Miks se on niin kamalaa haluta luonnonmukainen synnytys?

Viestiketju alueella 'Mitäs nyt? Aihe vapaa' , aloittaja Orion-, 14.10.2009.

1. ninaTT

ninaTT Aktiivinen jäsen

Rekisteröitynyt:
    13.09.2007
    Saadut tykkäykset:
    0
    Mm Tammisaaressa.

Se tosin lopetetaan ens kesänä :(

2. Emilyn

Emilyn Aktiivinen jäsen

Rekisteröitynyt:
    27.06.2006
    Saadut tykkäykset:
    1
    En ole ikinä nähnyt kenenkään luomusynnyttäjän alentavan teksteissään lääkkeitä käyttäneitä, sen sijaan luomusynnyttäjät haukutaan jatkuvasti.

3. Phoebsi

Phoebsi Aktiivinen jäsen

Rekisteröitynyt:
    12.06.2008
    Saadut tykkäykset:
    0
    Jostain syystä kaikki luomuun viittaavakin on hyvin ärsyttävä aihe joillekin, ja olen yrittänyt miettiä että miksi. Onko joillain niin huono itsetunto että he arvottavat äitiytensä mm. kivunlievitysten mukaan. Jos on ottanut epiduraalin on huono äiti tai jotain. Ja moni tuntuu syyllistyvän muutaman oikein luomuhörhön jutuista, kuin myös ihan asiallisesta keskustelusta kivunlievitysten vaarallisuudesta äideille.

Kummallista.

4. vieras

vieras Vieras

oot kuule aivan pihalla. SIKSI vastutetaan lääkitystä synnytyksestä että siitä on haittaa sekä äidille että vauvalle. Lue pliis aiheesta vähän lisää. Vaikka täältä: www.bebesinfo.fi

5. meah

meah Aktiivinen jäsen

Rekisteröitynyt:
    19.01.2007
    Saadut tykkäykset:
    0
    En mä tätä mitenkään riitaa haastaakseni kirjoittanut.
    Ihmettelin vaan, miten jollekin nimenomaan se kivunsieto voi olla se syy olla itsestään ylpeä?
    Jäi kiinnostamaan, onko sille joku selitys, että pitää sitä aiheena olla ylpeä itsestään?
    Mä ymmärrän monta muuta syytä olla itsestään ylpeä, mutta toi nyt ei vaan jotenkin mene mulla jakeluun. Pahoitteluni, että olen näin simppeli.

6. Kowalski

Kowalski Aktiivinen jäsen

Rekisteröitynyt:
    14.07.2007
    Saadut tykkäykset:
    5
    Ihmisten kipukynnys on toki erilainen, mutta väite siitä että kivunlievitykset on keksitty niitä varten, joilla on olemattoman pieni kipukynnys, on kyllä naurettava.
    Ei kipu ketään jalosta, kärsimys ei kaunista. Jos on kovin pitkä synnytys, niin puudutus voidaan antaa siksi, että äiti saisi levätä välillä. Jos on tiedossa, että joudutaan antamaan oksitosiinia, niin epiduraalia voidaan suositella otettavaksi vaikkei synnyttäjä kipua kokisikaan. Jos synnytys on hidastunut, niin kivunlievitys voi edesauttaa äidin rentoutumista ja täten nopeuttaa synnytystä. Sen sellaista.

7. ninaTT

ninaTT Aktiivinen jäsen

Rekisteröitynyt:
    13.09.2007
    Saadut tykkäykset:
    0
    Riippuu miltä kannalta katsotaan. Mun mielestä voi hyvinkin sanoa, että jos synnytyksen kulkuun on puututtu lääketieteellisin menetelmin, niin se ei enää ole normaalisynnytys. Siinä pitää jo ottaa huomioon lääketieteellisen puuttumisen vaikutukset ja sivuvaikutukset.

Onhan se normaalia siltä kannalta, että se on nykyään yleistä ja ihan terveitäkin lapsia syntyy.

8. Voivoi

Voivoi Vieras

Kyllä ihmisen pitää olla typerä, kun jaksaa tällaisesta jauhaa :/ ... tulee mieleen tyhmä kana, jonka ainoa puheenaihe ja saavutus elämässä on synnyttää luomuna.

9. **

** Vieras

Siksi kannattaa miettiä etukäteen kun siinä itse tilanteessa pää ei välttämättä toimi ihan niinku pitäis eikä sitten saa sanottua mitä haluaa. Ja synnytys on sellanen asia mikä voi jäädä paljonkin kaivelemaan mieltä. Ja asenteella on hurjan paljon merkitystä. Jos tahtoo synnyttää luomuna, se vaatii kunnollista asennoitumista, itseni kohdalla ainakin näin. (eka epiduraalilla, toinen luomuna)

10. Jenis

Jenis Vieras

Joo, outoa on. Tää on yksi niistä asioista, joista ei ilmeisesti voi täällä keskustella ilman että homma menee v*ttuiluksi.

11. Scarlett O Harava

Scarlett O Harava Tunnettu jäsen

Rekisteröitynyt:
    17.08.2004
    Saadut tykkäykset:
    110
    Niin tuo tummennettu kohta oli varmaan kehu. Mä olen nähnyt erittäin monta kertaa sen, että alennetaan kumminkin tehneitä eikä vain luomusynnyttäjiä.

12. lara

lara Vieras

Älä jaksa vänkyttää mulle.
    Jos minä olen lääkkeistä runsaasti lukenut ihminen, enköhän tiedä paremmin kuin sinä asiasta. Enkä tod tarvitse koulutukseni tueksi mitään bebesinfoa.

Eihän teillä koskaan käy mielessä, että joku voikin olla lääkkeistä lukenut ihminen ja niistä tietävä.

Se koulutus kun löytyy niin länsimaalaisten lääkitysasioiden kuin vaihtoehtoisten hoitojenkin osalta...

13. vouhkausta

vouhkausta Vieras

Suhtautuminen synnytykseen on jotenkin vinoutunutta. Harva kehuskelee miten kestää migreenikohtaukset ilman kipulääkettä (migreenikipu on tasan yhtä luonnollista kuin synnytyskipu), jättää syövän lääkitsemättä (syövät kuuluvat elämän kiertokulkuun yhtä lailla kuin syntyminen), tai jättävät menemättä hammaslääkäriin kun on hammassärkyä (reiät hampaissa eivät ole mitenkään luonnottomia, päinvastoin). Miksi olisi jotenkin hienompaa ja tavoiteltavaa synnyttää "luomuna"? Luonto on antanut meille mahdollisuuden lääkitä kipua (kipureseptorit) ja tarkkailla niin äidin kuin sikiön vointia (mitattavissa olevat elintoiminnot). Tämä luomuvouhkaus perustuu tiedon puutteeseen. Tokihan voi jättää lääkkeet ottamatta jos niitä ei tarvitse, en minäkään ota migreenilääkettä jos ei ole migreeniä, mutta eipä siinä olekaan mitään erityistä kehuskelemista. Ja olisiko kukaan rasittavampi kuin hammaslääkärillä käymättömyydellään kehuskelija? Hankkikaa joitain oikeita aiheita olla ylpeä!

14. aaaa

aaaa Vieras

Ok, sulla on oikein sanoa lääkkellisiä synnytyksiä epänormaaleiksi, muttei muilla ole oikeutta kutsua sun synnytystäsi epänormaaliksi?

On aika rankkaa alkaa kuules väittämään synnytyksiä epänormaaleiksi.

15. Bad Virgin-

Bad Virgin- Aktiivinen jäsen

Rekisteröitynyt:
    03.01.2008
    Saadut tykkäykset:
    0
    Mitä tarkoittaa luonnollinen synnytys?
    Eli ei saa käyttää edes kaurapussia tai muuta lääkkeetöntä apua?

Onko lääkkeellinen synnytys sitten epäluonnollinen?

16. Lipton^

Lipton^ Vieras

Olen synnyttäny luomuna ja nyt vasta tajuan, että se voisi olla meriitti, tai sitten ei. Eihän luomu, tai lääkkeellinen synnytys ole mikään äitiyden mittari. Joku tuolla vertasi, että jos ottaa helposti lääkkeitä perussärkyihin, niin synnytys menisi myös lievityksillä. Mun kohdalla ei pidä paikkaansa. Toki jos olen se poikkeus, joks vahvistaa säännön. Kätilöt olen pitäny kaukana, jos ovat koittanee köyttää sänkyyn kiinni, koska mulla on tarve liikkua paljon kivuissani. Joka kerta synnyttämään mennessäni olen päättäny, että jos kivut on menossa ylivoimaiseksi, niin otan kaiken mömmön, mitä vaan voin saada :)

17. Scarlett O Harava

Rekisteröitynyt:
    17.08.2004
    Saadut tykkäykset:
    110
    Mä olen kokenut synnytystäkin pahempaa ja järkyttävämpää kipua (ei ole jäänyt synnytyskivut niin pahana mieleen kuin tuo kipu ) ja silti mä haluan esim. hammaslääkärissä puudutuksen. Ei paljon naurata jos paikataan usiempi reikä kerralla, mulla kun hampaat reikiintyy todella helposti. Ja silti mä haluan mahdolliseen seuraavaan synnytykseen jonkun kivunlievityksen, sille ei tietysti voi mitään jos sitä ei ehditä antaa.

18. Emilyn

Emilyn Aktiivinen jäsen

Rekisteröitynyt:
    27.06.2006
    Saadut tykkäykset:
    1
    Minulla taas ei ole mitään ylpeyden tunnetta siitä, että jätin kipupiikit synnyttäessä ottamatta. Sen kun ei mielestäni ollut mikään uroteko, vaan asia johon pystyy ihan kuka tahansa jos vaan haluaa. Olen myös sanonut ihan suoraan sen, että inhoan kipua enkä siedä sitä. Synnytyksessä sitkuttelin ihan yksinkertaisesti tuskissani siksi, että halusin turvata synnytyksen luonnollisen kulun, välttyä imukuppisynnytyksiltä, pitää jalat allani ja tuntea miten synnytys etenee, säästää alapääni silpomiselta ja toipua synnytyksestä hyvin. Ja kaikki ne sujuivat mainiosti ja olen aivan varma, että asiaa helpotti se ettei elimistööni oltu pumpattu mitään troppeja.

Ja jos joku ihmettelee noita edellämainittuja, kannattaa lukea esim. epiduraalin haittavaikutuksista, tilastoja viime vuosien toiminnoista synnytyksistä verrattuna ennen epiduraalin käyttöönottoa ja kuunnella ihmisten kokemuksiakin. Minun mielestä on paljon hurjempaa että uskaltaa ottaa epiduraalin tai jotain muuta, kuin vetää luomuna.

19. Kowalski

Kowalski Aktiivinen jäsen

Rekisteröitynyt:
    14.07.2007
    Saadut tykkäykset:
    5
    Emilyn hei...ihan kaikki ei ole asenteesta kiinni. Esim. se, joudutaanko tekemään eppari vai ei, ja meneekö synnytys ns. luonnollisesti vai ei, tarvitaanko imukuppia vai ei.

20. Scarlett O Harava

Rekisteröitynyt:
    17.08.2004
    Saadut tykkäykset:
    110
    Mun äiti on synnyttänyt kaksi lasta ilman kivunlievitystä, veljen aikaa hänellä taisi olla jotakin lievitystä, eikä hän sillä mitenkään ylpeile. Hän vain on todennut, että synnytti ilman kivunlievitystä ja se siitä.

21. Jenis

Jenis Vieras

Sun mielestä synnytys on sairaus jota tulee lääkitä, kuten syöpä? Jos tehtäis sillä tavalla, että ihan jokainen saa olla ylpeä siitä mistä tahtoo. Ja kun nuo kivun tuntemuksetkaan eivät ole samanlaisia kaikilla, niin pitäisikö ihan jokaisen ottaa vaikkapa epiduraali, vaikka ei sitä koe tarvitsevansa, kun "tämä on synnytys ja synnytys sattuu hirvittävästi ja mikään ei saa sattua"?

22. lol

lol Vieras

:LOL: :headwall: :headwall:

Kukahan se pihalla on.
    Et ole ikinä sattunut kuulemaan, että lääkitys on auttanut ihmisiä, ei ainoastaan aiheuttanut tuhoa.

Luehan itse ihan vaan pikkusen, voisit aloittaa kuuntelemalla hyviä kokemuksia lääkkeistä.

23. Bad Virgin-

Bad Virgin- Aktiivinen jäsen

Rekisteröitynyt:
    03.01.2008
    Saadut tykkäykset:
    0
    En mä ainakaan ole moiseen törmännyt =)
    Mä haluaisin kokea luomusynnytyksen,toivottavasti jo ensi vuonna :saint: :D

24. Lipton^

Lipton^ Vieras

Aivan! En todellakaan ole tajunnut, että voisin kehuskella asialla :D Asiat meni omalla painollaan ja that's it

25. Horuksen silmä

Horuksen silmä Aktiivinen jäsen

Rekisteröitynyt:
    21.11.2008
    Saadut tykkäykset:
    0
    Musta on surullista kuinka länsimaiset ihmiset suhtautuvat lääkkeisiin kun karkkeihin.
    Moniko oikeasti edes ajattelee mitä ne lääkkeet sisältää?
    Moniko syö jokaiseen pikku kipuun jotain lääkitystä?
    Moniko turvautuu pillereihin heti kun vähänkin ahdistaa?
    Moniko pitää automaatisesti selvänä että synnytyssalissa otetaan kaikki mahdolliset mömmöt?

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri