***Me monikot***

soja Me ollaan siis se "huudatus" unikoulu käyty jo kevennettynä versiona eli huudatettu niin kuin ohjeet sanoo ja sillä saatiin jotain tuloksia. Nyt siis koitan löytää tietoa tassuttelu unikoulusta.

Anoppi on pakko pyytää aina apuun kun kerta kaikkiaan minä en voi tehdä yhtään mitään ellei täällä ole kolmatta ihmistä vielä paikalla. Eli meillä miehen sairausloma vielä jatkuu vaan ja nyt tulee siinäkin mielessä ongelmia että hänellä tulee muutos lääkitykseen jonka vuoksi edellinen lääkitys ajetaan nyt alas ja ollaan vähän aikaan ilman mitään lääkitystä kunnes aloitetaan se vaihdettava lääke. Hänestä ei siis ole tuona aikana juurikaan apua kun nyt jo on ollut isot vaikutukset annoksen vähtämisen johdosta. Todennäköisesti kunhan ollaan siinä välissä ettei ole lääkitystä lainkaan niin hän on täysin poissa pelistä minkään tekemisen suhteen tässä perheessä.
Ei voi luottaa lasta syliin ellei vahdi vieressä jne...
Mutta minkäs teet kun itse hän ei sairaudelleen mitään mahda ja se on aika rajua mallia hänellä.
Minun äitini taasen on itse niin huonossa kunnossa ettei hän jaksa kuin päivän tässä käydä apuna jos sitäkään. Hänen aikaan näitä ongelmia ei ole vaan ovat kuin enkeleitä :)

Mutta nyt tosiaan tänään on ollut aika helppo päivä. Ei ole ollut paljon huutoja päivällä ja on jopa saatu heidät syömään jne... Mutta viime yö oli taas ihan kuin muutkin, jatkuvaa hyppimistä heidän luonaan ja mies joutui kanniskelemaan yöllä molempia kun muuten eivät rauhoittuneet.
Tyttö onneksi on tavallaan parempi nukkuja, mutta poika on kyllä melkoisen ongelmallinen tapaus.
Eikä se hänen kohdallaan tosiaan rajoitu pelkkään yöhän vaan päivät hän myös puksuttelee yleensä eikä mikään ole hyvin eikä kelpaa.
 
enie oivoi, aikamoinen on tuo teidän arki tällä hetkellä, ei voi muuta kuin toivoa voimia teille kaikille, ja hyvä että edes anoppi on teidän apuna. Kyllä se kai joskus helpottaaa...

Luulisi tosta tassuttelusta löytyvän tietoa netistä tai neuvolasta. Muistelen itse joskus nähneeni kirjan pehmeästi höyhensaarille (tai joku vastaava?).

Jaksuja
 
soja Netistä tosiaan vain vähän ja neuvola meillä on melko huono tiedonlähde juurikaan mihinkään. Itseasiassa odotan postissa saapuvaksi tuota pehmeästi höyhensaarille kirjaa :)

Mutta hankalaa on kun on itse opettanut kaksoset niin vaativiksi.
Nyt on taas menty monta päivää jo niin että päivät pyörivät vain sylissä ja ehkä hetken suostuvat olemaan lattialla. Syönnitkin meinaa mennä vain syli syötöiksi tai huuto on kauhea.
Kyllähän he osaa kokeilla ja välillä auttaakin kun sanoo että nyt ei mene läpi tämä homma niin sitten ovat ok.
Mutta tässähän tämä menee samalla kun pelkää raskauden kanssa olevien onglemien kanssa samalla kaikki samassa supussa sopivasti :)
 
moi aikaa on kulunut kun viimeksi olen kirjoittanut rupesin tuota listaa lukemaan ja huomasin ittenikin listassa ja sitte piti käydä kahtoon mitä on kirjoitellut onkohan tuo sitä raskaudenjälkeistä dementtiaa vai väsymystä kun ei tuommoista muistanut? taitaa olla sitä väsymystä.

Meillä on mennyt jo välillä hienosti nukuttiin yöt tai ainakin toinen nukku syömättä.
Sairastamis kauden aikana meillä ei ole nukkunut kumpikaan täysiä öitä ja huonoimmillaan kun toisen on saanut uneen toinen on herännyt valvomaan mutta syykin löytyi molemmilla oli korvatulehdus.

Tuon rään kanssa ollaan vaan vielä ihmeissään sitä kun vaan riittää täydelliseen tukkoisuuteen asti. Joten neuvoja voi laittaa kun ei keittosuolaliuos auta ja pikkuniistäjällä on räkää otettu.

ERNIE VAU vauva tulossa. Mullekin on jostain syystä tullut semmoisia hetkiä että olis ihana olla raskaana ja hankkia vielä se 5 lapsi vaikkakin sanoin tyttöjen syntymän jälkeen että enään mua ette täällä tapaa.

Minkä ikäisenä yö syötöt saa jättää pois? jos koittais tuota tutti hommaa itekki meillä tulee likat huomenna 6kk ja miten olis paras opettaa likat nukahtaan itsestään sänkyyn nyt istun 1-2 tuntia joka ilta sohvalla kun nukutan ensin toisen ja sitte toisen kun ei muu syli kelpaa nukahtamiseen. Onko teillä ollut sängyt eri huoneissa kun oletta opettanut nukahtamaan itsestään vai miten? Meillä tahtoo toinenkin herätä jos toinen kovin itkee.

Mieheni aloittaa ens viikolla taas keikkahommat ja kun jään yksin lasten kanssa oli helppoa kun vois vain viedä sänkyyn eikä tarvis toista nytkyttää sitterissä ja toista sylissä että saa toisen nukahtamaan ja toinen olis suhkot hiljaa sen aikaa.

No nyt täytyy mennä hoitaan likkaa kitisyttää liikaa onneksi ovat ite oppineet juomaan tuttipullosta pikkasen helpottaa kun sitteriin laittaa.
 
Hei!
Liittyisin mukaanne kirjavaan :)
En ole ehtinyt vielä lukemaan läpi näitä juttuja,,mutta yritän paneutua
noihin mahdollisimman pian :)
mukava jakaa monikkoarkea muiden monikkoperheiden kanssa.

Meillä on siis esikoinen 3.5 vuotias poika ja identtiset kaksostytöt 11kk.
Syntyivät 36+1 elektiivisellä sektiolla.

Tytöt ovat olleet erittäin helppoja. Juuri tänään miehen kanssa puhuttiin, että nyt se vauva vuosikin vierähti,kun tytöt pian 1 vuotiaita..JA kuinka kivuttomasti kaikki on mennyt kauhutarinoista huolimatta.
Odottajille tsemppiä ja muille rentoa joulun odottamista tuplien yms kaa:)
 
tuohon nukahtamis hommaan haluaisin vastata kun tuon ehdin lukea.
Me ollaan alusta asti laitettu vain tytöt sekä esikoinenkin aikoinaan sänkyyn ja annettu nukahtaa itsekseen. Tytöt nukkuivat samassa pinniksessä ehkä siihen 5kk ikäisiksi.. saattoi olla pidempäänkin. Sitten siirrettiin omiin sänkyihin ja noin 8kk ikäisenä myös omaan huoneeseen.
Harso on unirättinä ja kerran vedän unimusiikkia pupusta soimaan.

En tiedä onnistuuko vain "opettaminen" noissa nukuttamishommissa. eli, että opettaa vaan nukahtamaan itsekseen.
Päiväunilla nukkuvat ulkona paremmin. sillonkin laitan ne kärryihin vierekkäin pötköttelemään ja siihen ne nukahtaa.
Joskus toiset päkkärit nukkuvat sängyissään ja sillonkin laitan ne..
eihän se aina ole niin helppoa. saattaa olla iltavillit päällä ja tytöt heittelevät kilpaa tutteja lattialle niin,että kolahtaa ;)
 
Joulukuinen tehrvehdys!

Yksi päivä kävin pitkät pötköt kirjoittamassa mutta tuplat- yllättäen- nappasivat koneen tilttiin niin teksti hävisi bittiavaruuteen... enkä uudelleen jaksanut alkaa vääntämään.

Täällä on kaikki ihan ok Oskarin sairaalassaolon jälkeen. Oli siis verenmyrkytys joka tuli korvatulehduksesta. Mutta nyt on poikanen jo ihan ok. Wilmallakin oli korvatulehdus, mutta se meni antibiootilla ohi. Ulkona kaksikko viihtyy hyvin kun on lunta. Varsinkin liukumäet ovat ihania kun tulee kova vauhti!

Pitää mennä, kaksikko kiipeilee keittiön tiskipöydälle...

HM
 
niin, en tiedä tuosta nukuttamisesta... meillä tuplat on esikoiset ja itsekin on tuota sänkyyn viemistä harrastettu. ollaan sen verran mukavuuden halusia, että päätettin vaan että lapset nukkuu. piste. ja jos eivät nuku, sitten valvoovat. piste. MUTTA meillä kyllä nää on ollu helppoja vauvoja. ja ettei TOTUUS unohtuisi, ei se joka ilta ja päikkäreillä noin hyvin mene. Mutta käydään vaan tutii laittelee sitkeesti ja tietty kun kitinä itkuksi yltyy, niin sitten hetkeksi syliin, ja takas valvovana sänkyyn. Unirievut on turvana =) joskus on menny parikin iltaa "huonosti" että on 30min-jopa tunnin saanu ähinää kuunnella, mutta pääasiassa nukahtavat parissa minuutissa.
 
vilhelmiini Tervetuloa mukaan porukkaan. Laitoinko oikein että 12/09?

Nukkumiset Meillä nukkuivat ensimmäisen kuukauden ainakin ellei pari kuukautta meidän keskessä molemmat. Sitten poika meni omaan sänkyyn ja sitten tyttö.
Samaan sänkyyn eivät ole mahtuneet.
Vanhemmat lapset on olleet helppoja ja he on nukahtaneet kitisemättä aikoinaan omaan sänkyyn mutta nämä kaksoset on asia erikseen. Niin ja samalla tavalla ovat aikoinaan vieressä nukkuneet vanhemmatkin lapset alkuun.

Me siis kokeiltiin jo ns. "huudatus" unikoulua mutta niin etten antanut kovin lapsen itkeä. Sillä saatiinkin tuloksia mutta kappas vaan, meillä kun sairastellaan jatkuvasti niin sen aikana tilanne on aina takas sama. Kantelemalla unille.
Minä en pidä siitä että lapsia itketetään lainkaan jos siihen voi itse vaikuttaa.
Eli en pidä siitä että lapsi laitetaan sänkyyn hän huutaa itsensä uneen tai muutenkaan siellä sängyssä joutuu itkemään. Ja en ole ihan väärässä asian suhteen ollut.
Nyt kun tässä on saanut opiskella näitä eri juttuja niin sanottiimpa tuosta huudattamisesta ja sen avulla nukahtamisesta että lapsi ei oikeasti edes nukahda vaan joutuu siitä että vauva väsyy traumaattisesta kokemuksesta.
Pahaa tekee kun ajattelee miten tuon huudatusunikoulun avulla lapsia "koulitaan" nukkumaan.
Ennemmin minä valvon kun annan lapseni itkeä hädässä itsensä uneen.
Sitä voi miettiä omalle kohdalle miltä tuntuisi jos hätä ja pelko olisi suurin ja sinut jätetään yksin tai vain vähätätellään sinun tilannetta.
Tokihan aikuinen osaa tunteitaan käsitellä ja asioita ajatella mutta vauva ei osaa.

Joo, minä olen vain niin tautisen järkyttynyt tuosta huudattamisesta että ei voi sanoin kuvata.
 
enie oon ihan samaa mieltä, toi huudattaminen uneen on ihan järkyttävää!!! en missään nimessä sitä hyväksy. Kauheeta aatella esim. orpokoteja yms. joissa lapset ei oo saanu huomioo, siellähän lapset ei itke, mutta ei hymyilekkään koskaan :'(
 
ERNIE ja SOJA en ole minäkään tuon huudattamisen kannalla viime yönä toinen nukku koko yön 2 tutinlaitolla ja toinen söi kerran illalla nukutin toisen kerran ja toisen kahdesti syliin ottaa vaan niskaan mutta hetken he ovat pieniä kyllä se viimeistään kouluun mennessä loppuu toi syliin nukuttaminen mutta miten saisin jonkun muun kelpaamaan siihen hommaan kuin vain itseni? ja minäkään kun en tahdo passata suihkun jälkeen liekkö mussa on niin hyvä hien haju :LOL:

Meilä ei likat kasva käyrillä vaikka syövät kuin hevoset mette oli 6700g ja 62.7cm pitkä ja tytti oli 6589g ja 63.6 cm pitkä. Tytti on ollut yleensä aina isompi sen 100-150g mutta nyt oli käntynyt toisinpäin kun tytti sairasti viikon mahataudin.

tyttö heräs nyt mentävä
 
jaahas meillä opittiin tänään konttaamaan ja likka sitte konttas sängyssä unissaan ja eihän se tila riitä konttaamiseen tuntuu vaan hullulta että 6 ja puolen kuukauden ikäinen konttaa ei ainakaan aikasemmat ole näin nopeeta oppineet ny isännän sylissä istuu ja tikottaa ihmeissään =)

No puolen yön maissa sitte nukkumaan päästään jos silloinkaan
 
pikinen Wau! Että konttaamaan :)
No meillä oli sama ongelma kans että ei kelpaa muut kuin minä molemmille. Sama ongelma oli ettei suihkuun päässyt. Sitten piti vaan pikku hiljaa ensin toista ja sitten toista vaan pistää toisten syliin itseltä ja nukutus hommiin myös mukaan. Siinä tulee sitä protesti itkua...eli erottaa selväksi kiukutteluksi mutta sitä ei meillä kestä ainakaan kuin varmaan puol minuuttia :D

ON:
Meillä on pojalla maha aivan sekaisin...tai sitten suolistossa jotain vikaa.
On jo kahdella aiemmalla neuvola lääkäri käynnillä asiasta sanottu mutta lääkäri ei ole pitänyt minään. Nyt sitten ollaan siinä pisteessä että poika raukka huutaa päivät pitkät vatsaansa. Ihan mitä tahansa söi tai joi niin kohta alkaa naama punaisena änkäämään ja ihan tärisee ja huutaa tietty kuin syötävä.
Joskus tulee ihan kakat mutta usein ei mitään eli selvästi vaan vääntöä.
Käy niin harmittamaan kun toinen koittaa kuitenkin leikkiä ja kaikkea reippaana ja sitten se taas alkaa.
Ollaan siis kokeiltu kaikenlaista jättää pois ja lisätä mutta ei auta.
Ei siis voi edes niitä 4kk marja soseitakaan syödä kun sama homma.
Tänään koitin saada yhteyden neuvolaan mutta p...kan marjat että sieltä ketään kiinni saa.
Pitänee varata yksityiselle aika ja viedä se sinne sitten näytille.
Ihan sama vaikka maksaa,meillä kun ei vakuutuksia ole koska en niitä odotusaikana saanut ja sen jälkeen en ole edes muistanut hakea niin kaikki menee omasta pussista, mutta se on vaan rahaa.
Sitä kun ei ole muutenkaan niin samapa tuo sitten maksaa nuokin maksut :D
 
enie onko pojalla vatsa kovalla? meillä oli tyttö "aina" kiukkunen ja syöminen vaikeeta, on nyt kuurina käytetty levolacia (ja lactulosia) ja kappas, meille muuttikin iloinen ja nauravainen tyttö! ja puklinta/oksentelu loppui myös jo hieman aiemmin kun annettiin vaan itsetehtyä ruokaa.... ja sit kun saatiin masu toimimaan, hävis loputkin puklut ja ongelmat=)
 
Konttaa ja ryömii ja sen sekoitusta ne menee mutta olis saanut mennä kauvemmin kun noin liikkeelle lähtevät.

Viime yö oli taas yhtä tuskaa ei nukuttu paljo mitään sitte loppu yöstä nukuttiin kaikki samassa sängyssä tai vauvat ja isäntä nukku ja minä vaan kattelin olin kylläkin torkahtanut jossain vaiheessa.

Tytti tuli sitte pää edellä sängystä alas siis meidän sängystä kun jäi siihen yksin nukkumaan mutta onneksi ei käynyt kuinkaan.

Tytillä oli myös korvatulehdus uusinut ja sai uuden kuurin.

Jospas ens yö nukuttais kun iltapalaksi syötiin täys lautasellinen puuroa ja kaks marjasosetta toinen joi vielä velli pullonkin

Joten huomiseen
 
soja Ei ole vatsa kova eikä löysä vaan just oikean lainen.
Tänään käytiin ylimääräisessä neuvola lääkärissä ja hän epäili allergiaa...niitä kun oli jo ihan vauvanakin. Siellä sai sen "kouristus"kohtauksen ja kakkaa tuli vähän vaippaan niin lääkäri nappasi jo siitä näytteen. Huomenna sitten aamulla labraan erinäisiin verikokeisiin ja pissa näyte viedään myös. Jos näistä ei mitään selviä niin sitten mennään lastenlääkärin pakeille.
 
Heippa pitkästä aikaa. Luin silmät ristissä muutaman sivun. Teillä on ollut puhe reissuun tai kauppaan lähtemisestä kaksosten kanssa. Mä olen reissannut tyttöjen kanssa (kohta 8-kuisia) jonkiverran päivän reissuja ja ollaan yökylässä oltu 4-5 kertaa. Ja ne jotka meidät kutsuu kylään, niin sanon heille että teidän kutsu tuli nyt omalla vastuulla ;) Onhan siinä pakkaamisessa oma hommansa, mutta jälkeen päin on hyvä mieli kun tuli lähettyä. Ja kauppareissu yksin kahden vauvan kanssa. Juu ei. Ei meillä.

Käykö kukaan paikallisessa vauvakerhossa kaksosten kanssa? Mä kävin pari kolme kertaa, mutta totesin, että onhan tätä vauvakerhoa kotonakin.

Puhuitte unikoulusta ja nukuttamisesta noin yleensäkin. En tiedä ollaanko me tehty jotain oikein vai johtuuko se tyttöjen unenlahjoista, mutta me ei olla koskaan nukutettu näitä. Eikä nää itke kun laittaa pinnikseen nukkumaan. Tosin ei tyttöjä voi laittaa pinnikseen ellei ne ole väsyneitä, muuten se menee pyörimiseksi ja huhuiluksi. Normaalisti likat on tillintallin klo 21 maissa.

Pieniksi jääneitä vaatteita on ihan älyttömästi. Muita kokoja oli suht sopivasti (no, ehkä oli ylikapasiteettia vähän) mutta 68 koko meni pieneksi 2-3 viikossa! Ja niitä olin hamstrannut aika paljon. Nyt hujahdettiin 74:seen ja tuli kiire haalia vaatetta jälkeläisille. Nyt en ostele tätä kokoa hillittömästi kun toisen tytöt pulauttelukin loppui. Mutta kauhean vaikea on arvioida miten paljon vaatetta kaksi vauvaa tarvitsee. Tosin on tässä matkalla viisastunut vähän.

Teettekö itse ruoat vauvoille? Mä olen mennyt matalimman aidan mukaan ja ostanut pöperöt valmiina. Kunhan nää täyttää vuoden niin pääsevät äiteen pöytään. (Toivottavasti mun keitokset sitten kelpaa :confused: )
 
Viimeksi muokattu:
Hope79 mä teen likoille soseen itse ja meille ei enään kaupan soseet kelpaakaan noin kyläilyä aatellen olis helpompaa jos ne söis kaupan evästä mutta soseiden teko on suht helppoa ja nopeaa niin oon sitte tehnyt ite.

Olisipa se ollut helppoa jos likat olis vielä hetken pysynyt paikoillaan kun pitää olla koko ajan seurana tai vahtimassa ei hetkeksikään uskalla jättää ilman valvontaa ovet pitää olla kiinni ja jos on yksin kotona ei vessan ovea uskalla sulkea ettei jäädä jumittaan.
 
miekin teen soseet pääasiassa itse, ja tosiaan siinä ois oma helppoutensa jos kaupan soseet kävis, niinkun pikinen tossa totesi. Mutta meillä ollu tytöllä masuvaivaa, joten omilla menty, tosin tänään taas aloitin kokeilua. kyllä sen ilmeestä huomaa, että on erilaista, mut mie oon niin '"urpo" äiti että syötän vaan... :p meillä syödään kaikkea! (sanoo äiti kenellä tuplat on esikot....;) )

hope79 meillä jäi kans pikkuvaatetta nopeesti ja paljon pieneksi, nyt tyttö menossa 68 ja poika melkein 74 koossa. Seuraavia sit ei oikeen ole, ja en yhtään osaa arvioida minkä verran tarviis... pitänee katella mitä joulupukki tuo ja sit alennusmyynteihin suunnata.... ja voi, kun osais ostaa ens talvelle puvut jo nyt kevättalvella...?

mites enie teillä ne allergia tutkimukset?

nyt ei ehdi muuta....
 
Nyt alkaa vähän selvitä pojan huutojen ja uniongelmien taustaa.
Tänään saatiin vastauksia ja muna lähti ehdottomasti pois ruokavaliosta.
Maitoon oli myös reaktiota mutta ei vielä niin kovaa kuin munassa.
Nyt kuitenkin aloitettiin maidoton ruokavalio viikoksi ja viikon päästä lääkäri taas soitaa...niin ja tietty munatonkin. Sitten katsotaan onko ollut apua.
Saattaa tulla myös ihotestit.
Laktoosikoe valmistuu vasta ensivuoden puolella.
Keliakiaa ei ole ja sen tiesin jo kun heiltä otetiin syntyessä napanuorasta verinäyte josta se katsottiin. Joku tutkimus hommeli oli johon pyydettiin. Ei kummaltakaan löytynyt sitä kromisomia siihen.
Mutta näillä nyt mennään ja kävin kaupassa ihmettelemässä miten on vähässä maidottomat ja munattomat tuotteet valmisruuissa vauvoilla. Samoin ihan ne puurojauheet sisältää maitojauhetta melkein kaikki, kaurapuuro ja riisipuurojauhe eivät sisällä.
Mutta tästä tämä lähtee ja ihanaa kun alkaa selvitä hommat.
 
Pitkästä aikaa tervehdys! Kaikkea olette ehtineet kirjoitella ja pohtia, en edes muista mihin piti kommentoida mutta jospa jotain muistaisi...

Minä olen kaksikon kanssa liikkunut syntymästä lähtien kyllä kaupoilla, kaupungissa ja kylässä. Onhan se hieman työlästä, mutta kyllä sitä pärjää. Nyt kun kaksikko on jo 2v, yritettiin käydä perhekerhossa mutta yhtälö yksi aikuinen ja kaksoset ei ihan toimi, jäi alkuhartaudet kyllä kuulematta... Jos kaverin saisi sinne niin sitten voisi olla mukavaa. Nykyään kaksikko viihtyy kun liikkeellä ollaan, mutta tietty pitkät bussimatkat kuumassa bussissa aiheuttaa joskus erinäisiä huutoja... Kaupungilla tykkäävät rattaissa istua ja katsella kaupungin vilinää, mutta jos vauhti pysähtyy niin alkaa vastalauseet.

Minä tein vauva-aikana ruuat varmaan puoliksi, eli söivät sekä kaupan pöperöitä ja sitten omia keitoksia. Nykyään syövät reippaasti kaikkea mitä eteen tarjoaa, mm eilen poika söi kovalla innolla punajuurisalaattia! Kokeilevat aika ennakkoluulottomasti uusia makuja. Ja allergioita ei ole ensimmäistäkään. Hyvä niin.

Nyt tarvii mennä jatkamaan töitä. Ihanaa ja rauhallista joulunalusaikaa kaikille monikkoperheille!!!
 
Minäkin tein itse soseet, saivat kyllä kaupan soseitakin välillä. Pääasiassa kuitenkin omatekosia kun rahasta oli ja on tiukkaa, halvemmaksi tuli tehä ite kun kuitenkin saadaan possun, peuran ja hirvenlihaa vanhemmilta ilmaiseksi. Samalla sitten tottuivat erilaisiin ja monipuolisempiin makuihin kun pelkillä kaupan ruuilla ja nyt ovatkin kovia syömämiehiä noiden tavallisten ruokien kanssa. Allergioita ei oo, tosin tatit tekee mahan kipiäks toiselle ni ei olla nyt sitä annettu.

Sitten, joku isompien kaksosten äippä voisi valaista tässä asiassa. Miten ne saa nukkumaan omissa lastensängyissä??? Rempattiin poikien huone ja sinne muuttivat meidän huoneesta, samalla vaihettiin pinnikset oikeisiin sänkyihin. Kaksi viikkoa on nyt tapeltu nukkumaanmenon kanssa, pinniksiin kuitenki vaan jätettiin ja nukahtivat mukinoitta. Eilenkin taas toinen karjui jolohuutoa toista tuntia kun iskä nukutti, ja se kun rauhoittui ja nukahti niin toinen aloitti. Jälkimmäinen taintui kymmenen jälkeen sitten. Eivät kestä sängyssä yhtään, jos lähet huoneesta pois alkaa huuto, jos jäät huoneeseen alkaa vaa kauhee mylläkkä eivätkä malta rauhoittua ja ruveta nukkumaan. On koitettu iltasatuja, jutella päivän tapahtumista, laulut on laulettu ja silitelty ja mitä vielä. Että viisaat neuvot olis nyt tarpeen! Toki oli iso muutos vaihtaa huonetta ja sänkyjä samalla kertaa mutta luulis nyt parissa viikossa jo tottuvan.. Päiväunet sujuu kuitenkin jotenkin, menihän niillä tänäänki yli tunti ennenku malttoivat nukkua mutta nukkuvat kuitenkin ja ilman huutoa.

Mutta nyt on mentävä, kohtahan ne jo herääkin ja TAAS on äiti vaa koneella ollu päiväunien ajan :D

Hyvää joulunalusaikaa kaikille!
 
Heissan!

Enie päivitätkö etusivulle poikien osalta s. 3.10.2009 eli enää ei olla 9kk :D Nyt on lapsilla ikää jo reippaat 1v 2kk. Kumpikaan ei vielä kävele, mutta tukea vasten noustaan joka paikkaan ja saattavat ottaa sivuaskelia tuen kanssa. Taaperokärryä työntävät polvillaan, noh, liikkuuhan se niinkin! Arkaillaan kuitenkin nousta sitä vasten seisomaan. Olen kuitenkin sitä mieltä että hiljaa hyvä tulee, ja jokainen lapsi kehittyy omalla tahdillaan ja lopputulos on kuitenkin sama, eikös vaan :)
Selkeitä sanoja ei vielä tule, mutta joitain sanoja kuten äiti=äta, leipä=taata tai tääta, ja sitä poiken keskinäistä siansaksaa pulppuaa.
Tästä tuli pikainen käynti foorumilla, duty calls.
Rauhallista ja mukavaa joulun odotusta kaikille!
 

Yhteistyössä