Migreeniä sairastavat

  • Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"Vieras"
Hei!
Onko kukaan päässyt osa-aika eläkkeelle tai kokoaika eläkkeelle pahan migreenin takia. Mulla on migreeni niin pahana että lääkkeetkään ei aina auta ja kun esim. käy työhaastatteluissa niin kun kerron migreenistä niin heti tulee työnantajalta suora vastaus että ei oleta työntekijäksi. Mä nyt olen yrittämässä päästä vasta neurologon vastaanotolle että jos hän voisi kirjoittaa jonkunlaisen lausunnon minkä perusteella saisin kelasta eläkepäätöksen. Olen vasta kyllä iältäni vähän yli 40-v. Tämä odottaminen vaan rasittaa hermoja ja työkkäri painostaa jatkuvasti mua.
 
[QUOTE="vieras";23022151]Miksi sun pitäisi kertoa migreenistä työhaastattelussa? Kerrot sitten työterveyshuollossa, jos sinut valitaan.[/QUOTE]

Peesi.

Ja onko kaikkea kokeiltu? Estolääkitystä, ruokavaliota, akupunktiota...?
 
No huh vaan itselles
Eläkkeelle migreenin takia..oikeesti, huh =)
Niin minulle sanoi Kelan tätikin kun vammaistukea hain ja ihan MIGREENIN perusteella. Pyöritteli silmiään ja naureskeli, vaan sainpa tuen ja vielä takautuvasti vuoden ajalta. Olen itse kroonisesta migreenistä kärsivä 30-vuotias ja neurologian poliklinikalla asioinut jo 15 vuotta. Elämä on jatkuvaa sairaslomaa eikä vakituisesta työsuhteesta tartte vissiin haaveillakaan. Nyt vasta olen alkanut miettimään samaa kuin sinä. Oma mielenterveys alkaa jo horjua kun joka aamu alkaa kamalalla oksentamisella enkä pääse sängystä ylös ilman kourallista tabletteja.
Aion alkaa selvittämään asiaa. Tiedän että siihen tulee olla ainakin pitkä ja rankka tautihistoria ihan lääkärin papereissa vuosien ajalta!
 
Veikkaan et migreenin pitää olla vähintään lähes päivittäistä, kroonista siis, että voi päästä eläkkeelle. Sitä ennen se vuos saikkua, kuntoutustutkimukset (harvemmin ilman noita pääsee eläkkeelle, ihan sama pystyykö siel tutkimusjaksolla tekemään mitään) ja sen jälkeen voi ehkä jopa päästä kuntoutustuelle, mikä yleensä aina edeltää sitä pysyvää sairaseläkettä. Harvoin pääsee suoraan sairaseläkkeelle ilman tuota kuntoutustukivaihetta (määräaikanen sairaseläke).
 
"iina"
Opetelkaa rentoutumaan ja syökää vähemmän lääkkeitä niin migreenikohtauksetkin vähenee! Nauroin tuolle ohjeelle muutama vuosi sitten kun sen lääkäriltä sain,mutta niin vain totta oli! Ja nythän siitä on ihan tutkimustietoakin. Minäkin söin ennen kourakaupalla lääkkeitä ja ne juuri migreeniäni ylläpitivätkin. Vaan en syö enää - estolääkkeetkin on kokonaan lopetettu. ja kohtauksia tulee enää tosi harvoin. Et sinä ap mitään eläkettä tarvii vaan oikeaa hoitoa!
 
"juupa juu"
[QUOTE="iina";23022411]Opetelkaa rentoutumaan ja syökää vähemmän lääkkeitä niin migreenikohtauksetkin vähenee! Nauroin tuolle ohjeelle muutama vuosi sitten kun sen lääkäriltä sain,mutta niin vain totta oli! Ja nythän siitä on ihan tutkimustietoakin. Minäkin söin ennen kourakaupalla lääkkeitä ja ne juuri migreeniäni ylläpitivätkin. Vaan en syö enää - estolääkkeetkin on kokonaan lopetettu. ja kohtauksia tulee enää tosi harvoin. Et sinä ap mitään eläkettä tarvii vaan oikeaa hoitoa![/QUOTE]

Minä nauran edelleen tuolle ohjeelle. Ei sillä, etteikö siinä olisi perää. Mutta itselläni on tuo migreenilääkeriippuvuus katkaistu kortisonilla useamman kerran. Ja joka kerta vannon etten ota niitä lääkkeitä, mutta kas kummaa kun sitä päätä vaan särkee niin vi... Eli eihän niitä kukaan huvikseen syö, mutta sinulla on ilmeisen helppo migreeni jos migreeniä lainkaan. helppohan se on tulla neuvomaan... Eli joka kerta kun migreeni iskee niin pitäisi olla ottamatta lääkettä ja olla sairaslomalla? No, minun tapauksessa olisin sairaslomalla joka päivänä. Ihan kiva ohje joo, mutta hei, anna olla...
 
vierailija
Eläkkeelle migreenin takia..oikeesti, huh =)
Varmaan sellaisiakin on, kun se on myrkytysoire, eikä siihen kannata syödä lisää myrkkyjä. Hermomyrkkyjä on monenlaisia.
Neurologian oppikirjassa lukee yhtenä aineena natriumglutamaatti, aiheuttaa päänsärkyä. Silloinhan sitä ei pitäisi kenekään ruoassa olla yhtään, mutta systeemi toimii väärin päin: kun ei siihen kuole, täytyy kaikki lääkkeet kokeilla eikä kukaan vastaa siitä, miten ne vaikuttaa - tai edes siitä, vaikuttiko ollenkaan. Suolettomissa lienee useampikin koekaniini, jolle ei mikään "tepsinyt"?
 
vierailija
Eläkkeelle migreenin takia..oikeesti, huh =)
Varmasti moni onkin, kun niin harva on lukenut tuota. Ostin kerran sen kirjan, vaikka maksoi ihan hirveesti, mut kun en voinut sinne kauppaankaan jäädä lukemaan, paksu oppikirja. Sit kotona sattui hauskasti, kun luin kaikessa rauhassa... --- kirja on vuodelta 1996: Neurologia, kirjoittanut Palo, Jokelainen, Kaste,Teräväinen, Waltimo. Sivulla 180 lukee:

"Kemiallisiin aineisiin tai niiden poisjättöön liittyvä päänsärky: Päänsärkyä aiheuttavia aineita ovat alkoholi, angina pectorisksen hoitoon käytetty nitroglyseriini, lihan punavärin säilyttämiseen käytetty nitriitti, säilöntäaineena käytetty natriumglutamaatti, lyijybensiini ja hiilitetrakloridi... jne."
 
vierailija
a aloitti keskustelun 16.12.2015 "Kadonneet solumuutokset

"Hei, Minulla oli tähystys keväällä, josta löytyi atypiaa (solumuutoksia) useammasta näytepalasta. Näytteiden dysplasia oli epävarma, joten sain uuden tähystyksen 6kk:n päähän ensimmäisestä. Toisessa tähystyksessä atypia oli poissa ja vain lievää tulehdusta pienellä alueella. :eek: :D Lääkityksenä oli ainoastaan Pentasa.

Onko muilla käynyt näin? Aloitin 1. tähyn jälkeen M. Cruz-Correan, D. A. Shoskesin ym. (2006) tutkimuksesta innostuneena käyttämään kurkumajauhettapuoli ruokalusikallista päivässä sekoitettuna (pellava)öljyyn. Annoksen nappasin aina illasta, joskus motivaatiopuuskan iskiessä myös aamulla. Toisinaan sekoitin joukkoon mustapippuria, joka tehostaa kurkuman imeytymistä. Kurkuman lisäksi käytin vehnänorasjauhetta.

Onko muilla solumuutokset kadonneet noin lyhyessä ajassa täysin?

Kiinnostuneille artikkeli, (linkitin sen, siis tuon):

http://www.cghjournal.org/article/S1542-3565(06)00278-3/abstract
 

Yhteistyössä