Miks se on niin kamalaa haluta luonnonmukainen synnytys?

:o
Alkuperäinen kirjoittaja **:
Kyllä luonto on sen kuule oikein hyvin suunnitellut. Ihmiset ei vaan enää usko itseensä. Hitto että mua ärsytti kun kätilö alkoi uhkailemaan imukupilla vaikka kaikki oli hyvin, vauva tulossa ja mä jaksoin aivan loistavasti. Ei nekään ilmeisesti enää usko että se homma voi myös mennä aivan loistavasti ilman apuja.

Ja tällä en nyt tarkota erityistapauksia.
No älkää nyt hyvät naiset taas olko typerämpiä kuin tarvitsee. Ihminen on ainoa eläin joka synnyttää lapsensa keskeneräisinä, koska muuten pää ei mahdu ulos naisesta - ja nytkin se mahtuu aikamoisten riskien saattelemana. Kai te tämän tiesitte?
 
**
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Alkuperäinen kirjoittaja Lipton^:
Olen synnyttäny luomuna ja nyt vasta tajuan, että se voisi olla meriitti, tai sitten ei. Eihän luomu, tai lääkkeellinen synnytys ole mikään äitiyden mittari.
Mun äiti on synnyttänyt kaksi lasta ilman kivunlievitystä, veljen aikaa hänellä taisi olla jotakin lievitystä, eikä hän sillä mitenkään ylpeile. Hän vain on todennut, että synnytti ilman kivunlievitystä ja se siitä.
Joo ennen se oli normaalia, nykysin on normaalia käyttää puudutuksia. Luomusynnytyksillä "ylpeilijät" tulee siis ihan niistä ei-luomuista :D

Ja en mä tajua miksei saa olla ylpeä, miksei synnytystä saa pitää saavutuksena? Joo, lapsia syntyy maailmassa koko ajan, mut mulle itelleni ei. Sillon kun mä synnytän, se on mulle erikoinen ja harvinainen saavutus. Ja hieno, varmasti elämäni suurin saavutus.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja vouhkausta:
Suhtautuminen synnytykseen on jotenkin vinoutunutta. Harva kehuskelee miten kestää migreenikohtaukset ilman kipulääkettä (migreenikipu on tasan yhtä luonnollista kuin synnytyskipu), jättää syövän lääkitsemättä (syövät kuuluvat elämän kiertokulkuun yhtä lailla kuin syntyminen), tai jättävät menemättä hammaslääkäriin kun on hammassärkyä (reiät hampaissa eivät ole mitenkään luonnottomia, päinvastoin). Miksi olisi jotenkin hienompaa ja tavoiteltavaa synnyttää "luomuna"? Luonto on antanut meille mahdollisuuden lääkitä kipua (kipureseptorit) ja tarkkailla niin äidin kuin sikiön vointia (mitattavissa olevat elintoiminnot). Tämä luomuvouhkaus perustuu tiedon puutteeseen. Tokihan voi jättää lääkkeet ottamatta jos niitä ei tarvitse, en minäkään ota migreenilääkettä jos ei ole migreeniä, mutta eipä siinä olekaan mitään erityistä kehuskelemista. Ja olisiko kukaan rasittavampi kuin hammaslääkärillä käymättömyydellään kehuskelija? Hankkikaa joitain oikeita aiheita olla ylpeä!
:eek:

Tuota... Synnyttäminen ei ole sairaus. Se sulla on nyt mennyt hiukan ohi :hug: Raskaus ja synnytys ovat ihan normaaleja asioita eivätkä viittauksia sairauteen. Sen sijaan migreeni, hampaiden reikiintyminen jne ovat sairauksia jotka usein vaativat hoitoa.

Tiedonpuutetta on se, että pidetään täysin normaalia osaa ihmisen elämästä sairautena, josta ei voi selvitä ilman lääketieteellistä interventiota.

Kipukin on suurimmaks osaks pään sisällä. Jos synnytystä pidettäisiin sinä normaalina tapahtumana mitä se oikeasti on ja käyttäydyttäisiin sen mukaisesti, niin tuskin se niin paljoa sattuis. Mulle synnytys oli enemmänkin kova fyysisen ponnistus. Ei se oikeastaan varsinaisesti sattunut paljon. Sen sijaan jos olisin ryhtynyt siihen tietämättä asiasta mitään, olisin varmaan ollut hyvin peloissani ja pyytänyt lääkkeitä ja kokenut ponnistelun enemmänkin kipuna.

Soisin ihmisten ottavan hieman enemmän vastuuta tästä synnytyskulttuurista. Mikä oikeus on pilata muitten synnytykset ja edistää synnytysten medikalisaatiota tämmösellä hysterian lietsomisella.
Pään sisällä :D jep jep.
Mulla on neljä synnytystä 'vain' kokemuksena, kolme niistä lääkkeettömiä ja usko pois, tuon neljännen kohdalla huusin lääkettä. Eipä se kipu kovin paljoa pään sisäiseltä tuntunut, kun synnytys oli niinkin raju eikä kohdunsuukaan vielä kokonaan auki tytön tullessa. Itse ajattelen tietysti, että mitä vähemmän lääkkeitä, sitä parempi. MUTTA se kun on aina täysin tapauskohtaista, kaikki kokevat kivun niin erilailla. =)
Aijuu, en ottanut kipulääkettä nelosen kohdalla, koska ei ehtinyt ja siitä olen pirun vihainen. Oli erittäin traumaattinen kokemus. :x
 
Alkuperäinen kirjoittaja **:
Alkuperäinen kirjoittaja meah:
Alkuperäinen kirjoittaja **:
Alkuperäinen kirjoittaja meah:
Alkuperäinen kirjoittaja **:
Alkuperäinen kirjoittaja Nolo:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mutta niinhän se menee aina, että jos itsellä on ollut kivunlievitystä, toisellakin pitää olla että hän ei vaan saa kehuskella luomusynnytyksestä. Joka asiassa se tuntuu menevän niin. Mulla on takana 2 luomua ja olen erittäin ylpeä niistä :) Toivottavasti myös sun toiveesi toteutuu!
Miksi sä olet ylpeä "luomu"synnytyksistä? Hävettäiskö sua ihan hiiiiirviästi jos toinen ois vaikka ollu perätarjonnassa tai napanuora pahasti kaulanympäri ja ois jouduttu keisarinleikkaukseen?
Ja miksei vois olla ylpeä siitä että on kestänyt sen kivun? Mä ainakin olen, se oli aika urakka ja hieno kokemus jota en pois vaihtais. Se ei liity tarjontoihin ja napanuoriin tai toisiin synnyttäjiin mitenkään. Yhtä lailla olin ylpee kun uskalsin mennä hammaslääkäriin.
Mä en ymmärrä, mitä ylpeiltävää siinä on, että on kestänyt kivun?
Siis ihan noin asiana.

Ymmärtäisin pointin, jos asia ilmaistasiin niin, että on ylpeä kun on ns. ylittänyt itsensä, tehnyt jotain sellaista mihin ei uskonut pystyvänsä tms. niinkuin nyt vaikka tuo hammaslääkärivertaus.

Mutta olla ylpeä itsestään pelkästään siksi, että on sietänyt x määrän kipua, jonka kokeminen on aina ihan henk.kohtaista ja synnytyksen kyseessä ollessa hyvinkin erilaista eri ihmisillä... En ymmärrä.
ymmärrät ja et ymmärrä, päätä. Toisille se kivun sieto voi olla asia mistä olla ylpeä. Joku pelkää lääkkeiden olevan vaaraksi vauvalle ja on ylpeä kun kesti vauvan takia. Omat syynsä kaikilla, sen varmaan voit ihan hyvin ymmärtää?
En mä tätä mitenkään riitaa haastaakseni kirjoittanut.
Ihmettelin vaan, miten jollekin nimenomaan se kivunsieto voi olla se syy olla itsestään ylpeä?
Jäi kiinnostamaan, onko sille joku selitys, että pitää sitä aiheena olla ylpeä itsestään?
Mä ymmärrän monta muuta syytä olla itsestään ylpeä, mutta toi nyt ei vaan jotenkin mene mulla jakeluun. Pahoitteluni, että olen näin simppeli.
en minäkään :)
Mun pointti oli siis se et jokaisella on omat juttunsa mistä olla ylpeä. Ei sitä toisten välttämättä tarviikaan ymmärtää.

Mä en tiiä miten sitä selittäis... Äitiyteen ehkä kuuluu se sellanen uhrautuminen? Ja se on hyvä alottaa jo synnyttäessä :D En tiiä, mut mulle jäi parempi olo luomusynnytyksestä ku epiduraalista. Mä tunsin itteni sillon paremmaks. Mut en mä sano et joku muu ois huonompi, se on se mikä MULLE oli tärkeen tuntusta, eikä tarvii olla muilla.

Mut se ennakkoajattelu, et tarvii puudutukset, on musta ärsyttävää, ei siks et se ois jotenki kamalaa vauvalle tai muuta, vaan siks kun mua harmittaa et ihmiset ei luota itseensä ja "luontoon"
Ei tarvitse, mutta mä olisin jotenkin halunnut ymmärtää.

Mulle on jäänyt keskimmäisen synnytyksestä ehkä eniten "hampaankoloon", ja se oli ainoa luomu.
Tiedän siis, että kykenen kyllä synnyttämään ilman kivunlievitystä.

Kolmannessa saatu spinaali vei kivun kokonaan, ja siitä mulle on itselle jäänyt paras fiilis. Kykenin todella keskittymään siihen synnyttämiseen rauhassa, eikä kipu vienyt kaikkea tolkkua ja järkeä.
Esikoisen kanssa sain epiduraalin, ja sekin jeesasi vähän samaan suuntaan.

Keskimmäisessä oli vaan se kamala hätä saada se muksu äkkiä pihalle, että se pirullinen juiliminen ja tuska loppuu. Hirveää rykimistä, josta en muuta muista kuin sen fiiliksen, että mä haluan pois.

Siksi siis kiinnostuin asiasta, kun itse olen ehkä "ylpein" siitä synnytyksestä, jossa sain eniten mömmöjä. Koska kokonaisuutena ajatellen olin silloin kaikkein entien itsekin mukana siinä mitä oikeasti tapahtui, enkä vaan välineasemassa puskemassa pois sitä kivun aiheuttajaa.
 
**
Alkuperäinen kirjoittaja :o:
Alkuperäinen kirjoittaja **:
Kyllä luonto on sen kuule oikein hyvin suunnitellut. Ihmiset ei vaan enää usko itseensä. Hitto että mua ärsytti kun kätilö alkoi uhkailemaan imukupilla vaikka kaikki oli hyvin, vauva tulossa ja mä jaksoin aivan loistavasti. Ei nekään ilmeisesti enää usko että se homma voi myös mennä aivan loistavasti ilman apuja.

Ja tällä en nyt tarkota erityistapauksia.
No älkää nyt hyvät naiset taas olko typerämpiä kuin tarvitsee. Ihminen on ainoa eläin joka synnyttää lapsensa keskeneräisinä, koska muuten pää ei mahdu ulos naisesta - ja nytkin se mahtuu aikamoisten riskien saattelemana. Kai te tämän tiesitte?
Tiedän, mutta se ei liity kivunlievitykseen mitenkään.
 
vera
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Alkuperäinen kirjoittaja Bad Virgin-:
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Alkuperäinen kirjoittaja Bad Virgin-:
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Minulla taas ei ole mitään ylpeyden tunnetta siitä, että jätin kipupiikit synnyttäessä ottamatta. Sen kun ei mielestäni ollut mikään uroteko, vaan asia johon pystyy ihan kuka tahansa jos vaan haluaa. Olen myös sanonut ihan suoraan sen, että inhoan kipua enkä siedä sitä. Synnytyksessä sitkuttelin ihan yksinkertaisesti tuskissani siksi, että halusin turvata synnytyksen luonnollisen kulun, välttyä imukuppisynnytyksiltä, pitää jalat allani ja tuntea miten synnytys etenee, säästää alapääni silpomiselta ja toipua synnytyksestä hyvin. Ja kaikki ne sujuivat mainiosti ja olen aivan varma, että asiaa helpotti se ettei elimistööni oltu pumpattu mitään troppeja.

Ja jos joku ihmettelee noita edellämainittuja, kannattaa lukea esim. epiduraalin haittavaikutuksista, tilastoja viime vuosien toiminnoista synnytyksistä verrattuna ennen epiduraalin käyttöönottoa ja kuunnella ihmisten kokemuksiakin. Minun mielestä on paljon hurjempaa että uskaltaa ottaa epiduraalin tai jotain muuta, kuin vetää luomuna.
Kauan sun synnytykset on kestäneet?
Virallisesti jotain 10h. Enkä olisi halunnut piikkejä selkääni pitemmälläkään jaksolla (siihenhän joku aina vetoaa, että kun sulla oli niin lyhyet ja helpot synnytykset, heh heh!), onneksi supistuksissakin on pieniä taukoja välissä. Tokasta supisteli ensimmäisen synnytyksen malliin viikkojen ajan ennen kuin tositoimiin pääsi. Ja usein se epiduraalin ottaminen voi vielä vain pidentää synnytystä.
Mulla kesti 16h ja 3,5h,aikamoinen ero :D
Mitä sä teit silloin kun kipu on kovimmillaan? Tosissaan kiinnostaisi edes yrittää synnyttää luonnollisesti,mutta miten mä kestän sen kivun :D
Tuo synnytyksen kesto lasketaan niin oudosti, esikoisestakin ensimmäiset "oikeat" supistukset ja limatulppaa tuli 24h ennen vauvan syntymään mutta synnytys laskettiin käynnistyneeksi vasta siitä eteenpäin kun supistuksia tuli 10min välein.

Mitä tein kun kipu oli kovimmillaan? Liikuin, itkin, huusin ja kiroilin :saint:

Tuskin kannattaa mennä sairaalaan, kun eivät osaa edes laskea synnytyksiä oikein. Mitäpä siellä sairaalassa muutenkaan tekee, kun ei synnytys vaadi moista hoitoa, eikä ole sairaus tai oire.

En ymmärrä miksi mennä sairaalaan, jos haluaa luonnollisen synnytyksen luonnollisine mahd. seurauksineen.

Synnytys on siis luonnollista + normaalia + luomua tietyllä tavalla toteutettuna, muttei sitten ollakaan valmiita menettämään lasta tai itseä luonnollisesti, vaan väen väkisin tungetaan sairaalaan JOS tuleekin pipi...

Todella ristiriitaista kyllä. Ei hyväksytä apuja synnytykseen mutta jostain kumman syystä maataan sairaalassa jos kuitenkin joudutaan turvautumaan apuihin..?!

Olette varmasti kieltäneet lapsiltanne kaikki toimenpiteet ja lääkitykset, olipa mikä oli.

 
Alkuperäinen kirjoittaja lollerp:
Voi jumalauta, älkää vänkyttäkö oireista, sairauksista KUN ETTE TIEDÄ ASIOISTA ETTEKÄ EDES TERMEISTÄ!!!!

Sinä jos joku et nyt todellakaan tiedä, tajua, mitä tarkoittaa sana sairaus ja sana oire. Et näköjään todellakaan tajua, ettei kaikki ole sairauksia mitä voidaan hoitaa. Hoidetaan myös oireita, oireyhtymiä.

Et tunnu todellakaan älyävän mitä kaikkea raskaus ja synnytys voi aiheuttaa siitä huolimatta, ettei ole sairaus.
Oireita ja osa niistä erittäin vakavia. Osaan ei auta kuin lääke.

Mutta juu, näin saadaan kätevästi väkiluvut alas, kun pidetään synnytystä tapahtumana jota ei tarvitse koskaan, missään tilanteessa lääkitä, koska ei ole sairaus.

Turha varmaan käydä neuvolassa! Miksi käydä.... kun ei raskaus ja synnytys sairauksia ole. Senkun on kotona ja synnyttääkin siellä.

Jos olette niin luomuja, olkaa sitten kunnolla, eikä puoliksi!
Kyllä toki synnytys voi mennä pieleenkin, aivan kuten ihmiselle voi tulla syöpä, hampaat reikiintyä, olla kakka kovalla...

Mutta ei me nyt ruveta mitään joukkohysteriaa lietsomaan siitä, että suurinpiirtein kaikkien pitäis käyttää laksatiiveja ku eihän se kakka voi muuten tulla :D

Toki synnytystä voidaan, ja on ehkä kannattavaakin, monitoroida tietyissä määrin sillä se on yksi ihmiskehon suurimmista ponnistuksista, mutta ei tämmöstä hysteriaa pitäis ruokkia, että napsikaa hei lääkkeitä koska muuten lähtee taju ja eihän se vauvallekaan ole hyvä jos äitiin vähän koskee :headwall:

Hampaista pidetään huolta ensisijaisesti oikeilla elintavoilla. Syömällä ja juomalla oikein. Sen lisäksi hampaat puhdistetaan huolellisesti. Tarvittaessa käytetään hieman fluoria. Vasta jos kaikki tämä pettää, mennään hammaslääkärille paikkaamaan reiät.

Synnytykseen voi valmistautua hyvillä elintavoilla ja ottamalla selvää luonnonmukaisen synnytyksen kulusta. Erilaiset asennot auttavat, samoin liikkuminen. Jos silti ei toimi, niin voi kokeilla lääkkeettömiä kivunlievityksiä, mm vettä, akupunktiota tai aqua-rakkuloita. Niiden pettäessä apuun voi tulla lääketiede kovemmalla tavaralla.

Kukaan ei jätä hampaitaan hoitamatta vetoamalla siihen, että voihan ne käydä sitten paikaamassa. Milloin siitä tuli hyväksyttävää sysätä synnytys jonkun muun vastuulle? Ei oteta selvää etukäteen mistään, päätetään vaa, että piikkiä mulle kiitos ja hupskeikkaa, yhtäkkiä lääkärit ja kätilöt ovatkin vastuussa ja tekevät päätökset, jopa oksitosiinin määrää myöten. Miksi ihmeessä äidin pitäisi ottaa mitään vastuuta asiasta tai edes yrittää? No siksi, että nuo pehmeämmät menetelmät ovat sekä hänen että syntyvän lapsen eduksi.

Aivan kuten hampaiden korjaaminen hammaslääkärillä ei ole yhtä hyvä ku se, että ne olis alunperinkin ihan hyvässä kunnossa.
 
:o
Alkuperäinen kirjoittaja **:
Alkuperäinen kirjoittaja :o:
Alkuperäinen kirjoittaja **:
Kyllä luonto on sen kuule oikein hyvin suunnitellut. Ihmiset ei vaan enää usko itseensä. Hitto että mua ärsytti kun kätilö alkoi uhkailemaan imukupilla vaikka kaikki oli hyvin, vauva tulossa ja mä jaksoin aivan loistavasti. Ei nekään ilmeisesti enää usko että se homma voi myös mennä aivan loistavasti ilman apuja.

Ja tällä en nyt tarkota erityistapauksia.
No älkää nyt hyvät naiset taas olko typerämpiä kuin tarvitsee. Ihminen on ainoa eläin joka synnyttää lapsensa keskeneräisinä, koska muuten pää ei mahdu ulos naisesta - ja nytkin se mahtuu aikamoisten riskien saattelemana. Kai te tämän tiesitte?
Tiedän, mutta se ei liity kivunlievitykseen mitenkään.
Luonnon huonosti suunnittelema = autamme lääketieteellä
 
Jenis
Mä en tajua miksi tästä asiasta syntyy aina tällainen tappelu. Mä oon sitten varmaan joku friikki, mutta mun synnytys ei sattunut mitenkään kamalasti, amme ja kauratyyny lievitti sitä kipua ihan riittävästi, enkä tarvinnut epiduraalia tai muitakaan piikkejä. Ei tullut komplikaatioita, äiti ja vauva eivät olleet vaarassa. Miksi tätä ei saa sanoa ääneen ilman että rouvat hyökkää kimppuun? Mulle on aivan sama miten muut lapsensa synnyttää, mä synnytin näin enkä tarvi siitä mitään lokaa niskaan. En mäkään täällä muitten synnytystapoja käy haukkumassa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vera:
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Alkuperäinen kirjoittaja Bad Virgin-:
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Alkuperäinen kirjoittaja Bad Virgin-:
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Minulla taas ei ole mitään ylpeyden tunnetta siitä, että jätin kipupiikit synnyttäessä ottamatta. Sen kun ei mielestäni ollut mikään uroteko, vaan asia johon pystyy ihan kuka tahansa jos vaan haluaa. Olen myös sanonut ihan suoraan sen, että inhoan kipua enkä siedä sitä. Synnytyksessä sitkuttelin ihan yksinkertaisesti tuskissani siksi, että halusin turvata synnytyksen luonnollisen kulun, välttyä imukuppisynnytyksiltä, pitää jalat allani ja tuntea miten synnytys etenee, säästää alapääni silpomiselta ja toipua synnytyksestä hyvin. Ja kaikki ne sujuivat mainiosti ja olen aivan varma, että asiaa helpotti se ettei elimistööni oltu pumpattu mitään troppeja.

Ja jos joku ihmettelee noita edellämainittuja, kannattaa lukea esim. epiduraalin haittavaikutuksista, tilastoja viime vuosien toiminnoista synnytyksistä verrattuna ennen epiduraalin käyttöönottoa ja kuunnella ihmisten kokemuksiakin. Minun mielestä on paljon hurjempaa että uskaltaa ottaa epiduraalin tai jotain muuta, kuin vetää luomuna.
Kauan sun synnytykset on kestäneet?
Virallisesti jotain 10h. Enkä olisi halunnut piikkejä selkääni pitemmälläkään jaksolla (siihenhän joku aina vetoaa, että kun sulla oli niin lyhyet ja helpot synnytykset, heh heh!), onneksi supistuksissakin on pieniä taukoja välissä. Tokasta supisteli ensimmäisen synnytyksen malliin viikkojen ajan ennen kuin tositoimiin pääsi. Ja usein se epiduraalin ottaminen voi vielä vain pidentää synnytystä.
Mulla kesti 16h ja 3,5h,aikamoinen ero :D
Mitä sä teit silloin kun kipu on kovimmillaan? Tosissaan kiinnostaisi edes yrittää synnyttää luonnollisesti,mutta miten mä kestän sen kivun :D
Tuo synnytyksen kesto lasketaan niin oudosti, esikoisestakin ensimmäiset "oikeat" supistukset ja limatulppaa tuli 24h ennen vauvan syntymään mutta synnytys laskettiin käynnistyneeksi vasta siitä eteenpäin kun supistuksia tuli 10min välein.

Mitä tein kun kipu oli kovimmillaan? Liikuin, itkin, huusin ja kiroilin :saint:

Tuskin kannattaa mennä sairaalaan, kun eivät osaa edes laskea synnytyksiä oikein. Mitäpä siellä sairaalassa muutenkaan tekee, kun ei synnytys vaadi moista hoitoa, eikä ole sairaus tai oire.

En ymmärrä miksi mennä sairaalaan, jos haluaa luonnollisen synnytyksen luonnollisine mahd. seurauksineen.

Synnytys on siis luonnollista + normaalia + luomua tietyllä tavalla toteutettuna, muttei sitten ollakaan valmiita menettämään lasta tai itseä luonnollisesti, vaan väen väkisin tungetaan sairaalaan JOS tuleekin pipi...

Todella ristiriitaista kyllä. Ei hyväksytä apuja synnytykseen mutta jostain kumman syystä maataan sairaalassa jos kuitenkin joudutaan turvautumaan apuihin..?!

Olette varmasti kieltäneet lapsiltanne kaikki toimenpiteet ja lääkitykset, olipa mikä oli.
Sinä esität niin älykästä, vaikka et kykene edes yksinkertaiseen keskusteluun :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja meah:
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Emilyn hei...ihan kaikki ei ole asenteesta kiinni. Esim. se, joudutaanko tekemään eppari vai ei, ja meneekö synnytys ns. luonnollisesti vai ei, tarvitaanko imukuppia vai ei.
Epiduraalin käyttämisen myötä noita toimia tehdään nykyään paljon useammin. Luonnollisessa synnytyksessä harvemmin. Eppareitakin jostain syystä täälläpäin tehdään enemmän mitä jossain muualla, tosin nykyään ilmeisesti niitä on älytty ainakin yrittää alkaa välttää, aiemmin repsailtu rutiinilla välihoja..
Ja onko jotain tutkittua tietoa siitä, että niiden tekeminen liittyy nimenomaan epiduraalin, vai onko käytäntö vain yleistynyt ja tullut rutiiniksi siinä samalla, kuin se epiduraalikin?
Menin esikoista synnyttämään "luomu"periaatteella. Mutta kun en ollut salissa avautunut tunnin sisällä senttiäkään niin mulle ilmotettiin että sairaalan systeemi on sellainen jotta ei kun hormoonitippaa suoneen jotta synnytys etenee. ( Se siitä sairaalan lupaamasta " annamme synnytysten edetä omalla painollaan" )
Lopulta päädyin epiduraalin ottamiseen. Ja sen jälkeen kaikki menikin metsään. Lapsi syntyi lopulta reilun tunnin ponnistusvaiheen jälkeen imukupilla. Itse olin ihan kuitti. Lääkäri tuumasi että kudokseni eivät antaneet periksi, koska tuo synnytystä nopeuttava tippa joskus vaikuttaa niin. Ja epiduraali taas tekee varsinkin ensisynnyttäjille sen etteivät he oikein osaa ponnistaa jos ja kun puudutus on päällä. Ja imukuppisynnytykset usein johtuvat kuullemma juuri epiduraalista.
Saman sain kuulla myöhemmin useammalta kätilöltä, terkalta ja lekurilta.
Kukaan ei vaan viitsinyt mainita asiaa ennen synnytystä.
Mm synnytysvalmennuksessa kun otin epiduraalin turvallisuuden puheeksi kätilö nauroi päin naamaa ja sanoi että "ei pidä uskoa kaikkia kauhukertomuksia". Sen verran tiesin epiduraalin haittavaikutuksista, että ystävälläni puudutus meni väärään paikkaan. Jonka jälkeen hänellä oli viikon päänsärky jota sairaalassa paikkailtiin kahdesti veripaikalla.
 
**
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Vai, että kipu on pään sisällä. Just just. Mä siis kuvittelin sen kaiken kivun siinäkin vaiheessa, kun en ollut saanut yhtään mitään kivunlievitystä. Sitten kun sain niin se oli joku peräpuikko joka ei auttanut yhtään mitään. Mä siis kuvittelin sen kivun sellaaset 29 tuntia ja vasta sitten sain sen spinaalin (joku ei muuten riittänyt lähellekään synnytyksen loppua ). :xmas:
Tarkoittanee sitä että kipuun voi vaikuttaa omalla suhtautumisellaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä:
Pään sisällä :D jep jep.
Mulla on neljä synnytystä 'vain' kokemuksena, kolme niistä lääkkeettömiä ja usko pois, tuon neljännen kohdalla huusin lääkettä. Eipä se kipu kovin paljoa pään sisäiseltä tuntunut, kun synnytys oli niinkin raju eikä kohdunsuukaan vielä kokonaan auki tytön tullessa. Itse ajattelen tietysti, että mitä vähemmän lääkkeitä, sitä parempi. MUTTA se kun on aina täysin tapauskohtaista, kaikki kokevat kivun niin erilailla. =)
Aijuu, en ottanut kipulääkettä nelosen kohdalla, koska ei ehtinyt ja siitä olen pirun vihainen. Oli erittäin traumaattinen kokemus. :x
Suurimmaks osaks :) Toki joskus synnytyksessä voi mennä jotain pieleenkin. Sanon ton nyt varmaan kymmenennentuhannen kerran. Kaikki ei aina mene putkeen.

Sullakin kuitenkin 75% synnytyksistä sujui ihan hyvin lääkkeettä. Eli suurin osa.
 
minä vain
en lukenut koko ketjua mutta sanon vain oman kokemukseni. itse sain esikoista synnyttäessäni epiduraalin ja se oli silloin niin paras juttu kuin olla ja voi. en olisi jaksanut enää yhtään niitä kipuja. epparikin tehtiin, eikä se jäänyt minua harmittamaan.
toisessa synnytyksesäni en kokenut tarvitsevani lääkkeellistä kivunlievitystä eikä eppariakaan tarvinnut tehdä. olisin kyllä ottanut esim. spinaalin, jos kivut olisivat yltyneet sellaisiksi etten olisi niitä kestänyt. kumpaankin synnytykseeni olen tyytyväinen ja niistä on jäänyt hyvä ja sellainen "voittaja-olo".
 
hammashoitaja
NinaTT

Oliko ketjun aihe hammashoito vai synnytys?

Kummastakaan et tunnu TIETÄVÄN hölkäsen pöläystä enempää.
Opiskele hammashoitoa ja korjaa sitten nuo typerät luulosi.
 
vouhkausta
[/quote]

Kiitos samoin. Ei kannata rinnastaa synnytystä ja syöpää, jollei tahdo rinnastaa synnytystä ja syöpää.[/quote]

Aloita vaikka lukemalla ihan perustietoa farmakologiasta, niin ymmärrät paremmin mistä on kyse. Vertaus syöpään ei varmaan ihan joka jampalle ilman pohdintaa aukea, mutta hoitamaton (ja usein myös hoidettu) syöpä liittyy elämän loppuvaiheeseen, ja jos synnytys/syntyminen luomuna on jotenkin hienompaa, miksei kuolema? Ei kuolemakaan sinänsä ole sairaus, vaikkakin sen taustalla useinmiten löytyy jokin sairaus. Usein elämän loppuvaiheeseen liittyy epämiellyttäviä oireita, joita voidaan helpottaa, ihan kuten synnytykseenkin. Miksei kukaan kohkaa täällä luomukuoleman puolesta tyyliin "Ei kivunlievitystä vanhuksille ja syöpäsairaille!"

Ja peesi sille jolla oli yli sadat luomumenkat!
 
öppö
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Alkuperäinen kirjoittaja vera:
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Alkuperäinen kirjoittaja Bad Virgin-:
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Alkuperäinen kirjoittaja Bad Virgin-:
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Minulla taas ei ole mitään ylpeyden tunnetta siitä, että jätin kipupiikit synnyttäessä ottamatta. Sen kun ei mielestäni ollut mikään uroteko, vaan asia johon pystyy ihan kuka tahansa jos vaan haluaa. Olen myös sanonut ihan suoraan sen, että inhoan kipua enkä siedä sitä. Synnytyksessä sitkuttelin ihan yksinkertaisesti tuskissani siksi, että halusin turvata synnytyksen luonnollisen kulun, välttyä imukuppisynnytyksiltä, pitää jalat allani ja tuntea miten synnytys etenee, säästää alapääni silpomiselta ja toipua synnytyksestä hyvin. Ja kaikki ne sujuivat mainiosti ja olen aivan varma, että asiaa helpotti se ettei elimistööni oltu pumpattu mitään troppeja.

Ja jos joku ihmettelee noita edellämainittuja, kannattaa lukea esim. epiduraalin haittavaikutuksista, tilastoja viime vuosien toiminnoista synnytyksistä verrattuna ennen epiduraalin käyttöönottoa ja kuunnella ihmisten kokemuksiakin. Minun mielestä on paljon hurjempaa että uskaltaa ottaa epiduraalin tai jotain muuta, kuin vetää luomuna.
Kauan sun synnytykset on kestäneet?
Virallisesti jotain 10h. Enkä olisi halunnut piikkejä selkääni pitemmälläkään jaksolla (siihenhän joku aina vetoaa, että kun sulla oli niin lyhyet ja helpot synnytykset, heh heh!), onneksi supistuksissakin on pieniä taukoja välissä. Tokasta supisteli ensimmäisen synnytyksen malliin viikkojen ajan ennen kuin tositoimiin pääsi. Ja usein se epiduraalin ottaminen voi vielä vain pidentää synnytystä.
Mulla kesti 16h ja 3,5h,aikamoinen ero :D
Mitä sä teit silloin kun kipu on kovimmillaan? Tosissaan kiinnostaisi edes yrittää synnyttää luonnollisesti,mutta miten mä kestän sen kivun :D
Tuo synnytyksen kesto lasketaan niin oudosti, esikoisestakin ensimmäiset "oikeat" supistukset ja limatulppaa tuli 24h ennen vauvan syntymään mutta synnytys laskettiin käynnistyneeksi vasta siitä eteenpäin kun supistuksia tuli 10min välein.

Mitä tein kun kipu oli kovimmillaan? Liikuin, itkin, huusin ja kiroilin :saint:

Tuskin kannattaa mennä sairaalaan, kun eivät osaa edes laskea synnytyksiä oikein. Mitäpä siellä sairaalassa muutenkaan tekee, kun ei synnytys vaadi moista hoitoa, eikä ole sairaus tai oire.

En ymmärrä miksi mennä sairaalaan, jos haluaa luonnollisen synnytyksen luonnollisine mahd. seurauksineen.

Synnytys on siis luonnollista + normaalia + luomua tietyllä tavalla toteutettuna, muttei sitten ollakaan valmiita menettämään lasta tai itseä luonnollisesti, vaan väen väkisin tungetaan sairaalaan JOS tuleekin pipi...

Todella ristiriitaista kyllä. Ei hyväksytä apuja synnytykseen mutta jostain kumman syystä maataan sairaalassa jos kuitenkin joudutaan turvautumaan apuihin..?!

Olette varmasti kieltäneet lapsiltanne kaikki toimenpiteet ja lääkitykset, olipa mikä oli.
Sinä esität niin älykästä, vaikka et kykene edes yksinkertaiseen keskusteluun :)

No mutta hei, sinultahan tuli vallan fiksu vastaus joka suorastaan pursuaa keskustelua :headwall:

Ilmeisesti taisi kolahtaa ja vetää Emilynin hiljaiseksi.
Kerrankin pitää päänsä kiinni :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja hammashoitaja:
NinaTT

Oliko ketjun aihe hammashoito vai synnytys?

Kummastakaan et tunnu TIETÄVÄN hölkäsen pöläystä enempää.
Opiskele hammashoitoa ja korjaa sitten nuo typerät luulosi.
o_O

Mitä mä nyt sanoin väärin?

Vai hoidetaanko hampaitakin ensisijaisesti paikkaamalla jo syntyneitä (heh :D) reikiä?
 
hammashoitaja
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja hammashoitaja:
NinaTT

Oliko ketjun aihe hammashoito vai synnytys?

Kummastakaan et tunnu TIETÄVÄN hölkäsen pöläystä enempää.
Opiskele hammashoitoa ja korjaa sitten nuo typerät luulosi.
o_O

Mitä mä nyt sanoin väärin?

Vai hoidetaanko hampaitakin ensisijaisesti paikkaamalla jo syntyneitä (heh :D) reikiä?

En jaksa edes vääntää.
Huomaan kyllä kuitenkin liian hyvin, ettei hammashoito ole sinun alaasi.
Älä toiste ole kirjoittavanasi siitä asiantuntevasti, kun et asiaa tunne...
 
illi
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Alkuperäinen kirjoittaja vera:
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Alkuperäinen kirjoittaja Bad Virgin-:
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Alkuperäinen kirjoittaja Bad Virgin-:
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Minulla taas ei ole mitään ylpeyden tunnetta siitä, että jätin kipupiikit synnyttäessä ottamatta. Sen kun ei mielestäni ollut mikään uroteko, vaan asia johon pystyy ihan kuka tahansa jos vaan haluaa. Olen myös sanonut ihan suoraan sen, että inhoan kipua enkä siedä sitä. Synnytyksessä sitkuttelin ihan yksinkertaisesti tuskissani siksi, että halusin turvata synnytyksen luonnollisen kulun, välttyä imukuppisynnytyksiltä, pitää jalat allani ja tuntea miten synnytys etenee, säästää alapääni silpomiselta ja toipua synnytyksestä hyvin. Ja kaikki ne sujuivat mainiosti ja olen aivan varma, että asiaa helpotti se ettei elimistööni oltu pumpattu mitään troppeja.

Ja jos joku ihmettelee noita edellämainittuja, kannattaa lukea esim. epiduraalin haittavaikutuksista, tilastoja viime vuosien toiminnoista synnytyksistä verrattuna ennen epiduraalin käyttöönottoa ja kuunnella ihmisten kokemuksiakin. Minun mielestä on paljon hurjempaa että uskaltaa ottaa epiduraalin tai jotain muuta, kuin vetää luomuna.
Kauan sun synnytykset on kestäneet?
Virallisesti jotain 10h. Enkä olisi halunnut piikkejä selkääni pitemmälläkään jaksolla (siihenhän joku aina vetoaa, että kun sulla oli niin lyhyet ja helpot synnytykset, heh heh!), onneksi supistuksissakin on pieniä taukoja välissä. Tokasta supisteli ensimmäisen synnytyksen malliin viikkojen ajan ennen kuin tositoimiin pääsi. Ja usein se epiduraalin ottaminen voi vielä vain pidentää synnytystä.
Mulla kesti 16h ja 3,5h,aikamoinen ero :D
Mitä sä teit silloin kun kipu on kovimmillaan? Tosissaan kiinnostaisi edes yrittää synnyttää luonnollisesti,mutta miten mä kestän sen kivun :D
Tuo synnytyksen kesto lasketaan niin oudosti, esikoisestakin ensimmäiset "oikeat" supistukset ja limatulppaa tuli 24h ennen vauvan syntymään mutta synnytys laskettiin käynnistyneeksi vasta siitä eteenpäin kun supistuksia tuli 10min välein.

Mitä tein kun kipu oli kovimmillaan? Liikuin, itkin, huusin ja kiroilin :saint:

Tuskin kannattaa mennä sairaalaan, kun eivät osaa edes laskea synnytyksiä oikein. Mitäpä siellä sairaalassa muutenkaan tekee, kun ei synnytys vaadi moista hoitoa, eikä ole sairaus tai oire.

En ymmärrä miksi mennä sairaalaan, jos haluaa luonnollisen synnytyksen luonnollisine mahd. seurauksineen.

Synnytys on siis luonnollista + normaalia + luomua tietyllä tavalla toteutettuna, muttei sitten ollakaan valmiita menettämään lasta tai itseä luonnollisesti, vaan väen väkisin tungetaan sairaalaan JOS tuleekin pipi...

Todella ristiriitaista kyllä. Ei hyväksytä apuja synnytykseen mutta jostain kumman syystä maataan sairaalassa jos kuitenkin joudutaan turvautumaan apuihin..?!

Olette varmasti kieltäneet lapsiltanne kaikki toimenpiteet ja lääkitykset, olipa mikä oli.
Sinä esität niin älykästä, vaikka et kykene edes yksinkertaiseen keskusteluun :)
Sinullahan on hyvä ote keskusteluun ja suorastaan mahtava analysointikyky.

Kouluttamaton ihminen elvistelemässä luomuilulla, joka ei edes luomua ole.
Päättäisit sinäkin, oletko luomu todella, vai ihan vaan pikkusen.
 
Lipton^
Sanon tämän silläkin uhalla, että kakkaa sataa niskaan. Mutta olisin halunnut viimeisen kohdalla kotisynnytyksen. Kaatui taloudellisiin seikkoihin :/ Vieläkin harmittaa. Tahdoin sitä ihan sen takia, että koti on mulle rauhallinen ja paras paikka olla, sairaalakammoinen olen aina ollut. Ajatuksena ei ollut, että haluan luomuhörhöillä :D
 
Jenis
Alkuperäinen kirjoittaja Bad Virgin-:
Mitä te luomuilijat olette sitten käyttäneet apuna synnytyksessä,kauratyynyä jne?
Ja ootteko saaneet sitä kivun tunnetta hallittua millään muulla kuin kiroilulla? :D
Amme oli ihan ykkönen. Aukesin tunnissa 3 sentistä 8-9 senttiin melkeinpä huomaamatta. Kauratyyny oli kans hyvä, ja hengitystekniikkaa kantsii opiskella myös. Hengittää tavallaan itsensä sen supistuksen yli... en kiroillut, ei kiroiluttanut ;)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Bad Virgin-:
Mitä te luomuilijat olette sitten käyttäneet apuna synnytyksessä,kauratyynyä jne?
Ja ootteko saaneet sitä kivun tunnetta hallittua millään muulla kuin kiroilulla? :D
Mä pärjäsin periaatteessa ajatuksen voimalla. Eli sillä mielenhallinnalla, siten miten sitä nyt pystyi hallita.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jenis:
Alkuperäinen kirjoittaja Bad Virgin-:
Mitä te luomuilijat olette sitten käyttäneet apuna synnytyksessä,kauratyynyä jne?
Ja ootteko saaneet sitä kivun tunnetta hallittua millään muulla kuin kiroilulla? :D
Amme oli ihan ykkönen. Aukesin tunnissa 3 sentistä 8-9 senttiin melkeinpä huomaamatta. Kauratyyny oli kans hyvä, ja hengitystekniikkaa kantsii opiskella myös. Hengittää tavallaan itsensä sen supistuksen yli... en kiroillut, ei kiroiluttanut ;)
Toi amme olisi kiva kokea,ei ole saanut sitä vielä kokeilla :/
Onkohan koksissa edes sitä,paitsi amme löytyy siitä lepohuoneesta vai mikä lie,missä makailin pariinkin otteeseen ennen synnyttämään lähtöä
 

Yhteistyössä