Miehen kanssa riitaa omista menoista. Mikä on kohtuullista, mikä liikaa?

  • Viestiketjun aloittaja Mikä on kohtuullista?
  • Ensimmäinen viesti
Mikä on kohtuullista?
Meillä on jatkuvasti riitaa ja kyräilyä ns. omista menoista. Miehen mielestä minulla on liikaa menoja. Olen opiskelija ja luentoja on neljänä päivänä 1-2 /päivä. Lisäksi harrastan liikuntaa n. 4-5 kertaa viikossa n. tunnin kerrallaan (tai vähän yli). Ystäviä tapaan aika usein niin, että otan lapset mukaan, mutta 1-2 kertaa viikossa tapaan ilman lapsia, esim. iltaisin (eikä näitä ole ihan joka viikko). Miehen mielestä minulla on ohjelmaa liian monena päivänä. Hän on itse hoitovapaalla, mutta muita menoja hänellä ei oikein ole kuin lenkkeily. Itse harrastan ohjattua liikuntaa eli ovat tiettyinä aikoina.

Minua on alkanut ahdistaa tämä ja se, että aina pitää erikseen kysyä, voiko mennä liikkumaan tai voiko mennä ystävien kanssa - ja usein vastaus on joku tällainen: "sulla rupeaa olemaan niin paljon noita menoja että mä oon aina lasten kanssa jumissa täällä." Olen välillä jättänyt luentoja väliin, jotta voin mennä liikuntatunnille tai vaikka ystävän kanssa iltaa istumaan, ja aina joudun miettimään, onko nyt ok että menen sinne tai tuonne. Mies ei itse juuri tapaa omia kavereitaan enää, mutta hän kokee silti ärsyttäväksi sen, että minun menoni ovat tiettyinä aikoina ja valittaa siitä, että silloin hän ei voi lähteä vaikka päiväksi omiin juttuihinsa, jos keskellä päivää on joku minun luentoni tai liikuntatunti.

Onko minulla liikaa menoja? Vietän kuitenkin tosi paljon aikaa lasten kanssa ja usein olen lasten kanssa melkein koko päivän jossain jolloin mies saa lähes koko päivän itselleen. Yhdessä ei juuri tehdä mitään, kun on parisuhde aika lailla päättynyt - kumpikin kokee ettei enää ole sellaista rakastamista mitä ennen, vaan asumme ainoastaan yhdessä (ja emme aio asua yhdessä jatkossa). Ja tällaiset riidat omista menoista toki vahvistavat sitä olotilaa. Itse koen tällaisen tosi epäreiluna, koska esim. kesällä olin itse lähes koko päivän lasten kanssa ja monena päivänä minulla ei ollut YHTÄÄN omaa aikaa. Nyt syksyn alettua alkoivat luennot ja harrastukset, ja heti alkoi myös tuo riitely.
 
"Jenis"
No jos olette joka tapauksessa eroamassa, niin mitä väliä miehen nalkutuksella on? Jaatte lapsivastuun tasan, ja molemmat tekee omalla ajallaan mitä tahtoo. Varmaan viikko-viikko ei onnistu kun sulla on luentoja, mutta jollain muulla tavalla tasan.
 
miesnäkökulma
Perussyy on se, että teiltä puuttuu yhteinen tulevaisuus. Mikäli teillä olisi yhteinen tulevaisuus, voisi tuolloin olla mielekästä satsata siihen, että sinä saat opiskella, mennä ja kuntoilla. Ilman yhteistä tulevaisuutta on tavallaan järjetöntä satsata toisen hyvinvointiin, vaikka kyse olisi lasten äidistä.

Terveessä suhteessa menosi olisivat täysin normaaleita, olettaen, että miehesi jaksaa hyvin. Mikäli on jaksamisongelmia, puolin jos toisin, kuuluu terveeseen parisuhteeseen ymmärrys, arvostus ja toisen auttaminen.
 
nojooh
Alkuperäinen kirjoittaja Mikä on kohtuullista?;30252892:
Itse koen tällaisen tosi epäreiluna, koska esim. kesällä olin itse lähes koko päivän lasten kanssa ja monena päivänä minulla ei ollut YHTÄÄN omaa aikaa. .
Tää jotenkin särähti korviin.... Vai että kokonaisen päivän lasten kanssa.

Näin äkkiseltä tuntuu, että sulla on todella paljon omia menoja. Ja jos mieskin on sitä mieltä, niin asiasta pitäisi keskustella. Tai noh, jos oeltte joka tapauksessa eroamassa, niin ei varmaan ole niin tarpeellinen se keskustelu. Kalenteri esiin ja tunnit jakoon: kummallekin saman verran lastenhoitoa ja ns. omaa aikaa. Sillä siitä valittelusta pääsee.
 
"Sirkkeli"
Vvoi teitä kumpaakin. Ihan hirveetä, että joutuu viettämään omien lasten kanssa kokonaisia päiviä!

Mutta joo, oisko se lasten isä sitten menossa jonnekin, jos saisi lapsivapaata? Vai muuten vaan mustasukkainen susta, ja sun ajankäytöstä? Onhan sulla aika paljon menoja, mutta käyhän nyt normaalistikin ihminen töissä ja harrastuksissa, niin ei tuo nyt maata kaatavaa ole. Vai teetkö tuon kaiken työn lisäksi?

Pistäkää seinälle omat menot, mahdolliset lapsivapaapyynnöt ja lastenhoitovuorot.
 
"tinkeli"
Mieheen verrattuna sulla on enemmän menoja. Lapsiperheessä joutuu toisinaan sietämään kausia, jolloin sitä kuuluisaa omaa aikaa ei vaan löydy. Oletkos miettinyt sitä, kun eroatte, että miten sen sun oman ajan silloin käy...?
 
vierass
No sepä onkin järkevää olla luennoilta pois että pääsee jumppatunnille tai kaverien kanssa kahville. Asiat tärkeysjärjestykseen, enkä minäkään kyllä kattelisi miestä, joka olisi joka ilta jossain menossa, ilman lapsia tai lasten kanssa.
 
  • Tykkää
Reactions: Aina Marina
Täti tiukka
Jos jättää luentojakin väliin että pääsee päivittäin ryhmäliikuntaan tai muuten vaan hömpöttelemään kavereiden kanssa, saattaa eronjälkeinen arki velvollisuuksineen yllättää. No, siinähän on hyvä kasvun paikka.
 
vieras*
[QUOTE="Sirkkeli";30252993]
Mutta joo, oisko se lasten isä sitten menossa jonnekin, jos saisi lapsivapaata? Vai muuten vaan mustasukkainen susta, ja sun ajankäytöstä? Onhan sulla aika paljon menoja, mutta käyhän nyt normaalistikin ihminen töissä ja harrastuksissa, niin ei tuo nyt maata kaatavaa ole. Vai teetkö tuon kaiken työn lisäksi?

Pistäkää seinälle omat menot, mahdolliset lapsivapaapyynnöt ja lastenhoitovuorot.[/QUOTE]

No ei kai sen koona olevan tarvitse hankkia omia menoja jos ei halua. Mutta se kotona olevakin voi haluta yhteistä aikaa, ja myös sellaista perhe-elämä jossa ei ole yksi vastuussa lasten- ja taloudenhoidosta :|
useimmiten se taitaa olla mie joka juoksee kavereiden kanssa ja harrastusissa kun nainen on kotona.
 
vierasa
Ei ole liikaa menoja. Uskoisin että ongelma on enemmänkin se, että miehellä on liian vähän menoja. Mies on tylsistynyt ja turhautunut olemaan vain kotona ja siksi ärsyyntyy siitä, että sinä menet ja teet. Ja unohda nämä palstalaiset, tää paikka on täynnä perinteisiä ihmisiä, joiden mielestä ydinperhe tarkoittaa sitä, että niiden kanssa pitää olla koko ajan ja omaa elämää ei enää edes tarvi, koska kuka nyt edes haluaisi olla erossa ihanasta perheestä. Mun 20-30-vuotiaista koostuvassa kaveripiirissä tuollainen menomäärä on täysin normaalia. Sitäkään täällä ei moni taida ymmärtää, että ainakin yliopistossa on todella paljon ihan turhia luentoja ja samat asiat voi hyvin opetella itse kirjasta.
 
viera.s
Kyllä sinulla on liikaa menoja ja kuulostat muutenkin melko vastuuttomalta. Lapset on tullut nyt hankittua liian aikaisin, kun et ole valmis sitoutumaan heihin ja parisuhteen hoitamiseen. Tietenkään pitkässä parisuhteessa ei loputtomiin eletä jossain rakkauden huumassa, vaan suhteeseen pitää olla sitoutunut ja sen eteen tehdä töitä. Et ole näin toiminut, vaan priorisoit omat menosi lasten ja parisuhteen edelle.

Omasta mielestäni kohtuullinen harrastusmäärä pikkulapsiperheessä on max pari kertaa viikossa. Ainakin jos on sellainen harrastus, joka vie ison osan illasta. Puolen tunnin juoksulenkillä voi tietty käydä useammin. Alkoholipitoisia illanviettoja max kerran kuukaudessa, lyhyempiä omia kyläilyjä yms. ehkä kerran viikkoon. Tällaisella tahdilla molemmilla voi olla sama määrä menoja, eikä toinen joudu jatkuvasti jäämään lasten kanssa yksin kotiin. Ja jää aikaa myös perheen yhteisille jutuille. Noin puolet viikonlopuista ja arki-illoista saisi minusta olla ihan perheaikaa ja toinen puolikas jaetaan sitten tasapuolisesti kummankin vanhemman omaksi ajaksi. Tietysti on monenlaisia näkemyksiä asiasta, mutta uskoisin edustavani tässä keskilinjaa.

Ja tosiaan, miten meinaatte järjestää asiat erottuanne? Tuleeko miehestä yksinhuoltaja vai oletko sitten eron jälkeen valmis omista menoistasi tinkimään? Miksi et tee sitä jo nyt? Et kai sinä kehtaa lapsia pitää päiväkodissa kun kahvittelet kavereiden kanssa ja käyt liikuntaharrastuksissa? Ja iltaisin et tietenkään lastenhoitovastuussa ollessasi voi niin vain omiin rientoihin lähteä, kun ei ole enää miestä kotona kantamassa vastuuta.
 
"vieraana"
Ei ihme, että ihmiset on huonossa kunnossa kun lasten saamisen jälkeen liikuntaa saa harrastaa max pari kertaa viikossa.
Voisiko hankkia jonkun muun lastenvahdin sitten välilä hoitamaan lapsia? Meidän kaveriporukalla on keskiviikkoisin sovittu jumppa, jolloin kahden perheen lapset kerääntyy samaan kotiin leikkimään ja MLL hoitaja tulee heitä hoitamaan jumpan ajaksi.

Ei tuo minusta kohtuulliselta kuulosta jos se mies ei juuri ikinä pääse mihinkään tai eroon lapsivastuusta.

Meilläkin on miehellä paljon harrastuksia ja useita iltoja viikossa kuntoilemassa mutta tarvittaessa sitten pitää järjestyä se että minäkin pääsen harrastamaan tai muuten tuulettumaan.
 
Vierass
Sitäkään täällä ei moni taida ymmärtää, että ainakin yliopistossa on todella paljon ihan turhia luentoja ja samat asiat voi hyvin opetella itse kirjasta.
No jos luennolle ei tarvitse mennä, niin sen ajan voisi käyttää itsenäiseen opiskeluun. Ehkä ap:n lapset antavat ap:n opiskella rauhassa ja opiskelu onnistuu kotonakin. Toki siinä tapauksessa opinnot voi hoitaa kotona.
 
viera.s
Ei ihme, että ihmiset on huonossa kunnossa kun lasten saamisen jälkeen liikuntaa saa harrastaa max pari kertaa viikossa.
Liikuntaa voi harrastaa myös perheen/lasten kanssa. Ja tietysti useammin voi mennä vaikka lasten nukkumaanmenon jälkeen juoksulenkille. Mutta sellaiset matkoineen vähintään pari tuntia kestäviä harrastusmenoja ei vaan arki-iltoihin paljon sovi, jotta toisellekin jää vastaava virkistymisaika ja myös perheen yhteistä aikaa on riittävästi. Jos molemmat olisi menoissaan kahtena iltana viikossa, jäisi vain yksi ilta perheen yhteiselle ajalle. Se on mielestäni turhan vähän ja kolme arki-iltaa taas ei onnistuisi enää mitenkään. Mieluiten siis vain yksi, tai poikkeuksellisesti kaksi pidempää harrastusmenoa arki-iltoihin, viikonloppuna voi sitten olla toinen/kolmas. Olettaen, ettei viikonloppu kulu iltariennoissa ja krapulassa maaten.

Niin se vaan on, että lapset rajoittaa omia menoja ja se on hyvä tiedostaa jo ennen perheen perustamista.
 
vierasa
Maailma on täynnä ihmisiä, joilla lapset ei rajoita noin paljon elämää. Luuletteko oikeasti että kaikki vanhemmat lopettavat aktiivisen harrastamisen kun lapset syntyy? Moni vanhempi harrastaa ihan kilpatasolla, jolloin harrastuskertoja tulee todellakin enemmän kuin kaksi viikossa ja ehkä vielä viikonloppujen kilpareissut päälle.
 
nojooh
Maailma on täynnä ihmisiä, joilla lapset ei rajoita noin paljon elämää. Luuletteko oikeasti että kaikki vanhemmat lopettavat aktiivisen harrastamisen kun lapset syntyy? Moni vanhempi harrastaa ihan kilpatasolla, jolloin harrastuskertoja tulee todellakin enemmän kuin kaksi viikossa ja ehkä vielä viikonloppujen kilpareissut päälle.
Saa harrastaa, jos see sopii perheen menoihin muuten. Jotta pääsisi kilpauralle, on todennäköisesti harrastanut laija jo pidempään eikä sen sitovuus ole todennäköisesti puolisolle ongelma. Automaattisesti ei kuitenkaan voi olettaa, että puoliso on valmis luopumaan omista menosta toisen harrastusten vuoksi. Tai sitten pitää hankkia ulkopuolista hoitoapua.

Mielelläni kuulisin visiosi aikataulusta, jossa molemmat vahemmat harrastavat 4-5kert/viikossa + molemmilla omia menoja (vaikka niitä kavereiten kanssa kahvitteluja) lisäksi sen parisen kerta viikossa.
 
"Jenis"
Saa harrastaa, jos see sopii perheen menoihin muuten. Jotta pääsisi kilpauralle, on todennäköisesti harrastanut laija jo pidempään eikä sen sitovuus ole todennäköisesti puolisolle ongelma. Automaattisesti ei kuitenkaan voi olettaa, että puoliso on valmis luopumaan omista menosta toisen harrastusten vuoksi. Tai sitten pitää hankkia ulkopuolista hoitoapua.

Mielelläni kuulisin visiosi aikataulusta, jossa molemmat vahemmat harrastavat 4-5kert/viikossa + molemmilla omia menoja (vaikka niitä kavereiten kanssa kahvitteluja) lisäksi sen parisen kerta viikossa.
AP:n esimerkissä mies on hoitovapaalla ja hänellä itsellään on 4 päivänä viikossa 1-2 luentoa. Vaikka AP istuisi 4h luennolla ja kävisi 1h ryhmäliikunnassa, jokaiseen päivään jää miehellekin ihan kivasti aikaa tehdä mitä tahtoo. Ongelma tuntuu olevan, että mies ei keksi mitään omaa tekemistä ja on siksi katkera naisen menoista.

Meillä on sekä miehellä että mulla ns. oma harrastus. Mulla liikunta - käyn lenkillä joko heti aamulla niin että mies vie lapset, ryhmäliikunnassa lounastunnilla tai heti töiden jälkeen niin että mies hakee lapset. Lisäksi yks kerta vkloppuna, n. 1,5h/krt. Miehen harrastus painottuu iltaan, ja hän lähtee sinne yleensä 2-3krt viikossa lasten iltapala-aikaan. Ihan hyvin saadaan nämä kaikki normiviikkoon mahtumaan ja perheen yhteistäkin aikaa jää. Maailmassa hirveän moni asia on ihan puhtaasti järjestelykysymys.
 
  • Tykkää
Reactions: Data

Yhteistyössä