mikä koira ulkokoiraksi?

Kertokaa kokemuksia. Koiraa ei meille sisätilohin voi tuoda, kun allergisia on perheessä ja suvussa, mutta lämmin talli sille olisi, jonne voi pakkasilla mennä ja eristetty koppi tietenkin tulisi myös. Aitaus tai juoksunaru/ koko pihan aitaus, mikä teillä toiminut parhaiten? Ja mitään eläinrääkkäys - juttuja ei tarvitse heittää, ulkokoirakin voi olla perheenjäsen, kaikki ulkokoirat eivät ole narun päähän unohdettuja hoitamattomia rakkeja. Ulkokoirakin pääsisi meillä lenkeille, sen kanssa harrastettaisiin ja sitä koulutettaisiin ja sen kanssa vietettäisiin aikaa.
 
-
Onhan niitä rotuja, mutta mietin tuota allergiaa, että kuinka paha allergia perheenjäsenelläsi on.
Itse olen allerginen eläimille ja saan allergisia oireita karvoista ja hilseestä joita tarttuu eläimen omistajan vaatteisiin.

Jos teillä on koira pihalla niin varmasti käytte sitä halaamassa ja sen kanssa leikkimässä. Silloin täytyy miettiä että miten saa karvat pois vaatteista sisään mennessä ja miten se allerginen perheenjäsen suhtautuu lemmikkiin jota ei voi mennä pahimmassa tapauksessa katsomaan.

Eläimen otto allergiseen perheeseen on aina riski vaikka kyse olisi ulkokoirasta tai navettarakennuksessa pidettävästä eläimestä.

Mietin, että jos kuitenkin otatte koiran niin pystyisittekö harkitsemaan kahta jolloin niillä olisi toisistaan seuraa.
 
Iines
Meillä suomenlapinkoira- ei viihdy yksinään pitkiä aikoja ulkona, vaikka ulkoilmasta pitää. On ihan perhekoira, kiipeilee sohvalle syliin,m touhuaa lasten leikeissä jne. Joten ihan pihakoiraksi en suomenlapparia hankkisi.

Ystävälläni on näitä kaksi, ne kyllä viihtyvät tarhassa pitkiä aikoja kahdestaan, mutta yöt ovat sisällä.
 
heidi
Samalla linjalla timpan kanssa koira on laumaeläin ja meiltä löytyy niitä kaksi.Vaikka ne tulisi ulkokoiraksi ja niitä lenkitetään pidetään seuraa...niin silti suosittelisin ottamaan kaksi(seuraa myös toisilleen) mikäli pystytte ja mikäli asutte omakotitalossa suosin aitauksen tekoa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja -:
Onhan niitä rotuja, mutta mietin tuota allergiaa, että kuinka paha allergia perheenjäsenelläsi on.
Itse olen allerginen eläimille ja saan allergisia oireita karvoista ja hilseestä joita tarttuu eläimen omistajan vaatteisiin.

Jos teillä on koira pihalla niin varmasti käytte sitä halaamassa ja sen kanssa leikkimässä. Silloin täytyy miettiä että miten saa karvat pois vaatteista sisään mennessä ja miten se allerginen perheenjäsen suhtautuu lemmikkiin jota ei voi mennä pahimmassa tapauksessa katsomaan.

Eläimen otto allergiseen perheeseen on aina riski vaikka kyse olisi ulkokoirasta tai navettarakennuksessa pidettävästä eläimestä.

Mietin, että jos kuitenkin otatte koiran niin pystyisittekö harkitsemaan kahta jolloin niillä olisi toisistaan seuraa.
Samoilla linjoilla :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja ilopilleri:
Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Se kannattaa muistaa että koira on laumaeläin että kannattaisi ottaa kaksi.

Tätä olin just sanomassa. Vaikka koiran kanssa harrastetaankin niin ei sille pidetä seuraa koko sitä aikaa kuin mitä pidettäisiin sisäkoiralle, joka on lähes koko ajan ihmisten kanssa.
Tuota asiaa ei huomaa ennen kuin perheeseen tulee toinen koira.Meille kävi juuri näin.Pari päivää sen jälkeen kun toinen koira oli tullut niin sanoin ettei sitä päivää tule että meillä olisi vain yksi koira.
 
Itse oireilen astmalla, joka ei oireile ulkona koiran kanssa touhutessa, mutta pitkässä altistuksessa oireilee rajustikkin (koira sisätiloissa). Mies oireilee lähinnä niiskutuksella ja aivastelulla, jotka eivät ulkotiloissa niin sietämättömiä vaivoja ole. Voisimme myös tarjota jollekkin ulkokoiralle eläkeläiskodin ja tavallaan kokeilla miten koiran pito onnistuu, niin että ei heti sitoudu kymmeneksi vuodeksi allergisena koiraan. Ja jos pari vuotta eläkeläiskoiran kanssa olisi tolkuttoman haasteellista ja aiheuttaisi pahasti oireita, niin sitten täytyisi vain luopua ajatuksesta. Kaksi koiraa ei sinänsä ole mikään huono ajatus, esim. alaskanmalamuutit kai viihtyvät paremmin lajitoverin kuin ihmisten kanssa. Ja olen valmis myös harrastamaan koiran kanssa lajille sopivaa aktiviteettia, muutin tapauksessa esim. vetoa ja metsästyskoiran kanssa olen valmis käymään metsällä jne. Ja sekä minulla, että miehellä on kuitenkin ollut allergia aina ja kotona eläimiä, joten sellanen allergiasaneeraus vaatteissa ja hiuksissa on tuttua puuhaa, sama se on esim. kesällä siitepölyjen kanssa. Usein vaatteet vaihtoo ja suihkuja usein, sitä se vaatii.
 
tyttö
Meillä oli suomenlapinkoira pihakoirana. Allergioiden takia myöskin. Koiramme eli onnellisena 13-vuotiaaksi ja kuoli sitten vanhuuttaan. Sillä oli iso aitaus ja koppi. Paljon sai olla vapaanakin pihassa. Tosin täytyy sanoa, että kyllä sitä sen verran vuosien varrella tuli paijattu ja halittua, että kaikkien perheenjäsenten koira-allergia sen kuin paheni.
 
Alkuperäinen kirjoittaja NaRikka:
Itse oireilen astmalla, joka ei oireile ulkona koiran kanssa touhutessa, mutta pitkässä altistuksessa oireilee rajustikkin (koira sisätiloissa). Mies oireilee lähinnä niiskutuksella ja aivastelulla, jotka eivät ulkotiloissa niin sietämättömiä vaivoja ole. Voisimme myös tarjota jollekkin ulkokoiralle eläkeläiskodin ja tavallaan kokeilla miten koiran pito onnistuu, niin että ei heti sitoudu kymmeneksi vuodeksi allergisena koiraan. Ja jos pari vuotta eläkeläiskoiran kanssa olisi tolkuttoman haasteellista ja aiheuttaisi pahasti oireita, niin sitten täytyisi vain luopua ajatuksesta. Kaksi koiraa ei sinänsä ole mikään huono ajatus, esim. alaskanmalamuutit kai viihtyvät paremmin lajitoverin kuin ihmisten kanssa. Ja olen valmis myös harrastamaan koiran kanssa lajille sopivaa aktiviteettia, muutin tapauksessa esim. vetoa ja metsästyskoiran kanssa olen valmis käymään metsällä jne. Ja sekä minulla, että miehellä on kuitenkin ollut allergia aina ja kotona eläimiä, joten sellanen allergiasaneeraus vaatteissa ja hiuksissa on tuttua puuhaa, sama se on esim. kesällä siitepölyjen kanssa. Usein vaatteet vaihtoo ja suihkuja usein, sitä se vaatii.
Me otettiin koira, vaikka mulla on rasitusastma. meillä koira on sisällä ja menee sänkyyn ja sohvalle. Ei lähde karvaa kuin silloin kun vaihtaa sitä. Nyt oon huomannu että jos halaan koiraa ja sen karva koskee ihoani niin alkaa kutisemaan ja menee punaiseksi. Muuta en oo huomannu. Eli ei mene henki ahtaalle eikä muuten kutise. Kissaa en taas siedä....heti alkaa kutisemaan.
 
Janni
Mahdollisimman iso aitaus aina. Ei mitään jouksunaruja koska koira voi hirttää niihin itsensä ja toisekseen ne on aina jossain puskassa tai muussa kiinni ei siis kovin toimivia. Juoksunaruun on myös yhden tutun lapsi meinannut hirttäytyä kun mennyt koiran kanssa leikkimään. 'kannattaa varmasti miettiä sitä koiran laittoa vielä tuon allergian takia koska sitä tosiaan koiran kanssa nujutessa tarttuu vaatteisiin hilsettä ym. Mites pystytte kopin siivoamaan ym. Jos ette voi kestää sitä koiraa sisätiloissakaan koska niissä ulkokoirien turkeissa on normaalisti huomattavasti enemmän hilsettä.
 
Janni
Ei pentua voi oikeasti laittaa suoraan ulkokoiraksi se on totta ja usein ne pienet ikävöi emoa pari yötä et helpottaa jos on läsnä. Mutta kaikkia ei tarvitse ottaa pieninä pentuina ja jos intoa riittää ni vois löytää koiran joka on tottunut tarha elämään
 

Yhteistyössä