Mikkelissä synnyttäminen?

Kaipailen synnytyskokemuksianne Mikkelin sairaalasta! millaisia kivunlievitysmahdollisuuksia, synnytysasentoja, tiloja on käytössä. Minkälaista on henkilökunta? Otetaanko toiveita huomioon? annetaanko vinkkejä, kannustetaanko synnytyksessä jaksamaan? Miten imetykseen ja vierihoitoon suhtaudutaan ja millaista olo osastolla on synnytyksen jälkeen?
 
Suosittelen osallistumaan neuvolan järjestämään perhevalmennukseen jossa käydään tutustumassa sairaalaan, tiloihin, saadaan kattava paketti kivunlieivtysmahdollisuuksista ym. ym. mitä ikinä keksii kysyä. :)

Perhevalmennusta on 3 kertaa mutta sehän ei ole pakollinen joten halutessaan voinee osallistua vain tuohon sairaalaan tutustumiseen.

Itse synnytin kesäkuun lopussa Mikkelissä, itse otin kivunlievitykseksi ilokaasua ja epiduraalin (olin ensisynnyttäjä) ja minulle laitettiin vielä ihan lopussa kohdunkaulan puudutteet (?). Ilokaasu ei omalla kohdalla juuri toiminut mutta tulihan höngittyä, epiduraali oli taivas ja kohdunkaulan puudutteiden takia ponnistus ei sattunut ollenkaan. :) Muitakin vaihtoehtoja oli, kuten spinaali ja aquarakkulat ja mitähän muita vielä...

Synnytysasentoja en itse kokeillut kuin kahta joten niistä en osaa sanoa, kait se on itsestä kiinni miten haluaa ponnistaa. Kyllä siellä jakkaroitakin ym. on.

Synnytyssalit tais kaikki olla melko samanlaisia mutta yhdessä oli amme, siitä kannattaa sanoa heti jos sitä haluaa kokeilla! Tämähän ei tietenkään onnistu jos ko. salissa on toinen äiti synnyttämässä mutta jos sali vapaa niin sitten.

Itse pidin henkilökunnasta kovasti, tietenkään ihan kaikista en niin paljon kuin toisista, itse jouduin olemaan synnärillä 2 yötä käynnisteltävänä joten tuli nähtyä melko monta kätilöä. Mutta kyllä mulle se olo jäi että kätilöt on siellä nimenomaan meitä synnyttäviä äitejä varten ja heidän tarkoitus on tehdä meidän olo mahdollisimman mukavaksi.

Toiveita otetaan huomioon, itse toivoin epiduraalia ja sen sain. Kukaan ei tosin erikseen toiveista kysynyt joten muistathan itse mainita niistä! Sinua kyllä varmasti kuunnellaan. Ja parempi se on toiveista kertoa ennemmin kuin myöhemmin. :)

Mulla kätilö oli aivan mahtava tsemppaaja ja neuvoja ponnistusvaiheessa! Sain tosi hyviä neuvoja ja kätilö kannusti loistavasti. Muutoin avautumisvaiheessa ei kätilö kauheasti ehtinyt paikalla olla, kävi tarkistamassa aina välillä ja toki jos nappia painoin niin tulivat paikalle. Me katsottiin miehen kanssa leffoja avautumisvaiheen aikana läppäriltä. :D

Imetystä osastolla tietysti korostettiin mutta ei minusta tuputtamiseen asti. Jokainen kokee tämän varmaan eri tavalla. OSastolla oli kiire joten jos haluat imettää eikä se suju (kuten meillä ei alkuun meinannut onnistua) niin sitkeästi pyydä vaan hoitajia avuksi ja neuvomaan!! Itse kävin joka kerta pyytämässä hoitajan kaveriksi kun alettiin imettämään ja 3:n päivän yrittämisen jälkeen homma alkoi sujua. Hoitajat jaksoivat hienosti neuvoa ja auttaa kiireestä huolimatta, mutta tosiaan itse piti olla aktiivinen ja vaatia apua! Meillä annettiin myös lisämaitoa koska poika syntyi hieman liian aikaisin.

Vierihoitoon kannustetaan ja ensisijaisesti vauvat vierihoidossa ovatkin. Vauvalaan kuitenkin itse vein vauvan viimeiseksi yöksi että sain nukuttua koko yön ja jaksoin sitten kotona paremmin ensimmäiset päivät, nyt kun ei yhtäjaksoisia yöunia ole ollut. Eli kannattaa siitä vauvalastakin ottaa ns. iloirti :) Ja esim. kun kävin suihkussa niin vauvan vein vauvalaan jotta sain käydä ihan rauhassa ajan kanssa.

Muutoin osastolla olo on melko tylsää, ainakin minusta. Itse olin 4 hlön huoneessa joka tosin hiljeni ekan yön jälkeen ja olin siellä yhden yön yksin. Korvatulpat kannattaa ottaa!! Muutenhan osastolla olo on melko leppoista, ruoka tulee valmiina, hoitajat ovat napin painalluksen päässä. Lukemista tms. kannattaa ottaa mukaan, jos vauvakin on vielä rauhallinen tapaus niin menee aika joutuisammin. :)

Tässä nyt jotain mitä itselle tuli mieleen synnytyksestä ja osastolla olosta.
 

Yhteistyössä