Miksi en saa töitä?

  • Viestiketjun aloittaja Työtön
  • Ensimmäinen viesti
Työtön
"Voit hyvinkin saada vielä töitä, sillä sinulla sentään työkokemusta toista kuin nimimerkillä työtön, joka on luovuttanut kokonaan ja sittemmin katkeroitunut nalkuttaja."

Vai niin! Minulla on työkokemusta, mutta väärältä alalta. Koulutukseni on vanhentunut ja koulukin on käyty väärälle alalle. Siihen aikaan kun minä olin koulussa ja opiskelin, ei ollut tietokoneita, internetiä, Powerpointia eikä Wordia. Silti en ole vielä luovuttanut. Enkä ole katkeroitunut nalkuttaja.

Työhönottajille saa soitella, lähetellä hakemuksia, rampata haastatteluissa - turhaan. Työpaikkaa et nelikymppisenä enää saa, niin se vaan on. Työpaikan vie nenäsi edestä Sinua 10-20 vuotta nuorempi, työkokemusta vailla oleva sinkku. Perheenäidit poljetaan työnhaussa maanrakoon ja sijoitetaan juoppojen kanssa samoille työllisyyskursseille.

En ole kiinnostunut "porrassiivousta aamulla klo 5-7, 2 h/päivä" ja "tiskausta marketissa illalla klo 19-21 töistä". Näillä töillä ei kukaan Suomessa elä eikä elätä perhettään. Nyt ymmärrän, miksi ihmiset nostavat mieluummin työttömyyskorvausta kuin ottavat vastaan huonosti palkatun, matalapalkka-alan osa-aikatyön.
 
Mininuuska
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.09.2006 klo 23:06 Työtön kirjoitti:
"Voit hyvinkin saada vielä töitä, sillä sinulla sentään työkokemusta toista kuin nimimerkillä työtön, joka on luovuttanut kokonaan ja sittemmin katkeroitunut nalkuttaja."

Vai niin! Minulla on työkokemusta, mutta väärältä alalta. Koulutukseni on vanhentunut ja koulukin on käyty väärälle alalle. Siihen aikaan kun minä olin koulussa ja opiskelin, ei ollut tietokoneita, internetiä, Powerpointia eikä Wordia. Silti en ole vielä luovuttanut. Enkä ole katkeroitunut nalkuttaja.

Työhönottajille saa soitella, lähetellä hakemuksia, rampata haastatteluissa - turhaan. Työpaikkaa et nelikymppisenä enää saa, niin se vaan on. Työpaikan vie nenäsi edestä Sinua 10-20 vuotta nuorempi, työkokemusta vailla oleva sinkku. Perheenäidit poljetaan työnhaussa maanrakoon ja sijoitetaan juoppojen kanssa samoille työllisyyskursseille.

En ole kiinnostunut "porrassiivousta aamulla klo 5-7, 2 h/päivä" ja "tiskausta marketissa illalla klo 19-21 töistä". Näillä töillä ei kukaan Suomessa elä eikä elätä perhettään. Nyt ymmärrän, miksi ihmiset nostavat mieluummin työttömyyskorvausta kuin ottavat vastaan huonosti palkatun, matalapalkka-alan osa-aikatyön.
Ihan ensin kannattaisi varmaan tehdä asennemuutos ;)

Mä oon 42-vuotias ja hoitovapaani päättyy. Ainakin vielä olen luottavaisin mielin, että saan työpaikan. Olen ahkera, osaava ja rehellinen, en jaksa uskoa, että ikäni vaikuttaisi. Jos vaikuttaa, se on heidän tappionsa =)
 
etkö tajua
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.09.2006 klo 23:06 Työtön kirjoitti:
"Voit hyvinkin saada vielä töitä, sillä sinulla sentään työkokemusta toista kuin nimimerkillä työtön, joka on luovuttanut kokonaan ja sittemmin katkeroitunut nalkuttaja."

Vai niin! Minulla on työkokemusta, mutta väärältä alalta. Koulutukseni on vanhentunut ja koulukin on käyty väärälle alalle. Siihen aikaan kun minä olin koulussa ja opiskelin, ei ollut tietokoneita, internetiä, Powerpointia eikä Wordia. Silti en ole vielä luovuttanut. Enkä ole katkeroitunut nalkuttaja.

Työhönottajille saa soitella, lähetellä hakemuksia, rampata haastatteluissa - turhaan. Työpaikkaa et nelikymppisenä enää saa, niin se vaan on. Työpaikan vie nenäsi edestä Sinua 10-20 vuotta nuorempi, työkokemusta vailla oleva sinkku. Perheenäidit poljetaan työnhaussa maanrakoon ja sijoitetaan juoppojen kanssa samoille työllisyyskursseille.

En ole kiinnostunut "porrassiivousta aamulla klo 5-7, 2 h/päivä" ja "tiskausta marketissa illalla klo 19-21 töistä". Näillä töillä ei kukaan Suomessa elä eikä elätä perhettään. Nyt ymmärrän, miksi ihmiset nostavat mieluummin työttömyyskorvausta kuin ottavat vastaan huonosti palkatun, matalapalkka-alan osa-aikatyön.
ETKÖ TAJUA VAI OLETKO MUUTEN VAAN NIIN TYHMÄ? KOULUTUKSET VANHENTUNEET, ET EDES TIETOKONETTA OSAA
 
N42
Ehkä kannattais hankkia itselleen jotain erikoisosaamista..? Jolla siis erottuu joukosta. Jotenkin pitää kuitenkin erottua edukseen muista. Ite olen alalla, jolla täät erikoisosaamista tarvitaan ja arvostetaankin. Alallani on sekä keskivertoja, että hyviä, hyvät pärjää aina. Keskiverroillekin on ihan töitä riittänyt, tietääkseni.

Koettakaa pärjätä, olla sisukkaita vaan. Ei ainakaan mun alallani ikä ole rasite, kokemusta ja sitä osaamista katsotaan. Nuoremmat kelpaavat lyhtyaikaisiin sijaisuuksiin ja lomituksiin, mutta vakinaisteta ei ilman "näyttöä". Että ei se "ikärasismi" kaikkialla jyrää. :wave:
 
Lisa
Sain 42 vuotiaana korkeakoulututkintoni (MA), joka tein kolmessa vuodessa. Ikä ei siis ole oppimisen este. Koulutus on mahdollistanut paremman palkkauksen. Silti epämääräinen pelko alkaa nakerrella, kun lukee esim. että Ericsson haluaa päästä yli 35 vuotiaista työntekijöistään eroon. He ovat liian vanhoja ja eivät kykene oppimaan tai "heidän oppimisensa on este uusien asioiden ymmärtämiselle" ??? Minunkin tutkintoni sivusi tietotekniikkaa. Uskon kuitenkin vakaasti että osaava pystyy tsemppaan ja ideoimaan itselle toimeentulon. Tämä äitiyslomalta palaaminen on henkinen stressi. "Tsemppi rinki" ei olisi pahitteeksi.
 
vieras 4xäiti
Kun haette työtä ja määräaika on kulunut umpeen jolloin olisi pitänyt se kirje tulla ettei sinua ole onni potkaissut tällä kertaa, ota puhelu ja kysele mikä meni pieleen ettet kyseistä työpaikkaa saanut. Ja ehkä seuraavalla kerralla jo tärppää. ÄLÄ LANNISTU. Yritä päästä työhönhaku koulutukseen. Sieltä saa hyviä vinkkejä mitä työnantajat tänään haluavat työntekijöiltään. ONNEA TYÖMARKKINOILLE! :)
 
Täällä myös 43-vuotias kohtalotoveri.
Samaan tulokseen olen minäkin tullut; nuoret ajaa edelle. varsinkin kun työnantaja kuulee iän ja sanan pitkäaikaistyötön.

Minulla kuitenkin jo lapset kaikki yli 10-vuotiaita, eikä uusia tule enää. Halu töihin olisi, mutta kun ei ole suhteita ja ikä ja muut asiat on kaikki näköjään täysin vääriä, niin välillä tulee jo itku, kun ei mikään onnistu!

Vaan jospa se vielä joskus...
 
vanhayrittäjä
Kuulkaa, kyllä minä ottaisin yrittäjänä mieluummin töihin sen, joka on vaikka siivonnut tai tiskannut tai haravoinut työkseen, kuin sen joka on ollut kortistossa ja odotellut koulutustaan vastaavaa työtä. Se osoittaa ihmisen asenteen toimeentulonsa turvaamiseen ja sen että töitä haluaa tehdä. Nämä monet vanhempana esim. lähihoitajiksi kouluttautuneet katsovat usein työttöminä ollessaan olevansa liian koulutettuja tekemään mitään muuta. Iällä ei ole minusta väliä, asenne on se mikä ratkaisee. Tietysti ammattitaito ym. Nykyisin on kuitenkin varsin helppoa lisätä kaikennäköisillä kursseilla atk-osaamistaan.

Tämä ei nyt sitten ole tarkoitettu erityisesti kenellekään, koska lukaisin pikaisesti vain muutaman viestin.
 
Todella hirveää lukea näitä vastauksia! Miksi ihmeessä työpaikan saaminen voi ollakin näin vaikeaa! Masentavaa ja myös pelottavaa.

Mä taidan olla kohtalotoverisi, myös 40 nainen, väärän alan koulutus aikoinaan ja erehdyin hoitamaan lapsianikin pitkään kotona. Sen jälkeen olen saanut vain pieniä työnpätkiä kovalla yrittämisellä mutta aina ovat päättyneet vaikka olen ollut niin tehokas, ystävällinen ja mielinkielin kun vaan ole osannut! Ja taitoakin on kuitenkin kerryttänyt näinä vuosina. Esim. atk on mulla aika hyvin hanskassa.

Mä aloitin uuden ammatin opiskelut kun en myöskään saanut työpaikkaa vaikka kuinka yritän. En tiedä oliko mulla ikä se este vai mikä mutta yrittämisen puute ei ainakaan! Hain alaa kuin alaa ja koko- että osa-aikaista työtä.

Ehdotan, että jos vaan voit hanki uusi koulutus. Taloushan tässä on tiukilla mutta todella toivon, että tämä auttaa! Jos ei auta, en tiedä enää mitä sitten teen. Kaiken muun olen jo yrittänyt ja kokeillut.
 
Lisa
Tässä teille hiukan väliaika tietoja prosessistani.

Tilanne näyttää valoisalta.

Nykyinen yritykseni, jossa työskentelen on ottanut aktiivisen roolin. Kun haen itse töitä he ottavat yhteyttä esimiehiin. Saan hakea ilman, että minulla on takarajaa sijoittumiselle. Olen hakenut useita paikkoja, vaikka äitiyslomaani on vielä jäljellä joitakin viikkoja. Lasten hoidon järjestämisessä on ollut hiukan ongelmia, mutta nyt nuorimmainen on päivittäin muutaman tunnin puistotädillä ja vanhempi tarhassa, jolloin voin keskittyä hakemuksiini. Olen tutkinut hyvien hakemusten luonnetta ja panostanut kirjallisiin hakemuksiini, viilaillut CV:tä ja portfoliotani. Tuo kaikki on nostanut itseluottanusta todellisemmalle pohjalle. Minulle on myös tullut puhelinsoittoja ja e-meilejä, kiinnostusta näyttää olevan markkinoilla.

Onnea ja sitkeyttä syksyyn myös muille töiden hakijoille
 
Minä sain töitä, olen nyt niin iloinen. B) :D


Keväällä valmistuin perhepäivähoitajaksi ja tänään sitten tehtiin viimeinkin työsopimus.

Olen jo tuskaillut, että työllistynkö yleensä enää ollenkaan, olenhan jo minäkin 45v.
Mutta nyt kuitenkin sitten tärppäs. =)


Onnea muillekkin työnhakuun, ei sitä koskaan tiedä, milloin onni potkaisee.
 
Minä sain töitä, olen nyt niin iloinen. B) :D


Keväällä valmistuin perhepäivähoitajaksi ja tänään sitten tehtiin viimeinkin työsopimus.

Olen jo tuskaillut, että työllistynkö yleensä enää ollenkaan, olenhan jo minäkin 45v.
Mutta nyt kuitenkin sitten tärppäs. =)


Onnea muillekkin työnhakuun, ei sitä koskaan tiedä, milloin onni potkaisee.
 
vierailija
---

Tässä iässä olet liian vanha töihin – näin työnantajat ja työntekijät arvioivat

Suomessa työnantajien mielestä keskimäärin 70-vuotias on liian iäkäs työskentelemään ja 54,2-vuotias liian nuori jäämään eläkkeelle, ilmenee Eläketurvakeskuksen (ETK) tutkimuksesta.

Suomalaistyöntekijät puolestaan ovat sitä mieltä, että jo kohta 68 vuotta täytettyään ihmisen on aika siirtyä eläkkeelle. Heidän mielestä 50-vuotias on taas liian nuori eläkkeelle.

Tutkimuksessa on selvitetty, miten eläkeikänormit eroavat 27:ssä Euroopan maassa. Liian nuori eläkkeelle - tai liian vanha töihin -ikärajojen oletetaan vaikuttavan työnantajien päätöksiin työntekijöiden rekrytoinnista ja kouluttamisesta.

(IS)

---

Todellisuudessa työnantajat eivät halua palkata 50 vuotta täyttäneitä.
 

Yhteistyössä