mikä olisi helppo lemmikki lapselle?

Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Coffee Break:
Kissa sopii vaan ihmiselle joka on "kissaihminen". Toki kissat on "helppoja" mutta sitten kun homma ei toimi niin kissasta halutaan nopeammin eroon kuin kissa saa sanottua "miau".
Toi on kyllä ihan totta.

 
Pojalla on 2 gerbiiliä.
Häkin pystyy tyhjentämään itse, vaihtamaan vedet ja antamaan ruokaa.
Toki alkuinnostus on noista vuoden jälkeen laantunut, mutta silti valittamatta hoitaa.
Ite tykkään noista pikkulemmikeistä, niin mulle ei oo mikään ongelma noita juoksuttaa iltaisin :D

Gerbiilien käsittelyssä aikuiset ollaan mukana.

Poika täyttää kesällä 6v.
 
Rouva
Melonit: miten/missä juoksutatte gerppuja?

Gerbiilit on aavikkoeläimiä, joten juovat ja pissaavat harvoin -> terraa ei tarvitse siivota kovin usein.

Marsut on huomattavasti työläämpiä; sotkevat ja syövät enemmän (häkki siivottava usein) ja ovat kovia kiljumaan. Mutta söpöjä ja jos saa kesyyntymään, aivan ihania sylivauvoja. =)

Allekirjoitan tuon, mitä joku sanoi kissoista; pitää olla kissaihminen, jos kissan hankkii. Kissat ovat ehkä maailman ihanimpia eläimiä, mutta voivat olla hyvin persoonallisia ja oikukkaita; paskoa aina astian viereen (vaikka se olisi puhdas), poikakissat merkkailee toisinaan sisälle, mourutauti leikkaamattomalla nartulla on kamala, yleensä raapivat innokkaasti sohvia yms...
 
Rouva
Alkuperäinen kirjoittaja Moon Vaan Melonit:
Alkuperäinen kirjoittaja Rouva:
Melonit: miten/missä juoksutatte gerppuja?

Gerbiilit on aavikkoeläimiä, joten juovat ja pissaavat harvoin -> terraa ei tarvitse siivota kovin usein.
Lattialla juoksevat, isännän kanssa kahdestaan juoksutetaan niin etteivät gerbut pääsee kovin kauas juoksemaan.
Hui! En ole uskaltanut päästää meidän tyttöjä lattialle, kun ovat ihan sikanopeita ja huoneet sokkeloisia, menisivät varmaan hukkaan... Ehkä kylppärissä tohtis... hmmm...
 
täällä pitää näköjään asetella sanansa erittäin huolellisesti ja kertoa kaikki faktat ettei tule väärinkäsityksiä.. elikkäs, olemme hankkimassa lapsille "omaa" lemmikkiä, sellaista josta lapsi pystyy itse huolehtimaan (aikuisen avustuksella). jos menisin lapsen ehdoilla tässä asiassa niin silloin me marssisimme lemmikkikauppaan ja ostaisimme sen minkä lapset haluaa. minä kuitenkin tiedän että alkuinnostuksen jälkeen mielenkiinto lopahtaa ja eläin (eläimet) jäävät osittain tai kokonaan minun vastuulle. niinpä ajattelin ensin etsiä niitä mukavia ja sopivia vaihtoehtoja mitkä sopisivat lapsille ja niistä sitten valitsen 2 minulle mieleisintä. sen jälkeen vasta esittelen vaihtoehdot lapsille ja he saavat päättää kumman ottavat. näin meille tuleva eläin on jokaisen mieleen. jos lapset eivät tykkää minun antamista vaihtoehdoista niin sitten mietitään eläimen hankkimista uudelleen. eläintä ei siis hankita jos joku ei siitä pidä. jokohan minä nyt kerroin riittävän selkeästi mitä tämä aloitus piti sisällään.. :D
mä kävin äsken hieman etsimässä tietoa eri eläimistä ja nuo gerbiilit vaikuttivat mukavilta. =)
 
kat
älä hanki naaraskissaa tai -koiraa! Jos sitä ei ole leikattu ja kiima-aika koittaa niin kissat ovat ainakin kovia maukumaan. Sitä ei kestä kyl sitten yksinkertasesti kukaan. Ja kaiken lisäksi meidän pitäisi luopua niistä, sillä emme ehdi hoitamaan niitä. Mutta tosiaan. Kiima-aikana yöunet menevät. sen voin sanoa. Ja sitten kun niitä ei voi lukitakkaan mihinkään yöksi, kun ne ei viihdy missään ja sitten hiekkalaatikon vaihtaminen ei ole miellyttävää. Niissä on toisaalta aika paljon harmia. Että kissaihmisille saattaa sopia, mutta muuten ei kannata. Koirista ei ole niin paljon kokemusta, että tietäisin millasta niiden kans on mut tähän mennes mitä koirien kans oon ollu tekemisis, niin ihan hyvin on menny. pienet lemmikit ovat aika käteviä omasta mielestä.
 
zrrr
Alkuperäinen kirjoittaja M:
Tutustuin tuossa taannoin ihan outoo eläimeen....aksolotliin!! :O ei sillä että helppohoitoinen olisi, en vaan ole ennen kuullut puhettakaan :)
Hihih, aksolotlit ovat huippuotuksia! :) Mielenkiintoinen vaihtoehto, jos sattuu olemaan allerginen karvaturreille eivätkä kilpikonnat/käärmeet/liskot tms. kiinnosta..
 
"kyllästynyt"
Alkuperäinen kirjoittaja Tiskirätti;19939898:
Varmaankin joku hamsteri, gerbiili tai hiiri. Suht helppoja käsitellä, ja hoitokaan ei ylitsepääsemättömän vaikeeta. Mulla oli ekana lemmikkinä hamsteri, ja kiinnyin siihen tosi kovaa. Vein sen kesällä pihallekin, ja nimeltään se oli Hannes :D

joo. lapselle mielummi rotta. :/
Niit on suhteessa helpompi käsitellä ja ne on paljon sosiaallisempii ku hiiret.
 
viisaus
Minusta koira on helppo lemmikki. koska jos niille pienille esim gerbiileille satuu ees pieni juttu niin ne delaa. Ja koirasta saa kuntoa. Ja lapsi saa pitkän ja kestävän ystävyyden.
 
Talvikkohamsteri on meillä ja tosi symppis :) tietty vaatii häkin pesun ja purujen vaihdon ainakin kerran viikossa. Sekä aktiivinen se on yöllä touhuamaan esim. juoksupyörässä ja muutenkin kaivelee siellä koko yön omia kolojaan purukasaan :) Sinänsä viihtyy yksin, mut meillä ainakin on tosi kesy ja tuntuu että se kaipaa paljon seuraa :) Usein otetaankin se häkin ulkopuolelle jalottelee kun se tulee aina pientä tuhisevaa nokkaansa työntää häkin reunaa vasten.
 
"Purppura"
Alkuperäinen kirjoittaja lö;19939794:
Akvaario, kova puhdistaminen!!! Meillä osallistuu kaikki ja joka kerta eri homma jokaisella...
Riippuu tasan mitä kaloja ja ennenkaikkea mikä tekniikka. Tietysti se tekniikka sitten hieman maksaa mutta hommaakin on vähemmän. Itse en ''saa'' siivota kuin kolmen kuukauden välein. Vettä tietysti vaihdetaan useammin. (Saan siivota, koska tekniikan tarkistaminen ja massojen vaihto on musta oikeastaan ihan kivaa.)
 
Pikku-otus
Kesyrotta on oikein mukava ensimmäinen lemmikki tai oli ainakin minulla. Sana rotta herättää monessa ihmisessä sellaisen ´´jaa että antaisin lapseni koskea semmoiseen puolimetriseen, likaiseen, punasilmäiseen murhaajaan´´- reaktion. Minun rottani ainakin olivat alle 300 grammaisia, vaaleita, mustasilmäisiä ja oikein ystävällisiä, joskin touhukkaita ja leikkisiä. Ne eivät purreet koskaan, nuolivat vain käsiäni. Sain ne kymmenvuotiaana. Hoitoon kuuluu häkin siivous ja ruokinta sekä hännän pesu ja rasvaus ja kynsien leikkuu. Ei ollut minulle mikään ylivoimainen temppu. Jos siis haluatte suhteellisen helpon, seuranhakuisen lemmikin, suosittelen lämpimästi kesyrottaa:)
 
"miu"
Meillä 9v ja 11v lapset saivat lemmikiksi gerbiilejä. Ovat itse ne hoitaneet, kunhan vain minä välillä muistuttelen. Helppo hoitaa eivät tarvitse päivittäistä hoitoa. Jos lapsi on tuota pienempi, en suosittele jättämään lemmikkiä vielä hänen vastuulleen. Mutta jos aikuinen on enempi myös mukana hoitamassa, niin kissa on todella helppo lemmikki. Meillä on kaksi kissaa ja kolme gerbiiliä. Tämän vaativampia lemmikkejä emme haluakaan :)
 
"Mie"
Kannattanee miettiä ensisijaisesti sitä, kuinka pitkäksi aikaa on valmis sitoutumaan lemmikkiin ja minkälainen sopii elämäntyyliin (hoitaminen matkojen aikana esim.) Itsekin kallistuisin gerbuihin tai hamsteriin ja sen jälkeen, jos innostusta riittää, pidempi ikäisiin lemmikeihin. Ja kun moni täällä kissojen helppoutta on hehkuttanut, niin toisaalta kissa saattaa myös esim. Syödä kaikki huonekasvit ja kengännauhat ja karvastaa koko kämpän toisin kuin vaikkapa gerbiili.
 
....
Meidän tytöllä "oma" viljakäärme. Mulla on paljon kokemusta eläimistä, ja sanoisin, että tuo on kyllä ehdottomasti helpoin tapaus. :) Ja sopii allergiseen perheeseen.

Sitten vielä tahtoisin sanoa, että jos joku väittää kissan olevan helppo lemmikki, niin sillä ei voi olla kokemusta kissoista. :D itse rakastan kissoja, mutta helppoja ne eivät ole. :)
 
niinu?
Hamsteri, kultakala, pupu, marsu, lintu, kilpikonna! Ei koiraa tai kissaa voi lapselle yksin antaa! Luin noita kommentteja ja tiesittekö että ei tarhalaisille voi antaa omaa lemmikkiä.8 votiaasta eteenpäin vo lapsi huolehtia lemmikistä, ja jos lapsi vain vinkuu lemmikkiä eikä etsi niistä tietoa ja tahtoo esim.hamsterin tai jonku muun lemmiki nii pitää sanoo et kannattaa etsiä tietoa ja olla varma että voi huolehtia esim.pienestä ja hennosta eläimestä.lapselle pitää tehdä selväksi että lemmikistä pitää pitää hyvää huolta. Moni eläin on sairastunut ta jopa KUOLLUT sen takia ettei sen pieni omistaja huolehtinut siitä.mun kaverin kaveri oli antanu hamsterin pennun 5 vuotiaalle pojalle joka oli laittanu sen lipaston päälle ja hamsteri oli tippunu ku poika oli menny vessaan. Pieni nappisilmä oli kuollu.älkää antako lapsille lemmikkiä jos ne ei oo 8 vuotta tai vanhepia. Se on myös lemmikki laki.TOIVON ETTÄ TE VANHEMMAT MUISTAISITTE OHJEENI
Niinu?
 

Yhteistyössä