#metoo

vierailija
Keskustelussa häirinnästä mua itseäni miehenä häiritsee eräs asia. Sanotaan että häirintä on aivan älyttömän yleistä, jokainen nainen sitä kohtaa jatkuvasti ja kaikkialla. Mutta se mikä häiritsee minua, on se, että miksi se on minulta jäänyt täysin näkemättä. En itse häiriköi naisia ja en tunne yhtäkään miestä joka niin tekisi. Miehet kyllä ovat aika avoimia ja suljetuissa saunailloissa käytetään yllättävänkin ronskia kieltä välillä naisista. Tähän samaan ilmiöön voisin uskoa, että myös häirinnästä puhuttaisiin tai sillä kerskailtaisiin.

Mutta ei. 44 vuotta olen miehenä ollut ja miesten kanssa kaveerannut. Mutta kun en kertaakaan ole törmännyt tähän seksuaaliseen häirintään.

Ainoat selvät katukuvassa näkyvät häiriökäyttäytymiset ovat klassisesti niitä, missä perjantai-iltana laittautuneille naisille viheltelee baarin kulmalta joku mies. Tällöin useasti kyseessä on ulkomaalainen mies, koska viheltely ei oikein istu suomalaiseen kulttuuriin. Tällöinkään en usko että miesten varsinaisena tarkoitusperänä on häiriköidä, vaan pikemminkin osoittaa huomiotaan. Koska sitähän siellä yöelämässä ollaan tekemässä pitkälti; hakemassa seuraa.

Kun Thaimaassa käydessäni yöelämässä sai kuulla naisten viheltelyjä, "hey handsome" -kommentteja ja jopa ohimennen koskettelua, niin en minä sitä häiriköintinä pitänyt. Mun mielestä se kuului sinne yöelämään ja kohteliaisuutena sen otin, vaikka tiesinkin lompakkoni kiinnostavan tiukkaa pyllyäni enemmän :D

Mutta palatakseni alkuperäiseen sanomaani: niin missä tämä jatkuva, toistuva ja alituinen seksuaalinen häirintä sitten tapahtuu, miksi se jää lähestulkoon aina katseilta suojaan ja miksi miehet eivät tästä "tavasta" koskaan missään mitään juttele? Ja tämä ei ole väite sille, etteikö joskus jossain olisi häirintää. Aivan taatusti ja satavarmasti on. Mutta nyt se tuntuu olevan joku epämääräinen mysteeri, minkä väitetään olevan kaikkialla ja kaiken aikaa. Kuitenkaan mä en sitä sitten ilmeisesti sokeana tollona miehenä missään vain näe tai kuule siitä puhuttavan miesten kesken. Sitä ei näy oikeuden keisseissäkään sellaisina määrinä, että oikeustieteellinen tiedekunta olisi nostamassa aloituspaikkojen määrää, taustalla saada lisää tuomareita tuomitsemaan näitä häiriköitä.

Mutta valaiskaa kaltaistani tolloa :D
 
Vain 22v
Ei päivääkään, ettei jotain olisi. Pientä tai ei niin pientä. Ainakin katseella seurantaa. Kyllähän se välillä viehättää, mutta semmoinen tuijotus kyllä häiritsee. Kai sekin on seksuaalista häirintää? Koskettelua viikottain. Jonoissa, kassoilla ja ratikoissa, melkein missä vaan. Onneksi tulee talvi ja paksummat vaatteet, niin kaikki ei edes tunnu. Kesällä tuntuu olevan koskettelijat röyhkeämpiäkin. Sitten kovaan ääneen miesporukoissa kommentointi joka on tarkoitettu kuultavaksi ei ole sitä mukavinta kuultavaa. Nämä viimeajan uudet tulokkaat sitä harrastaa enenevässä määrin.
 
Keskustelussa häirinnästä mua itseäni miehenä häiritsee eräs asia. Sanotaan että häirintä on aivan älyttömän yleistä, jokainen nainen sitä kohtaa jatkuvasti ja kaikkialla. Mutta se mikä häiritsee minua, on se, että miksi se on minulta jäänyt täysin näkemättä. En itse häiriköi naisia ja en tunne yhtäkään miestä joka niin tekisi. Miehet kyllä ovat aika avoimia ja suljetuissa saunailloissa käytetään yllättävänkin ronskia kieltä välillä naisista. Tähän samaan ilmiöön voisin uskoa, että myös häirinnästä puhuttaisiin tai sillä kerskailtaisiin.

Mutta ei. 44 vuotta olen miehenä ollut ja miesten kanssa kaveerannut. Mutta kun en kertaakaan ole törmännyt tähän seksuaaliseen häirintään.

Ainoat selvät katukuvassa näkyvät häiriökäyttäytymiset ovat klassisesti niitä, missä perjantai-iltana laittautuneille naisille viheltelee baarin kulmalta joku mies. Tällöin useasti kyseessä on ulkomaalainen mies, koska viheltely ei oikein istu suomalaiseen kulttuuriin. Tällöinkään en usko että miesten varsinaisena tarkoitusperänä on häiriköidä, vaan pikemminkin osoittaa huomiotaan. Koska sitähän siellä yöelämässä ollaan tekemässä pitkälti; hakemassa seuraa.

Kun Thaimaassa käydessäni yöelämässä sai kuulla naisten viheltelyjä, "hey handsome" -kommentteja ja jopa ohimennen koskettelua, niin en minä sitä häiriköintinä pitänyt. Mun mielestä se kuului sinne yöelämään ja kohteliaisuutena sen otin, vaikka tiesinkin lompakkoni kiinnostavan tiukkaa pyllyäni enemmän :D

Mutta palatakseni alkuperäiseen sanomaani: niin missä tämä jatkuva, toistuva ja alituinen seksuaalinen häirintä sitten tapahtuu, miksi se jää lähestulkoon aina katseilta suojaan ja miksi miehet eivät tästä "tavasta" koskaan missään mitään juttele? Ja tämä ei ole väite sille, etteikö joskus jossain olisi häirintää. Aivan taatusti ja satavarmasti on. Mutta nyt se tuntuu olevan joku epämääräinen mysteeri, minkä väitetään olevan kaikkialla ja kaiken aikaa. Kuitenkaan mä en sitä sitten ilmeisesti sokeana tollona miehenä missään vain näe tai kuule siitä puhuttavan miesten kesken. Sitä ei näy oikeuden keisseissäkään sellaisina määrinä, että oikeustieteellinen tiedekunta olisi nostamassa aloituspaikkojen määrää, taustalla saada lisää tuomareita tuomitsemaan näitä häiriköitä.

Mutta valaiskaa kaltaistani tolloa :D
Voisko tässä olla niin, että se mitä nainen kokee seksuaaliseksi häirinnäksi, mies ei koe? Sitten saunailloissa miehet kertovat kavereilleen nähneensä mielettömän hyvännäköisen kinkun, mutta jättävät kertomatta vihelleensä tai varsinkin sen kuinka nappasivat siitä kinkusta kiinni ohi mennen?

Se mikä mua häirittee näissä keskusteluissa on yksipuolisuus, nimittäin kyllä naisetkin miehille tuota tekevät. Miehet tosin saattavat jopa tykätä moisesta tai mistä mä tiedän, mutta ei se pelkästään niin ole että miehet tuota tekevät naisille.

Niin ja tuohon ap asiaan niin ulkomaalaiset on vihellelleet, varsinkin irakilaiset geelitukat ällöttää...jokunen on alkanut laulamaan omalla äidinkielellään muutaman kerran kun ohi meen ja silmienväriä on ''ihmetelleet'' hoonolla soomella. Suomalaismiehet osaa käyttäytyä, juttelevat asiallisesti ja kyselevät kuulumisia..Sipilän ja Nergin lapsilla on paljon opittavaa suomalaismiesten käyttäytymisestä vielä.
 
Viimeksi muokattu:
vierailija
Keskustelussa häirinnästä mua itseäni miehenä häiritsee eräs asia. Sanotaan että häirintä on aivan älyttömän yleistä, jokainen nainen sitä kohtaa jatkuvasti ja kaikkialla. Mutta se mikä häiritsee minua, on se, että miksi se on minulta jäänyt täysin näkemättä. En itse häiriköi naisia ja en tunne yhtäkään miestä joka niin tekisi. Miehet kyllä ovat aika avoimia ja suljetuissa saunailloissa käytetään yllättävänkin ronskia kieltä välillä naisista. Tähän samaan ilmiöön voisin uskoa, että myös häirinnästä puhuttaisiin tai sillä kerskailtaisiin.

Mutta ei. 44 vuotta olen miehenä ollut ja miesten kanssa kaveerannut. Mutta kun en kertaakaan ole törmännyt tähän seksuaaliseen häirintään.

Ainoat selvät katukuvassa näkyvät häiriökäyttäytymiset ovat klassisesti niitä, missä perjantai-iltana laittautuneille naisille viheltelee baarin kulmalta joku mies. Tällöin useasti kyseessä on ulkomaalainen mies, koska viheltely ei oikein istu suomalaiseen kulttuuriin. Tällöinkään en usko että miesten varsinaisena tarkoitusperänä on häiriköidä, vaan pikemminkin osoittaa huomiotaan. Koska sitähän siellä yöelämässä ollaan tekemässä pitkälti; hakemassa seuraa.

Kun Thaimaassa käydessäni yöelämässä sai kuulla naisten viheltelyjä, "hey handsome" -kommentteja ja jopa ohimennen koskettelua, niin en minä sitä häiriköintinä pitänyt. Mun mielestä se kuului sinne yöelämään ja kohteliaisuutena sen otin, vaikka tiesinkin lompakkoni kiinnostavan tiukkaa pyllyäni enemmän :D

Mutta palatakseni alkuperäiseen sanomaani: niin missä tämä jatkuva, toistuva ja alituinen seksuaalinen häirintä sitten tapahtuu, miksi se jää lähestulkoon aina katseilta suojaan ja miksi miehet eivät tästä "tavasta" koskaan missään mitään juttele? Ja tämä ei ole väite sille, etteikö joskus jossain olisi häirintää. Aivan taatusti ja satavarmasti on. Mutta nyt se tuntuu olevan joku epämääräinen mysteeri, minkä väitetään olevan kaikkialla ja kaiken aikaa. Kuitenkaan mä en sitä sitten ilmeisesti sokeana tollona miehenä missään vain näe tai kuule siitä puhuttavan miesten kesken. Sitä ei näy oikeuden keisseissäkään sellaisina määrinä, että oikeustieteellinen tiedekunta olisi nostamassa aloituspaikkojen määrää, taustalla saada lisää tuomareita tuomitsemaan näitä häiriköitä.

Mutta valaiskaa kaltaistani tolloa :D
Meinaat, että miehet kertovat avoimesti, miten häiriköivät naisia, koskettelevat ilman lupaa, kuvaavat salaa, lähentelevät alaikäisiä, huutelevat törkeyksiä, kyselevät hintaa? Raiskaajatkin rehentelevät tekosillaan? Just.
Jos ihminen ei ihan sekaisin päästään ole, niin varmasti ymmärtää itsekin tekevänsä väärin ja sairaita tekoja, ja niistä ihan takuulla ollaan hiljaa ja suurin osa niistä tehdään juuri sen takia salassa.
 
  • Tykkää
Reactions: Elena777
vierailija
Ei päivääkään, ettei jotain olisi. Pientä tai ei niin pientä. Ainakin katseella seurantaa. Kyllähän se välillä viehättää, mutta semmoinen tuijotus kyllä häiritsee. Kai sekin on seksuaalista häirintää? Koskettelua viikottain. Jonoissa, kassoilla ja ratikoissa, melkein missä vaan. Onneksi tulee talvi ja paksummat vaatteet, niin kaikki ei edes tunnu. Kesällä tuntuu olevan koskettelijat röyhkeämpiäkin. Sitten kovaan ääneen miesporukoissa kommentointi joka on tarkoitettu kuultavaksi ei ole sitä mukavinta kuultavaa. Nämä viimeajan uudet tulokkaat sitä harrastaa enenevässä määrin.
Eihän katse voi olla häirintää?! Vai pitäisikö meillä olla laki, että kuinka monta sekuntia saa katsoa missäkin tilanteessa? Tällaiset naurettavuudet vievät asialta sen vakavuuden.

Teko ei absoluuttisesti voi olla myöskään sallittu/kielletty sen perusteella miten se katseen kohde sen kokee. Että jos katsoja onkin laulajatähti Robin, niin hänen viattomilta vaikuttavat silmänsä saavatkin katsoa. Mutta että jos katsojana on naapurin Pertti, niin se limanuljaska ei saa edes vilkaista.

Koskettelut ja häiritsevä puhe on tottakai häirintää. Mutta taitavasti se sitten tehdään, koska ei ole ikinä nähnyt missään, että joku olisi puristanut ventovieraan naisen persettä vaikka Prismassa.
 
vierailija
Itseäni ihmetyttää median vihjailut siitä, että suomalaisessa elokuvateollisuudessa mennään reittä pitkin rooleihin. Siis kenelle tämä muka on uutinen. Muutama vuosi sitten eräs kiihtyneessä tilassa ollut kuuluisa ohjaaja piti blogia, jossa kertoi siitä, mitä kulissien takana tapahtuu. Näistä hänellä oli vieläpä videot todisteena. Netistä löytyy vielä rippeet tästä blogista, että aika raakaa peliä se näyttää olevan.
 
vierailija
Meinaat, että miehet kertovat avoimesti, miten häiriköivät naisia, koskettelevat ilman lupaa, kuvaavat salaa, lähentelevät alaikäisiä, huutelevat törkeyksiä, kyselevät hintaa? Raiskaajatkin rehentelevät tekosillaan? Just.
Jos ihminen ei ihan sekaisin päästään ole, niin varmasti ymmärtää itsekin tekevänsä väärin ja sairaita tekoja, ja niistä ihan takuulla ollaan hiljaa ja suurin osa niistä tehdään juuri sen takia salassa.
Ei niistä kovin hiljaa olla. Tai siis kuten sanoin, en ole kuullut kenenkään puristeluista... ja se tässä ihmetyttääkin. Mutta ronskia puhetta kuulee kyllä. Sellaista puhetta, että voisin hyvin uskoa että "pikku blondin pyllyn kouraisusta" mainittaisiin myös. Eikä se olisi edes rankimmasta päästä.
 
vierailija
Mulle työkaveri ehdotteli aivan suoraan panemaan menemistä. Se vituttaa, että jos et kestä vähääkään kaksimielisyyttä, olet heti nipo pihtariämmä. Miksei voisi kohdella ihan normaalina työkaverina? Miksi naisen pitää olla pelkkä pillunkantoteline? :mad: joo, tykkään roisista huumorista ja kaksimielisistä jutuista, mutta sen vastapainoksi EN silti halua nussia kaikkia miehiä ja miksi minulta kuitenkin odotetaan sitä, jos heitän samaa alapääläppää???(n)
 
Luin jutut aamun Hesarista ja eri ihmisten kertomukset kokemuksistaan. On todettava, siis minun mielestäni, että onhan niissä ns.kokemuksissa paljon semmoista, mitä minä en seksuaaliseksi häirinnäksi kokisi. Ehkä liian herkästi vedotaan siihen. Jos nyt joku mieskollega tai muu vieraskin hieman kehaisee, niin ei se häirintää ole. Sitten on tietenkin se päällekäyvä sanallinen häirintä. Se on jo kiusallista. Huutelut perään on taas kurittomuutta, en siinä seksuaalisuutta näe. Viheltely kai kiusaa joitain, sillä se on perin harvinaista, ainakin meidän maassamme. Omakohtaiset kokemukseni seksuaalisesta häirinnästä ovat luokkaa inhottavampia. Se, että istut ratikassa tai bussissa ikkunapaikalla ja viereen tulee henkilö. Hetken kuluttua hän hieman tönäisee ja nostaa iltapäivälehteä sylissään ja alta paljastuu kova tai veltto kalu. Se on häirintää. Myös täysi kulkuneuvo seisomapaikkoja myöden jossa seisot ja tunnet käden kourivan takapuolta ja läähätys kuuluu korvaan. Se on häirintää. Nämä nyt esimerkkejä vaan. Minusta ei kovin yleistä kuitenkaan.

Oma työpaikkani on kouliintunut niin tutuksi ja avoimeksi, että siellä voi melkein kuulla mitä sanallista kommenttia tahansa. Sitä laukoo niin naiset kuin miehetkin, myös minä. Kukaan ei ole häirinnäksi niitä luokitellut vaikka jonkun taputuksen jossain välillä voi tuntea. Nopeasti on uusikin kollega mukautunut yhteisöön.

Yleiseti ottaen, niin häirintää on, mutta en sanoisi, että siinä mittakaavassa mitä julkisuudessa kerrotaan. Miehet on aika fiksuja, eivät tee suurta numeroa, vaikka joku nainen saattaisi puristaa sepalauksen seutua. Joskus on tehnyt mieli niin tehdä.
 
vierailija
Ei niistä kovin hiljaa olla. Tai siis kuten sanoin, en ole kuullut kenenkään puristeluista... ja se tässä ihmetyttääkin. Mutta ronskia puhetta kuulee kyllä. Sellaista puhetta, että voisin hyvin uskoa että "pikku blondin pyllyn kouraisusta" mainittaisiin myös. Eikä se olisi edes rankimmasta päästä.
Nähtävästi niistä ollaan hiljaa, kun kukaan ei tunnusta. Onpa ihme, ettei halua leimaantua perverssiksi ahdistelijaksi. Vai hyväksyttäisiinkö nämä teot sun kaveripiirissä?

Minäkään en ole ikinä nähnyt yhtään raiskausta tai lapsen seksuaalista hyväksikäyttöä, eikä kukaan ole minun kuulteni noilla teoilla rehennellyt, mutta silti ei tuota vaikeuksia uskoa, että niitä tapahtuu.
 
vierailija
Luin jutut aamun Hesarista ja eri ihmisten kertomukset kokemuksistaan. On todettava, siis minun mielestäni, että onhan niissä ns.kokemuksissa paljon semmoista, mitä minä en seksuaaliseksi häirinnäksi kokisi. Ehkä liian herkästi vedotaan siihen. Jos nyt joku mieskollega tai muu vieraskin hieman kehaisee, niin ei se häirintää ole. Sitten on tietenkin se päällekäyvä sanallinen häirintä. Se on jo kiusallista. Huutelut perään on taas kurittomuutta, en siinä seksuaalisuutta näe. Viheltely kai kiusaa joitain, sillä se on perin harvinaista, ainakin meidän maassamme. Omakohtaiset kokemukseni seksuaalisesta häirinnästä ovat luokkaa inhottavampia. Se, että istut ratikassa tai bussissa ikkunapaikalla ja viereen tulee henkilö. Hetken kuluttua hän hieman tönäisee ja nostaa iltapäivälehteä sylissään ja alta paljastuu kova tai veltto kalu. Se on häirintää. Myös täysi kulkuneuvo seisomapaikkoja myöden jossa seisot ja tunnet käden kourivan takapuolta ja läähätys kuuluu korvaan. Se on häirintää. Nämä nyt esimerkkejä vaan. Minusta ei kovin yleistä kuitenkaan.

Oma työpaikkani on kouliintunut niin tutuksi ja avoimeksi, että siellä voi melkein kuulla mitä sanallista kommenttia tahansa. Sitä laukoo niin naiset kuin miehetkin, myös minä. Kukaan ei ole häirinnäksi niitä luokitellut vaikka jonkun taputuksen jossain välillä voi tuntea. Nopeasti on uusikin kollega mukautunut yhteisöön.

Yleiseti ottaen, niin häirintää on, mutta en sanoisi, että siinä mittakaavassa mitä julkisuudessa kerrotaan. Miehet on aika fiksuja, eivät tee suurta numeroa, vaikka joku nainen saattaisi puristaa sepalauksen seutua. Joskus on tehnyt mieli niin tehdä.
Et voi tietää kenenkään ihmisen taustoja. Joku voi olla lapsena raiskattu, toinen kokee kotonaan väkivaltaa, kolmas on muuten vaan herkempi. Et voi vähätellä heidän tuntemuksiaan siitä, miltä se vitsinä heitetty ehdottelu tms. tuntuu.
 
vierailija
Seksuaalinen häirintä kohdistuu hyvin usein ihmiseen, joka on jo heikommassa asemassa, tai joka halutaan alistaa. Koska jokainen ääliökin tajuaa, että se on väärin, sille harvoin halutaan yleisöä.

Seksuaalinen häirintä on yleistä, mutta se ei tarkoita että jokainen mies sitä harrastaisi. Ne on ne samat miehet, jotka joka kesä puristelevat kesäharjoittelijat ohimennen, heittävät kaksimielisiä vitsejä tilanteissa joissa se ei ole sopivaa ja arvostelevat naisia baareissa. Pieni osa miehistä saa elämänsä aikana aikaan paljon vahinkoa.
 
vierailija
vierailija
Luin jutut aamun Hesarista ja eri ihmisten kertomukset kokemuksistaan. On todettava, siis minun mielestäni, että onhan niissä ns.kokemuksissa paljon semmoista, mitä minä en seksuaaliseksi häirinnäksi kokisi. Ehkä liian herkästi vedotaan siihen. Jos nyt joku mieskollega tai muu vieraskin hieman kehaisee, niin ei se häirintää ole. Sitten on tietenkin se päällekäyvä sanallinen häirintä. Se on jo kiusallista. Huutelut perään on taas kurittomuutta, en siinä seksuaalisuutta näe. Viheltely kai kiusaa joitain, sillä se on perin harvinaista, ainakin meidän maassamme. Omakohtaiset kokemukseni seksuaalisesta häirinnästä ovat luokkaa inhottavampia. Se, että istut ratikassa tai bussissa ikkunapaikalla ja viereen tulee henkilö. Hetken kuluttua hän hieman tönäisee ja nostaa iltapäivälehteä sylissään ja alta paljastuu kova tai veltto kalu. Se on häirintää. Myös täysi kulkuneuvo seisomapaikkoja myöden jossa seisot ja tunnet käden kourivan takapuolta ja läähätys kuuluu korvaan. Se on häirintää. Nämä nyt esimerkkejä vaan. Minusta ei kovin yleistä kuitenkaan.

Oma työpaikkani on kouliintunut niin tutuksi ja avoimeksi, että siellä voi melkein kuulla mitä sanallista kommenttia tahansa. Sitä laukoo niin naiset kuin miehetkin, myös minä. Kukaan ei ole häirinnäksi niitä luokitellut vaikka jonkun taputuksen jossain välillä voi tuntea. Nopeasti on uusikin kollega mukautunut yhteisöön.

Yleiseti ottaen, niin häirintää on, mutta en sanoisi, että siinä mittakaavassa mitä julkisuudessa kerrotaan. Miehet on aika fiksuja, eivät tee suurta numeroa, vaikka joku nainen saattaisi puristaa sepalauksen seutua. Joskus on tehnyt mieli niin tehdä.
Sinulla on hiukan hämärtynyt sopivuuden raja jos taputteluun ei kuulu mielestäsi reagoida niin että tekee esim. oksennusrefleksiä ja näyttää keskaria miehelle. Tai naiselle, joka alkaa taputella miehiä.
 
Kankinen
Seksuaalinen häirintä kohdistuu hyvin usein ihmiseen, joka on jo heikommassa asemassa, tai joka halutaan alistaa . ...
Tämä kaikki viimeaikainen polemiikki on alkanut Amerikasta juuri näistä twitter- ja instaviesteistä. Hyvä niin. Mutta nyt ei ole heikommassa asemassa oleet asialla, vaan esim. Angelie Jolie, Gwyneth Paltrow, Alyssa Milano ja muut. Eli ei mitään ns. heikommassa asemassa olevia tai surkimuksia.
Häirintää on Suomessa, mutta ei se naisia voi hermoromahdukseen ajaa. Kyllä miehiäkin häiritään samalla tavalla, mutta he eivät tee siitä numeroa.
 
vierailija
Tämä kaikki viimeaikainen polemiikki on alkanut Amerikasta juuri näistä twitter- ja instaviesteistä. Hyvä niin. Mutta nyt ei ole heikommassa asemassa oleet asialla, vaan esim. Angelie Jolie, Gwyneth Paltrow, Alyssa Milano ja muut. Eli ei mitään ns. heikommassa asemassa olevia tai surkimuksia.
Häirintää on Suomessa, mutta ei se naisia voi hermoromahdukseen ajaa. Kyllä miehiäkin häiritään samalla tavalla, mutta he eivät tee siitä numeroa.
No se johtuu ihan vain siitä, että se ei tunnu heistä pahalta, koka se ei aina saavuta heitä. Eri asia kouria toisia bussissa, metrossa tms. Mä ainakin huutaisin että likaiset näpit irti minusta!
 
vierailija
Tämä kaikki viimeaikainen polemiikki on alkanut Amerikasta juuri näistä twitter- ja instaviesteistä. Hyvä niin. Mutta nyt ei ole heikommassa asemassa oleet asialla, vaan esim. Angelie Jolie, Gwyneth Paltrow, Alyssa Milano ja muut. Eli ei mitään ns. heikommassa asemassa olevia tai surkimuksia.
Häirintää on Suomessa, mutta ei se naisia voi hermoromahdukseen ajaa. Kyllä miehiäkin häiritään samalla tavalla, mutta he eivät tee siitä numeroa.
Monilla miehillä on vieläkin vaikeaa "tehdä numeroa" kokemastaan lähisuhdeväkivallasta. Tämäkin on sinusta hyvä asia? Vähätellään vaan kaikki vääryys pois ja kaikki on hyvin.
 
vierailija
Nähtävästi niistä ollaan hiljaa, kun kukaan ei tunnusta. Onpa ihme, ettei halua leimaantua perverssiksi ahdistelijaksi. Vai hyväksyttäisiinkö nämä teot sun kaveripiirissä?

Minäkään en ole ikinä nähnyt yhtään raiskausta tai lapsen seksuaalista hyväksikäyttöä, eikä kukaan ole minun kuulteni noilla teoilla rehennellyt, mutta silti ei tuota vaikeuksia uskoa, että niitä tapahtuu.
Mies joka kertoisi puristaneensa naisen pyllyä, ei leimaudu perverssiksi ahdistelijaksi miesporukassa. Valitettavasti, mutta totta se on. Toi on toki se maailma, mistä naiset eivät tiedä, eikä kannatakkaan tulla tietoiseksi. Miehet "äijäilevät" aivan uskomattoman paljon kännissä ja läpällä. Nekin jotka eivät juttuja hyväksy, antavat hiljaisen hyväksyntänsä. Koska muuten tulee kuultua, että miten laitetaan kohta sulle hame päälle, kun oot niin herkkä. Ja se on yksi pahimmista mitä mies voi kuulla siellä miesten keskuudessa; saunaillassa, armeijassa, pukukopissa tms.

Tätä on vaikea pukea sanoiksi, enkä tiedä haluaisinkokaan. Mutta nyt esimerkkinä olen kuullut miten baarista löydettyä tuttavuutta on pantu kurkkuun sen kakiessa tai miten litsarin antanutta tyttöystävää on moukkaistu nyrkillä päähän. Ja porukka on hekottanut kännissä ja läpällä noiden sanomisen jälkeen. Äijäily on loppupeleissä hyvin vastenmielinen ilmiö sen mennessä liian pitkälle. Mutta noiden valossa on suorastaan ihmeellistä, että seksuaalisesta häirinnästä ei kukaan ole koskaan sanonut.

Joku ehdottikin, että iso osa häirinnästä on häirintää, jonka vain toinen sellaiseksi kokee. Se pitkä katse päästä varpaisiin ei ehkä ole miehelle häirintää, mutta joku nainen sen sellaisena kokee.

Tai sitten ne häiriköt ovat vain yksinkertaisesti niin taitavia, että puristelut jää piiloon kaikilta paitsi uhrilta. Oletko sinä nähnyt puristelua siellä Prisman kassajonossa niin, että kohde et siis ole ollut sinä itse? Mä en nimittäin koskaan, mutta voi olla vaan sokea.
 
vierailija
Mies joka kertoisi puristaneensa naisen pyllyä, ei leimaudu perverssiksi ahdistelijaksi miesporukassa. Valitettavasti, mutta totta se on. Toi on toki se maailma, mistä naiset eivät tiedä, eikä kannatakkaan tulla tietoiseksi. Miehet "äijäilevät" aivan uskomattoman paljon kännissä ja läpällä. Nekin jotka eivät juttuja hyväksy, antavat hiljaisen hyväksyntänsä. Koska muuten tulee kuultua, että miten laitetaan kohta sulle hame päälle, kun oot niin herkkä. Ja se on yksi pahimmista mitä mies voi kuulla siellä miesten keskuudessa; saunaillassa, armeijassa, pukukopissa tms.

Tätä on vaikea pukea sanoiksi, enkä tiedä haluaisinkokaan. Mutta nyt esimerkkinä olen kuullut miten baarista löydettyä tuttavuutta on pantu kurkkuun sen kakiessa tai miten litsarin antanutta tyttöystävää on moukkaistu nyrkillä päähän. Ja porukka on hekottanut kännissä ja läpällä noiden sanomisen jälkeen. Äijäily on loppupeleissä hyvin vastenmielinen ilmiö sen mennessä liian pitkälle. Mutta noiden valossa on suorastaan ihmeellistä, että seksuaalisesta häirinnästä ei kukaan ole koskaan sanonut.

Joku ehdottikin, että iso osa häirinnästä on häirintää, jonka vain toinen sellaiseksi kokee. Se pitkä katse päästä varpaisiin ei ehkä ole miehelle häirintää, mutta joku nainen sen sellaisena kokee.

Tai sitten ne häiriköt ovat vain yksinkertaisesti niin taitavia, että puristelut jää piiloon kaikilta paitsi uhrilta. Oletko sinä nähnyt puristelua siellä Prisman kassajonossa niin, että kohde et siis ole ollut sinä itse? Mä en nimittäin koskaan, mutta voi olla vaan sokea.
Ja näitä ihmisiä kutsut kavereiksesi?
Et sano koskaan mitään, olet hiljainen hyväksyjä? Miksi?
 
Tärkeä asia, jota ei pitäisi tuhota asiattomalla feministisellä vouhottamisella. Muuten tämä menee juupas-eipäs väittelyksi.

Ensinnäkin tulisi tunnustaa fakta, että kaikki miehet eivät ahdistele. Itse asiassa ylivoimaisesti suurin osa miehistä ei ahdistele. Ja nämä miehet eivät ole ahdistelijoiden puolella, joten heitä ei kannata syyllistää. Aivan yhtä idioottimaista olisi alkaa syyllistämään kaikkia autoilijoita rattijuoppoudesta. Tällaisella retoriikalla kuitenkin suututetaan miehet ja esimerkissäni autoilijat ja se vie pohjan järkevältä keskustelulta.

Toinen tunnustettava asia on, että häirintä ei ole vain subjetiivinen tunne häirityltä henkilöltä. Se on selkeä teko. Me tiedämme, että feministisissä piireissä on valitettavasti myös niitä henkilöitä, joiden mielestä jo miehen olemassaolo samassa tilassa täyttää hänen mielestään seksuaalisen häirinnän kynnyksen. Jätetään nämä ylilyönnit pois, sillä se estää keskustelun.

Kolmas asia on, että häirinnästä tulee puhua käsitteenä, tekona. Siinä olennaisin ydin ei ole se että kuka ja kenelle, vaan se itse teko. Miehiä häiritään myös, vaikkakin vähemmän. Mutta miksi tehdä keinotekoinen rajaus, koska kaikki häirintähän on tuomittavaa, vai onko joku eri mieltä?

Neljäs pointti on se, että kampanjoidaan kampanja kerrallaan. Ei tehdä tästä mitään yleistä feminististä kampanjaa, vaan kampanjoidaan seksuaalista häirintää vastaan. Uskalletaan puhua faktoilla, mutta syyllistämättä. Kyllä: mies ahdistelee useammin naista kuin toisinpäin. Silti jokainen mies ei ole ahdistelija. Kyllä: muista kulttuureista tänne tulleet ahdistelevat useammin naista, kuin suomalaiseen kulttuuriin kasvaneet. Silti jokainen siirtolainen ei ole ahdistelija.

Viides pointti: mietitään mitkä toimenpiteet ehkäisevät ja toisaalta lisäävät ahdistelua ja sen uhriksi joutumisen riskiä. Jos maahan tulee nuoria miehiä, niin onko olemassa mitään teoreettista riskiä, että se voi johtaa lisääntyvään häirintään? Tai jos nämä miehet tulevat kulttuurista, jossa nainen on alempiarvoinen? Voiko ratkaisu olla poistaa kaikki miehet maasta? Onko se edes mahdollista, vai tuleeko kenelläkään mieleen mitään muuta ideaa?
 
  • Tykkää
Reactions: Elena777
Kohta eläkeläinen
Kerronpa minäkin. Vuosia vuosia sitten ensimmäisessä ammatissani työskentelin laitoksessa jossa oli isoja koneita. Jokaista konetta hoiti yksi mies apunaan aina naispuolinen työntekijä. Siinä ajanoloon tutustui niin hyvin, että ei pientä kourimista eikä koskettelua voinut välttää. Kone kun hyrisi toimivana, niin siinä pystyi nojailemaan toiseen ja juttelemaan kevyitä. Käsi tunnusteli ja toinen kikatteli. Kostoksi muka vastapuoli oli kajoavinaan haaroihin ja välillä sen tekikin. Voin sanoa, että kyllä semmoisen päälle kaksikymppisen nuoren miehen mieli oli iloinen, kun sai vaikka sujautettua käden työtakin kaula-aukosta kuumalle rinnalle. Se oli käytäntö, mutta kunnioitettiin naista, joka semmoiseen ei suostunut. Koskaan ei kukaan valittanut eikä myöskään näyttänyt hapanta naamaa. Mutta tämä oli ennen. Nykyään on jo naisetkin niiden koneiden pääkäyttäjiä jos ei automatiikka ole vienyt niitäkin työpaikkoja.
 
vierailija
Ja näitä ihmisiä kutsut kavereiksesi?
Et sano koskaan mitään, olet hiljainen hyväksyjä? Miksi?
Se on sosiaalinen konstruktio... mahdotonta selittää, koska et ole mies. Jos sä miehenä lähdet selittämään lätkäkaukalon pukukopissa, että "älä Jani puhu noin rumasti naisen alapäästä", niin todennäköisesti sulle ostetaan seuraavissa jengin pikkujouluissa pimppipuku, mitä saat käyttää sen illan. Tää vaan toimii niin, mutta naisena et voikaaan ymmärtää. Ja jos sun vinkki olisi, että kieltäydy pukemasta sitä asua, niin ei mene kauan kun saat pelata ihan omaa jääkiekkoa kansanopiston rigettekurssilla Hartolan Pirkoissa.
 

Yhteistyössä