mikä sitten on liikaa

  • Viestiketjun aloittaja kyselen
  • Ensimmäinen viesti
kyselen
Te jotka haluatte tulla äidiksi 40+, syystä taikka toisesta, eli että ole aikaisemmin halunneet/ehtineet/ei ole ollut sopivaa miestä/yms. selityksiä.. Ja olette sitä mieltä että on ok saada lapsia mummoiässä. Niin mikä teidän mielestä sitten on ikä että ei olisi hyvä saada lapsia enään. Jos fyysisesti nainen voisi saada lapsia vaikkapa 50+ taikka 60+ ja keski-elinikä kuitenkin olisi se mitä se nykyään on niin olisi teidän mielestä enää eettisesti ja moraalisesti oikein ruveta lapsenteko puuhiin. Mihinkä se raja voidaan vetää? Itse olen sitä mieltä että lapset tulisi tehdä hyvissä ajoin ennen neljää kymmentä taikka sitten olla tekemättä. Itselläni äiti oli 34 kun minut sai ja sekin tuntui välistä siltä, ja tuntuu vieläkin vaikka itse lähenen jo kolmea kymmentä, että minut olisi voitu tehdä aikaisemmin.Mutta sitä nyt lähinnä kyselen että kun te niin kovasti tunnutte kannustavan ihmisiä tekemään lapsia nelivitosenakin niin mikä sitten olisi se raja ettei enää lapsia olisi hyvä tehdä. Siis jos ajatellaan että se olisi esim. 60+ vielä fyysisesti mahdollista. Kannustaisitteko sittenkin esim 65 vuotiasta hankkimaan lapsia. Ja tähän on turha nyt tulla sanomaan että lapsia saadaan eikä hankita ja jokainen lapsi on lahja kun tuo nyt kumminkin on tuollaista sanoilla helistelemistä tässä tapauksessa.
 
vastailen
Minun vastaukseni on, että on jokaisen ihmisen henkilökohtainen asia missä iässä tekee lapsia. Tämä koskee niin naisia kuin miehiäkin. MINÄ tai SINÄ tai yhteiskunta eivät saa määritellä lapsentekoikää eikä lasten lukumäärää. Kiinan kaltainen lapsipolitiikka ei Suomen kaltaisessa maassa ole tarpeen.

Mikä on se yläikäraja lapsen hankkimiselle / saamiselle / tekemiselle? Pitäisikö siis sekä naiset että miehen steriloida tietyn ikäisenä ja mikä olisi se ikäraja? Tai tietyn lapsimäärän jälkeen? Entäs mikä on se alaikäraja lapsen tekemiselle? Jos nainen tai mies on sukukypsä jo 14-vuotiaana, ei se tarkoita että hän olisi kypsä henkisesti tai fyysisesti tekemään ja huolehtimaan lapsesta. Jos yläikäraja laitetaan ja määritellään, myös alaikäraja pitäisi määrittää. Onko 18 v , täysi-ikäinen, kypsä vanhemmuuteen? Entäs 20 v? Pitäiskö miesten käydä armeija ensin? Miten estetään "alaikäisten" mutta muuten sukukypsien lapsentekovimma??
 
kyselen
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.01.2006 klo 15:52 vastailen kirjoitti:
Minun vastaukseni on, että on jokaisen ihmisen henkilökohtainen asia missä iässä tekee lapsia. Tämä koskee niin naisia kuin miehiäkin. MINÄ tai SINÄ tai yhteiskunta eivät saa määritellä lapsentekoikää eikä lasten lukumäärää. Kiinan kaltainen lapsipolitiikka ei Suomen kaltaisessa maassa ole tarpeen.

Mikä on se yläikäraja lapsen hankkimiselle / saamiselle / tekemiselle? Pitäisikö siis sekä naiset että miehen steriloida tietyn ikäisenä ja mikä olisi se ikäraja? Tai tietyn lapsimäärän jälkeen? Entäs mikä on se alaikäraja lapsen tekemiselle? Jos nainen tai mies on sukukypsä jo 14-vuotiaana, ei se tarkoita että hän olisi kypsä henkisesti tai fyysisesti tekemään ja huolehtimaan lapsesta. Jos yläikäraja laitetaan ja määritellään, myös alaikäraja pitäisi määrittää. Onko 18 v , täysi-ikäinen, kypsä vanhemmuuteen? Entäs 20 v? Pitäiskö miesten käydä armeija ensin? Miten estetään "alaikäisten" mutta muuten sukukypsien lapsentekovimma??

ja tässähän et nyt kyllä sitten varsinaisesti edes vastannut kysymykseen mutta kiitos nyt kuitenkin...

 
piha
Edelleen sanoisin että jos lapsia tulee yli nelikymppisille ne ovat aina lahjoja vanhemmilleen, koska silloin ei enää aina kovin helpolla raskaaksi tule. Ollaan sitten tuosta ikä asiasta mitä mieltä tahansa niin noin se vaan menee . =)
 
kyselen
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.01.2006 klo 16:06 vieras kirjoitti:
Tyhmyys on liikaa. Sitä esiintyy alle 4-kymppisten lapsissa keskimääräistä enemmän. Täällähän on palsta 30+ ja se on tarkoitettu niille, jotka eivät ole vielä 40+ iässä, jos ymmärrät.
AHAA elikkä jos et ole yli nelikymppinen ja hehkuta kuinka ihanaa ja mahtavaa on saada lapsia 40+ niin pysy poissa mielipiteinesi.. kiitos tästä ihanan kypsästä kommentista oi sinä yli nelikymmpinen kaikkitietävä nokkiisi ottava lapsia himoitseva myöhäisherännäinen. Taitaapa vain olla niin että olet itse joko liian kypsymätön taikka sitten jo liiankin kypsä. Ja jos nokkavaksi aletaan niin täältä kyllä pesee takaisinkin.


Vieläkin odottelisin sitä kommenttia mikä on teidän yli nelikymppisten mielestä sitten se ikä ettei pitäisi enää tehdä lapsia vaikka se mahdollista olisikin. Kannustaisitteko yli 60 ikäistä lapsentekoon jos se olisi fyysisesti mahdollista? Vai onko niin ettei teidän ole vara tulla sanomaan ettei yli kuusikymppisen pitäisi tehdä enää lapsia (VAIKKA JOKAINEN LAPSI ON KYLLÄ SE LAHJA TULI SE SITTEN IÄSSÄ MISSÄ HYVÄNSÄ) kun itse tiedätte olevanne itsekkin tuollaisia "myöhäisherännäisiä" ko. asiassa.
 
vastailen
No mutta minä jo kerran vastasin, ja muuten vastasin.
Minun vastaukseni on: lapsenteko on jokaisen henkilökohtainen asia. Jos haluaa tehdä ensimmäisen lapsensa 16 vuotiaana, se on ihan yhtä sallittua kuin tehdä se esikoinen 45 vuotiaana.
Vastaukseni edelleen: rajanveto on vaikeaa, siksi kenenkään ulkopuolisen ei pitäisi sitä tehdä toisen ihmisen puolesta. Mihin se vedetään? Jos ikähaitarin yläpäähän, niin tasapuolisuuden nimissä myös ikähaitarin alapäähän. Jos kerran katsotaan että vanhemmuus on ikäkysymys.

Vastaan myös, että elämää emme voi etukäteen suunnitella tai tietää. Emme voi tietää, milloin kukakin kuolee. Joku kuolee 30-vuotiaana ja jättää jälkeensä pienet lapset. Tai vammautuu. Onko se oikeampaa tai hyväkyttävämpää , kuin kuolla tai vammautua 60+ iässä?

Nämä kysymyikset ja kommentit ovat vastauksia, joka on: ei ole olemassa mitään oikeaa tai väärää ikää; ulkopuolisilla ei ole oikeutta puuttua toisten ihmisten päätöksiin /elämään. Jokainen tekee ratkaisunsa itse, olkoon syyt ja vaikuttumiet mitkä hyvänsä.
 
Olen samaa mieltä alkuperäisen kysyjän kanssa.Täällä niin kovasti "kannustetaan" tekemään lisää lapsia yli nelikymppisinä.
Minusta on ITSEKÄSTÄ tehdä lapsia noin iäkkäänä.Ihan noin lasta ajatellen.Tätä nämä iäkkäät äidit eivät voi myöntää,vaan kehuvat kilvan kuinka hyvin jaksavat raskauden ja pienet lapset.
 
aikansa kutakin
Minäkin kuulisin mielelläni sen yläikärajan. Itselleni se on nyt tämä 40v minkä ikäinen kohta olen. En missään tapauksessa kannustaisi 45 v enää tekemään lapsia.
 
Hilppa
Nimimerkki "Mummo" on nyt vaihteeksi nimimerkillä "Kyselen" eksynyt taas meidän sivuillemme riitaa hakemaan. Voi vain kuvitella, mitkä hänen todelliset motiivinsa ovat. "Vastailen" nimimerkille tsemppiä, että jaksat kirjoittaa asiaa. :wave:
 
Tsirp
Minkäs ikäinen tämä aloittaja "kyselen /vieras" on,onko lapsia ja teitkö sitten lapset "oikean ikäisenä"? Eiköhän se ole jokaisen perheen henk.kohtainen asia milloin niitä lapsia "tehdään".
 
kyselen
Minä en kyllä nyt osaa sanoa että kuka on nimimerkki "Mummo" mutta minä se en ainakaan ole..joten anteeksi nyt vaan että arvauksesi meni tyystin metsään.

Joku kyseli ikääni niin olen vajaa kolmekymmentä ja lapsia minulla on yksi ja toinen tulossa. Ja kuten aijemmin kirjoitin tunsin itse että oma äitini joka oli 34 kun minut sai olisi minusta saanut olla vaikkapa sen nelisen vuotta nuorempi kun minut teki. Näin ollen olen itse tehnyt päätökseni tehdä vielä kolmannen lapsen (jos luoja sen vielä suo) viimeistään kun täytän kolmekymmentä niin ei tarvitse sitten nelikymppisenä enää haikailla ja miettiä lapsen tekoa.

Olen kyllä sitä mieltä, että jokainenhan se tekee päätöksensä milloin lapsen tekoon ryhtyy. Mutta jos nelikymppisenä sitä pitää miettiä niin kannattaisi kyllä kovastikkin katsoa peiliin ja miettiä miksei ole aikaisemmin siihen ruvennut vaan mummo ikäisenä pitää sitten ruveta siihen hommaan. Mielestäni se ei vain ole reilua lasta kohtaan että yli nelikymppiset hankkivat/saavat lapsia. Mielestäni jokaisella lapsella tulee olla oikeus edes siihen, että lapsen vanhemmilla olisi vielä parhaat vuodet edessäpäin eikä takanapäin. Olen myöskin sitä mieltä ettei liian nuorena kannata alkaa lapsentekoon. Rajana siihen pidän itse sitä, että ko. henkilö on itse kykeneväinen elättämään ja kasvattamaan oman lapsensa en siis kannata näitä 14 vee lapsukaisia jotka pyöräyttävät lapsen ja kertovat silmät kirkkaina kuinka asuvat vanhempiensa nurkissa jossa äiti ilomielin pitää vauvasta huolta kun itse vanhempi käy vielä parhaimmillaan peruskoulua.
 
kyselen
ja anteeksi vain kovasti sekin että en yritä hakea tällä riitaa. Olen huomannut sen, että kun tällaiseen ruusunpunaisiin kuvitelmiin "ihanaa tulla äidiksi 45 veenä" tulee joku sanomaan poikkipuolista niin se luokitellaan heti riidan haastamiseksi. Ja kovastikkin nämä 40+ äidit hehkuttavat sitä mitenkä mahtavasti sitä jaksaa ja kuinka erilailla sitä osaa suhtautua vauvaan siinä iässä ym. ja kuinka suuri lahja se on kun saa vielä siinä iässä kokea vanhemmuuden riemua. MUTTA kukaan ei varmaankaan ajattele siinä vaiheessa sitä asiaa sen lapsen kannalta.... kaikki varmaan kuitenkin tietävät sen mitä ja miten erilailla lapsen elämässä voi olla mukana jos on lapsen saanut kaksikymppisenä taikka nelikymppisenä.. ja onhan se niin että tässä maailmassa sekä lapset saavat lapsia, aikuiset saavat lapsia ja nykyisten hormoonihoitojen avulla jopa mummot saavat lapsia.. ja se siitä... tämä on minun mielipiteeni ja siitä on turha vetää pussillista hernettä nenään.
 
jam
Kuulepas sinä kyselen. Sanot olevasi vajaa kolmikymppinen ja raskaana! Minun mielestäni on kyllä kovin itsekästä tehdä lapsia alla komikymppisenä. Olet ehdottomasti tehnyt/tekemässä lapsesi väärässä iässä!
 
kyselen
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.01.2006 klo 20:06 jam kirjoitti:
Kuulepas sinä kyselen. Sanot olevasi vajaa kolmikymppinen ja raskaana! Minun mielestäni on kyllä kovin itsekästä tehdä lapsia alla komikymppisenä. Olet ehdottomasti tehnyt/tekemässä lapsesi väärässä iässä!
:LOL: etkö parempaan pysty, tämän palstan pitäisi olla 40+ mutta täällä ei saa muuta kuin ala-aste ikäisiltä vaikuttavia kommentteja. Ehkäpä teidän sittenkin kannattaisi siirtää sitä lapsen hankitaa itsekkin vaikka sinne 50+ tienoille niin ehkäpä teidän henkinen taso sitten vastaisi normaalia noin 30 vuoden ikäistä. Olen kuitenkin perustellut kantani miksi en itse kannata mummoiällä lasten hankintaa enkä sitä koskaan tule kannustamaan kenellekkään. Jos te ette todellakaan osaa asiaan vastata muuten kuin "taidat hakea riitaa" ja tuolla yllä olevalla tyylillä niin suosittelen lämpimästi teitä jättämään lapsenhankinnan jollekkin muulle.

Teille muutamalle jotka vastasitte asiallisesti kiitoksia, teille jotka vain irvailette ja #&%£$!* niin miettikääpä kahdesti mikä teidän henkinen ikänne oikeasti taitaa olla!
 
kaaso
Hei sinulle joka sanoit että äitisi olisi voinut tehdä sinut vähän aikisemmin, mitenkähän moinen olisi onnistunut, vai oliko tilallesi tullut joku muu???? Olisit kiitollinen että tekivät sinut juuri silloin tai olisit todennäköisesti jäänyt syntymättä, vai sitäkö haluaisit?
 
Parahin Kyselen,

Sinulla on täysi oikeus olla sitä mieltä mitä olet, minulla aivan samoin on oikeus olla sitä mieltä että sinä olet väärässä. En minä siitä vedä edes yhtä hernettä nenääni. Sen olen elämässä oppinut että tämän kaltaisissa asioissa rajojen vetäminen on vain ajanhukkaa, elämä tekee kuitenkin poikkeuksia ja joka tapauksessa aina on kyse yksilöistä.

Olen erittäin iloinen että täältä olen löytänyt paljon tukea odotusajalleni, meitä 40+:laisia on kuitenkin aika harvassa. Itse olen onnellinen odotuksestani ja toivon sitä samaa kaikille kanssaodottajilleni.
 
kyselen
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.01.2006 klo 20:19 kaaso kirjoitti:
Hei sinulle joka sanoit että äitisi olisi voinut tehdä sinut vähän aikisemmin, mitenkähän moinen olisi onnistunut, vai oliko tilallesi tullut joku muu???? Olisit kiitollinen että tekivät sinut juuri silloin tai olisit todennäköisesti jäänyt syntymättä, vai sitäkö haluaisit?
Olisi onnistunut tehdä aikaisemmin eikä "tilalleni tullut ketään muuta" yksi veljeni on minua 6 vuotta nuorempi ja kun olen äidiltä kysellyt miksi eivät tehneet seuraavaa aikaisemmin niin vastaus on ollut "tjaa.. ei nyt vaan tullut tehtyä" olen veljeni kanssa keskustellut ja molemmat ovat olleet sitä mieltä, että olisi ollut mukavaa jos ikäeroa ei olisi ollut kuutta vuotta...olisimme lapsena olleet ehkä läheisempiä ja leikit olisivat sopineet paremmin yhteen. Tietenkin vanhemmista oli mukavaa ja kivaa kun isoveli saattoi välillä katsoa pikkusiskon perään. Mutta meistä olisi tosiaankin ollut kivempaa kun olisimme olleet enemmän leikkikaveri pohjalla kuin lapsenvahtipohjalla. Olen tietenkin iloinen, että olen syntynyt ja olen olemassa, mutta niinhän se monesti on että vanhemmat eivät ajattele asiaa lapsen kannalta, vaan siltä kannalta että "ompas nyt kiva kun tulee vauva vielä nelivitosena". Ja tuskin kukaan äiti taikka isä enää lapsen ollessa aikuinen kyselee, että olisiko ollut parempi jos äiti ja isi olisivat olleet nuorempia tehdessään lapsen. Tosin lapsiakin on erilaisia. Toiset kärsivät, KYLLÄ KÄRSIVÄT (vaikka tätähän teistä ei kukaan oikeasti halua edes myöntää) vanhoista vanhemmista ja toiset eivät.
 
kyselen
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.01.2006 klo 20:24 jam kirjoitti:
No tuota...
Eipä nuo sinun omat kirjoituksesi oikeen älykästä tai henkisesti kypsää kuvaa sinusta anna.... :(
Niin eipä varmaan... jos sinä olet sitä mieltä että lapsia on ok kannustaa tekemään 40+ ja minä minä olen sitä mieltä että se ei ole ok eikä sitä tarvitse kannustaa niin totta kai sinä ajattelet kommenteistani juuri niinkuin yllä kuvaat.
 
kaaso
Hei, sinä joka kirjoitit minulle niistä älykkäistä kommenteista , ainoa johon olen kommentoinut on se että jos olisit syntynyt aikaisemmin niin se ei olisi ollu mahdollista, koska silloin se et olisi ollut sinä vaan joku muu sinun tilallasi, tuskin sinä siellä isäsi pussessa olet odotellu useita vuosia varastossa......
 
jam
Aivan
Niinhän sinäkin mollasit minun mielipiteeni siitä, että olet itse aivan liian nuori lapsia tekemään. Tuota täytyy nyt kuitenkin vielä täsmentää sen verran, että yleensä ottaen ihminen on sopivan ikäinen silloin kun lapsia saa, oli sitten 20- tai 50-vuotias. Olen todella onnellinen että omat aikuiset lapseni (vaikka ovat sinua paljon nuorempia) ovat suvaitsevaisia ja älykkäitä olentoja. Kannustavat jopa minua lapsentekoon. Olen kohta 44-vuotias. No se siitä. Kaikki eivät koskaan kasva aikuisiksi ja ymmärrä, että ihmiset ovat erilaisia eikä se oma mielipide ole ainoa oikea. Sinäkin toivottavasti vielä kehityt ja osaat kasvattaa lapsesi tasapainoisiksi. Iästäsi huolimatta. :saint:
 
kyselen
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.01.2006 klo 20:48 jam kirjoitti:
Aivan
Niinhän sinäkin mollasit minun mielipiteeni siitä, että olet itse aivan liian nuori lapsia tekemään. Tuota täytyy nyt kuitenkin vielä täsmentää sen verran, että yleensä ottaen ihminen on sopivan ikäinen silloin kun lapsia saa, oli sitten 20- tai 50-vuotias. Olen todella onnellinen että omat aikuiset lapseni (vaikka ovat sinua paljon nuorempia) ovat suvaitsevaisia ja älykkäitä olentoja. Kannustavat jopa minua lapsentekoon. Olen kohta 44-vuotias. No se siitä. Kaikki eivät koskaan kasva aikuisiksi ja ymmärrä, että ihmiset ovat erilaisia eikä se oma mielipide ole ainoa oikea. Sinäkin toivottavasti vielä kehityt ja osaat kasvattaa lapsesi tasapainoisiksi. Iästäsi huolimatta. :saint:
Niin toivon myös minä että sinä ymmärrät ja kasvat siihen että oma mielipide ei ole ainoa oikea. Sinä et kuitenkaan perustellut mielipidettäsi siihen miksi mielestäsi olen liian nuori lapsia tekemään kunhan vain #&%£$!*. Ja jos olet sitä mieltä että olen liian nuori siihen niin totta kai sitten olet myös sitä mieltä että omat lapsesi ovat liian nuoria (jos ovat alle 30) ja näin ollen toivottavasti kannustat sitten heitä odottamaan sinne 40+ että tekevät lapsensa. :saint:
 
kyselen
Minusta tämä keskustelu ei ole ollenkaan rakentava eikä siis saa vastakaikua sille mitä alunperin kyselin. Elikkä siihen kannustaisitteko 50+-60+ tekemään vielä lapsia jos se olisi fyysisesti taikka hedelmöidyshoidoilla mahdollista. Kun se kerran on "suvaittavaa" 40+. Mutta tästä ei nyt sitten tullut muuta kuin päätä seinään hakkaamista kun kaikki 40+ vain puolustelevat sitä ruusunpunaista kuvitelmaa 40+ äideistä ja minä tietenkin olen väärässä ja minun pitää kasvaa ja ymmärtää että minun mielipiteeni ei ole ainoa oikea vaan kaikkien 40+ mielipide on oikea siinä että silloin on vielä ihanaa ja kannustettavaa hankkia lapsia. Empähän tule toiste kyselemään teiltä viisaammilta tietäjiltä mitään enkä jakamaan mielipiteitäni kun ne nähtävästi kuitenkin ovat vääriä ja teidän maailmankatsomuksenne on se ainut ja oikea!
 

Yhteistyössä