Mies järkytti lasta (ja minua)

  • Viestiketjun aloittaja "Hämmentynyt"
  • Ensimmäinen viesti
lapsena kalassa ollut
Ymmärrän hyvin mitä tarkoitat, täällä on aika asiattomia jotkin viestit. Lapsia on monenlaisia ja niin on tyylejä millä asioista kerrotaan. Kaikkea elämää pitäisi kunnioittaa ja on aika asiatonta valistusta "vitsailla" esim. äitikalan vatsan avaamisella. Mutta ihimisissähän on raakoja ja inhimillisiä yksilöitä. Soisi kyllä lapsia valistettavan asiallisella tyylillä eikä herkutellen raaoilla asioilla. Kai se miehiltäkin pitäisi onnistua?
 
Suoliako?
Olen syönyt ikäni kuivattuja muikkuja ja kuoreita, perkaamattomina - tottakai. Kuinka monta metriä olen tietämättäni mussuttanut suolia. Kilometrejä varmaankin? Tietääkö kukaan, missä vaiheessa kalapuikoista otetaan suolet pois? Kukaan ei kertonut lapsena, että kaloillakin on suolet!
 
"EiNäin"
Alkuperäinen kirjoittaja vierailija täällä;28500571:
väärin, pienet ekaluokkalaiset eivät tienneet esim. mikä on kuoripäälinen peruna, eivät olleet sellaista ennen nähneet joten eivät tienneet mikä se on ja mitä sille tehdään.. kalassa kun oli ruotoja niin samaiset pienet ihmiset eivät tienneet mitä ne ovat, miksi kalassa on "oksia".. mihin tämä maailma on menossa?!

^ heh, mun lapset (4,5 ja kohta 10v) eivät ole ikinä saaneet muita kuin kuorellisia perunoita! Meillä ei pottuja kuorita. Piste ;)

Hengissä nuo on edelleen (kaupungissa asutaan), kalojen onkiminen, verkoillakin ja jälkimainingit on kaikki tuttuja!

Ravustetaan joka loppu-kesä! Ravuthan heitetään elävänä kiehuvaan veteen.

Ja niin ovat hyviä!

Maalaisjärkeä!
Todellakin toivon, että alkup kirjoitus oli vain provo. Hyvä "keskustelu" siitä täällä ny joka tap tuli -ja facessakin jo levinnyt kuin kuppa töölössä!
 
kmo
Kyllä minä samanikäisenä olen kalani itse kalastanut ja perannut, eikä raumoja jäänyt. Enkä ole sisarissanikaan samoja merkkejä koskaan huomannut. Missähän ympäristössä teidät on neiti kasvatettu? Eiköhän se koulussa viimeistään olisi pojalle valjennut mitä kalan sisällä on, availevathan ne niitä kaloja ja sian sydämmiä koulussakin?
 
Hämmentyneempi
Käyn tyttöjeni (3v ja 6v) kalassa ja metsästämässä. Saalistakin ollaan saatu ja kyllä ne ollaan perattu heti. Viimeksi molemmat tulivat katsomaan mistä osista se lintu rakentuu. Tosin tuli naapurin setäkin katsomaan. Lapset olivat innoissaan ja positiivisesti uteliaita. Naapirin setäkin oli utelias kun ei ollut koskaan nähnyt miten lintu suolistetaan ja perataan.

Olipa tuo alkuperäinen viesti kirjoitettu millä tahasta tarkoitus perällä niin mies teki oikein ja lapsi reagoi tapahtuneeseen aivan oikein. Lapselle olisi pitänut selittää, että ihmisellä on suolet.
 
Erä Jorma
Facebookista huomasin tään ja lukasin pahan läpi tämän ja kyllä sain vuoden naurut ku huomasin että kyseinen mies olenkin minä :) Ja mitä poikaan tulee nii ei se todellakaan järkyttynyt ollut vaan lähinnä todella kiinnostunut peraamisesta.
 
"Sanna"
Alkuperäinen kirjoittaja Erä Jorma;28509870:
Facebookista huomasin tään ja lukasin pahan läpi tämän ja kyllä sain vuoden naurut ku huomasin että kyseinen mies olenkin minä :) Ja mitä poikaan tulee nii ei se todellakaan järkyttynyt ollut vaan lähinnä todella kiinnostunut peraamisesta.
Kehtaat sentään tunnustaa, että sinulla on noin pipipää äiti lapsellasi.
 
maalaisjuntti
Pisteet kotiin miehelle!!!!!! Tässä sitä taasen huomaa kuinka hienojelmoja kaupunkilaiset on.... Kalan perkuu on ihan tavallista hommaa. Ajatteleppa niitä tenavia jokka on asunu maalla ja nähny lapsena kuinka sika tapetaan (itse lukeudun tähän kastiin). Ehkä meillä junteilla "jyväjemmareilla" on asiat pikkusen paremmalla tolalla....
 
1964-2013
me kait teurastettiin hirviä/lehmiä jo tuossa iässä ja mitä sitte vaikka sun pikku tissipioski lapses tietää tommosia asioita ei se siitä vammasta eikä homoa tee prkl kyllä siitä tulee viel sellanen 4metrinen kaappi kertaa pakastin ja sit se ainaki uskaltaa nukkua :D
 
"peltsi"
Alkuperäinen kirjoittaja Erä Jorma;28509870:
Facebookista huomasin tään ja lukasin pahan läpi tämän ja kyllä sain vuoden naurut ku huomasin että kyseinen mies olenkin minä :) Ja mitä poikaan tulee nii ei se todellakaan järkyttynyt ollut vaan lähinnä todella kiinnostunut peraamisesta.
Noniin! Hienoa, voisi päätellä että poijjaalla on tulevaisuus edessä sittenkin! Ei muutakun kivääri käteen ja hirvimettille.

Ps. Laita nyt hyvä mies tuo akkas lataamoon, ei käy ihan täysillä.
 
"aulis"
viis vuotiaana pitäs olla jo sian teurastuksessa mukana ja repiä ahkerasti suolia pihalle. sitten kun on kuus niin voi tappaa kalkkunoita sillä lailla että isoon ämpäriin pohjaan reikä ja kalkkunan pää sieltä ja laittaa roikkuun se pää alas päin ja ensin humauttaa puu kalikalla päähän että taju menee ja sit oksa saksilla pää veks. mutta kun on seittemän ja isompi kokonen niin voi tappaa jo ison sian.
 
"Laura"
Kyllä tänne ei kannata mitään kirjoittaa. Niin epäkypsiä ihmisiä täynnä. Ymmärrän kyllä äitinä kantasi. Miehesi olisi voinuteesittää asiat vähän paremmin ja kertoa vaikka etukäteen pojalle mitä kalastus on ja mitä se pitää sisällään. Itse olen kans pikkutyttönä nähnyt kalanperkuuta jne. mutta asiat voi hoitaa niin ettei toinen järkyty. Oli varmasti pojan ensimmäinen kerta kalastamassa. Nykyään lapset ei saa olla lapsia. 6-vuotias ei ole muka enää pieni. Iso mieskö jo?? Kyllä 6-v on vielä pieni ja saakin olla. Mihin tämä maailma on menossa ja heti ollaan haukkumassa täällä ja hyökkäämässä kimppuun. Hyvän esimerkinkö annatte sillä? Mitähän teidän lapsista tulee..en halua edes tietää. Kirjoittaja osoitti ihanaa herkkyyttä mitä maailmassa saisi olla enemmän. Tänne sitä tuskin olisi kannattanut jakaa..kaikkihan sen tietää ketkä täällä notkuu. :D
 
"Sanna"
[QUOTE="Laura";28510307]Kyllä tänne ei kannata mitään kirjoittaa. Niin epäkypsiä ihmisiä täynnä. Ymmärrän kyllä äitinä kantasi. Miehesi olisi voinuteesittää asiat vähän paremmin ja kertoa vaikka etukäteen pojalle mitä kalastus on ja mitä se pitää sisällään. Itse olen kans pikkutyttönä nähnyt kalanperkuuta jne. mutta asiat voi hoitaa niin ettei toinen järkyty. Oli varmasti pojan ensimmäinen kerta kalastamassa. Nykyään lapset ei saa olla lapsia. 6-vuotias ei ole muka enää pieni. Iso mieskö jo?? Kyllä 6-v on vielä pieni ja saakin olla. Mihin tämä maailma on menossa ja heti ollaan haukkumassa täällä ja hyökkäämässä kimppuun. Hyvän esimerkinkö annatte sillä? Mitähän teidän lapsista tulee..en halua edes tietää. Kirjoittaja osoitti ihanaa herkkyyttä mitä maailmassa saisi olla enemmän. Tänne sitä tuskin olisi kannattanut jakaa..kaikkihan sen tietää ketkä täällä notkuu. :D[/QUOTE]

Ei luoja sentään...
 
"vieras"
Tulipa mieleeni satu " Tynnyrissä kasvanut tyttö " Oli raukka ihan onneton kun ei tiennyt elämästä mitää, voi voi. Hassua, miten se nyt just nyt juolahti mieleeni .... ))
 
Fobba
Tämän ketjun perusteella 90% Suomen väestöstä tuntuu metsästävän jos jonkinlaista elukkaa ja pääosin suolistavan sekä leikkelevän nämä elukat itse lasten ringissä ympärillä katsellessa. Osa porukasta on jo 5-vuotiaana ollut hirvimetsällä ja kaadon jälkeen omakätisesti nylkenyt ja suolistanut sarvipään!
 
"myös äiti"
Asennoituminen on ylisuojeleva lasta kohtaan, toivottavasti ei koske kaikkia elämän osa- alueita nimittäin suurin haitta lapselle on juuri asioiden suodattaminen ja pumpulissa pitäminen. Itse olisin onnellinen jos mieheni olisi antanut lapsillemme noin ihania muistoja kuin "isän kanssa kalassa, ja saatiin vielä saalistakin".
 
"vierailija"
Olen ilmeisesti vähän keskustelijoita vanhempi, kun lapset on jo yli kaksikymppisiä, mutta hei haloo! Ei voi ihminen ymmärtää, ettei lapsille kerrota maailman toiminnasta ja kaikkein kiinnostavampia asioitahan oli aina kaikkien asioiden sisällöt ja toimiminen. Kuule, sinun miehesi on viisas, poika vaan mukaan ja oppimaan. Missä kuplassa oikein elät?
 

Yhteistyössä