Meinasko meille käydä eilen köpelösti?? (häkämyrkytys)

Mies laitto leivinuuniin tulet. Ennen nukkumaan menoaan kävi luukusta katsomassa, että tuli oli sammunut ja löi pellit kiinni. Jäin itse vielä koneelle ja olin juuri menossa nukkumaan kun kuulin kummaa napsetta uunista ja haistoin hirveän savun hajun. Kurkkasin uuniin niin näin, että uunissa kyti yksi puukapula. Savusi melkoisesti. Vedin pellit auki ja ikkunan myös. Möyhin vähän hiillosta ja niinhän se puu syttyi siellä uudestaan.
Mitä jos olisinkin mennyt nukkumaan, enkä huomannut tuota savuamista? Oltaisko me nukuttu ikiuneen koko porukka? :/
 
vieras
HÄKÄHÄLYTIN!!..on hyvä ostos!!!
Me pitkään oltiin ostamassa moista,mutta se vain jäi ja jäi.Kun sitten lopulta siihen investoitiin,niin kaduta ei kyllä pätkääkään.
Kerran on jo maksanu ittesä takas.
Me oltiin lämmitetty uunia ja puolilta öin sitten iskettiin pellit kiinni ja ruvettiin unille...meni muutama minuutti kun alkoi hlytin ulista ja meinaan ei mikään pieni ääni vehkeestä lähde!!
eikun pelti,ikkunat ja ovi auki.
Kylläpä säikäytti..
 
Mä meinaan ostaa kanssa häkävarottimen, vielä miellä ei ole. Meillä kävi tässä kerran niin kun ekoja kertoja lämmitettiin, että ei tajuttu että pellit on kiinni kun meidän mielestä ne oli auki jo... Sitt vasta huomattiin kun savut oli jo kämpässä. Mutt selvittiin kanssa säikähdyksellä.
 
Joo, miehelle olen viime talvena jo sanonut, että vois asennella ne varoittimet paikalleen. Viimeksi viime viikolla asiasta mainitsin kun eka kertaa takkaa lämmiteltiin, mutta ei... Itte tehtävä sekin näemmä.

Onko teillä muuten häkävaroitin katossa vai jossain seinällä???
 
:hug: Hui! Onneksi kuitenkaan ei käynyt mitään, siinä olis tosiaan voinut käydä köpelösti.

Meillä on häkävarotin seinällä ja samassa tilassa vielä missä tuo uuni on. Pitäs käydä ostamassa vielä ainakin kaksi lisää jotta sais muihinkin kerroksiin.
 
.
joo meille meinas kanssa käydä köpelösti viime talvana. olin silloin vielä raskaana ( onneksi ) heräsin yöllä vessaan ja ihmettelin kun en meinannu pysyä pystyssä ja rupesin oksentamaan... no häkäähän meillä oli kämppä täynnä... eimuuta kun kunnon tuuletus ja koko perhe keskellä yötä hereille ja pihalle haukkaaman raitista ilmaa. kyllä säikäytti. ja nyt meillä on tosiaan se häkävaroitin.
 
Minä neuvoin äidilleni joululahjavinkkejä mitä voisi isälle ostaa ja häkävarottimen hän osti :) Heillä sitä ei ole kiinnitetty mihinkään, on sellaisen vitriinikaapin päällä uunin vieressä =) Kai sekin kiinnitetään heti kun joku saa aikaiseksi, mutta siis toiminnassa on kyllä. =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja PuPu 10-07:
:hug: Hui! Onneksi kuitenkaan ei käynyt mitään, siinä olis tosiaan voinut käydä köpelösti.

Meillä on häkävarotin seinällä ja samassa tilassa vielä missä tuo uuni on. Pitäs käydä ostamassa vielä ainakin kaksi lisää jotta sais muihinkin kerroksiin.
Milläs korkeudella se varoitin on?

 
Alkuperäinen kirjoittaja Annette-79:
Joo, miehelle olen viime talvena jo sanonut, että vois asennella ne varoittimet paikalleen. Viimeksi viime viikolla asiasta mainitsin kun eka kertaa takkaa lämmiteltiin, mutta ei... Itte tehtävä sekin näemmä.

Onko teillä muuten häkävaroitin katossa vai jossain seinällä???
http://www.pelastustoimi.fi/turvatietoa/hakavaroitin/ Tuossa on tietoa varoittimen asennuksesta oikeaan paikkaan.
 
HÄKÄ on myrkyllinen kaasu, jota syntyy palamisen seurauksena. Sen on väritön, hajuton ja mauton kaasu ja siitä syystä se on vaikea havaita ihmisen aisteilla. Suomessa sattuu vuosittain 10-20 häkäkaasukuolemaa. Se sitoutuu veren hemoglobiiniin ja vapauttaa happea verenkiertoon. Korkeina pitoisuuksina häkä voi tappaa muutamassa minuutissa. Häkämyrkytyksen oireita ovat päänsärky, väsymys ja pahoinvointi. Häkävaroitin tulisi hankkia jokaiseen huoneeseen, jossa on takka, kaasuhella tai muu tulisija, ja sijoittaa se 2-3 metrin etäisyyteen häkää aiheuttavasta laitteesta. Varoitin on tarpeellinen myös kesämökillä. Testaa varoitin viikoittain ja vaihda paristo tarvittaessa.

Häkävaroitin ei korvaa palovaroitinta eikä kaasuvaroitinta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Annette-79:
Alkuperäinen kirjoittaja PuPu 10-07:
:hug: Hui! Onneksi kuitenkaan ei käynyt mitään, siinä olis tosiaan voinut käydä köpelösti.

Meillä on häkävarotin seinällä ja samassa tilassa vielä missä tuo uuni on. Pitäs käydä ostamassa vielä ainakin kaksi lisää jotta sais muihinkin kerroksiin.
Milläs korkeudella se varoitin on?
Mittasin, näytti olevan korkeudessa 150cm
 
Hui kauhea :(

Häkävaroittimessa on ne asennusohjeet, sehän pitää kai asentaa jollekin tietylle korkeudelle?

Meiltä se valitettavasti puuttuu, pitäis hankkia.

Mä teen niin, että jos lämmitetään leivinuunia kunnolla, niin ikinä en pistä peltejä kiinni ennenkuin seuraavana aamuna vasta, ja silloinkin möyhin kunnolla eittei pala enää.

Kai siinä vähän menee lämpöä harakoille, mutta mieluummin niin päin. Ja silti meillä on torppa lämmin kolme päivää kun uuni on lämmitetty, että ei siinä paljon taida hukkaan mennä.
 
Mua alkoi mietityttää tuo häkämyrkytys. Meidän 6vuotiaalla oli aamulla huono olo, heräsi kuuden aikaan ja sanoi, että oksettaa... tosin se meni ohi. Sitten valitti päänsärkyä. Tosin valitti myös kurkkukipua, joten voi olla kyllä muutakin. :eek:
 
jasse
kyllä sen huomaa jos kämpäsä on häkää tuloo pää kipeex niin siinä vaiheesa voi aukoo ikkunoita ps.useat kerrat kokenu
niin eihän tuo häkä varotin olis paskempi investointi niin ja palohälytinki pitäs kaivaa kaapista...


Alkuperäinen kirjoittaja :
häkä ei haise eikä näy mitenkään...eli ostakaa häkävaroitin...
 
meillä meinas kans käydä köppääset täs taannoin, koirien kupit oli jääny yöksi hellan päälle j anuorin oli sitten vissiin kyny hyppimässä hellaa vasten ja saanu levyn päälle. aamulla oli kämppä täynnä savua kun kuppien "jarru"muovit oli sulanu hellaan kiinni. tuli muuten tarkastettua palovarottimet sen jälkeen
 

Yhteistyössä