mihin jäykkäkouristus pistetään?

  • Viestiketjun aloittaja ?
  • Ensimmäinen viesti
S
Alkuperäinen kirjoittaja sara:
saako muuten sitä ottaa raskausaikana?
Rutiininomaista rokotusta pyritään pääsääntöisesti välttämään raskauden aikana. Jos äidillä kuitenkin on perussairaus, jonka vuoksi hän kuuluu riskiryhmään, voidaan esim. influenssarokotus antaa raskauden aikana, mieluiten ensimmäisen raskauskolmanneksen jälkeen. Influenssarokotus voidaan antaa muillekin kuin riskiryhmässä oleville äideille. Raskauden aikana sairastettu influenssa voi olla erityisen raju ja myös riski jälkitaudeista on suurempi.

Odottava äiti tarvitsee myös jäykkäkouristussuojan normaaliin tapaan. Raskaudenaikaiseen rokottamiseen liittyy lähinnä teoreettinen riski. Eläviä viruksia sisältävien rokotteiden käyttö (MPR rokote, keltakuumerokote) käyttö on kuitenkin kielletty raskauden aikana. Vahingossa raskauden aikana annettu rokotus elävällä virusrokotteella ei kuitenkaan ole aihe harkita raskauden keskeytystä. Kertynyt tieto ei viittaa selvään riskiin näissäkään tilanteissa.

Imetys ei ole este rokotusten antamiselle.


Näin luki netissä.
 
vierailija
Pyydä Emla-voidetta jos pelkäät pistoksia ja kipua. Emla puuduttaa alueen. Voit pyytää siitä myös reseptin lääkäriltä jos piikittäjä ei sitä lupaa. Soita ja kysy etukäteen.
 
vierailija
Mihin 14-15 vuotiaille jäykkäkouristus tulee?
Minulla se tuli pakaraan sinne peräreikään päin enemmän ei ollut kovinkaan mukava kokemus kun oli mieslääkäri ja sille sitten pyllisteltiin eka annos mutta sitä ei saatu oikeaan kohtaan vaan meni peräreiästä sisään niin piti mennä makaamaan pöydälle ja pitää pakarat ihan rentona että saadaan paikalleen itelle se jouduttiin antamaan neljä kertaa kun ei tahtonu mennä ja sitten se harjoittelia 25v nuori mies tuli ottaa pakarasta kiinni ja avaamaan sitä vakoa että saadaan piikki annettua sitten se aina oli silleen 1,2,3 nyt mä pistän mut se harjottelia hiveli ja silitti sitä pakaraa se oli kyl aika ällöö mut kutitti ja tuntu rennolta kummiski kun toinen silittää pakaraa
 
vierailija
Sain pakaraan 8 eri rokotetta:(
Ensin koitettiin yksin kertaisesti saada et housut alas ja pyllistetään lääkäriin päin (miespuolinen) mutta ennen piikkiä työnnettiin 10 kertaa semmonen 15cm pitkä tikku peräaukosta sisään ja pyöriteltiin joku peppumato testi sitten päätettiin että meen makaamaan en vaan pystyny pitää pakaroita rentoina niin sen harjottelian piti tulla silittämään mun toista pakaraa että saadaan piikit laitettua pisin piikki tais olla 5cm pitkä ja se laitettiin kokonaan sinne ja se sattu ja piikkien jälkeen se sano et tehään toi sama testi mitä tehtiin ennen rokotteita sit se harjottelia rupes työntämään niitä tikkuja ja se pyöritteli niitä varmaan 10 sekunttia siellä mun peräsuolessa ja sen jälkeen mun piti vielä kakata johonki purkkiiin joku kakkatesti
 

Yhteistyössä