Mikä naisia vaivaa kun eivät halua synnyttää?

Mitä luulette, mistä se johtuu että nykyään niin moni haluaa sektion? Miksi halutaan raskaaksi jos yksi siihen kuuluva osa kuitenkin halutaan skipata? Eikö voisi samantien adoptoida? Maailmassa on niin paljon orpoja jotka tarvisivat kodin.
 
Kummallista
Sitä minäkin ihmettelen. Eksyin näille sivuille ensimmäistä kertaa tänään ja todella hämmästyttää naisten asenne synnytystä ja hoitohenkilökuntaa kohtaan.

Täällä on todettu, että Suomessa on yksi maailman pienimmistä synnytyskuolleisuuksista ja silti täällä myös vahvasti epäillään, että hoitohenkilökunta ei osaa asiaansa tai että he aiheuttavat turhia riskejä lapselle ja äidille.

Myös alatiesynnytys on tuomittu "luonnottomaksi" joissakin ketjuissa. Synnytystä kuvataan myös "elämän suurimmaksi riskiksi". Onko todella näin?

Mikä ihmisiä vaivaa? Luuletteko todella, että olette itse kaikkivaltiaita, jotka pystyvät neuvomaan kätilöitä ja lääkäreitä ja että itse omilla valinnoillanne ja tietämyksellänne pystytte minimoimaan kaikki todelliset riskit? Kaiken lisäksi näytätte keskittyvän epätodellisiin riskeihin unohtaen todelliset ihmiselämän riskit.

Ja kuten edellinen kirjoitti, miksi ihmeessä ette halua kokea synnytystä, joka on erottamaton osa lapsen synnyttämisen prosessia? Jos sikiö olisi mahdollista kasvattaa äidin kehon ulkopuolella esim laboratoriossa, nämä luonnosta erkaantuneet naiset luopuisivat varmaan raskausajastakin pahoinvointineen ja kivistyksineen ja haluaisivat kasvattaa lapsensa koeputkessa.

 
kaippa yksi iso tekijä on pelko!
Pelätään kipua, repeämistä, suurta tuntematonta...
nykymaailmassa pyritään hallitsemaan kaikkea, mennään laadittujen suunnitelmien mukaan.

Synnytys on niin alkeellinen, paljolti vaistojen varassa etenevä tapahtuma, ettei naiset uskalla/halua ryhtyä siihen..kun ei etukäteen tiedä mitä tapahtuu ja kokeeko kipua, kestääkö..ym..näin kait se nykyään menee.
mitenhän tulevaisuudessa, varmaan vaan laskee synnyttäneiden naisten määrä. :/
 
vieraita tuulia
Samaa ihmettelen minäkin. Tuntuu, että tuo leikkaus on tehty niin helpoksi saada nykyään, että sitä sitten aletaan porukalla vaatia ja suljetaan silmät ja korvat synnytykselle. Synnytys kun tosiaan on osa sitä lapsen saamista, joka kuuluu yhtenä palasena siihen tapahtumaketjuun. Ja tärkeimpänä syynä leikkaukseen pääsyyn tuntuu olevan kivun ja repeämisen pelko...nykyään on hyvät kipulääkkeet ja harvemmin sitä pahasti repeää ja tuleehan leikkauksestakin haava, joka tietääkseni rajoittaa paljon elämään ensimmäisinä viikkoina leikkauksen jälkeen. Sen ymmärtää, jos aikaisemmassa synnytyksessä on jotain komplikaatioita tullut, mutta niiden kohdalla, ketä ei koskaan ole synnyttänyt, pelkosektiota ei kuuluisi tosta vaan saada.

Pitäisi Suomeenkin tulla yksityinen sairaala, jossa itse kaikki kulut maksamalla saisi sektion, siinä sitä sitten vasta näkisi, että moniko kokisi äkkiparantumisen peloista, kun tulisikin aika kalliiksi leikkauskeikka.
 
minä henkilökohtaisesti en pelännyt kipua tai repeämiä tms.pelkäsin sitä että lapseni tai minä kuolisimme(joittenkin mielestä voi kuulostaa naurettavalta)!!!ystäväni kuoli synnytksessä aiheutuvien komlikaatioiden johdosta ja kun tiesin itse odottavani isoa vauvaa...niin pelko oli läsnä koko raskauden ja synnytyksen ajan.siksi minä olisin halunnut sektion....sitä vain en saanut!!!
 
Coffeegl
Itse ihan raskauden alussa pelkäsin kuollakseni synnyttämistä ja sain kamalia paniikkikohtauksia heti kun mietinkin asiaa, mutta nyt rivillä 37 odottelen vain että syntyispä se pian sillä on aika tukala olo.

Itse en raskaaksi halunut että ihan vahinkohan tämä oli (pillerit pettivät) mutta en silti voinut keskeyttää raskausta varmaankin sen takia että kumminkin sisimmissäni halusin tämän pienokaisen. Onhan se rakastamani miehen lapsi =)

Mutta kumminkin eniten pelkään sitä kipua mitä synnytyksessä on ja se oli suurin syy miksi silloin alkujaan halusin sektion. Kaikki yrittää kyllä vielä koko ajan sanoa että ihan hyvin se menee ja on siitä ennenkin selvitty... mutta se ei ole poistanut minun pelkoa sillä en pelkää sitä että kuolisin siinä synnytyksessä.
Tällä hetkellä odottelen innolla vauvan syntymää, mutta pelkää kuollakseni sitä kipua mikä siitä tulee ku sinua revitään kahtia tuolta alapäästä...varsinkin ku on niin alhainen kipukynnys. Onhan niitä kivunlievityksiäkin mutta siinäkin on sitten se pelko että jos ei sitä kerkee saamaan tai jos se ei vaikuta "oletetulla" tavalla.

Täsä muutamia mitä minä pelkään eniten synnytyksessä. Että sanonpahan vaan ettei se ole mitenkään kiva lukea kun joku arvostelee sitä että jos ei usakalla synnyttää niin sitten pitäisi adoptoida???
Mites on niillä henkilöillä joille on tullut kamala synnytyspelko esikoisen jälkeen kun on meinanut henki lähteä, mutta kumminkin haluaa lisää lapsia. Tarkoittaako sekin sitä että pitäisi adoptoida eikä hankkia enään omia???? Onhan se pelkopolikin keksitty...
 
Jokaisella on varmasti oma syy tuohon sekstioon ja usein se syy on joku muu kun pelko, esim. liian ahdas lantio vauvan tulla maailmaan.
Ja ainakin täälä Tampereella tehdään suhteellisen vähän sektioita pelon takia, vaikka niitäkin myönnetään. Valtaosa lapsista syntyy kuitenkin alateitse ja suurimpaan osaan sektioista on jokin muu syy kun pelko (perätila yms.).
Mutta minusta on kyllä oikeastaan ihan hyvä, että jos tuntee aivan lamaannuttavaa pelkoa synnytystä kohtaan, niin on olemassa vaihtoehtoinen tapa saattaa lapsi maailmaan. Se ei kuitenkaan ole lapsen eikä äidin edun mukaista jos äiti vaipuu vaikkapa psykoosiin synnytyksen seurauksena eikä ole kykeneväinen huolehtimaan jälkikasvustaan ja oma paraneminenkin on niin ja näin. Jokaisen ihmisen psyyke kestää erilaisia asioita ja minä en kyllä voi sanoa mitä joku toinen kestää. Pystyn puhumaan vaan omasta puolestani.
Lääkäri se on kuitenkin se taho joka loppumetreillä päättää leikkauksesta ja ammattitaitoinen lääkäri varmasti osaa huomata jos äidillä on aivan ylitsepääsemätön pelko synnytystä koskien ja näin ollen tekee parhaan ratkaisun siinä tilanteessa, eli leikkauksen.

Itsekään en kyllä ymmärrä höpinöitä että alateitse synnyttäminen olisi jotenkin luonnotonta. Eiköhän sitä luonto olisi meille kehittänyt jonkun muun tavan pukata lapset maailmaan jos tuo niin luonnotonta olisi.

Ja sen verran piti vielä pohtimani, että minua se alkuun hieman hämäsi sektioiden määrästä kuinka paljon täälä puhutaan sektioista verrattuna alatiesynnytykseen. Kuvittelin jossainvaiheessa että leikkauksia tehdään oikeasti paljon enemän. Tai no enhän tiedä millaisia tilastoja muissa kaupungeissa on, mutta veikkaisin aika samansuuntaisia lukuja mitä täälläkin.
 
samaa ihmettelen minäkin! mulle ainakin oli het alussa selvää kun raskauduin että sitten myös synnytän ja MIELUITEN alakautta!! =)
Miettikääpä ennen vanhaan kun ei ollut nuo kivunlievitykset olemassa niin mitenkähän ihmiset vaan silti lisääntyivät? Kyllä kuulkaas nykyaikana synnytys ei oo enään mitään verrattuna siihen aikaan ku luomuna synnytettiin!!! Niin helppoa se synnytys on tänä päivänä ku piikkiä saa kipuun ja se jopa melkein kaikilla tehoaa!
Itse en ainakaan pelännyt synnytystä ja hyvinhän se meni!! ei mitään kipua enään sen jälkeen ku piikin sain :D taivaallinen synnytys!!
 
Hyvä, että teillä on jollakin on ollut taivaallista. Minä meinasin vuotaa kuiviin, kun istukka jäi kohtuun. Kuten sanottu, niin helppo on taivastella, jos itsellä tullut ykis tikki ja kaikki mennyt taivaallisesti:) Kaikilla ei ole niin helppoa valitettavasti. Onneksi sektioita myönnetään edes lääketieteellisistä syistä. Sen aio ottaa seuraavaksi ja onneksi lääkärikin on samaa mieletä!
 
niinkuin ylempänä kerroin pelkoni syistä...on minusta loukkaavaa miten jotkut vähättelevät sitä!!jos teillä olisi ystävä kuollu synnytyksessä niin tuskin tekään ihan pollena synnyttämään menisitte!!leikkausta en saanut ja synnytys ei mennytkään ihan niinkuin"olisi pitänyt" vaan myös minä vuosin yli 4 litraa verta yms.en pystynyt liikkumaan 4 pv sängystä.pelkoni eivät todellakaan kadonneet mihinkään vaikka sitä aina toitotettiin,että kun olet tämän normaalisti synnyttänyt niin huomaat,että se niistä peloista...
 
mua ei pelottanut ekan lapsen synnytys. äitini vaan sanoi että ei se niin kamalaa ole kun ihmiset tekee useampia kuin yhden. toisesta jännitin enemmän koska tiesin mitä se oli. oon synnytyksissä päässyt helpolla. kivunlievityksiä en edes ehtinyt saamaan. rohkeutta vaan kaikille. kätilöt ovat sentään ammattilaisia ja osaavat asiansa!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.10.2006 klo 23:37 äippä kirjoitti:
minä henkilökohtaisesti en pelännyt kipua tai repeämiä tms.pelkäsin sitä että lapseni tai minä kuolisimme(joittenkin mielestä voi kuulostaa naurettavalta)!!!ystäväni kuoli synnytksessä aiheutuvien komlikaatioiden johdosta ja kun tiesin itse odottavani isoa vauvaa...niin pelko oli läsnä koko raskauden ja synnytyksen ajan.siksi minä olisin halunnut sektion....sitä vain en saanut!!!
Minulla on riskiraskaus. On suuri mahdollisuus, että joutuu alateisynnytyksen yhteydessä sektioon tai että lapsi vammautuu kuin jos olisi normaali. Yleensä vastaavat tapaukset leikataan automaattisesti, nyt seuraamme tilannetta. Itse toivon sektiota, koska tuntuu kaikien kannalta turvallisemmalta. Nyt vain lääkäreiden mielipiteet eroavat toisistaan.

Ennalta kun ei sitä "raskaustyyppiä" voi valita.
 
ruu
noh, mä pelkään synnytystä ihan kamalan paljon, syynä että edellinen synnytys epäonnistui täysin joten ei voi sanoa että en tiedä mistä puhun. mutta mä pelkään myös sektiota yhtä paljon. esikoisen syntymän jälkeen vannoin että en ikinä tee enää lapsia, noh, aikapa kultasi muistot ja ajattelin että kyllä minä vielä yhden lapsen haluan jos luoja suo. kävipä niin että raskauden aikana tuo pelko hiipi takaisin pikku hiljaa, rupesin miettimään kuinka koko kauheus on taas edessä..voihan olla että kaikki menee paremmin, synnytys onnistuu hyvin, mutta pelko on voimakkaampi tunne kuin tuo luottamus siihen että kaikki menee hyvin. pelko on ahdistava tunne rinnassa ja vaikeuttaa joka päiväistä elämää, ja vaikka se muista tuntuu niin mitättömältä, se on kantajalleen suuri vaiva jota ei pidä vähätellä.
 
Ihmettelen
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.10.2006 klo 09:48 äippä kirjoitti:
...on minusta loukkaavaa miten jotkut vähättelevät sitä!!jos teillä olisi ystävä kuollu synnytyksessä niin tuskin tekään ihan pollena synnyttämään menisitte!!leikkausta en saanut ja synnytys ei mennytkään ihan niinkuin"olisi pitänyt" vaan myös minä vuosin yli 4 litraa verta yms.en pystynyt liikkumaan 4 pv sängystä.pelkoni eivät todellakaan kadonneet mihinkään vaikka sitä aina toitotettiin,että kun olet tämän normaalisti synnyttänyt niin huomaat,että se niistä peloista...
On todella järkyttävää kun ystävä kuolee, mutta Suomessa kuolee kolme äitiä vuodessa synnytykseen tai sen aiheuttamiin komplikaatioihin. Vuodessa leivotaan yli neljäkymmentä lottovoittajaa Suomessa. Eli kuoleminen synnytykseen on PALJON harvinaisempaa kuin lottovoiton saaminen. Ajattelen kyllä niin fatalistisesti, että jos noin harvinainen kuolema minulle tapahtuisi, niin se olisi kyllä kohtalo.

Täällä käytettiin ilmaisuja tyyliin "melkein kuolin". Ettepä kuolleet. Olette vielä hengissä. Siinä näkee suomalaisen terveydenhoidon ja äitiyshuollon erinomaisuuden. Turha paisutella riskiä, joka on loppuen lopuksi todella pieni.
 


Lisättäköön vielä, että minäkin pelkään sektiota. Mutta alatiesynnytys tuntuu suuremmalta riskiltä myös lapsen terveyden kannalta. Ko on siis riskiraskaus, monta riskitekijää (vaikka itse olen perusterve ja lapsella kaikki hyvin, mutta lapsen asento, aiemmat leikkaukset yms). Pelko myös taustalla vammautumista ja kuolemaa kohtaan (eri synnytystavaoissa eri pelot). Ja informaatiota ei saa kätilöiltä, vaikka kuinka pyydän. Kuulemma ehtii selittää synnytyksen yhteydessä. Mutta jos synnytystapa päätetään lähiaikoina, haluaisin miettiä rauhassa eri vaihtoehtoja.
 
mä olen kans samaa asiaa miettinyt, et miten voi haluta sektion synnytystavaksi!!!! :eek: enempi mä pelkäisin jos joutuisin leikkaukseen, kuin että alakauttasynnytykseen, mikä tosin sekin hirveetä,mutta ei ikinä omasta tahdosta uskaltaisi sektioon..ei ei ei..
 
Jos teille olisi käynyt TODELLA ikäviä juttuja aimmissa synnytyksissä, niin ehkäpä haluasitte! (esim. istukan kohtuun jääminen, runsas verenhukka, iso ja tulehtunut eppari ja laspen sydänänien heikkeneminen) Ja mitä teille luomusynnyttäjille muiden sektiot kuuluvat :saint: omista verorahoita nekin yleensä maksetaan. Meidänkin perheen verot yht. 4000 e/kk! Kun vielä lääkäri on sektion kannalla, niin eip se tosiaan muille naisihmisille kuulu :)
 
eikös
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.10.2006 klo 11:55 vieras kirjoitti:
Jos teille olisi käynyt TODELLA ikäviä juttuja aimmissa synnytyksissä, niin ehkäpä haluasitte! (esim. istukan kohtuun jääminen, runsas verenhukka, iso ja tulehtunut eppari ja laspen sydänänien heikkeneminen) Ja mitä teille luomusynnyttäjille muiden sektiot kuuluvat :saint: omista verorahoita nekin yleensä maksetaan. Meidänkin perheen verot yht. 4000 e/kk! Kun vielä lääkäri on sektion kannalla, niin eip se tosiaan muille naisihmisille kuulu :)
Jos nyt aletaan puhua veronmaksajien rahoista, niin eikös sitten alakautta synnyttäneille pitäisi niistä verorahoista maksaa tasavertaisuuden nimissä kipuraha?
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.10.2006 klo 12:08 eikös kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.10.2006 klo 11:55 vieras kirjoitti:
Jos teille olisi käynyt TODELLA ikäviä juttuja aimmissa synnytyksissä, niin ehkäpä haluasitte! (esim. istukan kohtuun jääminen, runsas verenhukka, iso ja tulehtunut eppari ja laspen sydänänien heikkeneminen) Ja mitä teille luomusynnyttäjille muiden sektiot kuuluvat :saint: omista verorahoita nekin yleensä maksetaan. Meidänkin perheen verot yht. 4000 e/kk! Kun vielä lääkäri on sektion kannalla, niin eip se tosiaan muille naisihmisille kuulu :)
Jos nyt aletaan puhua veronmaksajien rahoista, niin eikös sitten alakautta synnyttäneille pitäisi niistä verorahoista maksaa tasavertaisuuden nimissä kipuraha?
Kyllähän sitä niiden alakautta synnyttäneidenkin sairaalassa oloa ja hoitoa verorahoilla kustannellaan :whistle: Ei se 27e riitä alkuusakaan todellisiin kuluihin mitä tulee kun sinne laitokselle menee vauvaa maailmaan pykäämään. Ja mitä tulee kaikenmaailman kipurahoihin, miksi helvatassa sellaisia pitäisi maksaa kenellekään joka tilanteeseen useimiten täysin vapaaehtoisesti on päätynyt?

En kyllä ymmärrä miksi ihminen EI saisi valita sektiota jos siihen on mahdollisuus. Itse kyllä kammoan kaikkia leikkauksia yli kaiken ja tiedän olevani kammoissani ja pettynyt ja luultavasti jopa masentunut jos en tätä tulevaa pienokaista onnistu kaikesta huolimatta maailmaan alakauttaa saattamaan. mutta olisiko sitten tuon oman laikkaus-pelon takia en kyllä osaa taivastella miksi joku toinen sitten ei muka voisi pelätä synnytystä. Synnytystä pelkäävillä on se etu puolellaan, että heillä on mahdollisuus saada mielyttävämpi vaihtoehto, toisin kun minulla jos leikkaus on välttämätön :\|
 
eikös
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.10.2006 klo 12:14 tindepekkaperkele kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.10.2006 klo 12:08 eikös kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.10.2006 klo 11:55 vieras kirjoitti:
Jos teille olisi käynyt TODELLA ikäviä juttuja aimmissa synnytyksissä, niin ehkäpä haluasitte! (esim. istukan kohtuun jääminen, runsas verenhukka, iso ja tulehtunut eppari ja laspen sydänänien heikkeneminen) Ja mitä teille luomusynnyttäjille muiden sektiot kuuluvat :saint: omista verorahoita nekin yleensä maksetaan. Meidänkin perheen verot yht. 4000 e/kk! Kun vielä lääkäri on sektion kannalla, niin eip se tosiaan muille naisihmisille kuulu :)
Jos nyt aletaan puhua veronmaksajien rahoista, niin eikös sitten alakautta synnyttäneille pitäisi niistä verorahoista maksaa tasavertaisuuden nimissä kipuraha?
Kyllähän sitä niiden alakautta synnyttäneidenkin sairaalassa oloa ja hoitoa verorahoilla kustannellaan :whistle: Ei se 27e riitä alkuusakaan todellisiin kuluihin mitä tulee kun sinne laitokselle menee vauvaa maailmaan pykäämään. Ja mitä tulee kaikenmaailman kipurahoihin, miksi helvatassa sellaisia pitäisi maksaa kenellekään joka tilanteeseen useimiten täysin vapaaehtoisesti on päätynyt?

En kyllä ymmärrä miksi ihminen EI saisi valita sektiota jos siihen on mahdollisuus. Itse kyllä kammoan kaikkia leikkauksia yli kaiken ja tiedän olevani kammoissani ja pettynyt ja luultavasti jopa masentunut jos en tätä tulevaa pienokaista onnistu kaikesta huolimatta maailmaan alakauttaa saattamaan. mutta olisiko sitten tuon oman laikkaus-pelon takia en kyllä osaa taivastella miksi joku toinen sitten ei muka voisi pelätä synnytystä. Synnytystä pelkäävillä on se etu puolellaan, että heillä on mahdollisuus saada mielyttävämpi vaihtoehto, toisin kun minulla jos leikkaus on välttämätön :\|
Samaten niitä sektioäiteja sairaalassa hoidetaan ja yleensä vielä pidempään kuin alakautta synnyttäneitä, joten samat verorahat heillä menee. Jos sektion haluaa ilman lääketieteellistä syytä, niin sen voisi sitten mielestäni KOKONAAN maksaa omasta pussista (enkä nyt tarkoita EML).
 
Ymmärrän, että alatiesynnytys pelottaa joitakin äitejä. Mutta pelko on psyykkistä. Parasta minun mielestäni olis puuttua asiaan ennen synnytystä, eikä suoraan myöntää sektiota sen vuoksi. Leikkauksessa on kuitenkin aina suuremmat riskit kuin "normaalissa" synnytyksssä.

Sektio suoraan pelon vuoksi on mielestäni sama kuin laittais suureen avohaavaan laastarin. Se on vaan hetken apu. Lisää lapsia tarkoittais suoraan uutta sektiota jne. Jos sektion syynä kivun pelko, maailmassa voi tuntea kipua niin monen muunkin syyn vuoksi!
 
HMM
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.10.2006 klo 11:55 vieras kirjoitti:
Jos teille olisi käynyt TODELLA ikäviä juttuja aimmissa synnytyksissä, niin ehkäpä haluasitte! (esim. istukan kohtuun jääminen, runsas verenhukka, iso ja tulehtunut eppari ja laspen sydänänien heikkeneminen) Ja mitä teille luomusynnyttäjille muiden sektiot kuuluvat :saint: omista verorahoita nekin yleensä maksetaan. Meidänkin perheen verot yht. 4000 e/kk! Kun vielä lääkäri on sektion kannalla, niin eip se tosiaan muille naisihmisille kuulu :)
Ihanko tosissasi olet tuon kanssa, että 4000 euroa veroja kuussa...taidattekin olla sitten jotain toimitusjohtajia isommassakin firmassa :whistle:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.10.2006 klo 12:22 eikös kirjoitti:
Samaten niitä sektioäiteja sairaalassa hoidetaan ja yleensä vielä pidempään kuin alakautta synnyttäneitä, joten samat verorahat heillä menee.
No okei, sanoitkin yleensä, mutta alatiesynnytyksen jälkeen me oltiin vauvan kanssa 9vrk sairaalassa kun ei kaikki mennytkään hyvin.. Että kyllähän sekin yhteiskunnalle maksoi.

Ja alkuperäiseen kysymykseen: minä synnytän ilomielin alateitse, jos tämä vauva todetaan esim. 4kiloiseksi, mutta en todellakaan halua leikkiä vauvan terveydellä/hengellä jos se kasvaa kohdussa lähemmäs 5kiloa. Onneksi myös lääkärit tällä kertaa tarkkailevat tilannetta (että olisiko sektio parempi), joten onkohan se sitten "lääketieteellinen" syy, eikä "vain" pelkoa.

Joskus kun lukee näitä "alatiesynnytys on aina parempi sekä äidille että lapselle", "alatiesynnytys on luonnollinen tapa synnyttää"(niin, luonnonvalinnan mukaan me olisimme kuolleet) niin meinaa tulla itku. Minä niin mielelläni synnyttäisin normaalisti alateitse.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.10.2006 klo 13:42 voi itku kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.10.2006 klo 12:22 eikös kirjoitti:
Samaten niitä sektioäiteja sairaalassa hoidetaan ja yleensä vielä pidempään kuin alakautta synnyttäneitä, joten samat verorahat heillä menee.
No okei, sanoitkin yleensä, mutta alatiesynnytyksen jälkeen me oltiin vauvan kanssa 9vrk sairaalassa kun ei kaikki mennytkään hyvin.. Että kyllähän sekin yhteiskunnalle maksoi.

Ja alkuperäiseen kysymykseen: minä synnytän ilomielin alateitse, jos tämä vauva todetaan esim. 4kiloiseksi, mutta en todellakaan halua leikkiä vauvan terveydellä/hengellä jos se kasvaa kohdussa lähemmäs 5kiloa. Onneksi myös lääkärit tällä kertaa tarkkailevat tilannetta (että olisiko sektio parempi), joten onkohan se sitten "lääketieteellinen" syy, eikä "vain" pelkoa.

Joskus kun lukee näitä "alatiesynnytys on aina parempi sekä äidille että lapselle", "alatiesynnytys on luonnollinen tapa synnyttää"(niin, luonnonvalinnan mukaan me olisimme kuolleet) niin meinaa tulla itku. Minä niin mielelläni synnyttäisin normaalisti alateitse.
Onhan se todellakin aivan eri asia, jos lääkäri sitä mieltä, että sektio parempi, silloin sen ymmärränkin.
 
ihmiset haluavat nykyään hallita kaikkea.synnytykseltä odotetaan jotain hienoa ja ainutlaatuista ja halutaan että kaikki tapahtuu niinkuin on ennalta suunnitellut.onhan se hienoa ja ainutlaatuista omalla karulla tavallaan.ei omakaan synnytykseni mennyt niinkuin toivoin mutta ei siitä mitään kammoa jäänyt, vaikka se oli kaikkea muuta kun miellyttävä kokemus kaikkine komplikaatioineen.

totuushan on se että se menee miten menee,pitää osata ottaa vastaan tapahtuma niinkuin se muotoutuu.kukapa ei synnytystä jännittäisi, mutta tarvitseeko sitten siitä tehdä iso numero!
lapsi tai äiti voi aivan yhtä hyvin vammautua ym. vaikka sektio tehdäänkin.
enkä tahdo tässä nyt aliarvioida kenekään traumoja tai pelkoja mutta välillä tuntuu että näillä palstoilla ihmiset lietsovat pelkoja toisiinsa.
kerrotaan kauhutarinoita ja haukutaan terveydenhuoltoa.onhan siellä paljon alalle kuulumattomia ihmisiä ja heistä jää huonot kokemukset.kokeilkaa antaa palaute kyseiselle henkilölle älkääkä haukkuko koko systeemiä!!!!sillä joskus syy on myös siinä jonka kasvot peilistä näkýy...
 

Yhteistyössä