Mikähän suklaassa ois sellaista mikä saa lapsen oksentamaan? Ei kai nyt allergiaa?

Eli lapsi 1v2kk. Sai lauantaina ehkä ekan kerran suklaata maistaa palan. Oksensi (tai pulautti isosti) sen jälkeen muistaakseni kaksi kertaa. Tänään sai suklaakalenterista suklaan ja sen jälkeen taas pulautti kaksi kertaa isosti lattialle. Uskaltaako tuolle enää suklaata antaakaan ja mikähän siinä suklaassa tuota aiheuttaisi?
Syö kaikkea normaalisti eli ei vielä allergioita ole todettu. Vauvana sai päärynästä mahakipua ja nyt 1v jälkeen, kun siirryttiin normaaliin ruokavalioon, aina silloin tällöin varsinkin ruokailun jälkeen tytön posket helottaa punaisena ja joskus näkyy selkeää punaista näppyä poskissa. Muuten ei tunnu olevan oireita. Jos ois esim. maito se oksennuksen aiheuttava ainesosa niin eikös sen pitäisi vaikuttaa muulloinkin tuolla tavalla kun maitoa likka kuitenkin saa päivittäin?
 
"vieras."
Maito saa meidän lapsen oksentamaan. Kaakao voi aiheuttaa refluksia. Sokeri lisää limanmuodostusta. Älä anna sitä suklaata, ei alle 3-vuotias tarvitse edes maistaa karkkia!
 
"vierailija"
En todellakaan olisi huolissani, jos reilu vuoden vanha ei suklaata voi syödä!!!! Meillä tyttö täyttää pian 5 vuotta, eikä suklaa vieläkään maistu - on saanut aina kun on halunnut; useinmiten käy sylkemässä pois. Suutuntuma ei ehkä miellytä???
 
"pieras"
kyllä noin pieni lapsi voi oksentaa jos ruoka tuntuu suussa epämiellyttävälle.

Ja älä nyt usko noita, että ei alle 3-vuotiaalle yhtään karkkia/keksiä/pullaa/jätskiä. Tietenkin voi antaa, mutta vähän kerrallaan. Elämä on lyhyt, sitä on turha käyttää nipottamiseen, kieltäymykseen ja kärvistelyyn.
 
[QUOTE="pieras";29286256]kyllä noin pieni lapsi voi oksentaa jos ruoka tuntuu suussa epämiellyttävälle.

Ja älä nyt usko noita, että ei alle 3-vuotiaalle yhtään karkkia/keksiä/pullaa/jätskiä. Tietenkin voi antaa, mutta vähän kerrallaan. Elämä on lyhyt, sitä on turha käyttää nipottamiseen, kieltäymykseen ja kärvistelyyn.[/QUOTE]

Nojoo, mä oon vähän samaa mieltä. En näe mitään syytä miksei vois joskus vähän jotain herkkuakin antaa pienelle :)
 
avieras
Nojoo, mä oon vähän samaa mieltä. En näe mitään syytä miksei vois joskus vähän jotain herkkuakin antaa pienelle :)
Joo, mutta jos "herkuista" tulee lapselle paha olo voisit myös miettiä miltä lapsestasi tuntuu. Se, mikä sinusta on kivaa ei ole aina samaa lapselle. Puistattaa pelkkä ajatuskin, jos joku jättiläinen tunkisi suuhuni suklaata ja joutuisin puklailemaan refluksini takia sukkaat ulos. JA taas tungettaisin suklaata lisää, kiva. Se jättiläinen hokisi, miten elämässä ei kannata nipottaa ja vähän pitää herkutella. Hrrrr!
 
Joo, mutta jos "herkuista" tulee lapselle paha olo voisit myös miettiä miltä lapsestasi tuntuu. Se, mikä sinusta on kivaa ei ole aina samaa lapselle. Puistattaa pelkkä ajatuskin, jos joku jättiläinen tunkisi suuhuni suklaata ja joutuisin puklailemaan refluksini takia sukkaat ulos. JA taas tungettaisin suklaata lisää, kiva. Se jättiläinen hokisi, miten elämässä ei kannata nipottaa ja vähän pitää herkutella. Hrrrr!
:D

Sitähän mä tässä juuri mietinkin :D Allergiaa enemmänkin ajattelin ennen tätä ketjua tai herkkää mahaa. On nimittäin tytön vatsa oikkuilluit ennenkin, korvikkeet vauva nimittäin oksensi 8kk ikään asti pois. Sen jälkeen ne alkoi vasta sopia. Ja ei tytöllä refluksia ole. :)
Kuka on sanonut, että väkisin tungetaan suklaata sen suuhun? :D Oksentelut on tullut 30min-2h suklaan syönnin jälkeen. Olisiko meidän pitänyt lauantaina olla ennustajia ja tietää, että ei saa antaa suklaata, koska se tulee ne puklaamaan pois? Ja kyllä tuo tyttö edelleen joskus vielä puklaa (tosin todella harvoin) joten lauantain jälkeen se meni sattuman piikkiin. Eilen varmistui, että kyllä se suklaasta johtui.

Ja joo, ei elämässä kannata nipottaa. Katos herkkuja on muitakin kuin suklaa vai mitä? :D
 
vierailija
Olen aikuinen, jolla ei ole ollut mitään ruoka-allergiaa. Olen aina voinut syödä suklaatakin, vaikka kuinka paljon. Sitten yks'kaks tuli huono olo vähästäkin sitä samaa tuttua suklaata. Tuntui karvaalta jo suussa ja tunnin parin päästä korvensi palleaa ja yökötti. Kokeilin uudelleen jonkun viikon kuluttua, taas sama juttu.
Pidin kuukauden tauon. Ei oireita sen jälkeen. Olisiko kahvipapujen laadussa tai käsittelyssä ollut eroja tai tuotteella itselleni sillä hetkellä sopimaton koostumus, oma happo/ emästasapaino? Lapsellekin voi käydä samoin melkein millä tahansa syötävällä.
 

Yhteistyössä