Mieleenpainuvimmat muistisääntösi?

Itsellä ikuisesti syöpynyt mieleen miten muistaa planeettojen järjestyksen. merkurius, venus, maa ja mars vielä menee, mutta etenkin saturnus, neptunus ja uranus ovat vaihdelleet järjestystä..

Eli: Moni Vanha Maamies Miettii: Joko Se Uusi Nauris Pilkistää.
-->
Merkurius Venus Maa Mars Jupiter Saturnus Uranus Neptunus Pluto
 
Yhdeksän kertotaulua helpotti, kun käytti sormia apuna. Niin mones sormi vasemmalta lukien alas, millä yhdeksän piti kertoa. Ja alhaalla olevan sormen vasemmalla puolelta sai vastauksen kymmenet ja oikealta puolelta ykköset.

Esim 4 x 9 = vasemman käden etusormi alas ja pystyyn jääneistä pikkurillistä, nimettömästä ja keskarista näki, että kolmekymmentä ja jotain on vastaus, peukalosta + oikean käden sormista näki tarkennukseksi kuusi sormea, eli 36 on vastaus. jne...

 
vieras
Äikänope oli kirjoittanut uudet sanat Ukko-Nooaan:

Verbin preesens, verbin preesens
on nyt ja, huomenna.
imperfekti oli, imperfekti oli
aiemmin, aiemmin.
Perfekti, perfekti
on ollut, on ollut.
Plu-uskvamperfekti, pluu-uskvamperfekti
oli ollut, oli ollut.
 
maantieteilijä
Kauriin ja Kravun kääntöpiirit: Kauris on suuri ja voi kantaa pientä kRapua selässään, eli pohjoisempana on krapu ja etelämpänä kauris.

Ja kellonsiirroista, tunnilla eteen vai taaksepäin? KELLOT siirretään aina KOHTI KESÄÄ. Syksyllä siis taaksepäin ja keväällä eteenpäin.
 
Boogyman
mulla oli sellainen eka/tokaluokan opettaja joka neuvoi seuraavaa.....jos et muista mihin j kirjain tulee niin laita varmuudeksi joka paikkaan....noh tämä on sitten syöpynyt tuonne mieleen ja j menee ihan joka paikkaan. Mies aina korjailee sitten...tarkoitan siis ij
 
kinuski
Mulla on jäänyt mieleen se, kummalla puolella katua kuljetaan pyörällä ja kummalla kävellen, eli Vasen niinkuin Varpaat, ja Oikea niinkuin Ohjaustanko. Tämän olen opettanut lapsillekkin. Muita ei nyt tuu mieleen....
 
Alkuperäinen kirjoittaja Boogyman:
mulla oli sellainen eka/tokaluokan opettaja joka neuvoi seuraavaa.....jos et muista mihin j kirjain tulee niin laita varmuudeksi joka paikkaan....noh tämä on sitten syöpynyt tuonne mieleen ja j menee ihan joka paikkaan. Mies aina korjailee sitten...tarkoitan siis ij
Jopas on melkoinen neuvo :whistle: :D !

SPOTPA muistuu mullekin, samoin valkosipuli.
 
kuukaudet
Katson kuukausien päivien määrän rystysistä. Samoin "kellot kohti kesää"

Tuo valkosipuli oli uus... ja kohta varmaan unohdan sen kuten unohdin sen tosi hyvän muistisäännön Ranskan lipulle, jonka just vasta pari viikkoa sitte opin.
 

Yhteistyössä