Melatoniini

Onko kenelläkään kokemuksia melatoniinin käytöstä? Millaisia, positiivisia vaiko negatiivisia?!

Meillä esikolla neuropsykologin tutkimukset kesken ja tänään oli meille vanhemmille keskustelu aika. Neuropsyko ehdotti meille josko otettaisiin kokeiluun melatoniini. Tämä siis vielä vasta ajatustasolla. Kaipaisin kovasti kokemuksia niitä omaavilta.

Meillä siis tytön kanssa illat ongelmallisia, uni ei tahdo tulla ei sitten millään ja siitä taas seuraa kaottiinen aamu, kiukku päivä, vielä enemmän kierroksillä käymistä ja taas illalla sama nukahtamisongelma. Tosin väliin mahtuu myös kausia, jolloin neiti onnistuu rauhoittumaan ja nukahtamaan ihmisten aikoihin.

Joskus pari vuotta sitten kokeiltiin yömaitoa. Siitä ei kyllä sillon ollut kovin merkittävää apua, liekö sitten määrät liian alhaiset.

Entä mahtaakohan olla jotain muuta vastaavaa tuotetta jota lapselle voisi antaa noihin nukahtamisongelmiin?

Kaikennäköisiä kokemuksia mielenkiinnolla odottaen!
 
meidän 5v down pojalla on melatoniinit käytössä,nyt jo toista kertaa..
jätin ne välillä pois kun nukahti hyvin mutta taas viime syksynä alkoi illat mennä niin että kun 21.00 meni sänkyyn niin vielä 23 oli hereillä..
kyllä ne autaa nukahtamiseen,kannattaa ainakin kokeilla.mitään haitta vaikutuksia en ole huomannut,sehän on ihan samaa hormoonia mitä keho itsekkin tuottaa.vajaa tunti ennen sänkyyn menoa pilleri "poskeen" ja hyvin nukuttaa.koko yöhönhän se ei vaikuta vaan siihen nukahtamiseen.
 
Saitteko mistä reseptin? Meille perheneuvolan neuropsykologi ehdotti yksityiselle lastenlääkärille menoa. Mutta jotenkin tuntuu, että miksi en sitä reseptiä voisi terveyskeskuksesta saada?!

Meillä juuri tuo nukahtaminen on ongelma. Itse olisin valmis menemään nukkumaan jo kymmenen aikaan illalla, mutta likka vaan valvoisi. Kuitenkin nuoremman kanssa menevät aina ennen kahdeksaa sänkyyn. Alkaa toisinaan ottaa voimille jos nukahtaminen vie sen 2-3 tuntia... Josko ne päivätkin siitä sitten helpottaisi...

Kiitos!
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.04.2007 klo 14:21 D-mamma kirjoitti:
meidän 5v down pojalla on melatoniinit käytössä,nyt jo toista kertaa..
jätin ne välillä pois kun nukahti hyvin mutta taas viime syksynä alkoi illat mennä niin että kun 21.00 meni sänkyyn niin vielä 23 oli hereillä..
kyllä ne autaa nukahtamiseen,kannattaa ainakin kokeilla.mitään haitta vaikutuksia en ole huomannut,sehän on ihan samaa hormoonia mitä keho itsekkin tuottaa.vajaa tunti ennen sänkyyn menoa pilleri "poskeen" ja hyvin nukuttaa.koko yöhönhän se ei vaikuta vaan siihen nukahtamiseen.
 
me saatiin resepti ihan meidän terveyskeskuksen oma-lääkäriltä.. tosin yski kyllä ja yritti että eikös teillä ole se vammaisneuvola,kysykää sieltä.. soitti kuitenkin meidän neurologille joka sanoi ett kirjoita vaan. se on vaan niin "vähän käytetty" lääke ettei lääkärit sitä osaa/halua kirjoittaa.
 
marketta
Niin, eihän siitä melatoniinista saa edes KELA-korvausta, sitä ei käsittääkseni luokitella lääkkeeksi...esim. jenkeissä sitä saa ostaa supermarketeista ihan kuka vain haluaa, mutta Suomeen sitä ei saa tuoda ilman reseptiä!!!! Meidän tytöllä auttoi n.3 kk, sitten teho loppui vaikka annosta lisättiin. Pidettiin taukoa pari kuukautta ja aloitettiin uudelleen. Tällä hetkellä pärjätään taas ilman.
 
Kyllä melatoniinia jokainen apteekki saa valmistaa, meidän paikkakunnalta ei yliopiston apteekkia löydy ja kahdesta eristä olen melatoniinia hakenut ja molemmat apteekit on sen itse valmistanut.

Meille aluksi kirjoitti neurologi reseptin pariksi viikkoa, sit uusin sitä aina terveyskeskuksessa, ihan kuin kaikki muutkin reseptit. viimeksi lääkäri oli kirjoittanut vuoden annoksen ja meillä käytetty lääkettä vasta 4 kk.

Meillä lääke auttoi totaaliseen unirytmin sekoittumiseen. Ei heti ekana yönä vaan pikkuhiljaa reilun viikon melatoniin syönnin jälkeen oikea rytmi löytyi. Välillä olen yrittänyt jättää lääkettä pois, kolme yötä menee ja taas alkaa kitinät joten tällähetkellä meillä syödään kiltistä melatoniinia
 
Kyllä melatoniinia jokainen apteekki saa valmistaa, meidän paikkakunnalta ei yliopiston apteekkia löydy ja kahdesta eristä olen melatoniinia hakenut ja molemmat apteekit on sen itse valmistanut.

Meille aluksi kirjoitti neurologi reseptin pariksi viikkoa, sit uusin sitä aina terveyskeskuksessa, ihan kuin kaikki muutkin reseptit. viimeksi lääkäri oli kirjoittanut vuoden annoksen ja meillä käytetty lääkettä vasta 4 kk.

Meillä lääke auttoi totaaliseen unirytmin sekoittumiseen. Ei heti ekana yönä vaan pikkuhiljaa reilun viikon melatoniin syönnin jälkeen oikea rytmi löytyi. Välillä olen yrittänyt jättää lääkettä pois, kolme yötä menee ja taas alkaa kitinät joten tällähetkellä meillä syödään kiltistä melatoniinia
 
Melatoniini on "luontainen" lääke otetaan puoli tuntia ennen sänkyyn menoa. Lääkkeen vaikutus näkyy noin viikan sisällä. Kannattaa kokeilla. Teitääkseni siitä saa kelan korvauksen, mutta onhan asia korvattavuus voinut muuttua.
 
as-pojan äiti
Meidän pojalla melatoniini käytössä, en anna säännöllisesti, vaan tarvittaessa.
Annan melatoniinin tuntia ennen toivottua nukahtamis-aikaa, eli meidän pojalla alkaa vaikuttamaan tunnissa.
Eikä vaikutusta todellakaan viikkoa tarvinnut odottaa, vaan alkoi vaikuttamaan heti samana iltana.
Pojalla, nyt 7v, on aina ollut nukahtamis-ongelmia ja pahoja unihäiriöitä. Unihäiriöihin melatoniini ei kuitenkaan auta, ainoastaan nukahtamis-ongelmiin!
 
as-pojan äiti meneekö teillä jokin muu lääke nimenomaan unihäiriöihin? Meillä pojalla alkanut jälleen univaikeudet, herää kesken yötä eikä nukahda uudestaan. Tähän asti syötetty vain melatoniinia, nyt olen alkanut miettimään onko jotain muita unilääkkeitä lapsille, joista voisi olla meille parempi hyöty?
 
as-pojan äiti
Juu, kyllä menee, tai oikeastaan on vasta lääkekokeilu menossa, nimittäin lauantaina aloitti Risperdalin.
Pojalla on päädiagnoosina asperger, lisäksi adhd, kaavamainen liikehäiriö ja tic-oireet. Risperdalin pitäisi auttaa pojalla levottomuuteen, tic-oireisiin ja unihäiriöihin.
Aiemmin pojalla oli Ritalin-kokeilu, mutta se ei sopinut ollenkaan (vaikkakin auttoi keskittymis-ongelmiin), pulssi oli koko ajan yli 100 (ja tästä syystä hengästynyt, valitti janoa, iho punoitti...), asperger-oireet pahenivat, nukkui entistä levottomammin.
 

Yhteistyössä