Mikä maitoallergiselle vauvalle miedon makuinen korvike???

Saisinkohan täältä vinkkiä korvikevalintaan. Minulla 7kk:n ikäinen vauva joka pienestä asti oksentanut rajusti aina saadessa maitopohjaisia korvikkeita (maitoa, vellejä, puuroja). Oksennus tulee paineella noin kaksi tuntia maitotuotteen syönnin jälkeen. Pari kertaa on ollut niin rajua, että vauva mennyt harmaaksi ja veltoksi.

Olen ostanut apteekista Nutrilon soija -korviketta, mutta baby ei suostu sitä juomaan (irvistelee vain). Olen sinnikkäästi sitä yrittänyt antaa pieniä määriä kerrallaan ja toivonut josko tottuisi, mutta ei, niin sitten ei...
Neuvolassa asiaan ei oteta kantaa, eikä anneta ohjeita. On vain sanottu, että koeta vain antaa maitopohjaisiatuotteita niin ehkä se siitä, koska oksentelu ei ole tyypillinen allergian oire!!!! Nla-lääkärikin sivuutti asian. Alkoi kyselemään, että eroitanko oksentamisen ja pulautuksen? (Arvatkaa kuinka kiehahti päässä...) Olen itse aivan varma, että lapsella maitoallergia. Sain ajan yksityiselle lääkärille asian tiimoilta, mutta siihen on aikaa vielä yli kuukausi.

Olisiko siis vinkkejä miedon makuisista korvikkeista? Soijapohjaiset korvikkeet kuuleman mukaan usein tökkivät...
 
jsl
Mulla samanlaisia kokemuksia neuvolasta. Meillä poika kans oksensi juuri kuvaamallasi tavalla + oli joukko muita epätyypillisiä maitoallergiaoireita. Me saatiin yksityiseltä apua, ensin verikokeet ja myöhemmin päästiin sitten neuvolalääkäri lähetteellä maitoaltistukseen. Eka kerta meni mönkään, mut tokalla kerralla saatiin diagnoosi. Alotettiin sitten Nutrilon Soijan juottaminen. Kesti 4kk ennenkuin alkoi maistumaan. Yksinkertaisesti tehtiin niin ettei annettu mitään muuta. Nyt allergia jo parantunut, ikää 1v 10kk.
Kysymykseesi vastaus: Nutrilon soija taitaa olla se parhaimman makuinen noista kaikista kun vertaa Neocateen tai Almiron Peptiin. Almironille on muuten myös "vastike" jonka nimi tais olla Althera. Sitä mainostettiin miedon makuisena, mutta meillä poika tykkäsi siitä vielä vähemmän kuin Nutrilon Soijasta.
Mut tosiaan hankkikaa ihmeessä jostain lähete maitoaltistukseen, vaikka tk:lääkärin kautta, jotta saatte Kelan korvauksen maitoihin.
 
Olen kokeillut tuota sokerin sekoittamista korvikkeen joukkoon, mutta ei se siltikään huolinut. Olen sekoitanut myös puuron joukkoon, mutta paljoa ei voi laittaa, kun jo maistaa sen. Täytyy vain sinnikkäästi jatkaa kokeilua, josko jossain vaiheessa huolisi. Mietityttää vain, että jos on vielä useamman kuukauden ilman mitään korviketta tai "ravintoliuosta", niin ettei tule mitään puutosta.. Paino oli jo lähtenyt laskuun, oli pudonnut 400g.
 
Oletko kokeillut vielä muita korvikkeita? Kaikki ne maistuvat kyllä tosi erilaiselle kuin tavallinen korvike, joten voi olla ihan makukysymyskin. Mulla vaan tuli mieleen se, että onko mahdollista et soijakorvike ei sopisi? Meillä muksu kieltäytyi todella pontevasti juomasta epäsopivaa korviketta. Almironia ei saanut mitenkään alas, mutta Neocatea joi ihan hyvin, vaikka se ei mun mielestäni mitään herkkua ole :whistle:
 
Tästä viestiketjusta on näköjään jo aikaa. Meillä 7,5 kk vauva ja samanlainen oksennus, ripuli ja velttous aina maidosta. Allergiasairaalassa kerrottiin, että kyseessä on harvinaisempi muoto maitoallergiasta, josta on puhuttu lääkärien kesken vasta pari vuotta. Myös muut yleisimmin allergisoivat ruoka-aineet, kuten vehnä tai kananmuna voivat aiheuttaa reaktion. Usein kuulema katoaa 2-3 ikävuoteen mennessä, kuten muutkin vauva-ajan allergiat.

Juu, harmi että maidottomat korvikkeet maistuvat aivan oksennukselta. Yritin hakea tietoa siitä mikä korvike maistuisi parhaimmalta. Itse kokeilin Nutramigen LGG merkkiä ja se maistuu ja haisee eltaantuneelta homejuustolta.
 

Yhteistyössä