Mikä on väärin?

vierailija
Huomasin äsken yhden käännöstekstin väärin, kun selvästi ohjelmassa sanotaan "bread and butter", suomentaja Kalle Mattila kirjoittaa tekstiin "jokapäiväinen leipämme". Katso koko ohjelma, ymmärrät ja saattaa alkaa huimaamaan:cool:
"2/3. Tuottoisa kauppareitti kulki 13 maan halki

ja muutti ihmiskunnan historiaa ikuisiksi ajoiksi.

Sarjassa matkataan Xianista Venetsiaan ja tutkitaan Silkkitien alkuvaiheita ja sitä pitkin levinneitä aatteita. T: BBC."
Näkyy arenalla
 
En ymmärtänyt vielä mitenkään ku en ole tutkinut vielä asiaa (olen siis vain vilkaissut ohjelmaa, mutta en vielä oikeasta kohdasta, kun et ilmoittanut sitä heti) ja lupaan tutkia ja palata asiaan myöhemmin, ok?

Siinä dokumentin lopussa kun luetellaan ne tekijät, mainittiin suomentaja Kalle Mattila. Ymmärsit tahallasi väärin koko asian. Mutta se kai on tarkoituskin, selvisi samalla:geek:
 
vierailija
Katon mie koko shaiban, mutta harmikseni huomasin, että eka jakso oli poistunut areenasta, mutta kyllä se löytyy vielä jostain tai varmaan se tulee taas uudestaan areenan muutaman kuukauden kuluttua.

En kerkee nyt nuita linkkejä tutkia, palaan illemmalla asiaan tai jos en palaa illalla, niin joskus myöhemmin, mikäli vastaustani ei ala kuulumaan, niin muistutteleppa asiasta, vastaan kyllä tai no vastaan ja vaastaan. Sanotaan näin, että annan oman mielipiteeni :)

Onko väärin, että ihmisellä on mielipide?

OK. Siitä ei vilkaisemalla selviäkään! Ei olisi sitä kohtaa pitänyt ilmoittaa ollenkaan, kun et sitten katso muuta kohtaa? Älytöntä, eikö?
 
En tiiä oikein mitä kohtaa lainata ettei tule väärinkäsityksiä, niin kirjoitan vaikka tähän.

Mutta joo, eli asiaan, niin, että, jos oletetaan, että suomentaja oletti, kääntävänsä oikein, niin mitään väärää ei tapahtunut?

Siinä dokumentin lopussa kun luetellaan ne tekijät, mainittiin suomentaja Kalle Mattila. Ymmärsit tahallasi väärin koko asian. Mutta se kai on tarkoituskin, selvisi samalla:geek:
 
vierailija
Katon mie koko shaiban, mutta harmikseni huomasin, että eka jakso oli poistunut areenasta, mutta kyllä se löytyy vielä jostain tai varmaan se tulee taas uudestaan areenan muutaman kuukauden kuluttua.

En kerkee nyt nuita linkkejä tutkia, palaan illemmalla asiaan tai jos en palaa illalla, niin joskus myöhemmin, mikäli vastaustani ei ala kuulumaan, niin muistutteleppa asiasta, vastaan kyllä tai no vastaan ja vaastaan. Sanotaan näin, että annan oman mielipiteeni :)

Onko väärin, että ihmisellä on mielipide?
Suomentajalla saa olla mielipiteitä, mutta käännöstyö on sellainen, missä täytyy tietää sanat tarkalleen ja kääntää oikein. Käännytystyö onkin sitten ihan eri asia, mut dokumentti tarkoittaa tositarinaa, eikä väärennöstä.

ihmettelin itsekin, minkä takia vain tuo yksi keskimmäinen jakso oli siellä arenalla eikä ensimmäistä enää. Olen nähnyt ne muutkin kyllä aikaisemmin.
 
Tämän viestin vielä kirjoitan ja sitten tarkistan sen kyseisen kohdan siitä dokumentista ja lisäksi varoitan vielä, että voin olla väärä ihminen siihen erinnäisistä syistä ja niitä en ala erittelemään.En kyllä mielellään kahtoisi vain ja ainoastaan sitä kohtaa, mutta se minulle ehkä suodaan, jos tuo on aikasemminkin ollut arenassa, niin olen totennäköisesti katsonut ne aikaisemmin.

Asiahan ei sais tietenkään muuttua, mutta se muuttuu väkiselläkin.
Itse pääsääntöisesti luotan suomennoksiin siihin asti, kun huomaan, että jotkut asiat eivät voi pitää paikkaansa. Monesti vika löytyy muualta ku suomentajista.

Vaikka kuinka oikein asia on puhuttu/kirjoitettu, niin on suuri mahdollisuus, että asia ymmärretään väärin tai halutaan ymmärtää väärin.

Periaatteessa väärin ymmärtämisessä ei ole mitään väärää, mutta jos ymmärretään tahalleen väärin, niin siiinä on.


Helpompihan se olisi suomentaa sanasta sanaan oikein, mikä syy voisi suomentajalla olla siihen, että hän käänsi väärin?







Suomentajalla saa olla mielipiteitä, mutta käännöstyö on sellainen, missä täytyy tietää sanat tarkalleen ja kääntää oikein. Käännytystyö onkin sitten ihan eri asia, mut dokumentti tarkoittaa tositarinaa, eikä väärennöstä.

ihmettelin itsekin, minkä takia vain tuo yksi keskimmäinen jakso oli siellä arenalla eikä ensimmäistä enää. Olen nähnyt ne muutkin kyllä aikaisemmin.
 

Yhteistyössä