Miks tytölle voi käyttää poikien vaatteita mutta pojalle ei tyttöjen?

  • Viestiketjun aloittaja "pinkki"
  • Ensimmäinen viesti
"pinkki"
Miks tyttö saa olla maskuliininen mutta poika ei feminiininen?

Moni sanoo, että käyttää tytöllä isoveljen vanhoja vaatteita (esim ulkohaalareita), mutta kukaan ei paa pikkuveljelle isosiskon vaaleanpunaista haalaria. MIksi tyttö voi käyttää sinistä mutta poika ei voi käyttää pinkkiä? Eikö tässäki oo hiven epätasa-arvoa.
 
aloittaja
No mikä estää. Siitä vaan alat pukemaan omiasi miten lystäät :)
Juu kyllä meillä pojallaki on tyttöjen värejä. Mutta kysyin ny ihan yleisesti että miks se ylipäätään on kuitenki noin. Kaikki mun tuntemat, joilla on sekä tyttöjä että poikia, käyttää tytöllä poikien ulkovaatteita ja kenkiä mut sit jos se nuorempi onki poika ja isosisarus tyttö nii sit pojalle ostetaanki omat eikä käytetä isosiskon vaatteita.
 
Kyllähän jotkut käyttää pojilla isosiskon vanhoja pinkki-kukka-tms haalareita :)

Mä taas en käyttäisi, enkä pukisi tyttöäkään isoveljen vanhaan tummansini-harmaa-mustaan traktorikuvioituun haalariin (jos olisi isoveli :) ).

Sen sijaan olen ostanut unisex-vaatteita, jotka ovat periytyneet isosiskolta pikkuveljelle. Pääasiassa kuitenkin molemmille omansa.
 
"poikia3"
Naisillahan on pukeutuminen muutenkin vapaampaa, täytyy olla rohkea mies, että käyttää noita ns. naisellisia värejä.

Mulla on vain poikia, mutta luulen, että kyse on juuri siitä, että tietyt värit mielletään voimakkaammin naisellisiksi. Vaikka lasten vaatteissa ja nimenomaan ulkovaatteissa tietyt värit ovat ns. poikien värejä, eivät ne ole sitä yleismaailmallisesti.

Toinen ongelma tulee kuoseista, mun esikoisen lempiväri oli tämän pienenä ollessa punainen, mutta ei mun esikoinen kuitenkaan vaatteisiinsa halunnut kukkia tai röyhelöitä joita niisää usein oli.
 
Juu kyllä meillä pojallaki on tyttöjen värejä. Mutta kysyin ny ihan yleisesti että miks se ylipäätään on kuitenki noin. Kaikki mun tuntemat, joilla on sekä tyttöjä että poikia, käyttää tytöllä poikien ulkovaatteita ja kenkiä mut sit jos se nuorempi onki poika ja isosisarus tyttö nii sit pojalle ostetaanki omat eikä käytetä isosiskon vaatteita.
Jaa en tiedä. Miksi naiset käyttää housuja, mutta harva mies hametta ?
Mielestäni kyse ei varmaan ole vain just väreistä, vaan siitä, että harva pikkupoika itsekään haluaa päälleen Bratz tai Hello Kitty-printtistä paitaa. Vaikka se olisi musta.
en ole kyllä nähnyt niinkään, että tyttö "joutuisi" käyttämään isoveljen "pahimpia" poikavaatteita- yleensä olen törmännytm, että esikoiselle pyritään ostamaan suht neutreja vaatteita,et on helpompi sit mahdollisesti kierrättää pikkusisarukselle :)
 
"vieras"
Mulla on tyttö ja poika ja pojalle en todellakaan pue julkiselle paikalle tytön vanhaa haalaria. Kotipihalla voi varapukuna mennä joku, jos muuta ei ole, mutta en todellakaan pue hänelle mitään kukkakuvioista vaatetta päiväkotiin, jossa toiset sitten nauraa ja pilkkaa tytöksi. Suostuuko ap menemään miehensä vaatteissa töihin tai kauppaan, tuskin. Tytöllekin olen joskus pukenut varavaatteeksi poikien haalarin, mutta jatkuvassa käytössä en pukisi, eikä tyttö varmaan edes suostuisi enää sellaiseen.
 
No,
meiän talossa yhellä pojalla 3v on siskon vaal.pun haalari...ja kyllä se mun mielestä on hassun näköistä,ei voi mitään,ikinä en ite laittais,vaikka sääli tietty kaunista ehjää merkkihaalaria jättää hyödyntämättä.
 
"suvi"
meillä poika (esikoinen) pitää lämpimistä väreistä: punainen, pinkki, oranssi, vihreä, keltainen ja kaikki ulkohaalarit ovat toistaiseksi olleet punaisia...pikkusisko on halunnut siniset kumpparit, sinisen yökkärin jne. eli värit ainakin meillä lasten mukaan. ehtii sitten poitsu teininä pitää tummaa, harmaata ja mustaa ihan niin paljon kuin haluaa mutta äiti haluaa nyt samaa kuin tenava eli kirkkaita ja iloisia värejä. se mikä suututtaa on että niissä tyttöjen vaatteissa on puhvihihoja, kukkakirjailuja ja strasseja...koska haluan kivoja värejä mutta en suinkaan lastani kiusattavan vaatteiden takia niin ärsyttää kun kaikki vaatteet "pilattu"...ja kengistä: pojallamme on ollut punaisia ja pinkkejä kenkiä, eikä ainuttakaan sinistä...repikää siitä :)
 
[QUOTE="suvi";22355604]meillä poika (esikoinen) pitää lämpimistä väreistä: punainen, pinkki, oranssi, vihreä, keltainen ja kaikki ulkohaalarit ovat toistaiseksi olleet punaisia...pikkusisko on halunnut siniset kumpparit, sinisen yökkärin jne. eli värit ainakin meillä lasten mukaan. ehtii sitten poitsu teininä pitää tummaa, harmaata ja mustaa ihan niin paljon kuin haluaa mutta äiti haluaa nyt samaa kuin tenava eli kirkkaita ja iloisia värejä. se mikä suututtaa on että niissä tyttöjen vaatteissa on puhvihihoja, kukkakirjailuja ja strasseja...koska haluan kivoja värejä mutta en suinkaan lastani kiusattavan vaatteiden takia niin ärsyttää kun kaikki vaatteet "pilattu"...[/QUOTE]

Kyllähän pojalle löytää iloisia, kirkkaita värejä vaikka kuinka :). Siis sellaisia, mitkä ei kuitenkaan ole tyttöjen vaatteita (eli ei keijukaisia, kukkia ja timantteja).

Mun pojallakin on tosi paljon oranssia, kirkkaanpunaista, tummanpunaista, keltaista, yms mutta kaikki on silti ihan poikamaisia vaatteita, ei tyttöjen vaatteita.

Ja tytöllä on kirkkaiden ja "tyttömäisten" värien lisäksi sinisen eri sävyjä, harmaata, mustaa, vihreää, ruskeaa, jotka on selkeästi tyttöjen vaatteita kuitenkin.
 
"vieras"
jesh!
onnekseni olen äiti erilainen ja voin pukea poikani vaaleanpunaisiin ja jopa ostaa hänelle vaalean punaisia vaatteita ja kenkiä. päiväkodissa ei ole kukaan asiasta huomauttanut eikä lapsetkaan ole häntä kiusannut. tosin kerran eräs sukulaistyttö kysyi, että onko hän tyttö vai poika, kun oli puettu vaaleanpunaisiin vaatteisiin. :)
niin, hän haluaa vaaleanpunaisia vaatteita ym. vaaleanpunaisia juttuja.<3
 
nojoo
[QUOTE="vieras";22356125]jesh!
onnekseni olen äiti erilainen ja voin pukea poikani vaaleanpunaisiin ja jopa ostaa hänelle vaalean punaisia vaatteita ja kenkiä. päiväkodissa ei ole kukaan asiasta huomauttanut eikä lapsetkaan ole häntä kiusannut. tosin kerran eräs sukulaistyttö kysyi, että onko hän tyttö vai poika, kun oli puettu vaaleanpunaisiin vaatteisiin. :)
niin, hän haluaa vaaleanpunaisia vaatteita ym. vaaleanpunaisia juttuja.<3[/QUOTE]

Näin voit tietenkin tehdä kun lapsesi on vielä pieni,mutta
kovin pitkälle et voi jatkaa,ellet halua että muut pojat kiusaavat poikaasi!
Onhan se selvää että esim 5-6vuotiaalla pojalla joku pinkki talvihaalari on vaan liikaa.
Ja itse en ole tätä mieltä,mutta tiedän millaisia lapset ovat.
 
vierailija
Miks tyttö saa olla maskuliininen mutta poika ei feminiininen?

Moni sanoo, että käyttää tytöllä isoveljen vanhoja vaatteita (esim ulkohaalareita), mutta kukaan ei paa pikkuveljelle isosiskon vaaleanpunaista haalaria. MIksi tyttö voi käyttää sinistä mutta poika ei voi käyttää pinkkiä? Eikö tässäki oo hiven epätasa-arvoa.
Hyvä kysymys mutta harmi vaan en voi vastata siihen en tiedä, mutta jos aattelee tulis poika vastaan tyttöjen vaatteissa niin -->nja?!?!? Mutta tyttö vastaan poikien vaatteissa niin--> oi kun söpö tyttö
 
vierailija
Koska on tavoiteltavampaa olla poika/mies. Näin ovat tutkijat todenneet..ja eiköhän se aika lujassa ja syvällä istu arkipävässämmekin, tuo ajatus.
Miten naiset onnistuvatkin kääntämään itsensä kaikessa mahdollisessa uhriksi. Tässä on nyt päivänselvästi kyse siitä, että poikien/miesten sukupuolirooli on huomattavasti tyttöjä/naisia ahtaampi, mutta eiköhän naiset onnistu silti uhriutumaan tässäkin asiassa. Naurettavaa.
 
vierailija
Syy on siinä, että naisten vapautusliikkeessä naiset halusivat saada samat oikeudet kuin miehillä, vaattteita myöten. Mutta miehillä ei ole ollut tarvetta vapautusliikkeeseen, jossa miehille tulisi hyväksytymmäksi tehdä naisten töitä, pukeutua naisellisiin vaatteisiin yms. Onhan siinä menty eteenpäin, mutta edelleen on hyväksytympää naisille olla esim. miehisissä ammateissa kuin miehille hoivatyössä.
 
vierailija
Koska ihmiset eivät ole tottuneet. Koska mainonta muokkaa meidän ajattelua. Kuka sitten haluaa alistua siihen ja kuka - lapsensa itsemääräämisoikeutta kunnioittaen - haistattaa moiselle pitkät.

Pahin viesti tässä ketjussa oli joku jossa väitettiin että voihan sitä ostaa eri värisiä vaatteita kun voi valita tyttömäiset/poikamaiset kuvat tai muut koodit. But why? Entä Jos se tyttö haluaa mustan Batman-paidan ja poika liilan My Little Pony -paidan ja kultaiset glitter-kengät? Lapset eivät synny ahdasmielisinä, heidät kasvatetaan siihen. Vertaisryhmään sulautuminen on tärkeä vaihe lapsen kehityksessä, mutta se että vanhemmat kunnioittavat lapsen mieltymyksiä (silloinkin kun ne ovat stereotypiset) auttaa oman tien etsimisessä lapsuuden jälkeen.
 

Yhteistyössä