miksei gynet/lääkärit

  • Viestiketjun aloittaja pinkkupoppoo
  • Ensimmäinen viesti
pinkkupoppoo
halua tiedostaa/myöntää hormoniehkäisyjen haittavaikutukset ja riskit? Niitä määrätään tai suorastaan tuputetaan kaikille niinku ne olis jotain sisupastilleja.... harva edes ymmärtää mihinkä on sekaantumassa eikä pakkausselostetta aina edes lueta...
 
"vieras"
Onko se lääkärin vika jos potilas ei lue pakkausselostetta? Kuka hullu oikeasti vetää jotain hormoneja lukematta ensin mitä on vetämässä? Ja jokainen lääkäri ja hoitaja on aina kertonut mulle hormoniehkäisyn mahdolliset sivuvaikutukset. Verenpaine yms tsekataan aina ensin, se on sitä riskien tiedostamista.
 
"a.p"
[QUOTE="vieras";23619803]Onko se lääkärin vika jos potilas ei lue pakkausselostetta? Kuka hullu oikeasti vetää jotain hormoneja lukematta ensin mitä on vetämässä? Ja jokainen lääkäri ja hoitaja on aina kertonut mulle hormoniehkäisyn mahdolliset sivuvaikutukset. Verenpaine yms tsekataan aina ensin, se on sitä riskien tiedostamista.[/QUOTE]

No ei varsinaisesti lääkärin vika. Mutta esim monet nuoret tytöt jättää pakkausselosteen lukematta.
 
"höpöhöpö"
Siitäpä vasta riemu repeisi (puhumattakaan aborttitilastoista) kun lääkärit sanois kaikille että kortsu tai selibaatti. Eikä tosiaan ole lääkärin vika ellei potilas lue tuoteselostetta, ihan niinku ei ole kaupan vika jos asiakas ei lue elintarvikkeen tuoteselostetta. :headwall:
 
rva h
[QUOTE="höpöhöpö";23620507]Siitäpä vasta riemu repeisi (puhumattakaan aborttitilastoista) kun lääkärit sanois kaikille että kortsu tai selibaatti. Eikä tosiaan ole lääkärin vika ellei potilas lue tuoteselostetta, ihan niinku ei ole kaupan vika jos asiakas ei lue elintarvikkeen tuoteselostetta. :headwall:[/QUOTE]

mitä vikaa kondomissa on? 10-vuotta ehkäisynä käytetty eikä kyllä yhtääkään vahinkoa sattunut ole.
 
[QUOTE="vieras";23619803]Onko se lääkärin vika jos potilas ei lue pakkausselostetta? Kuka hullu oikeasti vetää jotain hormoneja lukematta ensin mitä on vetämässä? Ja jokainen lääkäri ja hoitaja on aina kertonut mulle hormoniehkäisyn mahdolliset sivuvaikutukset. Verenpaine yms tsekataan aina ensin, se on sitä riskien tiedostamista.[/QUOTE]

Näin on mullakin ollu ja sen perusteella ei voi sanoa etteikö lekurit tiedostaisi. Toinen asia lukeeko asiakas selosteet jne. Mä en saa muita kun minipilsut hormonaalisista. Kokeilin ensin kuparikiekuraa jne hormonitonta ja päädyin kokeilemaan pilsuja, en tosiaan niitä tosta vaan ekana hakenu eikä lekuri reseptiä lykänny suoriltaan.
 
....
voisiko joku noin niinkuin jotain esimerkkejä mainita siitä mitä kakkaa e-pillerit ovat?
tai mitä ne sitten aiheuttaa?
no ihan pillerin pakkausselosteessa lukee mitä pilleri sisältää ja myös mahdolliset haittavaikutukset sekä muun kivan mitä ne voi aiheuttaa. mm veritulppia, maksakasvaimia, rintasyöpäriski saattaa nousta samoin kohdunkaulansyöpä jne....
 
Pilsu
no ihan pillerin pakkausselosteessa lukee mitä pilleri sisältää ja myös mahdolliset haittavaikutukset sekä muun kivan mitä ne voi aiheuttaa. mm veritulppia, maksakasvaimia, rintasyöpäriski saattaa nousta samoin kohdunkaulansyöpä jne....
no nuo rintasyöpäriskit ja muut syöpäriskit on sellasia että luultavasti vaan pillereitä käyttäviä on tutkittu enemmän.

Kyllähän särkylääkkeissäkin on vaikka mitä haittavaikutuksia.
 
"tyyti"
Niin niin. Kaikki aiheuttaa syöpää ja haittavaikutuksia, tilastoja on olemassa kaikesta. Minulle määrättiin aikoinaan teini-iässä minipillerit runsaisiin kuukautisiin (vuotoaika 14-18pv todella_runsasta_vuotoa_) Kivut pienenivät, kuukautiset lyhenivät ja tulivat säännöllisiksi ja sain ehkäisyn kaupanpäälle. En väitä että minipillereistä ei ole mitään haittaa, mutta itselleni ei ole toistaiseksi ilmennyt ainuttakaan haittavaikutusta ja Kyllä, luin pillerien käytön aloittaessa paketin vihkosen ja ohjeet kannesta kanteen ja keskustelin asiasta gynen kanssa.
 
"höpöhöpö"
Mikä lääke? Haittavaikutuksina mainitaan

-voimakkaat yliherkkyysreaktiot
-ihottumat,
-veren solujen väheneminen
-maksan toimintahäiriö.
-keuhkoputkien supistumista

Kuka uskaltaa käyttää? ;)
 
"höpöhöpö"
Tämä vasta vaarallinen on:

Yleisinä haittavaikutuksina (yli 1 potilaalla sadasta) on raportoitu:
• mustelmataipumuksen tai nenäverenvuotojen lisääntymistä (verihiutaleiden toiminnan heikkenemiseen liittyen)
• mielialan laskua tai uneliaisuutta
• pyörrytystä tai päänsärkyä
• sydämen vajaatoiminnan pahenemista (turvotusten tai hengenahdistuksen lisääntymistä)
• närästystä, ylävatsakipua, pahoinvointia tai ripulia
• nokkosrokkoa, ihon kutinaa tai voimakkaampaa ihon tai limakalvojen turvotusta

Melko harvinaisina haittavaikutuksina (alle 1 potilaalla sadasta) on raportoitu:
• sekavuutta, painajaisia, havaintohäiriöitä, harha-aistimuksia tai vainoharhaisuushäiriöitä
• ihon kihelmöintiä tai ”tikkuilua” ilman näkyvää syytä (harhatuntemuksia eli parestesioita)
• suutulehdusta, ruuansulatuskanavan haavaumia ja verenvuotoja tai veriulosteita

Harvinaisina haittavaikutuksina (alle 1 potilaalla tuhannesta) on raportoitu:
• verihiutaleiden vähenemistä (joka voi ilmetä lisääntyneenä mustelma- tai nenäverenvuototaipumuksena)
• veren valkosolujen vähenemistä tai katoa (johon voi liittyä epäselvää kuumeilua, flunssan kaltaisia oireita tai kurkkukipua)
• näön hämärrytystä tai sarveiskalvomuutoksia
• sekavuustila (potilailla, jotka käyttävät takriinia)
• aivokalvontulehdus (potilailla, joilla on tietyntyyppinen sidekudossairaus)
• sepelvaltimotaudin oireiden pahenemista (lisääntynyttä rintakipuilua) tai rytmihäiriöitä
• hengenahdistusta tai astman pahenemista
• ruuansulatuskanavan puhkeamisia, haavaisen paksusuolentulehduksen pahenemista, sylkirauhastulehdusta tai haimatulehdusta
• maksaentsyymien kohoamista, keltaisuutta tai maksatulehdusta (voi ilmetä ylävatsakipuna)
• voimakkaita hilsehtiviä tai rakkuloita muodostavia iho- tai limakalvoreaktioita, valoyliherkkyyttä, aknen pahenemista tai psoriaasin pahenemista
• munuaistoiminnan heikkenemistä
 
"mmm"
[QUOTE="höpöhöpö";23620615]Mikä lääke? Haittavaikutuksina mainitaan

-voimakkaat yliherkkyysreaktiot
-ihottumat,
-veren solujen väheneminen
-maksan toimintahäiriö.
-keuhkoputkien supistumista

Kuka uskaltaa käyttää? ;)[/QUOTE]

en tiedä... mutta minä katson kyllä tarkasti ennen kuin aloitan jonkun lääkkeen ja mietin onko todella tarpeellista. en edes tavallista särkylääkettä ota kovin helposti ja silloinkin vain panadolia joka on suht hyvin siedetty. mulla syynä tähän on vaa se että olen saanut paljon haittavaikutuksia lääkkeistä. siksi olen itse päättänyt jättää hormoniehkäisyn kokeilematta.
 
[QUOTE="höpöhöpö";23620634]Tämä vasta vaarallinen on:

Yleisinä haittavaikutuksina (yli 1 potilaalla sadasta) on raportoitu:
• mustelmataipumuksen tai nenäverenvuotojen lisääntymistä (verihiutaleiden toiminnan heikkenemiseen liittyen)
• mielialan laskua tai uneliaisuutta
• pyörrytystä tai päänsärkyä
• sydämen vajaatoiminnan pahenemista (turvotusten tai hengenahdistuksen lisääntymistä)
• närästystä, ylävatsakipua, pahoinvointia tai ripulia
• nokkosrokkoa, ihon kutinaa tai voimakkaampaa ihon tai limakalvojen turvotusta

Melko harvinaisina haittavaikutuksina (alle 1 potilaalla sadasta) on raportoitu:
• sekavuutta, painajaisia, havaintohäiriöitä, harha-aistimuksia tai vainoharhaisuushäiriöitä
• ihon kihelmöintiä tai ”tikkuilua” ilman näkyvää syytä (harhatuntemuksia eli parestesioita)
• suutulehdusta, ruuansulatuskanavan haavaumia ja verenvuotoja tai veriulosteita

Harvinaisina haittavaikutuksina (alle 1 potilaalla tuhannesta) on raportoitu:
• verihiutaleiden vähenemistä (joka voi ilmetä lisääntyneenä mustelma- tai nenäverenvuototaipumuksena)
• veren valkosolujen vähenemistä tai katoa (johon voi liittyä epäselvää kuumeilua, flunssan kaltaisia oireita tai kurkkukipua)
• näön hämärrytystä tai sarveiskalvomuutoksia
• sekavuustila (potilailla, jotka käyttävät takriinia)
• aivokalvontulehdus (potilailla, joilla on tietyntyyppinen sidekudossairaus)
• sepelvaltimotaudin oireiden pahenemista (lisääntynyttä rintakipuilua) tai rytmihäiriöitä
• hengenahdistusta tai astman pahenemista
• ruuansulatuskanavan puhkeamisia, haavaisen paksusuolentulehduksen pahenemista, sylkirauhastulehdusta tai haimatulehdusta
• maksaentsyymien kohoamista, keltaisuutta tai maksatulehdusta (voi ilmetä ylävatsakipuna)
• voimakkaita hilsehtiviä tai rakkuloita muodostavia iho- tai limakalvoreaktioita, valoyliherkkyyttä, aknen pahenemista tai psoriaasin pahenemista
• munuaistoiminnan heikkenemistä[/QUOTE]

tuo kuullostaa Imovanelta tai Seroxatilta, ei taida kyllä olla kun tässä ketjussa puhutaan ehkäisyvalmisteista :)
 
"vieras"
Moni pitää hormonien haittavaikutuksia ihan normaaleina pms-oireina.. itsekin luulin että mielialanvaihtelut, näpyt, turvotukset yms. kuuluivat kuukautiskiertooni mutta syy olikin hormoneissa.
 
"kissa"
[QUOTE="tyyti";23620605]Niin niin. Kaikki aiheuttaa syöpää ja haittavaikutuksia, tilastoja on olemassa kaikesta. Minulle määrättiin aikoinaan teini-iässä minipillerit runsaisiin kuukautisiin (vuotoaika 14-18pv todella_runsasta_vuotoa_) Kivut pienenivät, kuukautiset lyhenivät ja tulivat säännöllisiksi ja sain ehkäisyn kaupanpäälle. En väitä että minipillereistä ei ole mitään haittaa, mutta itselleni ei ole toistaiseksi ilmennyt ainuttakaan haittavaikutusta ja Kyllä, luin pillerien käytön aloittaessa paketin vihkosen ja ohjeet kannesta kanteen ja keskustelin asiasta gynen kanssa.[/QUOTE]

mitä minipillereitä söit jos saan kysyä? minulla runsaat kuukautiset ja en pysty tavallisia epillereitä käyttää. oliko minipillereistä apua?
 
"tyyti"
[QUOTE="kissa";23620688]mitä minipillereitä söit jos saan kysyä? minulla runsaat kuukautiset ja en pysty tavallisia epillereitä käyttää. oliko minipillereistä apua?[/QUOTE]

Yasmin. Ja syön edelleen. Kahdelle ystävälleni ei käynyt kyseinen valmiste, toisella ilmeni verenpaineen nousua ja toisella kovaa päänsärkyä. Merkki oli ensimmäinen mitä kokeilin enkä huomannut/ole vieläkään huomannut mitään haittavaikutuksia. Kolme kaverianikin syö kyseisiä minipillereitä eikä heilläkään mitään probleemoja. Olen syönyt pillereitä vissiin kohta 5 vuotta...
 
"jonna"
[QUOTE="tyyti";23620748]Yasmin. Ja syön edelleen. Kahdelle ystävälleni ei käynyt kyseinen valmiste, toisella ilmeni verenpaineen nousua ja toisella kovaa päänsärkyä. Merkki oli ensimmäinen mitä kokeilin enkä huomannut/ole vieläkään huomannut mitään haittavaikutuksia. Kolme kaverianikin syö kyseisiä minipillereitä eikä heilläkään mitään probleemoja. Olen syönyt pillereitä vissiin kohta 5 vuotta...[/QUOTE]

Yasmin ei ole minipilleri! Yasmin on tavallinen yhdistelmäehkäisy pilleri....
 
Heluli
Itse en lääkärin suosituksesta enää käytä e-pillereitä tai muitakaan hormoneja sisältäviä ehkäisyjä. Maksan hyvänlaatuisen kasvaimen takia. Joillekin toki pillerit sopii mutta itselle näköjään ei.
 

Yhteistyössä