Miehet: Miten teidät saa mukaan kotitöihin nalkuttamatta?

  • Viestiketjun aloittaja Nag
  • Ensimmäinen viesti
täh.tämän päivän hommia painanut.aamulla 7 lapset(3kpl 1v.3v.5v)heräs,kuten joka aamu alakertan lasten kanssa,että äiti saa pikkusen enemmän nukkua,10,00 vaimo lähti jumppaamaan.12,ta vein likat parturiin,jonka jälkeen perhe lähti anopin kans mökille,siivosin kodin,peti vaatteet ulos,maalasin ulkoseiniä,nyt sohvalla..ei pidä yleistää :)
 
  • Tykkää
Reactions: lainaavain
Meillä nalkuttaa aika usein myös mies :ashamed: mies tekee aika paljon remonttihommia joten olen ottanut nyt enemmän omalle kontolle, mutta silti mies pesee ja pyykkää, raskausaikana on siivonnut vessat ettei mun ole tarvinnut kun olen ollut pahoinvoiva. Ruokaa tehdään 50/50, samoin lastenhoito. Molemmilla on omia kavereita ja harrastuksia ja välillä toinen käy enemmän kuin toinen ja sit taas vaihdetaan. Meillä on keskusteltu jos joku homma ei miellytä eikä kauheasti tarvitse nalkuttaa. Mieheni on tosi ihana ja jaksan itsekin pitää hänestä hyvää huolta kun osallistuu kotitöihin ja lastenhoitoon :kiss:
 
:hug:Avioliiton alkuvuosina tuli opeteltua kokkaamistakin mutta ei se tuntunut mielestäni maistuvan yhtä hyvälle kuin vaimon tekemä.Siivoukseen olen osallistunut aina ja vaimolle on annettava SUURI + kun lasten ollessa pieniä jaksoi tehdä kun oma harrastus vei yleensä viikonloppuisin reissun päälle.Nyt kun ollaan kahdestaan niin kyllä sitä tulee imuroitua ym. tarpeen mukaan.Ja vaimollahan oli vuorotyö kun lapset oli pieniä jotta sekin näin mainitakseni nostaa arvostusta.Kaitpa se on että lapsia ei opeteta varsinkaan poikia tekemään kotitöitä lapsena/nuorena niin kuin ei minuakaan.
 
Viimeksi muokattu:
Meillä mies siivoaa, tiskaa, pyykkää ja tekee kaikkia mahdollisia kotihommia ihan oma-aloitteisesti. Kaiken lisäksi kysyy vielä, tarvitsenko apua esim. tiskatessani tai siivotessani. Olen kaikki päivät kotona (olen abiturientti ja koulu on jo ohi, enkä ihan vaan laiskuuttani jaksa mennä töihin) ja mun mielestä kotityöt kuuluu tässä tilanteessa mulle. Siitä huolimatta rakkaani haluaa auttaa pitkän työpäivänkin jälkeen mua ja ottaa mut huomioon paremmin kuin hyvin. Voin myös pyytää apua ja aina sitä saan ilman viivytyksiä. Välillä jopa ärsyttää, kun mies rientää laittamaan pyykkejä, vaikka olisin juuri itse aikeissa mennä asian hoitamaan. =) Ihana mies, ei voi muuta sanoa... :heart:
 
äsh
Mä oon kanssa miettinyt että miten saan oman miehen kotitöihin mukaan..
Hänellä on vahva Mieli pide siitä että mulla on aikaa kun en ole töissä ja hän on töissä ja ei jaksa koska se on naisten
Hommaa..

Mä oon sanonu nätisti,mä oon nalkuttanu,mä pyytänyt,mä oon suurin piirtein rukoillu mutta
Ei ei ei ei. Siis mä tykkään siiivota,mutta olis se ihanaa että pari suhteessa toinen auttaja EES
Pikkusen,mutta kun ei. Mä tuin hulluksi,kun oon siivonnu niin kun pyörähän ympäri niin tää
On samanlainen sotku kasa. mä pyykkään,tiskasn,imuroin,pesenlattiat,laitan ruokaa,käyn
Kaupassa ja yms yms ja hän ei tajua että en jaksa tätä yksin koko ajan tehdä. Tää on kuin
24h työ josta ei saa vastapalvelusta esim yhden kerran tiskaamista viikossa tai roskien vientiä ulos asti.
 
Meillä on työnjako, jossa minä hoidan kodin ja ruuat ja vaimo työt. Lapset ovat kovasti äitinsä kimpussa kaiken ajan, kun äiti on kotona, joten siihen eivät oikein sovitut jaot toimi. Mutta työnsä kullakin ja meillä nyt näin onnekkaasti, että voidaan jakaa.
 
Hei kaikki!

Meillä kirjoitettiin siivoustyöt ruutupaperille ja siitä valittiin molemmille aluksi mitä haluaa tehdä (eipä ollut montaa näitä) ja sitten jaettiin loput tehtävät tyyliin jos sä otat ton ni mä voin tehdä tän.

Seuraavaksi kun tontit oli selvillä sovittiin ettei toisen siivousjälkeen kommentoida eikä aikatauluun, esim jos imuroidaan kerran viikkoon niin se imurointi saa tapahtua milloin vain ja niistä voi luihuillakkin sanomalla että paskat jaksa imuroida tälläviikolla kun on puhdasta ym. Asioista pitäisi pystyä sopimaan ja joustamaan niin homma toimii!
 
En halua ylläpitää lähes täysi-ikäisille lapsille samaa palvelutasoa kuin vaimoni.
Siksi en kerää tavaroita yhteisistä tiloista, siivoa keittiötä tai ylipäätään mitään muutakaan muiden sotkuja. Samalla pidän huolen ettei minun tavaroitani tai sotkemiani astioita (kokkaan) jää muiden siivottavaksi. Yhteisistä tiloista ei huomaa, että asun talossa. Pesen toki kaikkien pyykit samalla kun pesen omani ja kokkaan koko perheelle.
Vaihdan lakanat, imuroin ja pesen ikkunat, mutta muiden sotkuja minua ei saa siivoamaan. Onneksi vaimo on tämän sisäistänyt ja panokseni on riittänyt kun en kuule nalkutusta. Siis...
En suostu kulkemaan täysien ihmisten perässä keräämässä sotkuja pois, mutta yhteiseen siivoukseen osallistun. Ai niin - Miten teidät saa...?

Perheen yhteisellä päätöksellä kaikki muut paitsi äiti siivoavat talon tavaroista, astioista, liasta ja pyykeistä puhtaaksi pari kertaa kuukaudessa. Korkeammasta palvelutasosta vastaa sen "tilaaja".
 
meillä mies ei ole nuorena oppinut tekemään, mutta kun tavatessamme olin kolmen muksun yh, niin sanoin että ku meillä aikaansa viettää niin saa luvan osallistua, aluksi joutui opettamaan esim pyykkikoneen käytön ja kaikki... mut nykyisin riittää ku sanon et siivoo sä olkkari mä siivoon keittiön. vauvaa hoidamme molemmat tasapuolisesti
 
Kyllä mies oppii siivoilemaan kun jätätte sen joksikin aikaa miehen vastuulle koko homman :) Tosin silloin jos mies käyt töissä ja itse on kotona lapsen kanssa niin suunnitelma ei kyllä toimi :)

Ehkä helpoin tapa on kuitenkin esittää asia niin että mieskin ymmärtää ;) Mulle ainakin toimis esim "voisitko imuroida, niin mä sitten pesen lattiat ja pyyhin pölyt" tai sekin tietysti saattas olla hyvä että antais vaihtoehtoja tyyliin haluatko pestä vessan vai imuroida? (haluatko seksiä vai olla imuroimatta? ;P)
 
Meillä mies (ja hänen veljensä) ovat pienestä pitäen joutuneet ottamaan osaa kodin siivoukseen. On kertonut, että heillä oli molemmilla omat hommat viikkosiivouksessa, jotka tehtiin joka viikko. Lisäksi molemmille kuului tietenkin oman huoneen ylläpitosiivous ja perusteellisempi siivous, lakanoiden vaihto, maton ja peittojen tuuletukset, pölyjen pyyhintä jne. Toki pieneltä lapselta ei ihan kaikkea voi odottaa, mutta kun ikää tulee lisää, niin työtkin lisääntyvät ja pääsee tekemään vaativampia siivouksia.

Meillä mies taitaa kyllä ylläpitosiivouksen: laittaa astiat koneeseen, pesee ruuanvalmistusvälineet jos ei voi konepestä, vie likaiset pyykit pyykkikoriin, pesee pyykkiä ja laittaa kuivumaan. Jos tehdään perusteellisempaa siivousta, niin mies vie matot ja peitot ulos ja puristelee ne siellä, imuroi ja pyyhkii pölyt. Mulle kuuluu lattian luuttuaminen ja tavaroiden paikoilleen järjesteleminen. Mies hoitaa myös vessanpesun.

Äidit: opettakaa ne lapsenne, niin tytöt kuin pojatkin, siivoamaan. Ettei tule lapsoselle sitten yllätyksenä...
 
Itse kyllä olen aina hoitanut kotityöt vaimon kanssa yhdessä ja uskallanpa jopa sanoa että minä olen meidän perheessä enempi siivoava henkilö :)
Kokeile vaikka semmosta että siivoappa asunto niin illalla odottaa palkinto ;)
 
Naisen ehdoilla ja standardeilla? Ei sitten niin mitenkään. Ne kun on alati muuttuvia ja rima säätyy aina sen verran ylöspäin, että vaatimukset ei koskaan täyty.. Kyllä se leivänmuru tai väärin tehty asia jostain aina kaivetaan. Älkää edes vaivautuko yrittämään. Ei johda mihinkään. Nalkutuksen ja muun vastaavan summa kun on vakio, niin sitä jaksaa paremmin hyvin levänneenä.
 
Meitä kun on erilaisia.. Yleensä oppi kotitöihin tulee kotoa?
Mua nainen joutuu kieltämään tekemästä tiskejä tai siivoomaan...
Ollaankin vitsailtu että kirjoittais vauva.fi palstalle että kuinka sika mies hällä on kun tekee paljon kotitöitä. ;)
Kotitöitä molemmat kuitenkin tekevät tasapuolisesti ja aamukahvit/aamupala vuorotellen sänkyyn asti, riippuen siitä kumpi ehtii heräämään aiemmin tai kumman luona ollaan :)
 

Yhteistyössä