menkkavuotoa hillitsevä lääke

Onko kukaan käyttänyt sitä lääkettä, joka hillitsee menkkavuodon määrää? Mitä lääkettä se on ja miten käytetään?

Mulla kun ois sellainen tilanne, että menkat kestää 7 päivää, joista 1-3 on aivan valtavaa vuotoa. Varmaan, näin äkkiä arvioiden 80 % kaikesta vuodosta tulee yhden päivän aikana ja sitten 15 % tulee 2 seuraavan päivän aikana ja se loppu 5 % tulee noiden loppujen 4 päivän aikana. En siis tarvitsisi lääkettä kuin noihin 3 päivään. Voiko sitä syödä vaan niinä päivinä vai pitääkö syödä koko menkkojen ajan?
 
Maaruska
Kantsii myös tarkistuttaa ettei sairasta mitään verenvuototautia. Niille tyyppillistä on usein myös runsaat kuukautiset. Sellainen olisi hyvä tietää esim. onnettomuuksien varalta. Yhden lääkkeen nimi ainakin on Cyklokapron jota määrätään runsaisiin kuukautisiin yms. vuotoihin.
 
Kierukkaahan suositellaan myös runsaiden kuukautisten hoitoon. Itse söin jotain vuotoa niukentavia lääkkeitä teininä ja vain just pahimpina päivinä. Onneksi nykyään ei ole samaa ongelmaa, vaikkei käytetäkään horm. ehkäisyä. Ekan lapsen jälkeen oli runsaat menkat, mutta nyt kolmannen ja horm.ehk. loputtua vuoto on ihan normaalia taas. Outo on tämä naisen kroppa. :)
 
Kokeilin cyklokapronia yhden kerran ja en tykännyt yhtään. Menkat loppu joo kuin seinään mutta jalkoja särki niin maan perusteellisesti. Epäilin jo ties mitä laskimotukosta! Särky lakkasi heti kun lääkkeen vaikutuskin. Mutta niin epämiellyttävä fiilis oli, etten toiste kokeile.
Vanha kunnon burana tepsii paremmin. Vähentää vuotoa jonkin verran, niin että sen sietää.
 
Kiitos vastauksista! Ja vielä lisääkin aiheesta mielelläni kuulisin.

Esimerkiksi kiinnostaa kovasti, että kuinka kova sen vuodon pitää olla, että lääkkeitä vaivaan saa? Vaikka eihän niillä lääkäreillä tosin muuta ole kuin naisen sana siitä, että vuoto on haitallisen kovaa...

Niin, ja pillerit ei mulle sovi ja hormonikierukkakin otettiin pois 7 kk jälkeen kun vuosin koko sen ajan kuin seula. Ja kaksi lastakin on tehtynä, joten ei ole sekään auttanu mulla tasaamaan menkkoja tai vuotoja.
 
Minäkin sain lääkettä verenvuotoa hillitsemään, kun hormoonikierukan laiton jälkeen vuoto vain jatkuu. Caprilon kuuri, kuusi vuorokautta, hiljensi vuotoa, mutta ei lopettanut. Parin viikon päästä on lääkärin soittoaika, toivottavasti vuoto jo alkaa hiljentyä lisää...
Minäkin otin hormoonikierukan, kun menkkavuotojen ensimmäiset päivät oli mahdottomia, mutta kyllä tämäkin jatkuva pikkuinen vuotaminen alkaa rasittaa. Ainakin parisuhdetta ja veriarvoja.
 
Mulla on aina ollut todella runsaat kuukautiset ja tottakai kolmen lapsen jälkeen, otin hormoonikierukan, jottei tarvitsisi ehkäisyä siinäkään miettiä
kaksi vuotta kärsin vuodoista, vaikkakin piti hillitä, toisilla jää kokonaan pois
tottakai asia pysyi jollakin tasolla, koska hormooni kierukka hillitsee hyvinkin runsaita vuotoja

mutta kun neljäkuukautta sitten otin pois, iltatähteä koitetaan

kaksi päivää pois oton jälkeen aloin vuotaa,
kolmena viikkona kuukausesta
menin lääkäriin ja sain vuotoa hillitsevää lääkettä, joita syödään pahinpinä päivinä, jopa kuusi, mutta helpottavat=)

seuraavana kuukautena, vuosin kaksi viikkoa,
nyt kun on menossa neljäskuukausi, olen jo vuotanut kolmeviikkoo ja ens kuusta aloitan keltarauhashormoni hoidon
koska vauvaa ei voi tulla kun vain vuotaa

Mut mulla ainakin lääkkeettä syödään tilanteen mukaan

 
Maaruska
Sellainen on hyvä huomioida, että mikäli sattuisi sairastamaan (tietämättäänkin) verenvuototautia niin Buranaa ei pidä syödä!!!! Se sisältää asetyylisalisyylihappoa joka lisää verenvuotoa ja on ehdottomasti kiellettyjen listalla näillä henkilöillä.
 
Maaruska
Aikas jännä juttu, että minulta on kielletty mm. Burana koska sairastan Won Willebrandia. Lääkäri on sanonut, että sen sisältämä asetyylisalisyylihappo kiihdyttää verenvuotoa. En ole asiaa laatikon kyljestä tarkistanut koska en ole sitä koskaan ostanut. Ainoat joita voin käyttää on panadol-pohjaiset lääkkeet. Kiva olisi jos voisi Buranaakin käyttää kun välistä tuntuu että panadol ei todellakaan auta!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.11.2005 klo 15:17 Maaruska kirjoitti:
Aikas jännä juttu, että minulta on kielletty mm. Burana koska sairastan Won Willebrandia. Lääkäri on sanonut, että sen sisältämä asetyylisalisyylihappo kiihdyttää verenvuotoa. En ole asiaa laatikon kyljestä tarkistanut koska en ole sitä koskaan ostanut. Ainoat joita voin käyttää on panadol-pohjaiset lääkkeet. Kiva olisi jos voisi Buranaakin käyttää kun välistä tuntuu että panadol ei todellakaan auta!
Perustuisko se siihen, että ibuprofeeni (eli esim. burana, ibumetin, ibumax, ibusal ja monet muut) ärsyttää vatsakalvoa ja jos ibuprofeenia käyttää r u n s a a s t i , voi siis altistua vatsahaavalle eli vatsakalvoon kehittyy vuotava kohta, joka taas Won Willebrandia sairastavalle on tietenkin huono juttu...mutta asetosalisyylihappoa burana ja kumppanit eivät siis sisällä. Kysy lääkäriltäsi, mihin hänen kieltonsa perustuu???
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.11.2005 klo 12:17 vieras kirjoitti:
Hilllitseekö Burana todellakin menkkavuotoa? Vuodan kuin seula prkl... :eek:
Ainakin mulla auttaa. Otan Burana 400 aamulla ja oli se sitten oikeaa tai lumevaikutusta, niin kyllä se helpottaa. Säryt lähtevät ja olo kohenee, ja vuotokin niukkenee. Ei tietenkään kokonaan, mutta niin paljon, että vuodon määrä on siedettävää.
 
Luin juuri, että menkat ovat runsaat, kun ne häiritsevät ja tuntuvat itsestä runsailta. Koko vuodon aikana 0,8 dl verta on max, mutta kukapa sitä määrää pystyy mittailemaan. Runsas vuoto voi olla merkki myoomista (hyvänlaatuisia kasvaimia), joten kannattaa sekin asia poissulkea gynekologikäynnillä.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.11.2005 klo 10:54 mamma-72 kirjoitti:
Luin juuri, että menkat ovat runsaat, kun ne häiritsevät ja tuntuvat itsestä runsailta. Koko vuodon aikana 0,8 dl verta on max, mutta kukapa sitä määrää pystyy mittailemaan. Runsas vuoto voi olla merkki myoomista (hyvänlaatuisia kasvaimia), joten kannattaa sekin asia poissulkea gynekologikäynnillä.
Tämähän on mielenkiintoista. Käytän itse kuukautiskuppia ja sillä pystyy mittaamaan tarkkaan menkkavuodon määrän. Mulla tulee tänä runsaimpana päivänä noin 40-70 ml vuotoa ja muina päivinä yhteensä ehkä noin 20-40 ml. Eli menee reilusti yli tuon 80 ml. Eli jos tuo 80 ml on se, mikä normaalisti tulee naisilla koko menkkojen aikana ja mulla tuo määrä vuotoa tulee yhden päivän aikana, niin varmaan juu tällä perusteella lääkkeitä saan. Joskus olen menkkakipuihin ottanut buranaa enkä ole ainakaan silloin huomannut, että sillä ois mitään taikaa tuohon vuodon määrään.

No, mulla on aika lääkärille joka tapauksessa tilattuna, että voinen samalla kysyä sieltä ihan asiantuntijan mielipidettäkin.

Kiitos kaikille vastanneille! Vielä haluaisin kuulla millaisia sivuoireita noi lääkkeet on aiheuttaneet ja onko sivuvaikutukset kovinkin yleisiä?
 
Heippa,

käytän tätä lääkettä. Sitä pitää ottaa aika tujuta annokset, että auttaa, mutta sitten se myös auttaa. Se on reseptilääke.

Burana on myös ihan hyvä. Nyt en käytä kumpaakaan, vaan toivon tulevani raskaaksi. Siksi ajettelin, että paremoi antaa kehon toimia luonnollisesti.

Synnytyksen jälkeinen kaavinta "normalisoi" tilanteen pariksi vuodeksi, mutta sitten humps alkoivat taas tulvia kuin Punainen Meri! Kaavintaa siis käytetään jopa hoitomuotona.

 
farmaseutti
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.11.2005 klo 14:11 hoitsu kirjoitti:
BURANA EI SISÄLLÄ ASETYYLISALISYYLIHAPPOA!!!!!!!
Noin paljon hoitsut sitten tietävät lääkkeistä! Ibuprofeeni on asetyylisalisyylihapon läheinen sukulaisaine joka lisää verenvuotoriskiä ja on kielletty jos esimerkiksi käyttää warfariinia (=verenohennuslääke). :kieh:
 
Maaruska
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.12.2005 klo 22:31 farmaseutti kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.11.2005 klo 14:11 hoitsu kirjoitti:
BURANA EI SISÄLLÄ ASETYYLISALISYYLIHAPPOA!!!!!!!
Noin paljon hoitsut sitten tietävät lääkkeistä! Ibuprofeeni on asetyylisalisyylihapon läheinen sukulaisaine joka lisää verenvuotoriskiä ja on kielletty jos esimerkiksi käyttää warfariinia (=verenohennuslääke). :kieh:
No näin minullekin on kerrottu elikkäs koska sairastan Won Willebrand-nimistä verenvuotosairautta Buranaa ei saa syödä. Ja lauantaina kävin oikein apteekissa koska jäi vaivaamaan tuo hoitsun kirjoitus ja kappas vain Burana paketin kyljessä lukee että jos esim. allerginen asetyylisalisyylihapolle ei saa käyttää ko. tuotetta.
 
Kiitokseni kaikille, jotka ovat mulle tähän viestiin vastanneet!

Ekat menkat takana Cyklokapronin kanssa ja kyllä oli "taivas". Lääke auttoi todella hyvin ja vuoto oli nyt jotain sellaista, mitä voisin kuvitella normaaliksi tai jopa ehkä niukaksi. Lievä päänsärky kyllä tuli, mutta toisaalta, mulla nyt on usein pää kipeä menkkojen aikaan muutenkin, joten en voi ihan 100 % varmuudella sanoa, että se johtui tuosta lääkkeestä.

Eli, suosittelen lämpimästi kaikille, että kokeilkaa! Oli todella ihanaa kun saattoi elää suht normaalia elämää vaikka olikin menkat.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.11.2005 klo 17:07 sadepisara kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.11.2005 klo 12:17 vieras kirjoitti:
Hilllitseekö Burana todellakin menkkavuotoa? Vuodan kuin seula prkl... :eek:
Ainakin mulla auttaa. Otan Burana 400 aamulla ja oli se sitten oikeaa tai lumevaikutusta, niin kyllä se helpottaa. Säryt lähtevät ja olo kohenee, ja vuotokin niukkenee. Ei tietenkään kokonaan, mutta niin paljon, että vuodon määrä on siedettävää.
Samoin mulla on Burana ym.auttanut =)
 

Yhteistyössä