***Me monikot***







JAETAAN YHDESSÄ MONIKKO ARJEN ILOT, SURUT, VINKIT JA KYSYMYKSET SEKA KAIKKI MUU MIKÄ MIELEN PÄÄLLÄ PYÖRII






MENOSSA MUKANA

Aleksandra83 tupla pojat 09/2007

buckthornberry Tupla pojat 5/2010

dreamer78 tupla pojat v 2002 ja tupla pojat 07/10

Due tyttö ja poika 6/10

Enie tyttö ja poika s.11.12.2009

Hari Mao tyttö ja poika 10/2008

hempukka123 tyttö ja poika 11/09

HOPE79 tupla tytöt 04/2010

Jdath tupla pojat s.4.10.2009

JohTriplet tupla pojat 02/08

kaksospoikien äiti tupla pojat 12/09

Kati82 tyttö ja poika 2/10

Kristanna tupla tytöt 07/2009

KullanMurutx4 tyttö ja poika 2/07

Liplatus tyttö ja poika 6/2010

Marylene tupla pojat 03/2010

matkaroskis tupla tytöt 02/2010

maximillianna tupla tytöt 1v8kk

miiaja tupla tytöt 11/09

Milou-79 tyttö ja poika 2009

-Mira- tupla tytöt 02/2011

MrsBree tupla tytöt 12/2001

Möhkö-72 tyttö ja poika s.18.6.2010

pikinen tupla tytöt s.31.5.2010

purzelchen tupla tytöt 01/2010

rakkaat riiviöt tupla pojat 10/08

risukka laskettu 02/2011

soja tyttö ja poika 2kk+

tiki-71 tyttö ja poika 03/10

tirppa82 tupla pojat s.28.5.2009

tuplis2 tyttö ja poika 12/2000

tupsuliini79 tupla pojat 10/2009

vadelmaunelma tyttö ja poika 4/2011

vilhelmiini tupla tytöt 12/09?

wiuhti tupla tytöt 03/2010

zaara tyttö ja poika 12/2009


Mukaan saa tulla myös taustailemaan eli ei ole pakko "listautua" :)




Linkki vinkit

Suomen Monikkoperheet Ry


:wave: Kasataan tähän hyvät linkit jokaisten nähtäville, laittakaa vinkkejä tulemaan niin lisään ne listaan. Eli kaikki mistä vaan on etua, tai muuten vaan hyödyllisiä tai mukavia saitteja :wave:


 
Viimeksi muokattu:
Tässä nämä nyt ovat, köykäisenä ja vailla lisää ideoita :)

Eli laitetaanko tuohon listaa ketä meitä täällä pyörii ja minkä ikäiset monikot kotoa löytyy???

Ja kaikki monikko vinkki jutut vois laittaa aina myös tuohon "etusivuun" niin sieltä ne kaikki sitten helposti löytäisi.
 
Täällä yksi tuplailija lisää :)
Poika ja tyttö syntyivät 18.6.2010 eli ihan "harjoitteluasteella" ollaan täällä näiden Ihmeiden kanssa :heart: :heart:
Arjen pieniä-suuria vinkkejä ja "olkapäätä" saatetaan välillä kaivata matkan varrella... :wave:

...jaahas...nyt minua kaivataan jo äänestä päätellen... joten nyt näin lyhykäisesti...

toivottavasti moni monikko tulee tänne kuulumisia ja vinkkejä jakamaan.


dreamer ... katselin jo, että onko vauvautumisviestiä sieltä päin. Ei siis vielä... Jaksuja näihin helteisiin!!!!!
 
Heippa kaikille! :wave:

Odotusaikana kirjottelin "kaksosten odottajia -09" pinkkaan. Oon pitkään ollut siellä hiljaa sivusta seurailijana, ei tämä arki lasten kanssa oikein odotusjuttuihin liity.. :) Hieno homma että tämä ryhmä tuli!
Eli meillä on reilu 9kk ikäiset pojat. Identtiset ovat ainakin sairaalan papereiden mukaan mutta kovasti ovat omansa näköiset että tiedä sitten identtisyydestä... :D Syntyivät käynnistyksellä rv 37.
Meillä ryömitään kovaa vauhtia ja usein kiinnostuksen aihe on aina sama. Se tietenkin helpottaa mun päiviä koska näen molemmat samaan aikaan. Toinen poika on tempperamenttisempi kuin toinen leppoisampi seurailija. Nämä luonteenpiirteet periytyvät ihan meiltä vanhemmilta :D Lapset ovat nukkuneet yönsä 5kk ikäisestä asti (20.30-7.30). Tosin, noin kuukausi sitten tuttirumba oli sitä luokkaa että en saanut nukuttua edes tuntia putkeen kun vuorotellen huudeltiin sängyistä. Jotenkin sitä jaksoi sen ajan yli kun tiesin ettei se loputtomiin jatku.
Jatkan myöhemmin lisää, nyt iltapuuroa laittamaan!
 
kiitti tervetulotoivotuksista. :flower:
joo - toiset tuplat. :heart: :heart:

mites teillä muilla tuplat syntyi? (miten niin kiinnostaa synnytys!? :whistle: )
mun ekat sektiolla rv38: A 3400g/50cm ja B 3150g/48cm, epäidenttiset kuten tulevatkin poikaset.
ja nyt olis maanantaina rv37 ja käynnistystä mietitään. HUIH!
 
Minä ja pojat myös liitymme joukkoon!! :D Pojat syntyivät 28.5.-09 sektiolla rv 38+2, identtisyydestä ei tietoa kun ei sitä kukaan meille ole osannut sanoa. Mutta oletettavasti identtiset kun varastamista oli masussa tapahtunut. Ja nyt "vanhemmiten" ovat täysin saman kokoisia ja muiden mielestä myös ihan samannäköisiä.. Arki täyttä hulinaa mutta yritän kestää mukana ;)
 
täällä 2kk 3vkoa tyttö ja poika, syntyivät rv 32+3. Tyttö alateitse ensin ja poika kiireellisellä sektiolla. kotiin päästiin 4 vkon sairaalassa olon jälkeen.

Nyt tilanne päällä, lisää tietoja myöhemmin :LOL:
 
tirppa82 ja soja Tervetuloa mukaan poppooseen :heart:

Synnytys: Käynnistettiin rv 37+3 tai 37+4 en muista enää :ashamed:
A:n kalvot puhkaistiin 7:50 mutta mitään ei alkanut tapahtua vasta kuin noin klo 11 jolloin tehtiin vähän kova kouraisempi kohdunsuun tilanne tutkimus ja saatiin supistelut käyntiin.
Klo 12:21 syntyi A tyttö ja hetki sen jälkeen puhkaistiin B:n kalvot ja klo 12:28 synty B poika.
Ei kivunlievitystä tässäkään synnytyksessä...koitin taas vaan sinnitellä ja kun olisin viimein taipunut ottamaan kohduunsuu puudutuksen niin olikin jo myöhäistä :)
Lääkäri tuli paikalle sitä laittamaan ja oli alkamassa pistämään niin sanoi, että täältä tulee jo pää, ei voida laittaa enää :LOL:
Siitähän se "rähinä" sitten alkoi ja ihmisiä vilisi sinne ja tänne. Salissa oli minun epävirallisen laskun mukaan 8 henkilöä meidän lisäksi ja ulkopuolella lisää sekä tehon puolella valmius ryhmät molemmille sekä yksi lääkäri vielä langan päässä :)
Kaikki kuitenkin meni hyvin ja lapset pääsivät heti vierihoitoon osastolle minun kanssani.
Join synnytys salissa mieheni kanssa kahvit ja pommakki paukun (nykyinen konjakki :D ) sekä voi leivät syötiin.
Heti olin jalkeilla eikä mitään repeillyt tai muutakaan ongelmmia ollut.
Oltiin sairaalassa 4pv kun halusin jo kotiin sieltä.


dremer Saako kysyä, onko teillä luomuna tulleita kahdet kaksoset? Aika harvinaista varmaan sellainen. Tosin on minun isomummo saanut kahdet kaksoset luomuna ja samoin oli muistaakseni mieheni isomummokin.
Tässä vain arpoo vauva kuumeessa että hirviääköhän tuota enää yrittääkkään jos tuleekin kaksoset taas ja entuudestaan on jo neljä lasta :LOL:
 
Täällä minäkin ilmoittaudun mukaan!:D kiva että tällainen pino satiin!:D

Meillä on 4.10.2099 syntyneet kaksospojat, eli ovat nyt pikkasta päältä 9kk. Syntyivät rv 37+6. Identtiset ovat, omaan silmään kyllä aivan erinäköiset ja kyllä ihmiset jotka näkevät heitä vähän useammin, niin tunnistavat pojat. Pojat ovat esikoisemme. Lisäksi perheesemme kuuluu kaksi Espanjasta adoptoitua koiraa.

Meillä on kaikki mennyt todella hyvin alusta asti. Pojat ovat nukkuneet 2kk ikäisestä yöt kokonaan ja ovat muutenkin kaikin puolin hyvän tuulisia ja tyytyväisiä lapsia. :) On erittäin ihanaa seurata heidän omia juttujaan..nyt jo kun osaavat ryömiä ym, niin menevät keskenäänympäri kämppää ihan täysiä ja milloin mistäkin nurkasta alkaa kuulua naurua. :)

Onhan sitä toki täälläkinm päiviä jolloin tuntuu raskaalta, mutta pääpiirteittäin kaikki on mennyt todella hyvin.

Jatkan paremmalla aikaa juttuja..nyt pitää lähteä valmistautumaan ystävän häihin. Ja tosiaan pitää vielä mainita, että todella hienoa, että saatiin tällainen pino tänne!

Aurinkoisia päiviä kaikille teille!:)

 
Jdath Tervetuloa mukaan :heart:

dreamer78 Ok. Mitkä oli fiilikset kun saitte tietää, että taas tulee tuplat?

Synnytyksestä vielä:
Unohtui, että meidän neiti painoi 3215g ja poika 3450g syntyessään.
Pituutta ei mitattu vasta kun 3pv syntymän jälkeen lähtötarkastuksessa ja se oli 50cm silloin molemmilla. Sanoivat kylläkin, että se on sama kuin syntymä pituus, vauva on vaan oiennut siinä ajassa eikä kuulemma kasvanut pituutta :)
 
Hei, täälläkin viipottaa 1v8kk ikäiset identtiset kaksosprinsessat. Vauhtia ja huvittuneita tilanteita riittää, kun tytöt luulevat olevansa yhtä isoja ja taitavia kuin isot sisarukset.
Meillä jätettiin alkuviikosta tutit ja tuttipullot pois käytöstä, joten tuttien ja pullojen löytämiset tuovat hassuja tilanteita.
Kyllähän ovat toistensa naurattajia siinä missä riitapukareitakin.

Heräsivät juuri, joten ensi kertaan!
 
heissan! mie kaipailisin vinkkejä rytmittämiseen, iltarutiineihin.... meillä ois toiveissa jotain tolkkua saada tähän. toki siihen menee varmasti vielä useempi kuukausi, mutta harjoittelu kannattanee aloittaa?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Enie:
dreamer78 Ok. Mitkä oli fiilikset kun saitte tietää, että taas tulee tuplat?
Heh - no, todettiin vaan että niinpä tietenkin...
:LOL: mies nimittäin on koko suhteen(ollaan uusperhe) ajan(reilu 4v) sanonut, että yhden lapsen hän vielä haluaa. ja sitten kun taas todettiin, ettei sitä yhtäkään kovin helposti omin voimin tule, mies sanoi että: " mitään kahta vauvaa sitten ei kerralla tule" :whistle: :p ... ja tosiaan hoitosuunnitelmassa sovittiin, että 1 alkio laitetaan. MUTTA joku oli sitten 3. hoitokerralla sen unohtanut, ja mulle vaan sanottiin alkion siirrosa, että nyt laitetaan nää 2 parasta mukaan. :saint: - en kai mä nyt siinä vaiheessa alkanut vastaan panemaan, kun muutenkin oli jo toiveet aika matalat. :|
Mutta niin vaan kävi, että tarkoitettu oli nää kaksi meille. :heart: :heart:
vielä kun ne alkais tuolta syntymään... B)

Täytyy kyllä teille kaikille sanoa, että noi mun edelliset poikaset on kyllä ollu niiiin helppoja tapauksia; sen ekan 3 vuoden jälkeen, jolloin ei täysiä yöunia ollut. Mutta siis kun ovat kasvaneet, ovat menneet siinä samalla kuin olis yksikin mennyt - tai vielä helpommalla. Ovat niin hyvin leikkineet ja viihtyneet keskenään, että tämmöisestä laiskasta äidistä on tullut vielä laiskempi äiti.
Ja tietysti saa olla onnellinen, että lapset ovat olleet terveitä. mitä nyt flunssia, kipsiä kädesä ja hammasrautoja lukuunottamatta. + niitä 7-8-vuotiaan ärsyttäviä näsäviisasteluja. :headwall: - että kyllä hermotkin joskus meinaa meillä aikuisilla mennä.

Huomenna äitipolille ja sitä kautta osastolle pohtimaan vauvojen ulostuloa. toivottavasti jotain muutakin tapahtuu kuin pelkkää pohtimista.
dreamer78 + hipsunipsut rv36+6
 
soja: En nyt tiiä onko tästä mitää hyötyä sulle mutta.. Me alotettiin rytmitys ihan siten että pyrittiin iltatoimet (iltavelli, pesut jne) aloittamaan samaan aikaan joka ilta. Pojat oli kyllä varmaan jo ainakin nelikuisia siinä vaiheessa, luulisin :D Jostain syystä kun ei tarkkaan muista ;) Siitä sitten pikkuhiljaa säännöllistettiin päivän ruokarytmit sen mukaan miten nukkuivat päikkärit. Nuo kyllä ovat olleet aina siitä helppoja että aina ovat yönsä nukkuneet, eli seurustelua tai tuntien valvomista ei oo öisin esiintynyt. Muuta kukkumista ja huutoa kyllä ;) Mutta siis, ainakin meillä auttoi kun tehtiin selvät (mutta toisinaan liukuvat...) ruoka-ajat. Siitähän se sitten lähtiki sujumaan ihan hyvin. Tuota ruoka-aikaa ei kyllä varmaan vielä parikuisille kannata ees yrittää, ovat vielä niin pieniä ja tarviivat evästä usein, mutta myöhemmin kyllä kantsii kokeilla :)
 
KullanMurutx4, hempukka123, tiki-71 ja pikinen Tervetuloa mukaan :heart:

Ihana kun joukko kasvaa :heart:

Rytmittämisestä: Meillä on ollut käytöstä ehkä n. 2,5kk iästä josta aloitettiin kiinteät sekä vellit, ruoka ja uni päiväkirja. Eli ihan vaan ruutuvihko jonka sivu on jaettu (ilman viivoja) tavallaan halki niin että nimet sivun ylälaitaan aina ja päivämäärä. Pojat syönnit ja unet kirjataan vasempaan puoliskoon ja tytön oikeaan puoliskoon nimen alle.
Siitä sitten oli helppo alkaa katsomaan, että missä välissä hakivat itse päiväunia ja milloinka alkoivat yöunia hakea...ja päiväunia myös tietysti.
Siitä pystyi myös seuraamaan minkä verran syövät ja juovat. Nykyisin ei juonteja merkitä kuin yöllä enää...ja päivällä mikäli menee ns.ruuan tilalle juoma jostain syystä. Eli jos onkin niin kova jano ja syönti siirtyy siitä sitten eteenpäin.
Samaan päiväkirjaan olen merkinnyt myös sairauksien aikaan lääkkeiden annot.

Tämä helpotti myös siinä, että pojalla tuli alkuun oireita ruuista, niin nähtiin mitä oli syönyt milloinkin mistä ne rektiot tuli ja osattiin sulkea pois heti ruokavaliosta.
Näin saatiin kiinni porkkana, mango, aprikoosi, persikka jne...
Nyt on taas testailtu taas näitäkin ruokia joko hän kärsii syödä ja toistaiseksi maistatukset on menneet ihan mukavasti ja oireita ei ole tullut :)

Joku aika sitten meillä oli vielä ongelmana, että söivät päivällä edelleen 2h välein, oli sitten alla puuro, jogurtti, hedelmäsose, tai mikä tahansa.
Sitten tehtiin niin, että kerran venytettiin tarkoituksella seuraava syöntiä kolmeen tuntiin, leikittämällä ja "harhauttamalla" jonka jälkeen jaksoivatkin syödä isomman annoksen ja saatiin siitä hilattua seuraava syöti sen avulla taas pidemmän välin päähän.
Nyt ollaankin sitten niin että puurolla pärjäävät reilu 3h, mutta muut soseet kyllä ei pidä nälkää kuin sen pari tuntia yleensä.
Sitten näitä peruna ja riisi yms. ns. päiväruoka soseita eivät ole kesällä suostuneet syömään juurikaan lainkaan. Ja mitään missä on lihaa eivät ole koskaan suostuneet syömään edes useamman pienen maistatuksen jälkeen....johtunee siitä, että olen itse kasvissyöjä ja eivät ole saaneet napanuoran kautta niitä lihamakuja. Tälläisestä oli meidän toinen hoitajakin jostain lukenut.
Niin ja tuo "entinen nuorimmainen" on myös nihkeä syömään mitään lihaa edelleenkään vaikka on jo 11v ja vauvana ei myöskään suostunut syömään lihaa...ja hänen odotusaikanaan olin myös jo kasvissyöjä.
Vanhin lapsi syö kyllä lihaa, mutta häntä odottaessa en ollutkaan vielä pelkällä kasvisruualla joskaan en kyllä koskaan lihaa juuri ole syönyt elämäni aikana.
Totaalisesti kasvissyöjäksi (lakto-vege) aloin n.16v sitten :)

Tulipa taas tarinaa :ashamed:

 

Yhteistyössä