Mikä mielestänne hyvätuloinen?

vieras6000
Joku toinen olikin vastannut minun puolestani.

Kulutustottumukset ovat tosiaan erilaisia eri perheissä, niukasti olemme mekin eläneet, mies on ollut lomautettuna samaan aikaan kun minä tein lyhennettyä työviikkoa, yhtäkkiä perheemme tulot putosivat niin, että aikaisempaan verrattuna käytössä oli vain n. 60 prosenttia aiemmista tuloista.

Meillä on kaksi korvakierteistä lasta, joiden korvatulehduksia ei ole osattu terveyskeskuksessa nähdä, samana päivänä on käyty sitten sekä terveyskeskuksessa, että muutaman tunnin päästä yksityisellä korvalääkärillä, kun lapsi kiljuu kivusta tuntikaupalla. Joten nykyään aina korvatulehdusepäilyksessä menemme yksityiselle, muissa ongelmissa mennään sitten terveyskeskukseen.

Se varmaankin on meidän ainoa leveän elämisen juttu, asumisen lisäksi, siihen meillä uppoaa n. 1400 euroa kuussa, lainan lyhennys, yhtiövastike ja sähkölämmitys. Sanottakoon, että edellisessä asumisoikeusasunnossa kulut olivat 1200, lainaa lyhennettiin siinäkin 200 euron verran. Asunto on meille jopa pienehkö, kun lapsia on 3, mutta olen sitä mieltä, ettei kaikki lapset omaa huonetta tarvitse. On kuitenkin hyvällä rauhallisella paikalla, missä myös ruotsinkieliset palvelut ovat lähellä, kun kaksikielinen perhe olemme.

Meillä ei käytetä alkoholia, ruokaan menee se 4-500 euroa kuussa, vanhimman lapsen vaatteet ostetaan uutena, että kiertävät sitten pienemmille. Polkupyörät kuitenkin esim. ostetaan käytettynä. Uusia vaatteita on viime vuoden aikana ostettu aikuisillekin uusina, kun edellisistä hankinnoista alkoi miehen lomautuksen ja entisen oman yh-elämäni jäljiltä olla jo viisi jopa 10 vuotta. Töissä kuitenkin pitää olla suht edustavat vaatteet päällä, kun asiakkaitakin tapaa.

Auto on oltava, jottei työmatka kestäisi suuntaansa 1,5 tuntia, lasten päivähoitopäivät venyisivät silloin aivan liian pitkiksi. Meillä tosin on vain yksi auto, mies kulkee julkisilla, ja matkustaa reilun tunnin suuntaansa.

Me olemme viimeksi olleet kaksin jossakin, en edes muista koska, luultavasti Paul McCartneyn konsertissa Helsingissä viime vaiko toissa kesänä se oli. Vähitellen sitä kahden keskistä aikaakin kaipaa, hoitoapua saamme joskus mieheni siskolta tai sairailta vanhemmilta, silloin käytetään lähinnä sitä siihen, että kotona pitää tehdä jotakin, esim. muutto tai remontti.

Tunnustan pari lehteä minulle tulee, Kotivinkki ja Matkalehti, on jotain iloa lasten ja miehen lisäksi elämässä. Tietysti iloitsen myös ihanasta kodistamme.

Me olemme kyllä ihan tyytyväisiä elämäämme.

Ja sinne Pohjois-Suomeen emme ole muuttamassa, yksi koska siellä ei todennäköisesti löytyisi molemmille tai välttämättä edes kummallekaan koulutusta vastaavaa työtä, ja kaksi koska me olemme selkeästi kuitenkin pääkaupunkiseutulaisia, kummatkin täällä syntyneitä ja täällä koko ikämme eläneitä. Me emme kaipaa edes lomalla maalle.

Mutta esim. asuminen maksaa siellä pohjoisessa varmasti vähemmän kuin täällä. Kaikkihan tämä on tietenkin valintoja. Me olemme oman valintamme tehneet ja siihen olemme tyytyväisiä, rahaa ei juuri yli jää.

Mutta juuri sen vuoksi en koe olevani hyvätuloinen vaikka bruttotulot huom lapsilisineen ja elatusmaksuineen ovat sen 6000 euroa. Täällä pääkaupunkiseudulla koen olevani keskituloinen.
 
korvapuusti
Jos jollain tekee tiukka 6000? bruttotuloilla niin silloin vika on omien korvien välissä. Ihan sama mitä tilastoja katsoo, niin noilla tuloilla on hyvätuloinen.

Pitää osata elää sillä mitä tulee, kaikille ei sitä lahjaa ole näköjään suotu...
 
Jospas nämä herranjumalat lisäisivät omiin palkkatuloihinsa siis niihin bruttotuloihinsa ensin lapsilisät, sitten asumistuet, sitten sen osuuden päivähoitomaksusta joka alittaa maksimimaksun, ja päivittelisivät sitten.

Pääkaupunkiseudulla asuminen maksaa, esim. meillä oli ennen asumisoikeusneliö, vuokra reilu 900 euroa + laina, jota tuosta asunnosta maksettiin. Nyt asumiskulut omassa asunnossa ovat vähän alle 200 euroa enemmän. Silti asumisemme ei ole mitään luksusta, vaan ihan tavallinen koti meillä on.

Katon voi saada päälleen jossain muualla huomattavasti halvemmalla.

Kirjoitin meillä bruttotulojen olevan 6000 euroa, joka sisältää 3 lapsen lapsilisät ja yhden elatusmaksun. Verottaja vie tehokkaasti osansa, verottaja tasaa tuloeroja. Tuloista sähköön, asumiseen ja päivähoitomaksuihin ropsahtaa jo reilu 1800 euroa.

Myönnän, että jossain muualla tulomme olisivat suuret, mutta jossain muualla kuin täällä pääkaupunkiseudulla ei näitä tuloja saisikaan kasaan.
Tai jos lapsia ei olisi, tulot olisivat suorastaan ruhtinaalliset.

Ja korostan, että olen minäkin elänyt pienemmillä tuloilla, huomattavasti pienemmillä tuloilla, ja osaan niilläkin toimeentulla. Mutta silloin olen ollut oikeutettu esim. korkotuettuihin vuokra-asuntoihin ja olen saanut asumistukia jne.

Kun tulot kasvavat, tietyt menot kasvavat, ja niihin ei voi kovinkaan paljon itse vaikuttaa. Mutta melkeinpä se on niin, että pitäisi astua toisen housuihin, että näkisi, mistä oikein puhutaan.

Minä olen tyytyväinen näin, en minä valita, vaikka joku voi tulkita
 
ymmärrän
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.07.2006 klo 22:28 koi-isä kirjoitti:
Ohhoh... vau. Olisipa meilläkin joskus noin paljon tuloja. 2000? kuussa olisi jo hyvä.
peesi! en ymmärrä valitusta muutamilla täällä, kun tulot "vaan" 3500-5000 ekee kk ja "lähes kädestä suuhun" sanovat eläneensä hetken aikaa sen vuoksi. Meillä ei tulot yltä kuin hädin tuskin 1600 kk yhteen laskettuna mutta hyvin pärjätty silti. sohva taisi olla ainut luotolla ostettu huonekalu. kaikki muu ollaan ostettu säästöillä, aina jotain sivussa tilillä jos tulee jotain kivaa vastaan mitä tarvitsee. Ja sitten tämä "vieras joka alkupäässä ulvoo, 6000euroo kk? KESKITULOISIA? Ihme naukumista sinullakin että vain joka toinen tai kolmas vuosi, tarviiko sitä niin pienten kanssa edes yritää ulkomaille kun kotimaassakin on paljon nähtävää.

lainaus

En osaa sanoa mikä on hyvätuloinen, kun nykyään asuntojen hinnat vaihtelee niin hirveästi.

Jos syrjäseudulla okt:n saa 50 000 eurolla ihan hyvän, sama maksaa Etelä suomessa vähintään 300 000.

Joten ne tulot ja miten ne riittävät riippuu varmaan asuinpaikasta. 1000 euron nettopalkalla voi pärjätä yhtä hyvin jos on asunto maksettu tai peritty (ja metsästys-ja kalastusmaat vieressä) kuin 6000 euron bruttopalkoilla Etelä-Suomessa (kahden yhteenlasketut tulot) jos on iso asuntolaina....

tämänkin tekstin kirjoittajan tulisi ottaa pää pois pyllystään ja katsoa ympärilleen. Älkäähän ihmiset ottako tätä henk. koht. mutta joko äskeisen kirjoittaja oli provo tai "umpi hesalainen" jonka olisi syytä käydä kehä kolmosen ulkopuolella muutakin kun ulkomailla, ja kannattaisi lukea uutisiakin muualta suomesta kuin pääkaupunki seudulta. :attn: :'( :headwall:
 
Ihme väitteitä, että nau'un, kyllä ne kotimaan matkatkin maksavat, ei miellä ole varaa täälläkään kummemmin matkustella. Tänä kesänä ei ole yövytty yötäkään missään muualla kuin kotona. Kaikilla ei ole sukulaisillakaan mökkiä, joten se on vuokrattava. Ja selkävikainen mieheni ei pysty teltassa nukkumaan, tai ei pysty töihinsä tai mihinkään muuhunkaan, ei pääse edes ylös sängystä.

Sitä paitsi mikä sinä olet kenellekään sanomaan miten heidän pitäisi lomansa viettää, ja mistä tiedät minkä verran me Suomea kierrämme! Esim. kesäisin emme poistu koskaan Suomesta - täällä kun on nätti kesä. Lappia lukuunottamatta on kyllä koko Suomi aika tarkkaan koluttu. Ja on muuten vaikea yhdistelmä kiertää Suomea itikan puremille allergisen lapsen kanssa.

Mutta pikaisesti asumisen eroista, otin halvimmasta päästä etuovelta

Espoo toiseksi halvin (perheellinen ei edes harkitse ekaa vaihtoehtoa) kerrostaloasunto 4h+k 167.127,00 euroa.

Vaasa halvin kerrostalo 4h+k 67.000 euroa, jolla ei irtoa edes yksiötä Espoosta

Espoo halvin rivitaloasunto 195.300 euroa, Vaasa 132.500 euroa.

Vaasassa uudiskohteenkin saa melkein samaan hintaan 4h+k rivarissa 150.000 ja Espoossa vastaava 256.000

Ettei ole siis asumisen hinnoissa eroja!

Minusta on ihme naukumista toisten elämästä, josta sitten ei loppujen lopuksi tiedä yhtään mitään. Ihan vakavissani sanon, että asumiseen me kulutamme, maksamme isoa asuntolainaa, yritämme säästää vararahastoa, jos vaikka jompi kumpi jää työttömäksi sillä vakuutusmaksu olisi meidän tapauksessamme ollut yli 300 euroa kuukaudessa.

Edelleen kannattaisi tulla kokeilemaan tänne omaa osaani ja katsoa kuinka rahat riittävät, kun lapsia on 3, kun asumisen hinta on mitä on ja kun tukia ei tipu taivaasta.
 
ymmärrän
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.07.2006 klo 21:39 Anni kirjoitti:
No huh huh! Kyllä tuo 3000? tulo olisi kieltämättä mukavasti ja jos molemmat tienaisi suurinpiirtein yhtä paljon, niin sillähän elelisi jo herroiksi... Me kuulutaan ilmeisesti sitten huonotuloisiin kun yhteensä tulot on siinä 3500? kieppeillä... Ja asutaan vielä pk-seudulla ja yksi lapsi (päivähoidossa) on. Kumma vaan kyllä, että on pärjätty ihan hyvin. Mitään ylellisyyksiä ei tietenkään pysty ihan tuosta vaan hankkimaan (uusi sohva, telkkari jne.) ja säästämisen kanssa on vähän niin ja näin. Taitaa talohaaveet jäädä haaveasteelle... Tässähän meinaa vallan masentua... :attn: ;)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.08.2006 klo 11:48 ymmärrän kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.07.2006 klo 22:28 koi-isä kirjoitti:
Ohhoh... vau. Olisipa meilläkin joskus noin paljon tuloja. 2000? kuussa olisi jo hyvä.
peesi! en ymmärrä valitusta muutamilla täällä, kun tulot "vaan" 3500-5000 ekee kk ja "lähes kädestä suuhun" sanovat eläneensä hetken aikaa sen vuoksi. Meillä ei tulot yltä kuin hädin tuskin 1600 kk yhteen laskettuna mutta hyvin pärjätty silti. sohva taisi olla ainut luotolla ostettu huonekalu. kaikki muu ollaan ostettu säästöillä, aina jotain sivussa tilillä jos tulee jotain kivaa vastaan mitä tarvitsee. Ja sitten tämä "vieras joka alkupäässä ulvoo, 6000euroo kk? KESKITULOISIA? Ihme naukumista sinullakin että vain joka toinen tai kolmas vuosi, tarviiko sitä niin pienten kanssa edes yritää ulkomaille kun kotimaassakin on paljon nähtävää.

lainaus

En osaa sanoa mikä on hyvätuloinen, kun nykyään asuntojen hinnat vaihtelee niin hirveästi.

Jos syrjäseudulla okt:n saa 50 000 eurolla ihan hyvän, sama maksaa Etelä suomessa vähintään 300 000.

Joten ne tulot ja miten ne riittävät riippuu varmaan asuinpaikasta. 1000 euron nettopalkalla voi pärjätä yhtä hyvin jos on asunto maksettu tai peritty (ja metsästys-ja kalastusmaat vieressä) kuin 6000 euron bruttopalkoilla Etelä-Suomessa (kahden yhteenlasketut tulot) jos on iso asuntolaina....

tämänkin tekstin kirjoittajan tulisi ottaa pää pois pyllystään ja katsoa ympärilleen. Älkäähän ihmiset ottako tätä henk. koht. mutta joko äskeisen kirjoittaja oli provo tai "umpi hesalainen" jonka olisi syytä käydä kehä kolmosen ulkopuolella muutakin kun ulkomailla, ja kannattaisi lukea uutisiakin muualta suomesta kuin pääkaupunki seudulta. :attn: :'( :headwall:
Kun katsoo ympärilleen ja varsinkin asuntojen hintoja, tyhmempikin tajuaa, että asuntoja ei ostella enää palkoilla joka puolella suomea eikä maailmaa. Tarvitaan perintöä tai pitää olla myydä vanha asunto. KUn asuntojen hinnat ovat jo 10 vuotta nousseet 10 kertaa nopeammin kuin palkat, niin siinä on niin suuri epäsuhta, että sitä eivät korjaa Etelä-Suomen suuremmat palkat. Palkoista kun lähtee aina veroa ja monet maksut ovat progressiivisia. Esim jo keskituloinen 2000 euroa bruttopalkkaa saava maksaa suurimman päivähoitomaksun.

Asuntojen hinnat jos ovat 2-3 kertaa suuremmat kuin Pohjois-Suomessa, niin pitäisi olla palkat 4-5 kertaa suuremmat, jotta jäisi saman verran kulutukseen, koska palkoista maksetaan progressiivinen vero. Eli vaikka tienaisi kaksi kertaa enemmän palkkaa, niin sillä ei osteta 2 kertaa kalliimpaa asuntoa, koska palkasta ei kuitenkaan jää verojen ym. progressiivisten maksujen jälkeen 2 kertaa enempää, vaan usein lähes saman verran jää palkasta kuin palkasta.
 
ymmärrän vierasta
Mä ymmärrän hyvin "vieraan" pointin. Jos kohtuu tavallisten omakotitalojen hinnat on 300 000e korkeammalla puolella, niin 6000e bruttona ei riitä sellaisen hankkimiseen (jos ei isoja alkupääomia/perintöjä tms) ilman järjetöntä lainaa, joka tarkottaisi taas järjettömiä lyhennyksiä. Ja mielestäni keskitulosella pitäisi olla varaa omakotitaloon, eivät voi olla vaan kovapalkkaisten oikeus.

Me tienaamme joskus parhaillamme 6000e luokkaa bruttona ja täällä keskisessä Suomessa elämme silloin ihan "leveästi", mutta omakotitaloa emme ole uskaltaneet hankkia. Etelä-Suomen 300 000e taloja ei tulisi edes mieleen harkita.

Sitäpaitsi meillä toinen tienaa tosta summasta suurimman osan ja veroprosentti on yli 35 ja muut kulut huomioiden ei siitä käteen jää niin hurjia summia kuin kuvittelisi.


 
mies vailla vertaa
Suhteellista. Jos perhe saa bruttona yli 5000e/kk on se suhteellisen hyvätuloinen perhe missä vain. No, ehkä ei Helsingissä! (ainakaan kenestäkään Omasta mielestää)

Tällaississa keskisuurissa kaupungeissa jos perhe tienaa bruttona yli 3500e niin voipi elellä aika lailla niin kuin haluaa. Ostaa uudet autot ja rakentaa uudet talot. Eikös se lie hyvätuloisuuden merkki?

Nämä summat mitä täällä on puhuttu ovat olleet keskimäärin erittäin hyviä suhteessa keskivertoperheeseen. Tuollaisia palkkoja ei keskisuurissa kaupungeissa edes makseta, kenellekään. MUTTA eipä ole niitä ylisuuria asumiskulujakaan.
 
Täällä Tampereen seudulla mun mielestä hyvätuloinen on perhe, jolla jää käteen 4000e.
Sillä rahalla luulisin, että pystyy maksamaan velan riittävän kokoisesta, mutta ei liian suuresta asunnosta. Lapsia ei kuitenkaan "kannattaisi" olla kahta enempää, varsinkaan sairastavaisia. Autojakaan ei olisi hyvä olla kahta, ettei tule niistäkään ylimääräisiä menoja.
Jos lapsia on enemmän kuin kaksi ja autoja enemmän kuin yksi, on hyvä tienatakin vähintään 4500e käteen.
 
mies vailla vertaa
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.08.2006 klo 13:21 Mindre kirjoitti:
Täällä Tampereen seudulla mun mielestä hyvätuloinen on perhe, jolla jää käteen 4000e.
Sillä rahalla luulisin, että pystyy maksamaan velan riittävän kokoisesta, mutta ei liian suuresta asunnosta. Lapsia ei kuitenkaan "kannattaisi" olla kahta enempää, varsinkaan sairastavaisia. Autojakaan ei olisi hyvä olla kahta, ettei tule niistäkään ylimääräisiä menoja.
Jos lapsia on enemmän kuin kaksi ja autoja enemmän kuin yksi, on hyvä tienatakin vähintään 4500e käteen.
Miten te ihmiset elätte?!

Tuossa on suhteellisuudentaju kaukana. Kuinka paljon sitä ylimääräistä rahaa pitää olla?

Jos meidän perhe tienaisi vaikka 4000e käteen, olisi meillä uusi 150m2 okt isolla pihalla, kaksi uutta autoa ja moottoripyörä. Lapsia saisi olla vaikka 4.

Silti jäisi vielä ylimääräistä rahaa.

 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.08.2006 klo 13:45 mies vailla vertaa kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.08.2006 klo 13:21 Mindre kirjoitti:
Täällä Tampereen seudulla mun mielestä hyvätuloinen on perhe, jolla jää käteen 4000e.
Sillä rahalla luulisin, että pystyy maksamaan velan riittävän kokoisesta, mutta ei liian suuresta asunnosta. Lapsia ei kuitenkaan "kannattaisi" olla kahta enempää, varsinkaan sairastavaisia. Autojakaan ei olisi hyvä olla kahta, ettei tule niistäkään ylimääräisiä menoja.
Jos lapsia on enemmän kuin kaksi ja autoja enemmän kuin yksi, on hyvä tienatakin vähintään 4500e käteen.
Miten te ihmiset elätte?!

Tuossa on suhteellisuudentaju kaukana. Kuinka paljon sitä ylimääräistä rahaa pitää olla?

Jos meidän perhe tienaisi vaikka 4000e käteen, olisi meillä uusi 150m2 okt isolla pihalla, kaksi uutta autoa ja moottoripyörä. Lapsia saisi olla vaikka 4.

Silti jäisi vielä ylimääräistä rahaa.
Toivottavasti olet oikeassa. Mulla on suhteellisuudentaju varmaan kadonnut, koska itse tienaan tällä hetkellä käteen kaikkineen 850e ja mies 259e vai paljonko se opintotuki onkaan...

Mä perustan tarinani siihen, kun pieniperheiset kaverit valittelee, että rahat on aina loppu ja ne tienaa n. 3000e käteen.
Kivi putosi sydämeltä, jos sä olet oikeassa. Mä olen miettinyt pääni puhki, saadaanko me aikaiseksi taloa ja ehkä toista autoa (työmatkojen takia), kun tienataan tulevaisuudessa yhteensä n. 3000e. Ehkä uskalletaan sitten tehdä se toinen lapsikin ;) Kiitos!
 
perhe omassa asunnos
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.08.2006 klo 14:49 Mindre kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.08.2006 klo 13:45 mies vailla vertaa kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.08.2006 klo 13:21 Mindre kirjoitti:
Täällä Tampereen seudulla mun mielestä hyvätuloinen on perhe, jolla jää käteen 4000e.
Sillä rahalla luulisin, että pystyy maksamaan velan riittävän kokoisesta, mutta ei liian suuresta asunnosta. Lapsia ei kuitenkaan "kannattaisi" olla kahta enempää, varsinkaan sairastavaisia. Autojakaan ei olisi hyvä olla kahta, ettei tule niistäkään ylimääräisiä menoja.
Jos lapsia on enemmän kuin kaksi ja autoja enemmän kuin yksi, on hyvä tienatakin vähintään 4500e käteen.
Miten te ihmiset elätte?!

Tuossa on suhteellisuudentaju kaukana. Kuinka paljon sitä ylimääräistä rahaa pitää olla?

Jos meidän perhe tienaisi vaikka 4000e käteen, olisi meillä uusi 150m2 okt isolla pihalla, kaksi uutta autoa ja moottoripyörä. Lapsia saisi olla vaikka 4.

Silti jäisi vielä ylimääräistä rahaa.
Toivottavasti olet oikeassa. Mulla on suhteellisuudentaju varmaan kadonnut, koska itse tienaan tällä hetkellä käteen kaikkineen 850e ja mies 259e vai paljonko se opintotuki onkaan...

Mä perustan tarinani siihen, kun pieniperheiset kaverit valittelee, että rahat on aina loppu ja ne tienaa n. 3000e käteen.
Kivi putosi sydämeltä, jos sä olet oikeassa. Mä olen miettinyt pääni puhki, saadaanko me aikaiseksi taloa ja ehkä toista autoa (työmatkojen takia), kun tienataan tulevaisuudessa yhteensä n. 3000e. Ehkä uskalletaan sitten tehdä se toinen lapsikin ;) Kiitos!

***

Ai niin ja piti vielä sanoa, että toivottavasti huomasit sen pienen ironian ensimmäisessä tilityksessäni. Tämän ketjun perusteella jää sellainen olo, että "kun mikään ei riitä"...
Juu kyllä ne riittää.

t. 2 aikuista, 2 lasta, uusi auto ja oma asunto. (bruttotulot n. 3000e/kk)
 
Tää on kanssa sellanen aihe mikä jakaa mielipiteet- mikä sitten on kenenkin mielestä hyvätuloinen?! Katsotaanko eurojen määrää tilinauhassa vai elintasoa muuten? Omasta mielestäni nettona 2000 käteen saava on jo hyvätuloinen- itse en kuitenkaan kuulu tähän kastiin! Olen huonotuloinen...varsinkin nyt hoitovapaalla. :(
 
mies vailla vertaa
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.08.2006 klo 17:00 muumimamma75 kirjoitti:
Tää on kanssa sellanen aihe mikä jakaa mielipiteet- mikä sitten on kenenkin mielestä hyvätuloinen?! Katsotaanko eurojen määrää tilinauhassa vai elintasoa muuten? Omasta mielestäni nettona 2000 käteen saava on jo hyvätuloinen- itse en kuitenkaan kuulu tähän kastiin! Olen huonotuloinen...varsinkin nyt hoitovapaalla. :(
Elintaso! Jos joku tienaa Helsingissä 3000e niin ei kannata olla kateellinen. Keskisuurissa kaupungeissa 2000e riittää enempää kuin tuo 3000e Helsingissä.
 
Melina
Ja tässäpä nähdään taas kuinka ahdasmielisiä kaupunkilaiset on..on aina vaan ku meillä niin ja minä niin ja niin... :LOL:
Sopii tosiaan tulla koettaan asumista kehä kolmosen yläpuolellekkin.Saattaispa tehrä joillekkin hyvääkin! ;)
 
mies vailla vertaa
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.08.2006 klo 12:26 vieras kirjoitti:
Ihme väitteitä, että nau'un, kyllä ne kotimaan matkatkin maksavat, ei miellä ole varaa täälläkään kummemmin matkustella. Tänä kesänä ei ole yövytty yötäkään missään muualla kuin kotona. Kaikilla ei ole sukulaisillakaan mökkiä, joten se on vuokrattava. Ja selkävikainen mieheni ei pysty teltassa nukkumaan, tai ei pysty töihinsä tai mihinkään muuhunkaan, ei pääse edes ylös sängystä.

Sitä paitsi mikä sinä olet kenellekään sanomaan miten heidän pitäisi lomansa viettää, ja mistä tiedät minkä verran me Suomea kierrämme! Esim. kesäisin emme poistu koskaan Suomesta - täällä kun on nätti kesä. Lappia lukuunottamatta on kyllä koko Suomi aika tarkkaan koluttu. Ja on muuten vaikea yhdistelmä kiertää Suomea itikan puremille allergisen lapsen kanssa.

Mutta pikaisesti asumisen eroista, otin halvimmasta päästä etuovelta

Espoo toiseksi halvin (perheellinen ei edes harkitse ekaa vaihtoehtoa) kerrostaloasunto 4h+k 167.127,00 euroa.

Vaasa halvin kerrostalo 4h+k 67.000 euroa, jolla ei irtoa edes yksiötä Espoosta

Espoo halvin rivitaloasunto 195.300 euroa, Vaasa 132.500 euroa.

Vaasassa uudiskohteenkin saa melkein samaan hintaan 4h+k rivarissa 150.000 ja Espoossa vastaava 256.000

Ettei ole siis asumisen hinnoissa eroja!

Minusta on ihme naukumista toisten elämästä, josta sitten ei loppujen lopuksi tiedä yhtään mitään. Ihan vakavissani sanon, että asumiseen me kulutamme, maksamme isoa asuntolainaa, yritämme säästää vararahastoa, jos vaikka jompi kumpi jää työttömäksi sillä vakuutusmaksu olisi meidän tapauksessamme ollut yli 300 euroa kuukaudessa.

Edelleen kannattaisi tulla kokeilemaan tänne omaa osaani ja katsoa kuinka rahat riittävät, kun lapsia on 3, kun asumisen hinta on mitä on ja kun tukia ei tipu taivaasta.
Onko pakko asua Espoossa?
Se on VALINTA. Siitä on turha naukua.
 
Asuminen Espoossa on valinta

1) jos muutan muualle ex-mies naukuu
2) meillä on 2-kielinen perhe, jolle löytyy palvelut läheltä molemmilla kielillä täältä.
3) meillä molemmilla on täällä töitä, muualta ei löytyisi töitä ainakaan molemmille
4) täällä asuvat myös sukulaiset ja ystävät, eli heidän kauttaan löytyy myös turvaverkkoa
5) syitä löytyy vaikka kuinka paljon lisää

Minähän sanoin että olemme tehneet valintamme ja olemme itse tyytyväisiä,
5-henkinen perhe asuu 80-neliöisessä asunnossa ja on tyytyväinen. Mutta ylimääräistä rahaa ei kyllä jää, kuvitelkoot muut meitä sitten vaikka kuinka suuri tuloisiksi.

Joku kirjoitti että 4000 pitäisi jäädä käteen (siis nettotulot verojen jälkeen), ilman lapsilisiä meille ei tuota summaa jää, joten ainakin jonkun mielestä lienemme sitten keskituloisia.

Minusta järkevämpää kuin vertailla tuloja, olisi jakaa ne tulot perheen jäsenille, ja laskea sitten mitkä ne tulot oikeasti ovat!
 
No me sitten olemme varmasti kaikkien mielestä jo huiman varakkaita; omat tuloni noin 5500 kk:ssa ja miehen noin 7000 kk:ssa. Asumme Espoossa uudehkossa erillitalossa, josta lainaa on noin 280000. Lainaa on lisäksi kahdesta autosta. Yksi lapsi. Mietimme varmasti liian vähän mitä kaupasta ostamme, ja myönnän että syömme aika surutta ravintoloissa (perhepaikoissa, emme hienoissa..), mutta silti kaikki menee mikä tulee. Mitenkään erityisen varakas ei elämän tyylimme mielestäni ole, joudumme kyllä miettimään onko rahaa ostaa esim. uusi sohva. Ylimääräisiin 100-200 euron ostoksiin kyllä yleensä on varaa, mikä tietysti on estraa useisiin lapsiperheisiin verrattuna. Kyllä asuminen pääkaupunkiseudulla (eli asuntojen ja muiden palveluiden hinnat) sekä Suomen verottaja tasaavat kyllä sujuvasti varallisuuseroja. Muualla suomessa olisi varmasti enemmän varaa "elää herroiksi", tosin tulotasommekin olisi todennäköisesti alhaisempi.
 

Yhteistyössä