Meillä vedetään D-vitamiinin "yliannostusta" koko perhe :)

jännä juttu?
Turhaa vouhotusta! Eipä se sairastelu mistään vitamiinitipoista ole kiinni. Itse oon heikohkosti syönyt d-vitamiinia, enkä ole ollut edes flunssassa kahteen vuoteen!
Minä olen ollut terveenä ainakin 2 vuotta enkä käytä edes vitaminoituja tuotteita. En usko enää lisävitamiineihin eikä mun vaalea iho tarvitse niin paljon edes aurinkoa, koska se on tottunut valmistamaan minulle sopivan annoksen ihan itse vuosien varrella. On tietysti mahdollista, että olen joskus saanut yliannoksen vitamiinivalmisteita ja siksi en siedä enää yhtään niitä valmiiksi vitaminoituja maitotuotteita. Se rahamäärä (apteekkiin ei ole asiaa ollenkaan!) on nyt sitten laitettu kunnolliseen ruokaan ja oltu virkeinä ja terveenä:)

Mut kukin tavallaan, on se pilleruiusko niin vahva et ei mahda mitään ja sitä käytetään mainonnassa surutta hyväksi:
HY
 
"Manta"
Mekin käytämme n.100mg/pv eikä flunssista ym. tietoakaan. Olo näin pimeänä aikanakin pirteämpi ja stessikynnys selvästi korottunut.
Maailmalta pukkaa kokoajan tutkimustietoa D-vitamiinin monista hyödyistä.
 
"Tilu"
Suomessa ei edes ylitä uutiskynnystä, että EU on jo tehnyt naurettavan alhaisen vitamiinien ja hivenaineiden saantisuosituksen ja pian ei EU:n alueella saa myydä enää vahvempia vitamiinivalmisteita.!!!
Lääkeyhtiöt, ylikansalliset yhtiöt ja suurmaatalous lobbareina.
Saantisuositukset saattava tulla voimaan jo ensi vuoden aikana ja ne ovat tosiaan niin alhaiset, että saame ne määrät miltei jo ruuasta.
Muualla Euroopassa tästä asiasta puhutaan paljon ja taistelu lakia vastaan on käynnissä.
Suomessa varmasti lakataan myymästä vitamiineja ja lisäravinteita kokonaan, sillä tämä on vaarana niissä maissa, jossa ei ole isoja valmistajia hakemassa lupia tuotteilleen.
 
hei sinä joka
[QUOTE="Tilu";22533447]Suomessa ei edes ylitä uutiskynnystä, että EU on jo tehnyt naurettavan alhaisen vitamiinien ja hivenaineiden saantisuosituksen ja pian ei EU:n alueella saa myydä enää vahvempia vitamiinivalmisteita.!!!
Lääkeyhtiöt, ylikansalliset yhtiöt ja suurmaatalous lobbareina.
Saantisuositukset saattava tulla voimaan jo ensi vuoden aikana ja ne ovat tosiaan niin alhaiset, että saame ne määrät miltei jo ruuasta.
Muualla Euroopassa tästä asiasta puhutaan paljon ja taistelu lakia vastaan on käynnissä.
Suomessa varmasti lakataan myymästä vitamiineja ja lisäravinteita kokonaan, sillä tämä on vaarana niissä maissa, jossa ei ole isoja valmistajia hakemassa lupia tuotteilleen.[/QUOTE]


Laitatko jooko jotain linkkejä??
 
"dee"
Ai? Olen 35v. ja muistan vieläkin, miltä d-vitamiinitipat maistuivat eli kyllä meillä ainakin syötiin ihan suositusten mukaan vitamiinitipat ja kouluikäisenä vaihdettiin sitten kalanmaksaöljyyn.
)
Sama täällä. Ja kolmekymppisenä nyt on mielestäni aika hölmöä kehuskella että "vieläkin täällä ollaan hengissä..."
Meillä syödään kalaa ja D:tä, viimeksi sairastin 3v sitten 3pvän flunssan. Kuumeessa olen ollut joskus 6v sitten tms. En tiedä onko tuolla kuinka paljon väliä, mutta Suomessa aurinkoa on niin vähän, etten usko D-lisästä olevan mitään haittaa.
 
"pirskatti"
Minulla itselläni on vahvaa näyttöä D hyödyllisyydestä . Olen nyt vuoden syönyt D3 ja saanut siitä tosi ison hyödyn . Särkylääkkeiden ollessa minulla kieltolistalla , päähänpistona aloin ottamaan D3 yölliseen polttavaan jalkasärkyyn .Heräsin siihen montakertaa yön aikana . Alkuannos oli 40mg pv . Olin syönyt näin ehkä 3-4 vk kun havahduin että enhän olekkaan herännyt siihen kipuun enää . Jatkoin samalla annoksella ja parin kk kuluttua totesin että riesanani ollut talvinen ( n 30 v) säärien sietämätön syhyminen oli poissa ja mikä parasta närästys , johon söin reseptilääkettä oli pois . Ovat myös nämä 3 vaivaa pysyneet pois jo vuoden . Kesällä alensin annoksen 20 mg mutta syksyllä oli pakko nostaa 40 kun kutina säärissä taas alkoi ja kutina hävis , kiitos D 3 -vitamiinin .
 
vitaministi
Kertokaas, mikä d-vitamiinivalmiste olisi paras? Sellainen, mikä uppoaa sekä lapsille että aikuisille? :)
Tätä merkkiä ainakin tiede-palstan keskusteluissa suosivat:
Carlson Labs, Vitamin D3, 2000 IU, 360 Soft Gels - iHerb.com
Lapsille vaikka tämä: Carlson Labs, Vitamin D3, 1000 IU, 250 Soft Gels - iHerb.com

Iherbistä saa D-vitamiinit vuodeksi sillä rahalla millä suomesta ostettuna saa n. kuukaudeksi.
Postimaksut on vain 4$ eli vähän reilu 3 euroa.

Koodilla SIR989 saa 5$ alennusta ensimmäisestä tilauksesta. (ja koodin tyrkyttäjäkin jotain palkkiota, ei kai netti muuten näitä koodeja olisi täysi ;) Tässä keskustelussa ei kukaan kuitenkaan vielä ollut iherbbiä maininnut niin ajattelin et tähän voi koodinsakin lykätä)

D-vitamiini kannattaa aina ostaa öljykapseleina koska D-vitamiini on öljyliukoinen ja imeytyy vain rasvan kera. Öljykapseleissa ei myöskään ole mitään ylimääräisiä aineita. Iherbin valikoimista löytyy myös tippoina annosteltavia niissä ei tule sitä kapselin kuortakaan ylimääräisenä.
 
vitaministi
[QUOTE="vieras";22138349]En jaksanut lukea koko ketjua. Mutta töissä just puhuttiin, että jos syöt paljon d-vitamiinia etkä syö kalkkia, se suurentaa osteoporoosin riskiä. Eli jos juot hirveästi maitoa, etkä kalkkia se osteoporoosiin sairastumisen riski suurenee. Miettikääpäs tätä.[/QUOTE]

Väärin. D-vitamiini lisää kalsiumin imeytymistä, joten sitä kalkkia ei sitten kannata isoja määriä pillereistä syödä lisukkeena.
 
vitaministi
-Terveydenhoito alalla
Kaverini sairastaa ms-tautia ja hän saa noin 5-kertaisen määrän päivässä neurologin suosittelemana.Itsekin syön kaksi tablettia "pirkka"-purkista ja muutenkin urheilen paljon, eli tarvitsenkin sitä. Auttaa jaksamaan iloisena...:)
 
"D-vitamiinia saadaan kalaöljystä, kalasta, maitovalmisteista, kananmunasta ja sienistä, ja sitä on nykyisin lisättynä vitaminoiduissa margariineissa ja kevytrasvoissa, vähärasvaisessa maidossa sekä pikkulasten velleissä ja äidinmaidonkorvikkeissa"

"15 minuutin viettäminen auringossa kolmesti viikossa riittää D-vitamiinin saamiseksi."

Lue lisää: D-vitamiini – Wikipedia


"D-vitamiinin vähimmäissaantisuositus on 7,5 mikrogrammaa."
 
"vieras"
Jaa, no mä kuulin et noi synteettiset valmisteet (eli ne apteekin purkeista saatavat pillerit ja tipat) jää elimistöön, ei ei poistu eikä imeydy, aiheuttaa vaan vaurioita. Sen takia synteettisten valmisteiden yliannostus on VAARALLISTA. Sen sijaan, jos ostaa niitä luonnonmukaisia valmisteita (niitä myydän myös pillereinä ) niin ne poistuu luonnollisesti elimistöstä joten niitä saa vetää vaikka kuinka paljon yli suositusten ilman että se on vaarallista.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";22907720]Jaa, no mä kuulin et noi synteettiset valmisteet (eli ne apteekin purkeista saatavat pillerit ja tipat) jää elimistöön, ei ei poistu eikä imeydy, aiheuttaa vaan vaurioita. Sen takia synteettisten valmisteiden yliannostus on VAARALLISTA. Sen sijaan, jos ostaa niitä luonnonmukaisia valmisteita (niitä myydän myös pillereinä ) niin ne poistuu luonnollisesti elimistöstä joten niitä saa vetää vaikka kuinka paljon yli suositusten ilman että se on vaarallista.[/QUOTE]

juuri tuon takia on ihan turha verrata sitä saantia siihen mitä auringonvalosta saa, ne on täysin kaks eri asiaa. Synteettinen on aina synteettistä ja se voi olla hyvinkin myrkyllistä
 
"vieras"
[QUOTE="heips";22925801]Mä otan 50 mikrogrammaa päivässä, lapsi saa 25. Tippoina otetaan jotka ollaan tilannu iherb.comi:sta ja YHDESSÄ tipassa on 25 mikrogrammaa ja pullo makso kai 5 e...[/QUOTE]

sieltä mistä havimmalla saadaa, jopa amerikkalaisia tippoja joiden sisällöstä ei ole sulla mitään tietoa, kuinka uskallat antaa vieläpä lapsellesi niitä?
 
"sondersson"
[QUOTE="vieras";22926034]sieltä mistä havimmalla saadaa, jopa amerikkalaisia tippoja joiden sisällöstä ei ole sulla mitään tietoa, kuinka uskallat antaa vieläpä lapsellesi niitä?[/QUOTE]

miksi niiden sisällöstä olisi jotenkin vähemmän tietoa kuin suomalaisten? Ei ne jenkit nyt niin saatanasta ole. Kyllä niissä on yhtälailla luotettavat tuoteselosteet kuin täälläkin.
 
"sama"
[QUOTE="vieras";22926034]sieltä mistä havimmalla saadaa, jopa amerikkalaisia tippoja joiden sisällöstä ei ole sulla mitään tietoa, kuinka uskallat antaa vieläpä lapsellesi niitä?[/QUOTE]

iherb.com on kyllä ihan luotettava paikka ostaa vitamiineja, on brittiläinen eikä amerikkalainen! Meiän d-vitamiinit sisältää PELKÄSTÄÄN D3 vitamiinia ja oliiviöljyä. Toisin kun suomessa esim. jekovit tipat sisältät alkoholia ym.
 
"Joo"
Aikuiset 5 tablettia 10 mikrogramman pillereitä eli yht. 50 mikrogrammaa, lapset 3 x 10 mikrogrammaa. Ajattelin nostaa lasten annostuksenkin 50:n mikrogrammaan. Vauva saa 30 tippaa Deetippoja (suositus 20).

Miten muilla? Siis teillä jotka otatte enemmän kuin on suositukset?

Ei muuten olla oltu sairaina kolmeen kuukauteen. Kummasti loppui tautikierteet kun nostettiin d-vitamiiniannostus.... =)
Siis käsittääkseni D-tippojen suositus on 5 tippaa/vrk. Järkky yliannostus vauvalla!
 

Yhteistyössä