Mikähän on... Miehellä tavan herpes-rakon lisäksi turposi huuli ihan älyttömän kokoiseksi..

Mulla on ollut kerran myös alahuuli tosi turvoksissa huuliherpeksen vuoksi, piti hakea lääkäristä kuuri siihen :| Tosi hauska yrittää syödä ja juoda. tai enempi muilla oli hauskaa katsoa kuinka yritin pitää juomat suussa..
 
Alkuperäinen kirjoittaja emmamma:
Ohhoh... Minkäs kuurin ne sulle lykkäs? Mies mietti aamulla että soittaako lääkäriin, mut oli niin kiire töihin ja palaveriin ettei kerenny soittaa :|
Olisko ollu antibioottia, se virus oli aiheuttanut tulehduksen huulen sisään.. en muista tarkkaan kun siitä on jo vuosia aikaa...Ellei laske parissa päivässä niin lääkäriin vaan..
 
Mulla turpoo huuli herbeksen aikana aina 3 kertaiseksi, lisäks on imusolmukkeet turvoksissa ja pientä lämpöä! :kieh:
Mitkään soviraksit ym rasvat eivät auta vaan pahentaa tilannetta...se laastari hieman auttaa siiheen poltteeseen, munkin pitäis vissiin joku resepti pyytää joskus lääkäriltä, onhan niitä tabletteina olemassa.
Tosi ikävä vaiva, jolle ei voi mitään.
 
helvetti!
hyi helvetti! eikö näitä sukupuolitautien kuvailuja vis kanssa laittaa tonne seksiosioon, tarvi täällä retostella minkälaista kuppaa sille reinolla nyt rehottaa silmäkulmassa tai suupielessä...
 
vvv
vai sukupuolitauti..
Minä olen saanut lääkekuurin huuliherpekseen, kun huulet turposi ihan jättimäisiksi Taitaa olla joku ihan herpekseen tarkoitettu, todella tehokas lääke. Eikä kysymys ole siis sukupuolitaudista.
 
Ammattilainen
Alkuperäinen kirjoittaja helvetti!:
hyi helvetti! eikö näitä sukupuolitautien kuvailuja vis kanssa laittaa tonne seksiosioon, tarvi täällä retostella minkälaista kuppaa sille reinolla nyt rehottaa silmäkulmassa tai suupielessä...

:LOL: Joo mä oon saanu sitte sukupuolitaudin jo alle 10-vuotiaana. :kieh:

Mulla turpoo kans aina ylähuuli ihan sikana, mut oon sitte vaan valuttanu kylmää vettä hanasta siihen minuuttikaupalla. Se laskee turvotusta. Joskus olen myös hautonut jääpalalla.
 
Yskänrokko eli huuliherpes
Yskänrokko on Herpes simplex -viruksen aiheuttama rakkulatauti, joka useimmiten esiintyy toispuolisesti huulissa. Tartunta saadaan useimmiten jo lapsuudessa ja noin 90%:lla aikuisista on todettu jossain elämänsä vaiheessa saaneen virustartunnan. Lapsuusiässä saatu tartunta on usein oireeton ja tartunnan saaneet jäävät viruksen pysyviksi kantajiksi viruksen jäädessä oireettomana tuntohermosolmukkeisiin.

Mistä yskänrokko tulee?

Huuliherpes tarttuu kosketus- tai pisaratartuntana ihmisestä toiseen. Usein tartunnansaanut paranee tartunnasta oireitta, mutta osalle kehittyy 2-7 päivän kuluessa oireinen tauti ja ensitartunnan tavallisia oireita ovat kasvojen ja huulten alueelle ilmestyvät alkuun kirkkaat ja myöhemmin kellertävät ryhmittäin sijaitsevat rakkulat sekä vetistävät ruvet. Suun alueen infektioissa poskien limakalvoilla, ikenissä ja kielessä esiintyy kellertäviä haavaumia. Virus voi tarttua myös muille iho- ja l imakalvoalueille, kuten sukuelimiin. Yleisoireina voi esiintyä kuumetta ja huonovointisuutta ja paikallisten imusolmukkeiden suurenemista. Ensitartunnan aiheuttaman taudin oireet paranevat itsestään noin 2-3 viikon kuluessa.

Tartunnan jälkeen virus jää pysyvästi tuntohermosolmukkeisiin ja osalla ihmisistä virus aktivoituu aika ajoin aiheuttaen uusiutuvan huuliherpeksen, jolloin toistuvasti saamaan kohtaan iholle tai limakalvolle ilmestyy kirkkaita rakkuloita, jotka myöhemmin samenevat ja muuttuvat kellertäviksi. Iholla muutokset rupeutuvat ja muutos paranee itsestään keskimäärin viikossa. Taudin uudelleenaktivaatiota voivat aiheuttaa ulkoiset ärsykkeet, kuten auringonvalo tai infektiot, stressi ja kuukautiset. Osalla herpeksen uusiutumista edeltää ennen rakkuloiden tuloa ihoalueen kutina, pistely tai kipu. Uusiutuvien herpesinfektioiden oireet ovat yleensä ensitartuntaa lievemmät, yleisoireita ei tavallisesti esiinny ja oireet paranevat arvitta 4-8 päivän kuluessa. Uudelleen aktivoituessaan tauti on myös tarttuva.

Ulkonäöltään huuliherpes (herpes simplex 1) ja sukuelintenalueen infektio (herpes simplex 2) ovat samannäköiset, eikä niitä voida erottaa ulkonäön perusteella. Infektiot menevät kuitenkin osin alueiden suhteen ristiin siten, että osa huuliherpeksistä on herpes virus 2:n aiheuttamia ja vastaavasti noin 10-15% sukuelinten herpestulehduksista on herpes virus 1:n aiheuttamia.

Miten yskänrokko todetaan?

Taudin toteaminen eli diagnoosi pystytään tekemään vain taudin aktiivissa vaiheessa. Usein oireet ovat tyypilliset eikä erityisiä tutkimuksia tarvita. Erityisillä mikroskooppi- ja viljelytutkimuksilla virus pystytään tarvittaessa kuitenkin varmentamaan ja määrittelemään.

Hoito

Huuliherpes on itsestään paraneva tauti eikä lieväoireisena välttämättä tarvitse hoitoa. Paikallisesti voidaan käyttää sinkkipastaa lievittämään tulehdusoireita. Paikallisesti voiteena käytettävä viruslääke nopeuttaa paranemista. Tiheästi 1-2 kertaa kuukaudessa uusiutuessaan tai muutoin vaikeaoireisessa tilanteessa pystytään taudin oireita lievittämään ja uusiutumista harventamaan tai jopa kokonaan estämään suun kautta annettavilla viruslääkkeillä.

tuossa hieman tietoa yskänrokosta tohtori.fi sivuilta...eli periaatteessa se voi olla myös sukupuolitauti mutta sitähän ei pysty kukaan sanomaan onko vai ei...
=) mutta ei tuota huulessa esiintyvää versiota yleensä pidetä sukupuolitautina
 
Mr Tampax
Mulla turpoo huuli herbeksen aikana aina 3 kertaiseksi, lisäks on imusolmukkeet turvoksissa ja pientä lämpöä! :kieh:
Mitkään soviraksit ym rasvat eivät auta vaan pahentaa tilannetta...se laastari hieman auttaa siiheen poltteeseen, munkin pitäis vissiin joku resepti pyytää joskus lääkäriltä, onhan niitä tabletteina olemassa.
Tosi ikävä vaiva, jolle ei voi mitään.
Itellä alkaa olla alahuuli jo joistakin kohtaa niinkuin pommituksen jäljiltä. Hyvä jos huulet yhteen puristaessa saa tiiviiksi, jos yrittää puhaltaa huulten ohi. Kunnon perunapelto. Miksi tähän hemmetin herpekseen hoidon keksimiseen riitä edes ihmisen elinikä! On sitä kaikenmaailman turhanpäiväisempiäkin lääkkeitä!
 
ei ollutkaan harmiton rakkula
Itsellä tuli mystinen, sormenpään kokoinen rakkula ylähuulen alle, seuraavana päivänä alahuulikin täynnä rakkuloita ja turvonneet huulet, illalla kuoriutuikin iho jo kokonaan suun limakalvoilta, sitten nenän jne. Söin antibioottia tuolloin, se kiellettin pikaisesti. Oli ilmeisesti niistä johtunut reaktio erythema multiforme (bullosa) / Stevens johnsonin syndrooma. Googlaamalla selviää lisää, mutta järkyttävä reaktio ja tuolloin pitää apua hakea mitä pikimmin. Tuli vaan mieleen, sillä yleieimmät laukaisijat ovat lääkeaine, mykoplasma ja herpes virus.
 

Yhteistyössä