Mikä lemmikki sopisi allergia- ja astmaperheeseen?

  • Viestiketjun aloittaja "Lissu"
  • Ensimmäinen viesti
"Lissu"
Tuo 8 v on niin eläinrakas että olisi kiva jos joku lemmikki olisi... mutta allergiat ja astmat rajoittaa, mikään "karvainen" (koira, kissa) ei käy, samoin heiniä ei voida pitää sisällä. Akvaario ei oikein sykähdytä, sitä pidän enemmän koristeena kuin lemmikkinä, eihän kalat tee muuta kuin ui. :D Siihen nähden on aika vaivalloinen hoidettava. Tuttavaperheessä on iguaani mutta sekin nähdäkseni näköjään vain istuu oksalla ja tuijottaa. :D

Olisiko mitään "oikeaa" lemmikkiä, joka on jossain määrin seurallinen ja kommunikoi ihmisen kanssa, mutta ei aiheuta allergiaa?
 
"vieras."
No eipä kai nuo sammakkoeläimet eikä matelijat yleensäkään kommunikoi ihmisen kanssa sillälailla, että ihminen kokisi sen kommunikointina. Muutenkin ovat enemmän katseltavia kuin kosketeltavia, kuten kalatkin.
Ehkä sun kannattaisi käydä tuolla kyselemässä harrastajilta ja asiantuntijoilta, mutta muistathan että vastuu ihan mistä hyvänsä eläimestä on aina aikuisella:
http::/www.herppi.net/
 
"Lissu"
Mä en oikein syty ajatukseen liskosta tai käärmeestä. Vähän sosiaalisempaa lemmikkiä haettaisiin. Voi kyllä olla vähän haastavaa. Linnuista luin jostain että eivät yleensä allergisoi, muuta ei oikein ole itsellä tullut mieleen.
 
"..."
En välttämättä ottais mitään lemmikkiä jos lapsi on kovasti allerginen ja vielä astmaatikko. Akvaariosta ja terraariosta kun leijailee mm. homeitiöitä, eli eivät nekään ihan allergisoimattomia ole.

Itse olin lapsena todella eläinrakas, mutta allerginen. Lääkkeiden kanssa pääsin joskus hoitamaan sukulaisten lemmikkejä, mutta omaa emme ottaneet. Nyt aikuisena allergiat on väistyneet ja perheessä on ollut koiria siitä asti kun muutin pois kotoa :) Onneksi omat lapseni eivät ole koiralle allergisia..
 
"..."
[QUOTE="Lissu";29710541]Mä en oikein syty ajatukseen liskosta tai käärmeestä. Vähän sosiaalisempaa lemmikkiä haettaisiin. Voi kyllä olla vähän haastavaa. Linnuista luin jostain että eivät yleensä allergisoi, muuta ei oikein ole itsellä tullut mieleen.[/QUOTE]

Kyllä linnut allergisoi siinä missä muutkin eläimet, valitettavasti :(
 
"Lissu"
Lapsi ei ole hirveän pahasti eläinallerginen, kissa aiheuttaa selvästi oireita ja koira pidemällä altistuksella. Mutta lapsen isä on pahemmin allerginen, siksikin nuo karvaiset kaverit ja heinät on poissuljettuja juttuja.

Voi olla että meille ei sopivaa vaihtoehtoa vaan löydy, varsinkin kun en näe järkeä hankkia lemmikkiä mikä olisi lähinnä koriste.
 
"kala"
Kyllä kaloistakin voi olla "seuraa". Meillä oli pienenä ollessani iso akvaario,jossa meillä lapsilla oli omat kalat. Opetettiin ne esim. tulemaan ruokailemaan, kun koputettiin lasiin. :)

Kaloilla oli "persoonat", eli luotiin niille siskojen kanssa luonteenpiirteet ja tarinat: joku oli kokenut kovia sodassa, kun sillä oli joku haava kyljessä, yksi oli kuningatar (se oli kultakala, jolla oli iso "heltta" päässä), toinen oli äitityyppi jne. Niillä oli nimet ja kaikki. Istuttiin akvaarion edessä tunti tuolkulla ja seurattiin niitten elämää ja keksittiin juttuja niitten elämästä. Oli kivaa. :)
 
"vierailija"
Akvaariota minäkin suosittelen. Lapsi pääsee ainakin huolehtimaan lemmikin hoidosta ja ruokinnasta ja samalla oppii vastuuta. Ja niistä voi olla yllättävän paljon iloa vaikka eivät seurustelekkaan ihmisen kanssa samaan tapaan kuin esim. koirat. Meillä on koiria, mutta jos jossakin on akvaario niin johan ovat lapset nenä lasissa seuraamassa kaloja niin ettei pois menaa saada.
 
Vierass
[QUOTE="Lissu";29710541]Mä en oikein syty ajatukseen liskosta tai käärmeestä. Vähän sosiaalisempaa lemmikkiä haettaisiin. Voi kyllä olla vähän haastavaa. Linnuista luin jostain että eivät yleensä allergisoi, muuta ei oikein ole itsellä tullut mieleen.[/QUOTE]

Linnut allergisoivat ja pölyävät kyllä paljon, jos ei karvaiset lemmikit sovi niin sitten ei kyllä nekään.
 
"Eläinrakas"
Meillä allergioiden vuoksi tytöllä viljakäärme, pojalla nelivarvaskilpikonna. Kummatkin aivan ihania ja rakkaita. :) Ovat toki erilaisia kuin esim. kissat, mutta ainakin mun mielestä taas vaikkapa hamsteriin verrattuna hyvinkin paljon mielenkiintoisempia ja kivempia. :)
 
öööh..joku
Entä gerbiilejä, tytölläni on näitä kaksi eikä allergisoi jos pitää vaan pölyämätöntä kuiviketta. Tyttöni niitä silittelee ja pitää sylissä. Niissä on vielä yksi hyvä puoli, se että ne ovat helppohoitoisia
 

Yhteistyössä