Matkustaminen/lentäminen raskausaikana

Nyt kaipailisin viisaampien ja kokeneempien neuvoja lentämisen suhteen raskausaikana :attn:
Millä viikoilla ootte vielä lentäneet/saa lentää ja mitä kaikkia seikkoja täytyy ottaa huomioon?!
Voiko lentämisestä aiheutua masukkaalle jotain tai voiko lento käynnistää synytyksen liian aikaisin?!
Jos kaikki on hyvin ja äiti voi hyvin niin luulis ettei mitään hätää olisi!

Mulla siis sellainen tilanne että mies voitti kilpailussa 5pvän matkan San franciscoon ja tämä olisi niin ainutlaatuinen tilaisuus että emme haluaisi jättää käyttämättä!
Olen kuitenkin raskaana, tuolloin olis rv 29-30 ja masun kannalta lentäminen mietityttää...joskin jännittää muutenkin koska en oo ikinä lentänyt!
Lentomatka on pitkä ja mietin että kuinka sen sitten jaksaa matkustaa :whistle:
Tällähetkellä voin mainiosti ja tuohon matkaan olisi nyt kuukauden päivät aikaa joten jos vointiin ei tuu muutoksia niin sen puolestakin pystyisin lähtemään!

Onko muita Amerikoissa käyneitä?! Miten pitkä lento oikeasti mahtaa olla? Entä täytyykö tuonne varautua rokotuksin? Niistäkään en tiedä annetaanko raskausaikana?!
Ehkäpä olisi hyvä varata ylimääräinen lääkärikäynti niin saisi lääkärin vahvistuksen tuolle matkalle...
 
Myös minua kiinnostaa, miten tehdä pitkästä lentomatkasta helpomman ison vauvamahan kanssa. Onko jollain kokemusta? Ostan ainakin lentosukat ja otan tyynyn mukaan. Lennän ensi viikolla Australiasta Suomeen, ja raskausviikkoja on silloin kasassa 25.

Tässä vähän tietoa kansanterveyslaitoksen sivuilta:

Erityisongelma on lentämisen mahdollinen synnytyksen käynnistymistä edistävä vaikutus raskauden loppuvaiheessa, minkä vuoksi lentoyhtiöt vaativat raskauden 28.-36. viikolta lähtien lääkärintodistuksen kansainvälisille lennoille haluavilta odottavilta äideiltä. Finnair sallii lentämisen lyhyillä lennoilla normaaliraskauden aikana 38. raskausviikkoon asti. Lennonaikaisesta matkustamon ilmanpaineen lievästä alenemisesta ei ole haittaa äidille tai kehittyvälle sikiölle.

Eli kannattaa varmistaa kyseiseltä lentoyhtiöltä, mikä heidän politiikkansa raskausviikkojen suhteen on.

Suosittelisin lisäksi ottamaan paikat businessluokasta tai vastaavasta, niin on tilaa jaloille ja mahalle, ja saa istuimen hyvään asentoon.
 
Sä tarviit lääkärintodistuksen, jos meinaat lentää rv28 jälkeen. Joillakin lentoyhtiöillä voi olla tiukempi/löysempi käytäntö eli myös sieltä täytyy kysyä. Kaveri lensi 24+viikolla mannerten välisen lennon, sitä ennen kävi lääkärillä ja lennon aikana tulee nauttia runsaasti nesteitä ja liikkua paljon. Tukisukat olis myös hyvät veritulppariskin estämiseksi. Varaa ihmeessä lääkäriaika, niin saat täsmätietoa ja todistuksen, että raskauden puolesta voit vielä lentää tuolloin. Hyvää matkaa, jos reissuun pääsette (toivottavasti)!
 
Kiitos heketsi vastauksestasi :flower:
Kuinka pitkä matka Austraaliasta on lentää Suomeen?

Minulla on läytössä tukisukat muutenkin joten lennolle otan tottakai myös mukaan! Tuo tyyny oli kans hyvä vinkki!
Matkustajaluokkaan emme välttämättä pysty vaikuttamaan koska matka on tosiaankin voittomatka ja järjestetty tietysti jo valmiiksi lentoluokat ym. Mutta saako lentokoneessa yhtään liikkua?! Tietysti wc:ssä täytyy käydä ym. joten saako siinä jaloitella samalla?
Lentoyhtiöstäkään ei ole vielä tietoa, ehkäpä sitten kun varmistamme lähdemmekö vai emme matkalle. Toivottavasti vielä kuitenkin rv 29-30 saisi pidemmällekin matkalle lähteä ;)

Minua kiinnostaa muuten myös tuo että miksi lennolla on synnytystä edestävä vaikutus? ilmanpaineen vuoksiko?! Muutoinhan tuo nyt olisi kuin mitä tahansa istumista....onhan automatkatkin esim. Pohjoiseen pitkiä ;)

Kertokaahan lisää kokemuksia :wave:
 
Tottakai saa koneessa liikkua, paitsi silloin, kun on turvavyömerkkivalo päällä, eli nousuissa ja laskuissa, sekä jos on ilmakuoppia. Ja liikkuminen on myös suositeltavaa ettei paikat jäykisty ja veri kiertää paremmin.

Meillä menee matkustamiseen noin 26 tuntia, eli pitkä ja tuskainen matka edessä... :whistle:
 

Lentokoneessa pitkillä matkoilla tulee ehdottomasti välillä liikuttaa jalkoja, veritulpan riski on nimittäin olemassa. Mä jumppaan jalkoja paikallani, kävelen hieman ja teen seisaaltani muutamia jumppaliikkeitä säännöllisesti. Varsinkin viimetalvisen Australian lennon aikana liikuin, sillä lentoaikaa tuli reilut 24 tuntia (tosin välissä oli välilasku, jolloin pääsi jaloittelemaan paremminkin).

Käy hakemassa joka tapauksessa se lääkärintodistus raskautesi etenemisestä, sen voi vaatia jokainen lentoyhtiö.

En tiedä miksi lentämisellä olisi synnytystä edistävä vaikutus, mutta luulen, että pitkälti näihin lentorajoituksiin liittyy yksinkertaisesti se, että jos synnytys sattumalta käynnistyy lennon aikana, se aiheuttaa jo aika kasan ongelmia lentoyhtiölle. Eli koneen pitäisi laskeutua johonkin lähimpään paikkaan, jotta synnyttyävä pääsisi sairaalaan. Tulee kalliiksi lentoyhtiölle. Ja vastuuta kai pelkäävät myös.
 
Mä olen ollut kuuden tunnin lennoilla rv. 21 ja 23 ja kotimaan lennolla (1,5h) rv. 37.

Mitään ongelmia lentäminen ei raskauteen ole tuonut, eikä käsittääkseni pitäisi tuodakaan vaan syy siihen miksi lentämistä raskaana rajoitetaan on juuri tuo Mona78:n kirjoittama juttu, että jos synnytys sattuu alkamaan lennon aikana.

Mutta pitkään paikoillaan istuminen missä tahansa, vaikka kotisohvalla, raskauden aikana voi tuoda ongelmia ja lentomatkallahan pitäis muutenkin jumpata, jaloitella ja juoda paljon vettä vaikkei raskaana oliskaan, joten nämä perusjutut täytyy pitää mielessä. Mitään erityistä ongelmaa raskaus ei lentämiseen minusta tuo. Tietysti sen lentoluvan viikon 28 jälkeen saa vain, jos raskaus on edennyt normaalisti.
 
Esikoista odottaessa lentelin Euroopan sisäisiä lentoja ilman mitään ongelmia rv.34 saakka. Finnair vaatii lääkärintodistuksen jo viikolta 28, mutta esim SAS antaa lentää ilman todistuksia rv 36 saakka.

Lukuisten Euroopan lentojen lisäksi lensin n. rv 20 mannertenväliset lennot, yhteensuuntaan 9h. Näin pitkällä lennolla kannattaa ottaa ehdottomasti käytäväpaikka ja jalotella säännöllisesti. Itse jalottelin särmästi tunnin välein. Lisäksi kannattaa laittaa lentosukat ja juoda paljon vettä. (Hyvä kikka hakea aina lentoemänniltä vettä jalottelureissullansa).
 
Zin
Mä lennän parin viikon kuluttua myös tuon Australian-lennon ja lääkäri kehotti pistämään piikillisen Clexanea kummankin lentopäivän aamuna ehkäisemään istukan veritulppaa. Viikkoja mulla on sitten vasta 13-15.

Pitkät lennot ovat ankeita muutenkin, mutta kuvittelisin että raskauden loppuvaiheessa vois turvotuksen määrä lisääntyä vielä normaalistakin. Lentosukat ehdottomasti päälle.

Jennyli, ota myös selvää missä teillä on välilaskut ja vaihdot, ettet joudu juoksemaan jollain kentällä liian lyhyen vaihdon takia.

Hyvää matkaa!
 
Me käytiin miehen kanssa New Yorkissa viikon reissulla kun raskausviikkoja oli jotain 25 kasassa. Ei tarvittu siis vielä lupaa, mutta pyysin neuvolasta silti todistuksen raskauden kestosta ja siitä että kaikki on mennyt hyvin. En halunnut ottaa riskiä että immigrationissa jenkkien päässä laittavat mut samantien takaisin jos bongaavat että olen raskaana. He kun voivat sen kuulemma tehdä jos epäilevät että synnytys voi matkan aikana käynnistyä (silloinhan lapsi saisi jenkkien kansallisuuden). Mulla oli vielä paluumatkan e-lippukin näyttää että olen todellakin tulossa takaisin Suomeen ennenkun synnytyksen pitäisi edes käynnistyä. Ihan vaan varmuuden vuoksi nämä kaikki. Eli suosittelen todistuksen hankkimista vaikka lentoyhtiö ei sitä vaatisikaan.

Lento meni muuten ihan hyvin ja ostin lentosukat vaikken koskaan muuten niitä pidä vaikka paljon lentelenkin. Mutta olivat hyvät tuossa tilanteessa ja auttoivat. Varattiin paikat vessan vierestä (tehtiin check-in netissä), niin pääsin siinäkin ramppaamaan ihan rauhassa. Ja laitoin tyynyn turvavyön ja masun väliin aina kun istuin paikallani. Ihan vaan ettei vyö paina esim turbulenssin aikana.

Toivottavasti pääsette reissuun! Oikein hauskaa matkaa!
 

Yhteistyössä