Mikä merkitys joululla on teille, jotka ette usko Betlehemin tapahtumiin?

  • Viestiketjun aloittaja pipari
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Rummuntakoja:
Alkuperäinen kirjoittaja Kylkiluu:
Mulla ei ole uskonpuutetta sen suhteen, että Jeesus-niminen mies on aikoinaan syntynyt Betlehemissä, mutta koska hänen syntymänsä ei alun perin liity millään tavalla jouluun, meillä ei juhlita hepun syntymäpäivää vaan keskitalvea asiaankuuluvin menoin :)
Jeesushan syntyi keväällä.
Syksyllä.

Kristinusko on ominut pakanoiden talvijuhlan, joulun, ihan sen takia, että saivat uskoaan levitettyä ihmisten tietoisuuteen ja taas yhden juhlan itselleen. Joten ei joululla ja kristinuskolla pitäisi olla toistensa kanssa mitään tekemistä. Kun siis Jeesuskin ei todellisuudessa edes syntynyt joulun aikaan.

 
m
Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Rummuntakoja:
Alkuperäinen kirjoittaja Kylkiluu:
Mulla ei ole uskonpuutetta sen suhteen, että Jeesus-niminen mies on aikoinaan syntynyt Betlehemissä, mutta koska hänen syntymänsä ei alun perin liity millään tavalla jouluun, meillä ei juhlita hepun syntymäpäivää vaan keskitalvea asiaankuuluvin menoin :)
Jeesushan syntyi keväällä.
Ensimmäisellä ja toisella vuosisadalla kristityt sovelsivat Jeesukseen samaa periaatetta kuin juutalaisiin profeettoihin: hänen katsottiin kuolleen joko sikiämis- tai syntymäpäivänään. Kahden mahdollisen kuolinpäivän (25. maaliskuuta ja 6. huhtikuuta) vuoksi Jeesuksen syntymäpäivälle oli siis seuraavat neljä eri vaihtoehtoa, kun sikiämisen ja syntymisen välillä katsottiin olleen tasan yhdeksän kuukautta:

* 25. maaliskuuta - latinalaisen käsityksen mukaan, jos Jeesus kuoli syntymäpäivänään
* 25. joulukuuta - latinalaisen käsityksen mukaan, jos Jeesus kuoli sikiämisensä vuosipäivänä
* 6. huhtikuuta - kreikkalaisen käsityksen mukaan, jos Jeesus kuoli syntymäpäivänään
* 6. tammikuuta - kreikkalaisen käsityksen mukaan, jos Jeesus kuoli sikiämisensä vuosipäivänä

Yleisimmäksi kristittyjen käsitykseksi muodostui vuoteen 220 mennessä, että Jeesuksen kuolinpäivä oli hänen sikiämisensä vuosipäivä ja näin ollen hänen syntymäpäiväkseen oli pääteltävissä latinalaisen käsityksen mukaan 25. joulukuuta ja kreikkalaisen käsityksen mukaan 6. tammikuuta.
 
Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Rummuntakoja:
Laitan esivanhemmille uhrin ja kauniita ajatuksia ja kiitoksia. Siinä se juhlistaminen onkin osaltani.
Mitä sä laitat?
Mun pappa eli mummonsa kasvattamana ja sen mummo vei aina ruokaa tontuille yms. Pappa kerto paljon kummallisia juttuja, kaikkea, mitä oli nähnyt, mutta en tiedä, oliko ne totta. Se kerto, että kun sen mummo oli kuolemaisillaan, ilmesty semmonen punainen valopallo, joka meni kovaa edestakaisin ja sitten posahti, kun mummo kuoli.

Sille mummolle kaikki henget ja tontut yms. oli ihan todellisia. Ja niin taisi papallekin olla, tai ainakin se puhu niitä juttuja, vaikka olikin itse kristitty ja uskovainen.
 
JONSERED Karhunkantaja
Astronomien tutkimusten mukaan joulun pitäisikin todellisuudessa olla kesäkuussa, sillä Jeesus syntyi oikeasti tuolloin. Asiasta kertoo brittilehti Telegraph.

Australialainen astronomi Dave Reneke tutkimusryhmineen käytti "monimutkaista tietokoneohjelmistoa" ja laski taivaankappaleiden tarkat sijainnit Jeesuksen syntymäpaikassa 2000 vuotta sitten. Tutkijat löysivät kirkkaan valoilmiön, joka loisti Betlehemin yllä 17. kesäkuuta, ja päättelivät, että se oli Raamatun kertomusten Betlehemin tähti. Sitä itämaan tietäjät Raamatun seurasivat ja löysivät vastasyntyneen Jeesuksen.

Yleisesti hyväksytty näkemys on, että Jeesus syntyi vuosien 3 eKr. ja 1 jKr. välillä. Reneken ohjenuorana tutkimuksessa oli Matteuksen evankeliumi. Hän tuli siihen tulokseen, että Raamatussa kuvattu planeettakonjunktio osuu kesäkuun 17. päivään vuonna 2 eKr. Reneken mukaan tuona päivänä Venus ja Jupiter olivat niin lähekkäin Leijonan tähtikuviossa, että ne näyttivät yhdeltä ainoalta valoilmiöltä taivaalla.

Reneke myöntää, että täysin varmaa ei ole, että tämä ilmiö on Raamatussa esitelty joulun tähti, mutta se on Reneken mukaan tähän mennessä vahvin ehdokas sellaiseksi

http://paranormaaliblogi.net/foorumi/viewtopic.php?f=41&p=35220
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Rummuntakoja:
Laitan esivanhemmille uhrin ja kauniita ajatuksia ja kiitoksia. Siinä se juhlistaminen onkin osaltani.
Mä käyn jouluyönä pyhällä paikalla uhraamassa jumalille. Kotipihaan lahjoja hengille ja haltioille.

 
JONSERED Karhunkantaja
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Rummuntakoja:
Laitan esivanhemmille uhrin ja kauniita ajatuksia ja kiitoksia. Siinä se juhlistaminen onkin osaltani.
Mitä sä laitat?
Mun pappa eli mummonsa kasvattamana ja sen mummo vei aina ruokaa tontuille yms. Pappa kerto paljon kummallisia juttuja, kaikkea, mitä oli nähnyt, mutta en tiedä, oliko ne totta. Se kerto, että kun sen mummo oli kuolemaisillaan, ilmesty semmonen punainen valopallo, joka meni kovaa edestakaisin ja sitten posahti, kun mummo kuoli.

Sille mummolle kaikki henget ja tontut yms. oli ihan todellisia. Ja niin taisi papallekin olla, tai ainakin se puhu niitä juttuja, vaikka olikin itse kristitty ja uskovainen.
Laitan samoja ruokia, joita itsellemmekin. Sytytän kynttilän, ehkä suitsukkeita. Laitan juotavaa esille.
 
Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Rummuntakoja:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Rummuntakoja:
Laitan esivanhemmille uhrin ja kauniita ajatuksia ja kiitoksia. Siinä se juhlistaminen onkin osaltani.
Mitä sä laitat?
Mun pappa eli mummonsa kasvattamana ja sen mummo vei aina ruokaa tontuille yms. Pappa kerto paljon kummallisia juttuja, kaikkea, mitä oli nähnyt, mutta en tiedä, oliko ne totta. Se kerto, että kun sen mummo oli kuolemaisillaan, ilmesty semmonen punainen valopallo, joka meni kovaa edestakaisin ja sitten posahti, kun mummo kuoli.

Sille mummolle kaikki henget ja tontut yms. oli ihan todellisia. Ja niin taisi papallekin olla, tai ainakin se puhu niitä juttuja, vaikka olikin itse kristitty ja uskovainen.
Laitan samoja ruokia, joita itsellemmekin. Sytytän kynttilän, ehkä suitsukkeita. Laitan juotavaa esille.
Mun mielestä tosi kiinnostavaa tuo teidän usko.
 
hivenenhullu
jaa, mulle joulu on taikamainen aika.. lasten juhla.. hyvä syy antaa lahjoja, rauhoittua, olla yhdessä perheen kanssa... toki meillä on aina kuulunut myöskin jouluun jotain uskonnollista...
siis meidän perhe ei ole kuulunut kirkkoon, mutta silti on laulettu niitä joulualuluja,luettu jouluevankeliumi ym. kait se on tapa mikä juontaa juurensa jostain... :)
mä en usko, mutta silti jouluevankeliumi kuuluu jouluun :D se on kuitenkin vanha tuttu tarina.. joka hyvin luettuna on kaunis.. samaten kaikki tiernapojat ym on ollut hauskoja lapsena..

mä yhdistän jouluun ne elementit mitä haluan ja siksi että niistä tykkään... sen suurempaa merkitystä ei niillä ole :)
 
Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Rummuntakoja:


Tässä kuva alttaristani. :)

Ja Rukoilijasirkka, minusta kaikki tavat uskoa ovat mielenkiintoisia, eikä yksikään ole toista huonompi tai parempi.
Mitä niille ruuille tapahtuu sitten, laitatko sä ne vaan pois, vai miten? Papan mummu vei ulos ja yleensä ne oli kai sieltä syöty.
 
Silloin kun kristinusko oli vielä ihan uutta Suomessa, harvoilta kristityiltä varmaan kysyttiin, että "Mikä merkitys joululla on teille, jotka uskotte Betlehemin tapahtumiin?" Kysehän on ikivanhasta keskitalven juhlasta, jolle on sittemmin ympätty kristillinen tausta.
 
Meidän jouluun kuuluu enkeli; saimme tyttäremme kotiin aikoinaan aatonaattona, ja hänen nimensä merkitsee enkeliä & kuningatarta. Enkeliksi tyttö tahtoo huomisen kunniaksi pukeutua, poika aikoo olla joulupukki :xmas:

Muuten joulu on hyvää ruokaa, yhdessäoloa ja lahjoja :). Ja joululauluja, ilman Jeesusta.
 
Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja Tuuljmyllynlämmittäjä:
Silloin kun kristinusko oli vielä ihan uutta Suomessa, harvoilta kristityiltä varmaan kysyttiin, että "Mikä merkitys joululla on teille, jotka uskotte Betlehemin tapahtumiin?" Kysehän on ikivanhasta keskitalven juhlasta, jolle on sittemmin ympätty kristillinen tausta.
Totta kai se on helpoin tapa tuoda uutta uskontoa, sulauttaa se vanhaan. Siten on päästy kivuttomammin eroon pakanallista juhlista, kun ne on jollain korvattu. Onhan neitsyt Mariakin auringon jumalatar ja sen takia jotkut sitä kumartelee vieläkin, vaikkei se ole raamatullista.

Pimeä vuoden aika kyllä sopii mun mielestä hienosti Kristillisen joulun sanomaan myös.
 
JONSERED Karhunkantaja
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Mitä niille ruuille tapahtuu sitten, laitatko sä ne vaan pois, vai miten? Papan mummu vei ulos ja yleensä ne oli kai sieltä syöty.
Vien ulos puulle. Siis vahvalle henkipaikalle. Sieltä eläimet ne yleensä syövät. Tai poltan tai hautaan maahan.

Juomapuoli tuntuu kyllä katoavan ihan muutenkin... ;) Laitoin whiskyä esivanhemmille ja kaikki kelpasi :whistle: :D
 
Gloria Mundi
Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Joulussa ei ole mitään hengellistä, ainakaan minulle. Ainoastaan siinä mieleessä hengellistä että "hyvä ruoka, perempi mieli". Mutta hyvää ruokaa syödään joka päivä muutenkin eli ei juurikaan eroa muista päivistä. Saapahan olla täydellä palkalla kotona. Suurimmalta osaltahan koko jouluhössötys on pelkkää materiallista vouhotusta kaikkine lahjoineen.
Entapa jos laittaa siihen jouluun mukaan jotain hengellistakin viestia niin sitten se lakkaa olemasta pelkkaa jouluhossotysta, materiaalista vouhotusta? Kun keskipisteena onkin ihan joku muu kuin ruoka ja lahjat.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Ei kuulu enkelit eikä hengelliset hommat. Juhlimme sitä, että kaikilla läheisillä on lomaa ja kaikki saavat syödä kupunsa täyteen herkkuja. Juhlimme valoa ja tonttuja. Lasten riemua, ja sitä kun saa hyvän syyn antaa lahjoja. Juhlimme myöhäisiä aamuja ja lämmintä kotia.
Tätä peesailen!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Gloria Mundi:
Entapa jos laittaa siihen jouluun mukaan jotain hengellistakin viestia niin sitten se lakkaa olemasta pelkkaa jouluhossotysta, materiaalista vouhotusta? Kun keskipisteena onkin ihan joku muu kuin ruoka ja lahjat.
Tämä olikin minun jouluni. Ja jos en ihan vääräässä ole niin aika ison osan suomalaisten kanssa.
 
Gloria Mundi
Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Alkuperäinen kirjoittaja Gloria Mundi:
Entapa jos laittaa siihen jouluun mukaan jotain hengellistakin viestia niin sitten se lakkaa olemasta pelkkaa jouluhossotysta, materiaalista vouhotusta? Kun keskipisteena onkin ihan joku muu kuin ruoka ja lahjat.
Tämä olikin minun jouluni. Ja jos en ihan vääräässä ole niin aika ison osan suomalaisten kanssa.
En mitenkaan pahalla halunnut sanoa, kuulostit vaan jotenkin niin negatiiviselta kun kuvailit joulujuhlaasi, ja ihan yleisesti ottaen ajattelin etta ihmiset jotka juhlivat joulua ilman mitaan hengellista taustaa voivat jaada tosiaan koko sen hossotyksen ja lahjaruljanssin jalkoihin - ajattelin vaan etta jos juhlalla olisi jotain hengellista sisaltoa niin tuntuisiko se joulujuhla silloin myos vaan ja pelkastaan hossotykselta ja materiaalin keruulta? :) Ihan vaan tammoista yleismaailmallista pohdintaa - sattui vaan niin sopivasti sinun avauksen kohdalle,,,
 
vierailija
Tänävuonna uuutisissa:
"Suosituin selitys Betlehemin tähdelle on planeettojen konjunktio. Siinä vähintään kaksi planeettaa on Maasta katsottuna samalla janalla. Vuosiin 1–8 eaa. mahtui useita kahden planeetan konjunktioita ja yksi kolmenkin.

Brittiläisen Sheffieldin yliopiston astronomi David Hughes rohkeni käyttää 1970-luvulla Nature-lehdessä julkaistussa tutkimuksessa "todennäköisesti"-sanaa, joka yleensä vaatii tiedeyhteisössä jo aikamoista yksimielisyyttä näytön pitävyydestä.

Hänen mukaansa selitys Betlehemin tähdelle oli Jupiterin ja Saturnuksen lähestyminen toisiaan kolme kertaa lyhyenä aikana. Päätelmänsä perusteella hän laski Jeesuksen syntyneen elokuussa vuonna 7 eaa.

Hughesin tutkimuksesta on yli neljä vuosikymmentä. Hänen vastauksensa ei ole saanut varmistusta sen kummemmin kuin muutkaan Betlehemin tähdestä esitetyt hypoteesit.

Ehkä tämä on kysymys, johon vastausta ei kuulu saadakaan, tuumii St Andrew'n yliopiston observatoriota johtava astronomi Aleks Scholz omissa pohdinnoissaan.

Korjattu klo 7.20: Kuun takaa, ei poikki."
 
r0s
Keskitalvi. Pimeää aikaa jolloin on hyvä pysytellä sisätiloissa lieden ääressä. Rauhoittua ja tankata akkuja kevään tuloa varten.

Kokko jos mahdollista. Takkatuli ja kynttilöitä ainakin. Ruokaa, juomaa, sauna, hyvä kirja. Kun luonto lepää ni ihmisen kuuluu myös levätä.
 
vierailija
  • Tykkää
Reactions: r0s
vierailija
Keskitalven juhla. Osuu nykyisin aina likelle talvipäivänseisausta jolloin päivä on lyhimmillään ja siitä rupeaa taas pitenemään. Juhlitaan kuten joulua on alunperin juhlittukin, ennenkuin kristityt omivat sen itselleen. Jopa sana joulu tulee vanhasta nimestä Yule. Miksi kristityt juhlivat Joulua ja käyttävät vanhaa nimitystä?
 
  • Tykkää
Reactions: Latimeria

Yhteistyössä