Mies järkytti lasta (ja minua)

  • Viestiketjun aloittaja "Hämmentynyt"
  • Ensimmäinen viesti
Junttipuntti
Kylläpä oli taas kauheeta ku isi opetti pojalle kalareissulla kalanperkauksen... Iät ja ajat on poijanmulukut isien mukana kulukenu kalassa ja mettäreissuilla, on perkattu kalat ja suolestettu linnut sekä jänöset!
Ei oo mikää kumma, jotta nykynuorista tuloo tuollaasia veteliä ihimisiä joitten pitäs saaha töissä kovaa palakkaa ja toimenkuvaan ei sais mitään oikeen kuulua...

Herätkää ny pahvit ihan oikeesti!! Tottakai se tuntuu yht´äkkiä julmalta, mutta joskus nuokin asiat on opittava jos meinaa mettästystä ja kalastusta joskus vanhempana harrastaa!
 
..
[QUOTE="Hämmentynyt";28495691]Mieheni vei lapsen (6-v poika) kalaan ja en osannut yhtään varautua siihen mitä vastaan tuli. Totta kai tiedä, että fileet ja kalapuikot ovat olleet joskus eläviä eläimiä, mutta ei sitä olisi miehen lailla tarvinnut pienelle lapselle näyttää.

Eli olivat kalassa ja saaneet pari haukea. Olisin olettanut, että mies laittaa kalat vesiämpäriin ja hoitanut perkauksen itse. Nyt mies oli kuitenkin kertonut että kalat pitää TAPPAA ja näytt miten se hoituu meidän pienelle pojalle. Ja tämä ei vielä riittänyt, mies oli näyttänyt perkauksen ja poika tuli minulle naama punaisena kertomaa kuinka kalat oli tapettu ja otettu sisältä suolet pois!

Eikö tuota olisi voinut tehdä jossain pojalta näkymättömissä, eikä esitellä moista toimitusta. Nyt poika on kysellyt että onko ihmisissäkin suolia sisällä! Todella kiva keskusteluaihe ja en tiedä millaisia traumoja moinen pieneen lapseen jättää... :(

Kyllä huomaa miehen olevan kotoisin maalta, niin juntisti tuon asian taas hoiti. Ei varmaan monelle tule mieleen näyttä kuinka eläimestä revitään suolia sisältä. Pieni lapsi ei voi ymmärtää moista ja oikeasti tuntuu siltä että poika on voinut saada vaikka mitä ideoita kun kyselee ihmisten suolienkin perään. Että minä olen vihainen miehelle![/QUOTE]

Voi hyvää päivää miten todellisuudesta vieraantuneita kaupunkilaishörhöt on!!!
Itse kävin vaarin kans kalassa ja perkasin kalat itte 6-vuotiaana. Ja tiesin myös että peurat ja hirvet tarttee ampua että niistä saa ruokaa. ja samat asiat olen opettanu ja tulen opettamaan myös omille lapsilleni.....
 
shokissa myöskin
Viestin alottajalle pakko myöntää että juu, onhan porukka täällä aika ilkikurista... olet oikeassa siinä.
3:n lapsen isänä sekä näiden äitien puolesta todettakoon kuitenkin että maailmalla suolestetaan myös pieniä lapsia ja heiltä leikataan käsiä poikki jne jne. Maailma on niin sairas paikka ettet varmasti pysty sitä kokonaan ymmärtämäänkään, ja nämä ovat asioita joita ei lapselle halua tuoda julki.
Kalan tai minkä tahansa eläimen perkaaminen ja suolestaminen on kuitenkin ihmiselle täysin luonnollinen elinehto joten se että olet oikeasti shokissa tuon takia, on oikeasti todella shokeeraavaa!!! Asiathan saa kuulostamaan kauhealta jos haluaa, kuten: Otin eilen rasiasta KANASTA REVITYN lihakimpaleen ja heitin sen avuttoman kanan palasen tulikuumalle pannulle kitumaan. Ja sit vielä SÖIN SEN, ja niin söi meidän muksutkin!!
Joten opetus hyvä ystäväiseni on että vaikka itse olet kasvanut onnellisessa tiedottomuudessa 5-6vuotiaana niin haluatko sen takia poistaa pojaltasikin lapsuuden?
 
Kalapuikko
Mä luulen, että tää äiti imettää vielä sitä omaa pikku tissiposkeaan ja on nyt kauhuissaan, että pikku Jani-Petteri ei enää haluakaan äitin tisua, kun on tutustuu oikeaan ruokaan :D Tällaiset lapsistaan läheisriippuvaiset äidit on tulevan sukupolven turma.
 
mää se vaan
Minusta aloittaja on oikealla asialla. Kyllä esimerkiksi kalatiskillä olevat kalat pitäisi kääntää selät asiakkaisiin päin, nyt niiden avonaiset mahat ovat irvokkaasti kaikkien lasten katseltavissa. Niin, ja mikä pahinta, ne ovat juuri lasten silmien korkeudella, yäk!
 
"Lento"
Elämää pitää arvostaa.
Jotta siihen pystyisi, pitää ymmärtää myös kuolema, ja se, mitä tarkoittaa, kun toinen elävä olento kuolee, että voisimme elää.

Olisin varmasti _lapsena_ itkenyt, jos olisin nähnyt jonkin muun eläimen kuin kalan kuolevan, mutta uskoisin, että olisin silti pistellyt sen päivällispöydässä. Olen ollut isän ja äidin ja papan mukana kalassa useasti. Syön itse lihaa, ja olen näitä vieraantuneita kaupunkilaisia, jotka täällä on monta kertaa mainittu.
 
Juntti maalta
Ajattelitko että järkytys on pienenpi kun lapsi on vanhempi.. ensin lapsille syötetään fiktioita ja myöhemmin hämmästellään kun se mitä äiti tai isi sanoi ei ole totta.. luottamus rapisee., tietty riippuen asiasta.. Olisin onnellinen jos lapsellani olisi isä joka veisi poikani kalaan ja näyttäisi miten kala perataan.. tässä sen huomaa joillain on vaan aivan liian hyvin siat jotta siitäkin jaksetaan vielä napista. mene itseesi ja arvosta toista puoltasi valituksen sijaan.
 
Ihmettelen Vaan
Heh mun vaimo imetteli kun poika tuli mummolasta ja kerto kui ne oli suolistanu metsä jäniksen ja sillee mä sanoin sille et pitäähän pojan tietää mistä liha tulee ite olen koko ikäni käynytt sorsa mettällä mukana ja kalassa perannut ja suolistanut mukana enkä omasta mielestäni ole mitenkään poikkeava kavereihin nähden jotka ei kalaa perata osaa viä aikuis iälläkään. (olipa hauska sana järjestys) niin ja mistäs seuraava skupolvi löytäis lihan leikkaajat teurastamoihin jos meistä kukaan ei kertois et liha tulee eläimistä
 
isä d
arvatkaapa mitä. tivaatte täällä vaikka ette tunne toisianne ja mä vaivauduin koska olen tosi tylsistynyt. hei mä tänään perkasin mun tyttäreni kanssa kalasaalista ja tyttö on saman ikäinen. tyttö nappasi kalan käteen sen jälkeen kun oli katsonut minun perkaamista: " no mitä teen ensiksi?" kysyi tyttö ja minähän kädestä pitäen näytin paitsi itse käytin veistä, ettei haavereita tule. tyttö tomerasti teki oman osansa ja oli ylpeä tuloksestaan ja niin olin minäkin! Kyllä vielä tähän läjään tälläisiä muksuja kasvaa! Tekemällä ja uskaltamalla kokeilla!
 
  • Tykkää
Reactions: Aamuäree
ääliöt
No no toi on ainaki sen merkki, että sun pojasta tulee homo :O
tyhmä teini

Ap. Ymmärrän sinua täysin minun mielestäni lapsi on terve kun on kiinnostunut asioista, mutta mitä kaikkea sinne pieneen päähän mahtuukaan ja mitä sinne jää myllertämään sitä me aikuiset emme tiedä.
Meille se on itsestäänselvyys miten eläimet teurastetaan ja kalat perataan. Mutta pienelle lapselle ei! Te kaikki tyhmät ihmiset jotka suorastaan halveksuitte toisen hätää ja tarvetta purkautua, hävetkää oletto todella todella lapsellisia sekä aivottomia!
 
mistä ne
Voi ei!!! Pitäähän lastenkin oppia ettei se ruoka "tule" vaan kaupasta vaan jostakihan sen on sinnekin tultava. Omat tyttäreni ovat olleet aivan pienestä asti tietoisia että juurekset tulee kasvimaalta jonne on haettu hevostallilta sitä itseään lannoitteeksi ja hyvin on porkkanat yms maistuneet. Hirvijahdin hirvenkaadon jälkeen he ovat olleet myös mukana katsomassa miten ruho siistitään lahtivajalla ja jätetään sen jälkeen roikkumaan muutamaksi päiväksi ennen sen paloittelua ja lihojen pussittamista pakkaseen. Ihan fiksuja heistä on mielestäni tullut ja ilman mitään traumoja. He osaavat vielä arvostaa ruokaa sittenkin kun se tarjolla lautasella ja hyvin näyttää maistuvankin.
 
entinenkasvissyöjä
Joo, syötä sille pojalles ihan vaan lisäaineruokaa niin siitä tulee samanlainen ennakkoluuloinen sairas kuin sinusta :) Olisko sun mielestä terveempää tosiaan valehdella jo noin vanhalle lapselle, että ruoka tulee vaan pakastealtaasta? Et sitten ajatellut kertoa lapselles, miten se on sinne päätynyt? Voithan tietysti tehdä pojastas vielä hullumman ja iskeä sille kalan ruokapöytään suolineen. Katopa sit, miten se reagoi! Lasten täytyykin tietää, mitä ruoalle kuuluu tehdä ennen suuhun laittamista. Jos tässä joku tekee psykopaattisia lapsia, niin keskustelun aloittaja. Minä ainakin kasvatan lapseni tietoisiksi siitä, mistä ruoka tulee, miten elämän kiertokulku toimii ja että lisäaine-/teollisuusruoat kannattaa jättää toisarvoisiksi. Mielummin kalastan itse omat kalani kuin ostan Atrian valmis"kalapaistoksia". ÄLYHOI, ei kannata hankkia muksuja jos niiden kasvattamisesta ei ole _mitään_ havaintoa. Itse en tunne yhtään lasta, joka ei tykkäisi kalassa käynnistä. Sähän kasvatat lastasi jätesäkissä, eikä hän ilmeisesti saa kokea loppuelämänsä aikana yhtään mitään kivaa jos se on sinusta kiinni - onneksi pojalla enää 12-vuotta jäljellä täysi-ikäisyyteen. Saapahan ainakin itse päättää, mitä tekee tai syö, kerran äidillä ei liiku päässä mitään :'D
 

Yhteistyössä