumista, alkaa jo kyllästyttää pakkaset ja pukeminen. :ninja:

Mirot ja tyttönen kohta 3 kk :love:
 
Moi mitäs leidit ja "beibit"? eipä oo täälä aikoihin ollut. Meilläkin pärähti marraskuun 8pvä vuosi täyteen... Ekat 10kk oli tosi raskasta aikaa aika sumus meni nyt kun jälkeenpäin miettii. Nyt alkanu helpottaa ja saanu univelkoja nukuttuu enempi :)
 
Hoi. Meillä näyttäs kaikki hampaat tullu ja itku sen mukast ollu viime päivät.

Noh ,eipäsiinä... Mul oli tosi raskasta 10 minkun syntymästä josta melkost helvettii ne 4kk... Hirveet univelat ja sitähuudon määrää. Näin jälkeenpäin mietitinä vähä sumus tuli se mentyy... Olin ihan loppu.. Kiukkuava vauva ja mustasukkanen uhmaikänen ei oo paras kombo mut täs sitä ollaan ja siitäkin selvitty. Pakko sanoo ettei kyl hetkeen tee mieli vauvoja saada ❤ onhan noi ihanii mut jestas ku osaavat olla hankaliakin
 

Yhteistyössä