mielenterveysongelmat ja äitinä olo

onko muita äitejä joilla on diagnositoitu joku mielenterveys ongelma? Miten vaikuttaa teidän arkeen, oletko jutellut lapsen kanssa sairaudesta/ miksi syöt lääkkeitä? Oletko itse ollut hoidossa osastolla sairauden takia jne? Itse pystyn elämään melkein normaalia elämää, toki on psykologi ja lääkäri käyntejä, mutta ei niin vaikuta arkeen. Masennus jaksot ovat sitten eri asia niissä joudun kamppailemaan jaksamisen kanssa ja mies auttaa aika paljon mutta nämä eivät yleensä ole pitkä kestoisia jaksoja ja ahdistus kohtauksetkin sijoittuvat iltaan pääsääntöisesti eli niistäkin selviää.. Lääkityksenä on mielialalääkkeet, nukahtamislääkkeet ja ahdistuslääkkeet ( tarvittaessa myös unilääke ja manialääke). Kaipaisin nyt muita äitejä jotka kamppailevat samojen asioiden kanssa... ja ehkä juttu seuraakin samankaltaisista äideistä.
 
AOS
Heippa.
Täällä yksi, joka sairastaa kaksisuuntaista mielialahäiriötä. Minulla on neljävuotias poika ja olen tällä hetkellä raskaana. Diagnoosin sain vasta muutama viikko sitten, kun pääsin masennuksen takia mielenterveyslääkärille. Sain sairaslomaa, ja mieheni pystyi olemaan kanssani kotona ensimmäisen viikon, joten ei ollut tarvetta lähteä osastolle. Syön masennus- ja mieltä tasaavia lääkkeitä.
Lapselleni en ole kertonut sairaudesta, ehkä sitten kun hän on hieman vanhempi. Jaksamisen kanssa on kyllä hyvin vaihtelevaa. Hypomaanisina jaksoina en osaa olla läsnä ja masennusjaksot menevät miltei sängynpohjalla. Toivottavasti lääkkeet tasoittavat jatkossa näitä oireita..

Saako kysyä mitä sairautta sinä sairastat ja milloin on diagnosoitu? Onko vaikuttanut esim työelämään?
 
moikka, minulla on diagnotisoitu myös kaksisuuntainen mielialahäiriö ja sen lisäksi epävakaapersoonallisuushäiriö ja ahdistuneisuushäiriö. Nämä ovat diagnosoitu 2010-11. Töissä en tällä hetkellä voi käydä, sairauteni takia ja minulla on myös aika vahva sosiaalisteidentilanteiden pelko niin sekin sitten estänyt töihin menoa. Toivottavasti altistamalla ja lääkitystä seuraamalla pääsisin töihin menemään tulevaisuudessa.
 
Minulla on kaksisuuntainen mielialahäiriö, jonka lääkäri diagnosoi tänä vuonna "lievänä". En ole siis esim. ollut vakavasti masentunut sairaalahoidossa. Aloin käyttää Ketipinor-lääkitystä joka on auttanut minulla paljon. Itselläni on kaksi alle kouluikäistä lasta. Töissä käyn ihan normaalisti kokopäivätöissä ja jatkan elämääni. Lääkitystä pitää joskus uusia ja terapiaan voin päästä jos elämäntilanne muuten sen sallii.
 

Yhteistyössä